AMD Phenom II X6 fasas ut vid årsskiftet

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom II X6 fasas ut vid årsskiftet

Efter lanseringen av de första prestandamodellerna i FX-serien dröjer det inte länge innan Phenom II X6 får stryka på foten. AMD påbörjar utfasningen redan i det tredje kvartalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter lanseringen av de första prestandamodellerna i FX-serien dröjer det inte länge innan Phenom II X6 får stryka på foten. AMD påbörjar utfasningen redan i det tredje kvartalet.

Läs artikeln

Kan bara hoppas på rejält prisras så att de som vill ha en uppgradering men inte vill köpa helt nytt får bli lite glada

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det var inte länge som X6 fick leva:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Tycker det är lustigt att alla nyheter gällande kommande/förändringar hårdvaran kommer från turkiska Donanimhaber:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Känner mig klyven, ska jag uppgradera min amd 5000+ eller vänta? Har en AM2+ rigg och funderar på ett 955, men augusti september känns långt undan ändå.

Permalänk
Avstängd

det är ju bara bra att dom går EOL, betyder ju bara nya tider!

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av white_rabbit_:

Känner mig klyven, ska jag uppgradera min amd 5000+ eller vänta? Har en AM2+ rigg och funderar på ett 955, men augusti september känns långt undan ändå.

Vänta, jag känner själv att jag behöver mer kräm i burken

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

Vänta, jag känner själv att jag behöver mer kräm i burken

Jasså, tycker min burk funkar fint till det mesta förutom starcraft2 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Känner mig klyven, ska jag uppgradera min amd 5000+ eller vänta? Har en AM2+ rigg och funderar på ett 955, men augusti september känns långt undan ändå.

Zambezi/Bulldozer kommer ju ändå inte passa på ditt moderkort, jag skulle ha köpt.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Zambezi/Bulldozer kommer ju inte ändå passa på ditt moderkort, jag skulle ha köpt.

Men om han väntar så måste ju 955 gå ner ganska rejält i pris? Har inte tänkt på hur det ser ut innan en generationsändring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av white_rabbit_:

Jasså, tycker min burk funkar fint till det mesta förutom starcraft2 ^^

haha det är en smak fråga, spelar det oxå men andra spel som behöver mer tex Shogun 2 och Bad Company 2 som kräver mer cpu än gpu så är en senare ugradering ett måste

EDIT: de där lät lite fel men ni fattar

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk

Funderar också på att uppgradera sen till höst/vintern. En Phenom II X6 hade inte suttit fel.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Hur lång tid tar det innan Athlon II fasas ut?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Funderar också på att uppgradera sen till höst/vintern. En Phenom II X6 hade inte suttit fel.

Jag är lite speciell, ska nog snarast nedgradera när alla andra går uppåt. Min NAS har en förhållandevis strömtörstig Phenom II X2 som loadar i snitt 2%, funderar på att dra i min trogna BE-2300 med 45 W TDP istället.

Mer on topic kan det bli ett fint tillfälle för många med AM3 eller äldre AM2+-system att göra en "sista uppgradering" under hösten när Thuban dalar i pris.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Man ska också vara försiktig när gamla processorer fasas ut.
När de börjar ta slut kan priserna stiga också.
Det hände mig när jag tänkte uppgradera till AMDs första 2x generation lite för sent.
De var slut i de flesta butiker och klart dyrare än jag kollat på tidigare där de fortfarande fanns i lager.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lurcazzus:

Hur lång tid tar det innan Athlon II fasas ut?

det är nog samtidigt som phenom skulle jag tro

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Ja denna är väl inte pur färsk http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=442265

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Känns ju som att en Phenom II X6 kommer leva ett bra tag till rent prestandamässigt. Körde precis igenom Crysis 2 på "Extreme" med systemet i sign. Så en uppgradering känns inte direkt värd Särskilt nu för tiden när alla spel utvecklas för Xbox och PS3 som har hårdvara som motsvarar en dator från 2005 typ.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Jag är lite speciell, ska nog snarast nedgradera när alla andra går uppåt. Min NAS har en förhållandevis strömtörstig Phenom II X2 som loadar i snitt 2%, funderar på att dra i min trogna BE-2300 med 45 W TDP istället.

Mer on topic kan det bli ett fint tillfälle för många med AM3 eller äldre AM2+-system att göra en "sista uppgradering" under hösten när Thuban dalar i pris.

Så med andra ord ska du ge dig av med ditt 1366 system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vilket ockerpris?!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451982

Permalänk
Medlem

Innebär det också utfasning av alla athlonII modeller till årskiftet med?
Vilket innebär isåfall att alla med am2+ mobo bör se till att uppgradera innan de nya komponenterna kommer. Dvs alla med HTPC/hemma servrar/ och dylika nischade grejer för att slippa behöva köpa nytt nu när athlon X2 har för många år på nacken.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Men om han väntar så måste ju 955 gå ner ganska rejält i pris? Har inte tänkt på hur det ser ut innan en generationsändring.

Jag tror inte 955 går ner så mycket mer i pris, den är äckligt billig redan nu

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Man ska också vara försiktig när gamla processorer fasas ut.
När de börjar ta slut kan priserna stiga också.
Det hände mig när jag tänkte uppgradera till AMDs första 2x generation lite för sent.
De var slut i de flesta butiker och klart dyrare än jag kollat på tidigare där de fortfarande fanns i lager.

Jag höll på att råka ut för exakt detsamma. Lyckades i alla fall efter lite desperat sökande att få tag på en processor till överkomligt pris. Den var i alla fall god nog åt mig att vara i drift fram tills jag bytte ut den för två veckor sedan.

Permalänk
Skrivet av Woodlauncher:

Men om han väntar så måste ju 955 gå ner ganska rejält i pris? Har inte tänkt på hur det ser ut innan en generationsändring.

Hur mkt mer kan 955 gå ner?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Funderar lite som Kilroy, har 4 moderkort som tar alla X6or som alla tickar på och ena körs en 1055T och ska kunna köra Zambezi förhoppningsvis. Så jag behöver 3st X6or och frågan är om man skall vänta tills q4-11/q1-12 med att köpa eller passa på sensommarn/hösten...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra ska jag behålla mitt am2 system till am3+ kommer ut eller uppgradera till am3 nu? Har någon athlon x2 som börjar hänga med lite dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackiin:

Hur ska jag göra ska jag behålla mitt am2 system till am3+ kommer ut eller uppgradera till am3 nu? Har någon athlon x2 som börjar hänga med lite dåligt.

Har du kört med AM2 tills nu så kan du nog vänta ett par veckor till.
Eller kör på ett AM3 kort av den typen som klarar AM3+ och en billig Phenom II så länge.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har du kört med AM2 tills nu så kan du nog vänta ett par veckor till.
Eller kör på ett AM3 kort av den typen som klarar AM3+ och en billig Phenom II så länge.

Okej jag väntar kan ju köpa en Ssd så länge , hur vet man om moderkortet klarar am3+ då? Eller är det bara am3+ moderkort som gör det hade tänkt ett matx kort med crossfire stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackiin:

Okej jag väntar kan ju köpa en Ssd så länge , hur vet man om moderkortet klarar am3+ då? Eller är det bara am3+ moderkort som gör det hade tänkt ett matx kort med crossfire stöd.

MSI 890CXM-G65 är det du söker. Ett micro-atx med crossfire och stödjer AM3+.

Har ett själv!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...