AMD publicerar roadmap för 2012 – nya sockel FMx ersätter AM3+

Permalänk
Medlem

Det blir till att vänta på de nya socklarna för min del med, var inne på att bygga ihop ett Llano-system men om FM1 försvinner så snabbt så känns det inte lönt. Det blir en trevlig PhenomII till nuvarande systemet istället tror jag.

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Det behövs nog nya socklar när grafiken blir inbyggd i processorn.
Det är väl så att man ska kunna köra både bulldozer med och utan grafik på samma moderkort, annars begränsar ju AMD uppgraderingsmöjligheterna i onödan och då kan ju grafiken lika gärna sitta på moderkortet som idag, fast på mobila datorer så brukar det inte gå att uppgradera iallafall.
Hoppas att den nya FMx sockeln blir lika långvarig som AMx sedan.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hmm, man börjar ju fundera på hur bra första generationen BD är egentligen. Om nästa generation kommer på helt ny sockel kan det vara så illa att de spenderat massa prestanda på stöd till fel sockel.

I hope im wrong.

Permalänk
Medlem

Om det blir så här köper jag nog inte AM3+ då jag har ett kort som ska klara av att köra Bulldozer, om det funkar bra kan man ju skaffa CPUn till nuvarande bräda och vänta på nya FMx-sockeln och 2nd gen BD.

Tycker det är skittrevligt med AMDs bakåtkompatibilitet men man måste ju inse att nya funktioner/prestanda kan få stryka på foten om man håller fast vid en och samma sockel alltför länge. Så jag välkomnar den nya sockeln bara dem inte börjar göra som Intel...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Då har du din dator för länge mellan uppgraderingarna

Eller så köper han cpu med hög prestanda, då måste man inte uppgradera like ofte.
Jag tycker det löner sig å köpa hög prestanda dator komponenter som holder någre år, iställe för att köpa mellan klass komponenter som gör att man aldrig får hög prestanda, dessutenom blir det inte billigare.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Eller så köper han cpu med hög prestanda, då måste man inte uppgradera like ofte.
Jag tycker det löner sig å köpa hög prestanda dator komponenter som holder någre år, iställe för att köpa mellan klass komponenter som gör att man aldrig får hög prestanda, dessutenom blir det inte billigare.

Hur vass är en 4år gammal cpu. Hur vasst är ett sånt moderkort. Om man uppgraderar ofta, slänger man det gamla eller säljer man? Det är billigare i längden att löpa mellanklassmodeller och man har mer prestanda än den som byter var 4:e år. Men det klart man har ju betydligt mindre e-penis när man aldrig kan säga att man har det värsta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Men, wtf.. vem vill köpa am3+ nu liksom?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur vass är en 4år gammal cpu. Hur vasst är ett sånt moderkort. Om man uppgraderar ofta, slänger man det gamla eller säljer man? Det är billigare i längden att löpa mellanklassmodeller och man har mer prestanda än den som byter var 4:e år. Men det klart man har ju betydligt mindre e-penis när man aldrig kan säga att man har det värsta.

Det gamla brukar bli en andradator eller tredjedator. Jag slänger nästan aldrig något och säljer inte heller tyvärr (därför jag får så många datorer). Själv har jag en Xeon X3350 processor (motsvarande Core 2 Quad 9450) som jag köpte våren 2008. Den kostade ca 3000 kr då och den hänger fortfarande med ganska bra efter 3 år till det jag använder datorn till. Jag skulle kunna uppgradera till mellanklass nu och märka viss skillnad men jag väntar ändå till nästa år för jag vill känna stor skillnad när jag uppgraderar den. I och för sig har jag redan gjort en stor uppgradering, satte i en SSD-disk i helgen och detta känns som en av de bättre uppgraderingarna jag har gjort trots att det var enda komponenten jag bytte. Har även uppgraderat bildskärmen i år och det gjorde också stor skillnad. Det är processorn som är min flaskhals nu (håller på en hel del med video och komprimering och videobearbetning tar en hel del processorprestanda).

Håller med dig ändå att det sällan lönar sig att köpa det allra värsta för att det ska "hålla längre" innan nästa uppgradering. Jag brukar satsa på högre mellanklass, precis den nivån när man ligger en liten bit över medelklass men slipper betala för det allra värsta. Den nivån brukar ligga på ca 3000 kr för processorn. Fast numera får man ju Core i7 2600K för under 3000 kr och det finns väl inte så mycket bättre att köpa. Men ska vänta till Bulldozer kommit och stabiliserat sig och intel släppt nästa prestandaplattform och den också stabiliserat sig. Kanske man kan få någon trevlig processor för 3000 kr nästa år?

Men jag har flera datorer än min huvuddator. Min filserver har ett AM2+ moderkort och en AMD 4850e CPU (den var budgetmodell redan när jag köpte den). Dessa köpte jag 2009. Har haft lite funderingar att pluppa i en AMD Athlon II X4 640 eftersom mitt moderkort stödjer en sådan. Men jag struntar nog i det eftersom den funkar tillräckligt bra ändå. Det är ändå trevligt att man kan uppgradera den utan att behöva byta övriga delar som man vet fungerar bra så därför är jag ändå lite sugen att uppgradera processorn för att få den att "hålla lite längre". Det är sådan framtidskompabilitet som är bra. Kan ju vara bra att kunna återanvända gammalt moderkort och bara byta processorn för sin andradator, eller om man gör den till server. Där har ju AMD varit föredömliga med AM2+, AM3 och AM3+ eftersom AM3-processor funkar i alla dessa. Men man förstår ju att man måste byta sockel emellanåt för att kunna utveckla tekniken, t.ex. med integrerad grafik i processorn som ju kommer med FMx mellanklassare. Eftersom jag slutat spela på datorn så räcker integrerad grafik gott och väl för min del. Annars har jag kvar mitt gamla 9600GT som jag kan återanvända vid behov, fast det drar onödigt mycket ström och fläkten låter mycket innan drivrutinen laddats...

Permalänk
Medlem

Det var väl relativt klart att det snart skulle komma "AM4" för bulldozer. Skulle inte var fel om de kunde inkludera quadchannel på någon prestandamodellerna.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Antielefant

Umm... ursäkta... men var det någon som faktiskt läste att FM/FT1 är den kommande sockeln för notebookprocessorerna?

Detta påverkar inte desktop. FX och desktop A-serien ligger kvar på Socket AM3+ enligt denna roadmap.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det som skiljer AM3 & AM3+ är väl bara ett extra hål i sockeln.
Det är inte säkert att AMD behöver det hålet för att dom kanske har tänkt om eller så är det ett sätt att fä sälja lite mera kretsar.
För skillnaderna mellan 8xx & 9xx är ju inte så stor väl?
Phenom II pasade ju bara till AM2+ i början 920 & 940 mfl. Så det kanske blir en Bulldozer II som bara passar riktiga AM3+ sedan eller då AM4 eller om dom kallar den för FM2 eller liknande, för FMx som det ryktas om, där står väl x-et för ett okänt tal eftersom det redan är en FM1 på gång.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm... ursäkta... men var det någon som faktiskt läste att FM/FT1 är den kommande sockeln för notebookprocessorerna?

Detta påverkar inte desktop. FX och desktop A-serien ligger kvar på Socket AM3+ enligt denna roadmap.

Men varför står det "nya sockel FMx ersätter AM3+ " i titeln? :SSS Jag vill gärna att du har rätt, men jag vet inte.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.