Q6600 vs 9550 vs i7 klock för klock med ett modernt graffe i spel, skillnad

Permalänk
Medlem

Q6600 vs 9550 vs i7 klock för klock med ett modernt graffe i spel, skillnad

Tjo,

Jag letar efter en jämförelse där men kan se prestandaskillnader mellan olika generationers cpuer där man kör med ett bra prestandagraffe i olika spel.

Jag tror ju fortfarande att min Q6600 i 3.8Ghz klarar sig väldigt bra även i moderna spel bara jag har ett helt ok graffe, typ ett 6870, GTX460 eller liknande. Tror jag fel då? Jag vet ju också att vissa spel är mer cpu-beroende än andra men som sagt, jag skulle vilja ha siffror på det hela.

Är det någon som har en fin jämförelse eller har egna erfarenheter?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

tomshardware har lite databaser du kan rota i , lika så anandtech
dock inga klock for klock jämförelser

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av blade80:

Tjo,

Jag letar efter en jämförelse där men kan se prestandaskillnader mellan olika generationers cpuer där man kör med ett bra prestandagraffe i olika spel.

Jag tror ju fortfarande att min Q6600 i 3.8Ghz klarar sig väldigt bra även i moderna spel bara jag har ett helt ok graffe, typ ett 6870, GTX460 eller liknande. Tror jag fel då? Jag vet ju också att vissa spel är mer cpu-beroende än andra men som sagt, jag skulle vilja ha siffror på det hela.

Är det någon som har en fin jämförelse eller har egna erfarenheter?

Enda jag hittat som är någorlunda ny är denna:
http://www.legionhardware.com/articles_pages/radeon_hd_5870_c...

BeHardware hade en ambitiös jämförelse av en rackarns massa processorer (168st) också, men de körde med ett single GTX285, som är lite klent i sammanhanget (presterar ungefär som GTX460 1GB).
http://www.behardware.com/articles/778-1/giant-roundup-168-in...

Nackdelen med BEhardwares test är att de kör i så låg upplösning som möjligt för att undvika att grafikkortet flaskar, så den säger inte mycket om hur det ser ut i högre upplösningar, då grafikkortet jämnar ut prestandaskillnaderna. Legion hardwares test körs både i relativt låg upplösning och i hög upplösning (tyvärr kör de inte i dagens vanligaste upplösning 1920x1200).
Legion hardware kör alla processorer i samma frekvenser, medan BeHardware kör i originalfrekvensen.

Jag har inte hittat någon stor round-up från i år.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv tester när jag gick från Q6600 till Q9550 och sen till i7 920.
Q6600 måste va runt 3000mhz när Q9550 är oklockad, alltså 2.8ghz för o få liknande prestanda, sen går det lite upp o ner beroende på vilken test man gör.

Ska Q6600 ligga runt en i7 920 (2.66ghz) processor måste den va runt 3400-3500mhz, men även där beror det på vilken test man gör..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WrongTarget:

Enda jag hittat som är någorlunda ny är denna:
http://www.legionhardware.com/articles_pages/radeon_hd_5870_c...

BeHardware hade en ambitiös jämförelse av en rackarns massa processorer (168st) också, men de körde med ett single GTX285, som är lite klent i sammanhanget (presterar ungefär som GTX460 1GB).
http://www.behardware.com/articles/778-1/giant-roundup-168-in...

Nackdelen med BEhardwares test är att de kör i så låg upplösning som möjligt för att undvika att grafikkortet flaskar, så den säger inte mycket om hur det ser ut i högre upplösningar, då grafikkortet jämnar ut prestandaskillnaderna. Legion hardwares test körs både i relativt låg upplösning och i hög upplösning (tyvärr kör de inte i dagens vanligaste upplösning 1920x1200).
Legion hardware kör alla processorer i samma frekvenser, medan BeHardware kör i originalfrekvensen.

Jag har inte hittat någon stor round-up från i år.

Tack!
Jag har också letat runt lite efter den typen av tester. Legion hardwares lista var väldigt intressant!
Jag är fortfarande nöjd emd min q6600, men testerna visar att min processor nog börjar slå i botten nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, sitter också på en Q6600 och hade tänkte göra en budgetuppgradering i höst inför BF3, mer minne och ett bra grafikkort.
Är det någon vits eller ska man satsa på en helt ny maskin?

Permalänk
Medlem

bc2 gillar att tugga cpu .
återstår att se om bf3 blir likadant, om dice är seriösa när de säger att bf3 har pc som huvudplattform så bör grafikkort väga lite tyngre jämfört med bc2.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag skall uppgradera också främst för bf3, sitter och nöter bf2 fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Q9550@ 3.5ghz klarar att hålla BC2 uppe vid 50-60FPS (V-sync på 60HZ skärm) med en GTX580. har inte riktigt exakt koll, men jag antar att en 2600K hade kunnat sitta på några FPS högre. Det som är klart är att en Q9550 flaskhalsar en GTX580 iaf vid standardklock

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

bc2 gillar att tugga cpu .
återstår att se om bf3 blir likadant, om dice är seriösa när de säger att bf3 har pc som huvudplattform så bör grafikkort väga lite tyngre jämfört med bc2.

Jepp, om man tittar på vad Dice har sagt om skillnaden mellan Frostbite 1,5 och Frostbite 2, så handlar det mesta om att man utnyttjar DX11 API't mycket mer. I 1,5:an så utnyttjade man väldigt lite av API't.
Processormässigt ser det därför ut som om BF3 kommer vara väldigt likt BF2, medan mer effekter och tekniker i DX11 API't kommer att utnyttjas, vilket troligtvis leder till lite högre grafikkortskrav.

Såg att de tar bort DX9-stödet i BF3 också, så de som sitter på XP fortfarande får skaffa Win7 (eller Vista).

Visa signatur

~Pelle~