Klon/image av HDD till SSD med Windows 7. Är det möjligt??

Permalänk

Klon/image av HDD till SSD med Windows 7. Är det möjligt??

Halloj,

Har under ett antal timmar försökt att göra en klon/föra över partition C: (ca 80gb) till en ny SSD disk på 120gb men har inte lyckats. När jag försöker använda "vanliga" kloningsverktyg (Intels kostnadsfria & True Image Home 2011) så har jag inte fått det att fungera då den bara säger att den nya disken är för liten...
Den gamla disken har C: (ca 80gb) och D: (ca 200gb) och det är alltså bara C: som jag vill flytta till SSD:n.

Är det någon som har gjort detta (och lyckats!) som kan berätta hur eller som har en länk till någon guide som dom vet fungerar. Jag håller nämligen på att bli smått tokig!!

Supertacksam för alla svar!!!!!

Mvh
/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Permalänk

I den tråden frågade jag om Intels Data migration Tool skulle kunna fixa det hela vilket den ju helt klart inte kunde. Därför startade jag denna nya då den helt klart behövs. Jag gissar att jag varken är den första eller sista som kommer vilja få detta att fungera.
Jag har sällan blivit så trött som efter dagens försöka att få det hela att fungera.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Halloj,

Har under ett antal timmar försökt att göra en klon/föra över partition C: (ca 80gb) till en ny SSD disk på 120gb men har inte lyckats. När jag försöker använda "vanliga" kloningsverktyg (Intels kostnadsfria & True Image Home 2011) så har jag inte fått det att fungera då den bara säger att den nya disken är för liten...
Den gamla disken har C: (ca 80gb) och D: (ca 200gb) och det är alltså bara C: som jag vill flytta till SSD:n.

Är det någon som har gjort detta (och lyckats!) som kan berätta hur eller som har en länk till någon guide som dom vet fungerar. Jag håller nämligen på att bli smått tokig!!

Supertacksam för alla svar!!!!!

Mvh
/tuffe

Bör gå att göra med gparted, googlade lite snabbt och hittade denna guiden:

http://whirlpool.net.au/wiki/gparted

Vet inte om den är aktuell eller funktionell, men det bör ge en fingervisning om hur gparted fungerar. Se bara till att partitionen får plats på den nya disken först, annars så kommer det inte att fungera.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Bör gå att göra med gparted, googlade lite snabbt och hittade denna guiden:

http://whirlpool.net.au/wiki/gparted

Vet inte om den är aktuell eller funktionell, men det bör ge en fingervisning om hur gparted fungerar. Se bara till att partitionen får plats på den nya disken först, annars så kommer det inte att fungera.

Tack för hjälpen men längst upp på sidan du länkade så stod det att det inte fungerade för Windows 7.
Men tack för försöket!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Tack för hjälpen men längst upp på sidan du länkade så stod det att det inte fungerade för Windows 7.
Men tack för försöket!

Bör inte vara något problem, se bara till att ta med den lilla (osynliga?) partition som windows 7 brukar skapa i början av systemdisken.