Permalänk
Medlem

Seasonic X-460

Tänker bygga mig en ny dator där jag försöker få ner ljudnivån så mycket som möjligt och tänkte höra med er om Seasonics X-460, dvs ett passivt nätaggregat är något att ha till detta bygge eller om jag ska satsa på ett Corsair HX 650 eller möjligtvis ett halvpassivt. Chassit som jag kommer ha det i är ett Define R3.

Permalänk
Medlem

Seasonic gör finfina agg och är att rekommendera. Själv tycker jag att de flesta agg är tysta så länge de inte blir belastade i alltför hög grad.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Du tror den funkar bra till att driva ett 560 TI och en 2500K i ett Define R3 med endast de två fläktar som man får med i chassit då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sun^:

Tack för svaret.

Du tror den funkar bra till att driva ett 560 TI och en 2500K i ett Define R3 med endast de två fläktar som man får med i chassit då?

Beror lite på, skall du spela med maskinen, eller inte? (Bara lättare användning altså, surf & dyl... )
Vilken typ av 560 Ti är det frågan om, ett som sprider varmluften i burken, eller ett som skickar ut den bakvägen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du kommer klara dig finfint med X-460 bara du har lite luftflöde, datorn kommer inte dra några 460watt heller så det kommer inte bli speciellt varmt.
Nästan så att du skulle kunna satsa på X-400 om du inte tänkt klocka allt för hårt.

Permalänk
Medlem

Ok kortet sprider värmen i burken.

Personligen skulle jag använt 4st tysta fläktar, 2 in + 2 ut. 4 https://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm t ex.
Det kommer antagligen funka med "bara" 2 st också, testa & se, bara lägga till fler efterhand om nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Ok kortet sprider värmen i burken.

Personligen skulle jag använt 4st tysta fläktar, 2 in + 2 ut. 4 https://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm t ex.
Det kommer antagligen funka med "bara" 2 st också, testa & se, bara lägga till fler efterhand om nödvändigt.

Ja någon fläkt till hade inte varit fel, hade dock kört 3 som tar in luft och en bak/top som blåser ut för att få det positiva luftflödet och på så vis slippa damma av sen får nätdelen luftflöde också då det finns vägar igenom för luften ska ut.

Permalänk
Inaktiv

Du kommer klara dig bra... så här skriver spcr

"The end result after 15 hours: The X-400 Fanless survived the test. Furthermore, it worked perfectly the next day — and ran another 12 hours at the same load and conditions. At the end of the second day, a 1500W hair dryer was brought into play while the PSU was at full load, blowing the hot air down into the open grill cover of the X-400 to see what would happen with thermal overload. In a minute, the PSU shut down with a little click, the Over Temperature Protection finally kicking in. The IR thermometer showed temperatures of over 90°C around the main heatsinks. The AC cord was unplugged, the power switched off for a few minutes, then it was turned back on — with no change to the load settings: The X-400 powered back up without a hitch and kept running."