P67 Asrock: Installation av Windows 7 64-bit hänger, 32-bit går bra...

Permalänk
Medlem

P67 Asrock: Installation av Windows 7 64-bit hänger, 32-bit går bra...

Hej,
Har köpt följande:
Moderkort: ASRock Fatal1ty P67 Professional B3
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x4GB) (CL9) (CMZ8GX3M2A1600C9)
Grafik: Gigabyte Radeon HD5870 1GB OC (GV-R587OC-1GD) - PCI-E / 2xDVI / HDMI / DP
CPU: Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155 (Boxed)
PSU: OCZ PowerSupply (PSU) ModXStream 700W
Disk: OCZ 240GB Vertex 3 Series SATA III 2.5" (SSD) (VTX3-25SAT3-240G)

Jag har uppdaterat till senaste BIOS 1.80.
Allt ser bra ut i SetUp och jag kan utan problem installera Windows 7 Prof 32-bit (och Ubuntu 32-bit), så jag upplever inte att det är något fel på hårdvaran

men...

Windows 7 Prof 64-bit (SP1) vägrar att installeras. Det kör "Loading files", sedan kommer skärmen "Starting Windows" och inget mer händer... ingen fråga om språk, ingen diskinfo... bara helt tvärstopp!
Jag har provat med annan Windows DVD, annat minne (KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 CL9 2X4GB ), ett äldre enkelt Grafikkort, en vanlig gammal Sata II disk och gammal IDE Disk, men inget hjälper...

Har tyvärr upptäckt att inget av minnena finns med i supportlistan (med exakt id), men det brukar ju inte betyda något...
Kan minnesinkompabilitet orsaka ovanstående installatiosproblem?
...eller kan det vara något annat

TIA

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat med annan läsare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Vet inte om det skulle hjälpa dig något men du kan ju testa om ubuntu 64-bit fungerar.

Sedan finns väl också möjligheten att installera ifrån USB-minne. Kanske värt att testa.

Har du möjlighet så kan du kanske koppla in din ssd i en annan dator, installera där, och sedan kolla om det startar på den här datorn.

Det är det jag kommer på just nu men jag är säker på att någon annan har en bättre ide.

Permalänk
Medlem

Hmmm, Kan det verkligen var läsaren? Låter otroligt men man kan väl aldrig vara säker i denna världen...
Jag laddar ner Ubunto 64bitars för att testa... Om den inte heller funkar kan det ju vara något med just 64-bits, annars är det nog något med windows...

Jag har faktiskat en likadan SSD på min jobbdator... med 64-bits Win 7... men den sitter på ett Asus x58 moderkort...
Om jag testar denna i min burk, kan jag sedan få problem när jag sätter tillbaks den? Vore ju en mindre katastrof...

Permalänk
Medlem

Den Ubuntu 64-bit ja hittade heter ubuntu-11.04-desktop-amd64.iso... Den funkar väl inte bara på AMD-cpu??

Permalänk
Skrivet av Encora:

Den Ubuntu 64-bit ja hittade heter ubuntu-11.04-desktop-amd64.iso... Den funkar väl inte bara på AMD-cpu??

Funkar fint på alla 64-bitare. Har inget med amd-cpuer att göra.

Permalänk
Medlem

Har testat att starta ubuntu 64-bit, det gick bra ett tag, men efter några klinkningar i fönstren så plötsligt svart sida med en massa text (=blåskärm?).
Försökte då installera 2 gånger:
Första gången svart sida vid val av tangentbordslayout (Swedish), andra gången blev det timglas efter tangetbordsval och sedan dog datorn (boota om)
Verkar vara generellt fel med 64-bitars OS... Kan det vara minnet?? Har försökt testa minnet men memtest86+ verkar inte fungera med P67 chipset.
Inget av mina minnen gick att testa...

Permalänk

Du hade väl testat med annat minne? Annars kan du testa att ha i dem en i taget, jag tror knappast att båda är sönder.

Lutar åt processor/moderkort men verkar helt klart konstigt.

Permalänk
Medlem

Testade ubunto 64-bit med bara 1 minne (i slot A1) men det går ännu sämre... först kommer den lila installationsskärmen, men efter ca 30 sek krashar det (massa vit text på svart bakgrund). Det samma sak för bägge minnena.
Jag tror inte minnet är defekt, snarare att det inte är kompatibelt med moderkortet...
Jag har kört på dessa minnen på en annan dator dagligen i ca 1 månad utan problem, men på ett Asus x58 moderkort...