Inte dags o byta ut 24 pin? och lägga ny standard på Chassi pins?

Permalänk
Medlem

Inte dags o byta ut 24 pin? och lägga ny standard på Chassi pins?

Som jag tänkte på när jag byggde min senaste låda nu (se sign) så tänkte jag på alla kablar på atx kabeln. Många nätagg har ju singel rail. Som jag föråt det rätt delar ut lika mycket kräm på varje ledning. Varför inte byta ut 24 pins mot en kabel med bara 1x av varje sort. Det skulle underlätta kabeldragningar markant. Någon el kunnig lär nu ge mig en läxa. För det finns säkert en god anledning. Men beskriv och förklara gärna.

En annan sak jag tänkte på är alla de är små pins kablarna som går från chassi funktioner till moderkortet. Varför gör dom inte en standard på saken. Så som en USB kontakt eller likande. Då slipper folk detta med att kolla vilken pin dom ska sätta vilken kontakt på och åt vilket håll.

Vad tror ni? Skulle detta vara bra? Diskutera och förklara. Och kom inte med korta fraser som "så är det" eller "Det ska vara så". Ni hajar vinken. Skriv konstruktivt.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Vanans makt är väl stark plus att man måste komma överrens om en ny atx standard. Men jag håller med dig till fullo, enklare och nättare kontakter åt folket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Låter som att Fullmoon bör ta sig en titt på tråden. Fast är verkligen 24 pins kabeln ett stort problem? Jag för står att det kan vara lite problem i mindre chassin som ditt Rizzt. Men större?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Som jag tänkte på när jag byggde min senaste låda nu (se sign) så tänkte jag på alla kablar på atx kabeln. Många nätagg har ju singel rail. Som jag föråt det rätt delar ut lika mycket kräm på varje ledning. Varför inte byta ut 24 pins mot en kabel med bara 1x av varje sort. Det skulle underlätta kabeldragningar markant. Någon el kunnig lär nu ge mig en läxa. För det finns säkert en god anledning. Men beskriv och förklara gärna.

Går ganska mycket ström genom de kablarna, och det blir ganska mycket motstånd (ohm) i en kontaktanslutning, motstånd ger spänningsfall och värme och med tiden kommer en glappkontakt bildas.
Om de då har flera anslutningar för samma spänning, tex 5V, så minskar risken för problem.
Sedan måste ju också strömmen gå tillbaka (till GND) och där är det samma sak.

Om man lödde fast kablarna direkt på kretskortet, så skulle det kanske gå att ha en kabel av varje typ, men då har man ju tappat snabbkopplings funktionen.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Entusiast

Varför det oftast går flera parallella ledningar från nätagget till en strömkrävande enhet i en dator beror på att varje kabel för sig bara klarar ett visst antal ampere innan överhettning/smälta uppstår.

Visst, en grövre kabel klarar biffen, men för att klara av t.ex 20 ampere, krävs det en ganska tjock kabel för detta (tänk batterikablarna i en bil)
För att göra det hela lite smidigare har man alltså valt att dela upp den tjocka kabeln i flera tunna istället.
Sedan skulle kontaktdonet för denna "enda" kabel bli rätt "biffig" för att klara av 20+ ampere. (Igen: tänk batterikabelsko för bilar)

Där är nog 24 pins ATX-kontakten rätt smidig ändå.

Men tanken är inte helt fel ändå:
I ATX-kontakten finns det flera spänningar:
+12 volt
-12 volt (Negativ)
+5 volt
+5 volt standby
-5 volt (Negativ)
+3.3 volt

För att inte nämna retursignalen samt "power on" signalen.

Man skulle kunna flytta alla dessa spänningsregulatorer från nätagget till moderkortet, men då blir det genast ett mycket dyrare moderkort och en aaaning billigare nätdel. Helheten skulle bli dyrare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Låter som att Fullmoon bör ta sig en titt på tråden. Fast är verkligen 24 pins kabeln ett stort problem? Jag för står att det kan vara lite problem i mindre chassin som ditt Rizzt. Men större?

Varför skulle dom bli större? Om det bara finns en orange, en svart m.m. så skulle inte atx kabeln inte bli direkt stor. Ser på många agg nuförtiden också att dom skarvar.

Skrivet av serpent29:

Går ganska mycket ström genom de kablarna, och det blir ganska mycket motstånd (ohm) i en kontaktanslutning, motstånd ger spänningsfall och värme och med tiden kommer en glappkontakt bildas.
Om de då har flera anslutningar för samma spänning, tex 5V, så minskar risken för problem.
Sedan måste ju också strömmen gå tillbaka (till GND) och där är det samma sak.

Om man lödde fast kablarna direkt på kretskortet, så skulle det kanske gå att ha en kabel av varje typ, men då har man ju tappat snabbkopplings funktionen.

Försår vad du menar. Men jag kan inte tänka mig att så grov kabel behövs för varje induvidel kabel nuförtiden. Speciellt inte med singel rail agg. Men jag förstår att det är en del ström genom kablarna, genom PCI-X kablarna. Men som gammal elektriker. Behövs verkligen så grova kabla till ATX porten. Nu när det finns en speciell 4-8 pin för CPUn. Tänk dig "linjerna" (rails) på moderkortet. De är inte stora direkt.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Varför skulle dom bli större? Om det bara finns en orange, en svart m.m. så skulle inte atx kabeln inte bli direkt stor. Ser på många agg nuförtiden också att dom skarvar.

Jag syftade det på lite större chassin. Men jag förstår hur du tanken att man blir tvungen att korta ner alla kablar i ett liten chassi som ditt. Det kanske är dags att corsair eller någon annan stor tillverkare börjar med lite mindre nätaggregat som har rätt korta kablar för htpc byggen exp?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd

Tänk kabeln från starkare nätagg, som tex mitt AX1200.

Bara över +12V (som är på 1204.8W) är det ~100A.

Men håller med tankarna angående anslutningarna från chassit, det borde finnas ett lättare sätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB