Permalänk

Vilket märke?

Hejsan allihopa!

Ville först bara tacka alla här på forumet som har svarat snabbt när man behövt hjälp eftersom det är första datorn jag bygger så uppskattar jag verkligen hjälpen

Hur som helst till min fråga:

Jag har lite svårt att välja ut en hårddisk då de finns 3 olika märken som kostar ungefär det samma, alla tre är 2TB och alla är green edition, vilken är bäst och vilken ska jag välja?

Western digital: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575192
Seagate: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622010
Samsung: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610757

Här kommer även en jämförslista:
http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=575192&sku=622010&sku=6...

Btw räcker en hårddisk med green edition (5400rpm) eller är det värt att att köpa en snabbare, hur känner man av skillnaden och hur värt är det om man jämför hur mycket dyrare dem blir?

Tacksam för svar

Visa signatur

N64 Conker´s Bad Fur Day = Mästerverk

Permalänk
Medlem

WD, andra plats till samsung.

wd = samma hastighet som dom andra diskarna dock är accesstiden mycket långsammare så du vill inte boota från den. men som lagringsdisk märker du ingen skillnad.

seagate har 5900rpm. har undvikit dom sen dom ljög om firmware buggen på min 1.5TB, så min hårdisk försvann.....
(dom skrev att den versionen hade inte blivit påverkad men stort fel där)

Permalänk
Medlem

Tycker seagate är sjuste

Permalänk

Har aldrig haft några problem med Seagate, ej heller med WD.

Samsung däremot brukar vara skit som säger "KABOOM!" när de känner för det, oftast två dagar efter garantins utgång.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

De där ska du väl inte ha som systemdisk?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Skrivet av oskaaarn:

De där ska du väl inte ha som systemdisk?

Jo det hade jag tänkt mig, hur så?

Visa signatur

N64 Conker´s Bad Fur Day = Mästerverk

Permalänk

Tack för alla svar men jag har fortfarande en del som jag vill få besvarat.

Duger en green edition WD som system disk eller ska man satsa på något bättre som tex denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=591141#reviews

Hur vet man vilken hastighet man behöver och hur väljer man hårddisk egentligen?

Är det någon hårddisk ni kan rekommendera som första hårddisk (systemhårddisk), som sagt det är min första dator som byggs och vill gärna veta så mycket som möjligt

Visa signatur

N64 Conker´s Bad Fur Day = Mästerverk

Permalänk
Medlem

Green-diskar är långsamtgående lagringsdiskar som du förstår är långsamma.

Du ska absolut ha minst en 7200-varvare som systemdisk. Många kör idag med SSD-diskar men de är väldigt dyra/GB.

Edit: Skapa en köprådstråd så får du hjälp med alla delarna.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Jag hade en wd black som systemdisk innan ja bytte till ssd. Den presterade väl ok men denknatrade på riktigt mycket så att man värkligen strörde sig på den, även om man dämpat den (först lianlis gummiupphängning och sedan en schyte himuro). Därimot hade jag alldrig gått på en green dis för OS.
Kör på en vanlig 7200rpm disk om du inte vill lägga pengar på en SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Green-diskar är långsamtgående lagringsdiskar som du förstår är långsamma.

Du ska absolut ha minst en 7200-varvare som systemdisk. Många kör idag med SSD-diskar men de är väldigt dyra/GB.

Edit: Skapa en köprådstråd så får du hjälp med alla delarna.

Skrivet av Sh1ft:

Jag hade en wd black som systemdisk innan ja bytte till ssd. Den presterade väl ok men denknatrade på riktigt mycket så att man värkligen strörde sig på den, även om man dämpat den (först lianlis gummiupphängning och sedan en schyte himuro). Därimot hade jag alldrig gått på en green dis för OS.
Kör på en vanlig 7200rpm disk om du inte vill lägga pengar på en SSD

har själv 3x black E och haft 3x green är väldigt nöjd med ljudnivån och prestandarn på både black och green. skulle aldrig rekommendera en green till dig. men kan säga att en polare köpte en green och kör win7 på den & till min förvåning skitnöjd med den. men nu när du vet bättre köp en black så får du 5år garanti också

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

WD eller Samsung... Har bara dåliga erfarenehter av Seagate, men det är ju individuellt... Seagate har ju å andra sidan 60 månaders garanti.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Disney:

har själv 3x black E och haft 3x green är väldigt nöjd med ljudnivån och prestandarn på både black och green. skulle aldrig rekommendera en green till dig. men kan säga att en polare köpte en green och kör win7 på den & till min förvåning skitnöjd med den. men nu när du vet bättre köp en black så får du 5år garanti också

Tack för alla svar, men hur är det med Blue edition vad är skillnaden?

Visa signatur

N64 Conker´s Bad Fur Day = Mästerverk

Permalänk
Skrivet av oskaaarn:

Green-diskar är långsamtgående lagringsdiskar som du förstår är långsamma.

Du ska absolut ha minst en 7200-varvare som systemdisk. Många kör idag med SSD-diskar men de är väldigt dyra/GB.

Edit: Skapa en köprådstråd så får du hjälp med alla delarna.

Var och hur skapar jag en köprådstråd?

Visa signatur

N64 Conker´s Bad Fur Day = Mästerverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraphicGaming:

Var och hur skapar jag en köprådstråd?

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraphicGaming:

Tack för alla svar, men hur är det med Blue edition vad är skillnaden?

blue = 3år garanti. häften av minnet och kontrollerna men inte stor skillnad i prestandarn.

tror inte du skulle märka skillnaden på blue & black. och när polaren har fått igång sin dator märker jag då inte skillnad på hans green o min black.(dock märks det vid start av windows)

Permalänk
Skrivet av Disney:

blue = 3år garanti. häften av minnet och kontrollerna men inte stor skillnad i prestandarn.

tror inte du skulle märka skillnaden på blue & black. och när polaren har fått igång sin dator märker jag då inte skillnad på hans green o min black.(dock märks det vid start av windows)

Ok, tack

Visa signatur

N64 Conker´s Bad Fur Day = Mästerverk