AMD Italien läcker A-serien för bärbara datorer i förtid

Permalänk
Melding Plague

AMD Italien läcker A-serien för bärbara datorer i förtid

Med knappt ett dygn kvar till den officiella lanseringen publicerar AMD i Italien de fullständiga specifikationerna för sju nya processorer i A-serien "Llano".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

längtar hoppas den slår intel på fingrarna :3

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

längtar hoppas den slår intel på fingrarna :3

Samma här. Inget som passar mina behov men allt där AMD kan slå intel är Gött Mos!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Detta spöar istortsett alla nuvarande bärbara med intregerad grafik, till samma pris.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men ska en A8 verkligen landa på $699? Det blir ju strax över 4000 kr, då måste prestandan vara rätt mycket bättre än i7an för att det ska bli värt att köpa en?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur bra den kommer att kunna byta mellan integrerad och diskret grafik? Intels Z68 verkar ju ha flippat rätt hårt på den fronten med sin fulhaxxning med tredjepartsprogramvara.

Den dagen då den integrerade grafiken fint kan puttra runt och accelerera avkodning av video, flash, aero, 2d osv och ett diskret grafikkort kan ligga i ett rejält energisparläge och varesig höras eller producera värme/dra ström tills tunga grafikkrävande program dras igång blir den här typen av lösning jävligt intressant i mina ögon.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Skrivet av Lasse.L:

Lite OT, men ska en A8 verkligen landa på $699? Det blir ju strax över 4000 kr, då måste prestandan vara rätt mycket bättre än i7an för att det ska bli värt att köpa en?

Dom menar för hela systemet:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Dom menar för hela systemet:)

Ah makes sense

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

AMD kan mycket väl ta stora marknadsandelar på speciellt den bärbara marknaden med Llano. Kommer säkerligen vara en hel den stationära datorer också. Ökar sen bara antalet program som kan dra nytta av GPGPU så kommer Llano utöka sitt försprång mot Sandy Bridge. Hoppas AMD lyckas med dessa!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Antar att länken är död för er också nu?

Eller kan alla som är überhaxxare här på SweC AMD:s interna lösenord?

Permalänk
Skrivet av misiler:

Antar att länken är död för er också nu?

Eller kan alla som är überhaxxare här på SweC AMD:s interna lösenord?

Innan när jag var inne där för någon timme sen kunde man faktiskt bara trycka bort det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

AMD kan mycket väl ta stora marknadsandelar på speciellt den bärbara marknaden med Llano. Kommer säkerligen vara en hel den stationära datorer också. Ökar sen bara antalet program som kan dra nytta av GPGPU så kommer Llano utöka sitt försprång mot Sandy Bridge. Hoppas AMD lyckas med dessa!

Tror också dom tar stora marknadsandelar. Men läste i nån undersökning för några månader sen att Intel har större marknad för att fler känner till Intel och knappt några AMD (gentemot intel då).

Säger sig själv när AMD är hyffsat kassa på att marknadsföra sina processorer. Nu pratar jag alltså om
folk som inte har koll på datorer. Vet t.ex en kompis som köpte Intel för att det va bäst (enligt han).

För att AMD ska kunna ta 51% av kriget mellan Intel och AMD så behövs definitivt bättre marknadsföring från AMD sida. Bara att tänka på alla reklamer där det oftast låter som att Intel är bättre.

Och nej jag är inte fanboy av Intel. Har själv en Phenom II 955

Nån som håller med mig?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Tror också dom tar stora marknadsandelar. Men läste i nån undersökning för några månader sen att Intel har större marknad för att fler känner till Intel och knappt några AMD (gentemot intel då).

Säger sig själv när AMD är hyffsat kassa på att marknadsföra sina processorer. Nu pratar jag alltså om
folk som inte har koll på datorer. Vet t.ex en kompis som köpte Intel för att det va bäst (enligt han).

För att AMD ska kunna ta 51% av kriget mellan Intel och AMD så behövs definitivt bättre marknadsföring från AMD sida. Bara att tänka på alla reklamer där det oftast låter som att Intel är bättre.

Och nej jag är inte fanboy av Intel. Har själv en Phenom II 955

Nån som håller med mig?

Till stor del sann, sen tar historien en stor del. AMD har alltid varit no.2 och som det kan tyckas att dem gillar att vara något anonyma. Intel sätter sina nya funktioner till rubrik när dem marknadsför, AMD... "Better than ever and more energy efficient!" Ok samma skit men lite bättre kan man tänka sig.

AMD borde göra samma grej som Intel med att visa för hela världen vad deras ingenjörer ger ut till allmänheten. Också borde AMD nå ut till fler spelutvecklare och sponsra dem för att få spons tillbaka. Idag ser jag bara DICE och SEGA som gör reklam för AMD/ATI, nVidia dominerar det området totalt.

Permalänk
Skrivet av zillio:

Tror också dom tar stora marknadsandelar. Men läste i nån undersökning för några månader sen att Intel har större marknad för att fler känner till Intel och knappt några AMD (gentemot intel då).

Säger sig själv när AMD är hyffsat kassa på att marknadsföra sina processorer. Nu pratar jag alltså om
folk som inte har koll på datorer. Vet t.ex en kompis som köpte Intel för att det va bäst (enligt han).

För att AMD ska kunna ta 51% av kriget mellan Intel och AMD så behövs definitivt bättre marknadsföring från AMD sida. Bara att tänka på alla reklamer där det oftast låter som att Intel är bättre.

Och nej jag är inte fanboy av Intel. Har själv en Phenom II 955

Nån som håller med mig?

Absolut det har du rätt i. Sen har säkerligen inte AMD de resurserna som krävs för riktigt bra marknadsföring som Intel har. AMD måste helt enkelt komma med en genuint bättre produkt först för att börja plocka andelar. Kan dom göra det och omsättningen ökar kanske AMD kan börja spendera mer pengar på marknadsföring.

Så tror jag i alla fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Blev ruskigt sugen på A8-3500... får se om någon fin laptop dyker upp i höst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får vi se några nya laptopar nu i veckan då?

Permalänk
Medlem

Väntar själv på de stationära varianterna... tror de kan bli killers i en HTPC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Llano är nog egentligen lite för kraftig om man endast skall använda den för htpc tillämpningar, utan det området tillhör nog egentligen Brazos. Men väntar trots det precis som du in dom stationära Llano, det kan ju vara skönt att ha lite extra pulver under huven utifall man vill köra nått annat på htpc burken.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

en macbook air eller en liknande pc(dvs ultralätt) med en av dessa kommer garanteras införskaffas närmaste halvåret, tröttnat på min blyklump jag släpar runt på på jobbet :/

Permalänk
Skrivet av havoc:

Llano är nog egentligen lite för kraftig om man endast skall använda den för htpc tillämpningar, utan det området tillhör nog egentligen Brazos. Men väntar trots det precis som du in dom stationära Llano, det kan ju vara skönt att ha lite extra pulver under huven utifall man vill köra nått annat på htpc burken.

Jo, dels kan det ju vara bra om man stöter på någon kasst kodad HD-film som inte kan avkodas via grafikkretsen (Planet Earth någon?), eller om man vill lira lite äldre spel på TV'n.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har inte SweC nån recension på denna? :-\
Finns en på Tomshardware.com...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är kul är att AMD har hittat en väldigt bred plattform just nu....De täcker snart allt, men det kanske är för tidigt o säga om det är bra ännu, men allt tyder på att snabba energi enaåla produkter kan ta hem seger till stora vinster....Kommer bli instresant att följa AMD en tid framöver...

Permalänk
Medlem

A8-3510 ser riktigt fin ut. Undrar om dessa fungerar med AMD Overdrive?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Llano är nog egentligen lite för kraftig om man endast skall använda den för htpc tillämpningar, utan det området tillhör nog egentligen Brazos. Men väntar trots det precis som du in dom stationära Llano, det kan ju vara skönt att ha lite extra pulver under huven utifall man vill köra nått annat på htpc burken.

För min del så tror jag Liano blir lagom som HTPC då jag vill att allting ska kännas snabbt och smidigt på datorn.
Jag har redan köpt en Brazos E-350 för att testa lite om den skulle kunna ersätta min 3 år gamla HTPC eller Plan B bli en liten strömsnål webserver.

Den gamla HTPCn är en Intel E2140 (1.6GHz) som körs i lite lagom 2.67GHz då den kyls helt passivt nu.
Resten av specen är Gigabyte G33 moderkort med GMA3100 intel inbyggt grafikkort, 2GB ram, WD Green 2Tb diskar, Win 7 och XBMC. Alltså ingen video hårdvaru-acceleration att prata om från inbyggda grafikkortet utan cpun får göra jobbet. Denna klarar allt jag testat perfekt utom möjligen 1080p i flash(youtube) och saknar stöd för nya HD audio formaten.

Specen på nya Brazos maskinen är E-350 Asrock, 2GB ram, Vertex 2 SSD, Win 7 och XBMC. Visst klarar den spela upp all film jag testat med lägre cpu load än min gamla dator så länge man bara ser film och den har HD audio stöd och bättre video kvalitet med 1080p24 osv men allting känns segare. Flashfilm i 1080p och 720p klarar den dessutom sämre.
Även om den kör SSD så känns det som cpun är så pass begränsad att detta inte hjälper alls. Sen vanliga saker som att resizea Firefox är segt och om man spelar film i XBMC så blir det lite segt om man går ut i menyn medans filmen spelas upp i bakgrunden. Detta klarar min gamla HTPC bra.

Visst funkar filmuppspelningen perfekt på Brazos E-350 men den övergrippande känslan är ändå lite för seg för mig även om den är klart bättre än Intel Atom. Så för min del blev Brazos E-350 en lite webserver enligt Plan B och Liano är min nästa tänka HTPC ersättare.

Mvh Jonas