Vilken 11"-12" med AMD E-series E-350?

Permalänk
Skrivet av Pixelina:

Jag är också inne på en sådan här dator, då min nuvarande skoldator har gått sönder. Det som är jag är lite nyfiken på är om det är svårt att byta RAM-minne på DM1 3100-modellen? Eller sitter stickorna lättillgängliga under en lucka bara?

För det låter ju helt klart smartast att köpa den med 3GB minne och sedan stoppa in egna stickor, t.ex får man ju 8GB för runt 600kr nu, och datorn finns för 3690kr från CDON, vilket gör att man får datorn med 8GB minne för 4300kr

Då får man alltså en snabbare hdd än Asus + dubbla minnet + bättre finish.

Varför skulle du behöva 8GB RAM i en netbook?

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem

Fick min Asus Eee PC 1215B idag och måste säga att det är en riktigt fin liten laptop, så tackar er som tipsade om den! Enda jag stör mig lite på är musen som har ett irriterande klickande ljud som påminner mycket om Macbook Unibodys mus. Men för priset man betalar så finns det inte mycket att klaga på.

Dags att installera Ubuntu på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av JWLinux:

Dags att installera Ubuntu på den

Återkom gärna med hur det blev.
Jag undrar hur batteritiden och videoprestanda påverkas av Linux. Finns det bra drivrutiner än?

Vill också gärna köra någon form av Linux men är rädd att man tvingas till Windows pga grafikdrivare :S

Permalänk
Skrivet av balloo84:

Återkom gärna med hur det blev.
Jag undrar hur batteritiden och videoprestanda påverkas av Linux. Finns det bra drivrutiner än?

Vill också gärna köra någon form av Linux men är rädd att man tvingas till Windows pga grafikdrivare :S

Enligt Phoronix verkar det ha blivit stabilare. Jag garanterar inget dock.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_fusion...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kan passa på att tipsa om at HP har studenterbjudande på -20% på bla DM1-3101eo

4GB ram
320GB 7200rpm
E-350

3590,00kr

Permalänk
Medlem

Jag var rätt missnöjd med min 1215N. Den kändes seg och tangentbordet är inget vidare. Uppdaterade drivisar för lan och wifi (broadcom) gjorde dock susen, så nu e jag rätt nöjd med den.

iom. att jag älskade min Compaq Mini 311c var jag nära på att skaffa en DM1z, men det fanns inga fusion-baserade just då när jag var tvungen att köpa nytt (pga stöld)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av balloo84:

Återkom gärna med hur det blev.
Jag undrar hur batteritiden och videoprestanda påverkas av Linux. Finns det bra drivrutiner än?

Vill också gärna köra någon form av Linux men är rädd att man tvingas till Windows pga grafikdrivare :S

Det gör ont att säga, men jag hade nog inte installerat Linux förrens de har löst de strömrelaterade buggarna.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OTU2MA

I och med att tidigare Linuxkärnor inte har stöd för AMD Fusion så får du antingen vänta på att problemen ska bli lösta, använda datorn med betydligt mindre batteriliv, eller hacka ihop någon egen lösning.

Grafikdrivrutinerna ska fungera helt okej; de stängda drivrutinerna bättre än de öppna.

Edit: dock fungerar inte sleep:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1749630

Jag vet inte om detta problem är isolerat till Ubuntu.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk

Hittade ett bra test här http://www.laptopmag.com/review/laptops/asus-eee-pc-1215b.asp...
den äldre N skulle vara snabbare än den nya B. N skulle även ha lite längre batteritid än B modellen dock så klarade sig Pavilion dm1z en timme längre (6:37)

Citat:

The 1215B was powerful enough to output high-def video; when we connected it via HDMI to a 32-inch HDTV we were able to play a 1080p trailer of Tron: Legacy at a stutter-free 60 fps, and saw a smooth, detailed picture with no pixelation in darker areas.

When we played World of Warcraft with the graphics settings on Good, the 1215B notched a lackluster 20 frames per second at 1366 x 768 resolution. When we played on the maximum setting, the score dropped to 9 fps. Both scores are below the ultraportable category averages of 41.2 and 13 fps. On the Good setting, the older Ion-powered 1215N posted the best score (37 fps), while the VAIO YB and Pavillion dm1z turned in 29 and 24 fps, respectively.

Citat:

Battery Life and Wireless

The Eee PC 1215B lasted 5 hours and 26 minutes on the LAPTOP Battery Test (continuous web surfing over Wi-Fi). That runtime is 35 minutes longer than the category average. However, the Pavilion dm1z lasted more than an hour longer (6:37), and the 1215N went for 5:40. The VAIO YB had the shortest runtime, at 4:58.

Permalänk
Skrivet av Mr.Toolbox:

Hittade ett bra test här http://www.laptopmag.com/review/laptops/asus-eee-pc-1215b.asp...
den äldre N skulle vara snabbare än den nya B. N skulle även ha lite längre batteritid än B modellen dock så klarade sig Pavilion dm1z en timme längre (6:37)

Man kanske bör fråga sej hur seriös den recensionen är, då datorerna med e350 diffade så mycket sinsemellan i WoW, vi vet tex inte hur mycket ram det var i de testade datorerna, eller om den som utförde testet verkligen testade på samma ställe under samma förhållanden i spelet.
Datorerna med e350 presterade dessutom likvärdigt i Vantage.

Tycker det är lite tråkigt då det kastar en skugga över testet med bateritiderna, som jag personligen tycker är intressantare när det gäller en bärbar.

Har dessutom för mej att anandtech testade ion vs e350 i en rad spel, om man nu inte bara tänkt köra WoW så kan det ju vara bra att ta en titt där också.
Därmed inte sagt att e350 är nåt för den som tänkt spela spel på sin laptop, den är helt enkelt för slö för nyare spel om man nu inte är helt desperat......

Permalänk
Medlem
Skrivet av balloo84:

Återkom gärna med hur det blev.
Jag undrar hur batteritiden och videoprestanda påverkas av Linux. Finns det bra drivrutiner än?

Vill också gärna köra någon form av Linux men är rädd att man tvingas till Windows pga grafikdrivare :S

Lite sent svar men här kommer ett i alla fall. Som de flesta redan påpekat så fungerar inte sömnläget i Linux med den här datorn. Det är lite irriterande för det är trots allt en mini-notebook. Men det positiva är att grafikdrivrutinerna är under utveckling, så förhoppningsvis kommer det flera förbättringar framöver. Jag använder bara de proprietära drivrutinerna för tillfället och allt fungerar bra utom sömnläget som sagt.

Sen om man kör Ubuntu så kan det vara lite pilligt att få igång ljudet. Jag fick ställa in att Ubunti inte skulle använda HDMI utgången som ljudkälla utan analog stereo duplex. Kan även rekommendera att installera jupiter med tillbhörande jupiter-support-eee http://www.webupd8.org/2010/06/jupiter-take-advantage-of-asus...

Provade Fedora 15 med och upplevde det som snabbare och lite trevligare att använda än Unity. Dock så är både Fedora 15 och Unity väldigt ostabilt i dagsläge så vet faktiskt inte vilken distribution jag ska prioritera framöver. Gnome 3 var riktigt schysst att använda på den här datorn men har lite andra brister som Unity inte har och tvärtom.

I Fedora 15 så upptäcktes inte det trådlösa kortet heller så fick installera drivrutinerna manuellt.

För övrigt är jag nöjd med köpet och har skrivit en liten recension om den på dustin.se http://www.dustinhome.se/pd_5010586447.aspx

Värt att notera som jag glömde ta med i recensionen är att den mattsvarta modellen som jag fick levererat från dustin lätt fångar upp fingeravtryck! Det syns väldigt tydligt! Ska beställa ett gelaskins skydd, men måste bara hitta någon schyst bild att använda

Permalänk
Medlem

Nu har touchpad börjat krångla som tusan, både i windows och linux. Har läst på diverse forum att det är ett ganska vanligt problem på 1215b modellen. Musen följer inte med rörelserna och verkar ha ett eget liv, så nu sitter man och använder en usb-mus istället. Lite drygt med tanke på att jag betalade nästan 4000 för datorn. Kan man få utbytt datorn om jag inte har kvar originalkartongen och har installerat linux?

Edit: 2 år Inskicksservice har datorn ser jag. Så ska se om man inte kan byta ut touchpaden mot en som fungerar.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra med er som har den här datorn och kanske råkar ha haft en atom 330 innan hur stort hopp uppåt det är att byta upp sig från en atom 330 med 2 gb ram till en sån här med e-350 och 4 gb ram?

Permalänk
Medlem

Specifik fråga till samtliga HP DM1-3100eo-ägare

Kära Sweclockare och ägare av HP DM1-3100eo,

Jag har lite frågor angående möjligheten att använda mobilt bredband med denna dator och skulle behöva få ett par saker undersökta. Dessa kräver ingen större engagemang från er sida men skulle hjälpa mig enormt mycket.

Kan ni bekräfta att datorn har en SIM-kortsplats bakom batteriet? Är denna plats blockerad eller är den öppen?

Kan den händige också kolla upp om datorn har en mini-PCIe port närvarande på moderkortet? Den bör ligga ovanför hårddisken, till vänster om WLAN-kortet.
Saknas en mini-PCIe-plats är detta område tomt och endast lödpunkter är synliga.

Stort tack på förhand.

/Dr Zeke

Permalänk
Medlem
Skrivet av JWLinux:

Nu har touchpad börjat krångla som tusan, både i windows och linux. Har läst på diverse forum att det är ett ganska vanligt problem på 1215b modellen. Musen följer inte med rörelserna och verkar ha ett eget liv, så nu sitter man och använder en usb-mus istället. Lite drygt med tanke på att jag betalade nästan 4000 för datorn. Kan man få utbytt datorn om jag inte har kvar originalkartongen och har installerat linux?

Edit: 2 år Inskicksservice har datorn ser jag. Så ska se om man inte kan byta ut touchpaden mot en som fungerar.

Lär ju utan problem gå på garantin! Får se om syster som tänkt inhandla en har tur eller otur med sin touchpad. Hur lång tid tog det för dig innan den ballade ur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Lär ju utan problem gå på garantin! Får se om syster som tänkt inhandla en har tur eller otur med sin touchpad. Hur lång tid tog det för dig innan den ballade ur?

Det märktes av väldigt snabbt, men var inte alls svårt att fixa själv. Bara ta bort en liten "silver-kudde" som låg under touchpadden. Inte haft några problem med den på över 2 veckor nu Här är en bild jag tog

https://picasaweb.google.com/lh/photo/S2UqjDB750SDvRxQUhFwow?...

Mer info här http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=89461 post #17 visar en bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av JWLinux:

Det märktes av väldigt snabbt, men var inte alls svårt att fixa själv. Bara ta bort en liten "silver-kudde" som låg under touchpadden. Inte haft några problem med den på över 2 veckor nu Här är en bild jag tog

https://picasaweb.google.com/lh/photo/S2UqjDB750SDvRxQUhFwow?...

Mer info här http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=89461 post #17 visar en bild

Hur känns det att sitta vid och använda/skriva på datorn under längre perioder? Skulle du rekommendera denna som en skoldator?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Ni med 1215B och dm1z.. råkar ni ut för BSOD vid resume från viloläge med X64?
Råkar ut för det jämt med min 1215N

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Vet någon om/när Lenovo kommer släppa x120e här i Sverige?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Jag försöker bestämma mig mellan Asus Eee PC 1215B - 1,6GHz DC 4GB 500GB 12",
HP Pavilion DM1-3101eo och Samsung 305U1A-A01:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=860179,872490,935134

Jag har endast känt på HP:n, vars design och keyboard var bra. Dock var touchpaden
ganska liten. Jag kände på en Asus eee PC 10" och touchpaden på den var större än HP:n, vilken ju är en 11,6".

Jag har försökt hitta någon recension eller video av Samsungs, men hittar ingenting. Jag undrar bl.a. hur touchpaden är och
hur svårt det är att byta hårddisk? På HP:n är det ju lätt, medan det ju är betydligt svårare på ASUS:s modell.
Om någon har erfarenhet av Samsung 305U1A-A01 så skriv gärna.

Permalänk
Skrivet av Horseradish:

Jag försöker bestämma mig mellan Asus Eee PC 1215B - 1,6GHz DC 4GB 500GB 12",
HP Pavilion DM1-3101eo och Samsung 305U1A-A01:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=860179,872490,935134

Jag har endast känt på HP:n, vars design och keyboard var bra. Dock var touchpaden
ganska liten. Jag kände på en Asus eee PC 10" och touchpaden på den var större än HP:n, vilken ju är en 11,6".

Jag har försökt hitta någon recension eller video av Samsungs, men hittar ingenting. Jag undrar bl.a. hur touchpaden är och
hur svårt det är att byta hårddisk? På HP:n är det ju lätt, medan det ju är betydligt svårare på ASUS:s modell.
Om någon har erfarenhet av Samsung 305U1A-A01 så skriv gärna.

Vi är väldigt nöjda med min sons Asus 1215b som kan rekommenderas. Inga större problem att byta HDD på den, kolla denna guide. http://www.youtube.com/watch?v=NkPEmToWYrs&feature=player_emb...!

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horseradish:

Jag försöker bestämma mig mellan Asus Eee PC 1215B - 1,6GHz DC 4GB 500GB 12",
HP Pavilion DM1-3101eo och Samsung 305U1A-A01:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=860179,872490,935134

Jag har endast känt på HP:n, vars design och keyboard var bra. Dock var touchpaden
ganska liten. Jag kände på en Asus eee PC 10" och touchpaden på den var större än HP:n, vilken ju är en 11,6".

Jag har försökt hitta någon recension eller video av Samsungs, men hittar ingenting. Jag undrar bl.a. hur touchpaden är och
hur svårt det är att byta hårddisk? På HP:n är det ju lätt, medan det ju är betydligt svårare på ASUS:s modell.
Om någon har erfarenhet av Samsung 305U1A-A01 så skriv gärna.

Är i -exakt- samma situation som du... är också väldigt förvånad och frågande till varför det inte verkar finnas en enda recension eller video av Samsungen. Väldigt märkligt och tråkigt, då den sett till bilder, specs och pris verkar vara en helt fantastisk dator... finns det där ute någon som öht har sett den??

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Kan passa på att tipsa om at HP har studenterbjudande på -20% på bla DM1-3101eo

4GB ram
320GB 7200rpm
E-350

3590,00kr

Kan nu även säga att jag precis beställde en med den studentrabatten, samt ännu en rabatt via Mecenat vilket innebar att jag fick datorn för 3232kr - känns väldigt värt! Kan även hända att jag beställer 2x4gb-stickor ifall det känns nödvändigt Tack för tipset!

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Skrivet av malmer:

Kan nu även säga att jag precis beställde en med den studentrabatten, samt ännu en rabatt via Mecenat vilket innebar att jag fick datorn för 3232kr - känns väldigt värt! Kan även hända att jag beställer 2x4gb-stickor ifall det känns nödvändigt Tack för tipset!

8gb ram är totalt overkill för den datorn, du slänger bara pengarna i sjön. Men i övrigt är det prisvärd netbook för 3232:- som du betala. Även om jag gillar Asus 1215b mer.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmer:

Kan nu även säga att jag precis beställde en med den studentrabatten, samt ännu en rabatt via Mecenat vilket innebar att jag fick datorn för 3232kr - känns väldigt värt! Kan även hända att jag beställer 2x4gb-stickor ifall det känns nödvändigt Tack för tipset!

Var hittar man HP's studentrabatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av syjuntan:

Är i -exakt- samma situation som du... är också väldigt förvånad och frågande till varför det inte verkar finnas en enda recension eller video av Samsungen. Väldigt märkligt och tråkigt, då den sett till bilder, specs och pris verkar vara en helt fantastisk dator... finns det där ute någon som öht har sett den??

Mvh

Jag har haft Samsung 305U1A i min ägo i tre dagar nu. Tidigare har jag haft Fujitsus minlaptopar som håller väldigt hög klass vad gäller byggkvalitet och driftsäkerhet men när det nu var dags att byta så fanns ingen Fujitsu som motsvarar mina krav vad gäller pris/prestanda. Valet föll därför efter moget övervägande på Samsungen.

Samsungen är en utmärkt liten dator som är lätt och tyst med fantastisk skärm som är reflexfri. Chassit i magnesiumlegering bör tåla omild vardagshantering och det är imponerande att en sån liten manick bjuder på 1,6 GHZ-processor, 4GB RAM och en hårddisk på 320 GB.

Det enda jag haft svårt att komma överens med är tangentbordet som skiljer sig mot de "riktiga" tangentbord jag är van från mina tidigare laptops. Samsungs tangenter är liksom inbyggda/nedsänkta i själva chassit och flexar en smula ifall man trycker för hårt. (Kolla bild här så förstår ni). Ger en märklig skrivkänsla som gör det svårt att skriva snabbt. Men jag har redan börjat vänja mig vid att hålla händerna i en liten mer "uppifrån-vinkel" och att försöka hålla lägre tangenttryck. Det blir dock problematiskt och gör ont om man tänker sig att arbeta längre stunder vid dessa tangenter.

Huvuddragen av min upplevelse, efter tre dagars användning och pillande:

  • Samsung 305U1A är en tålig, liten och lätt dator. Som dessutom är snygg.

  • Helt ok högtalare för att vara en laptop, även om det naturligtvis bjuds på burkigt ljud.

  • Fantastisk skarptecknande LED-skärm utan reflexer. Känns betydligt större än sina 11,6".

  • Spelar film bra utan lagging.

  • Minus för tangentbordet som är oergonomiskt, men det är väl det pris man får betala för en så pass tunn laptop.

  • Kontakten från laddaren sitter väldigt löst i själva datorn, men jag förstår varför det är så. Jag har själv suttit på möten med andra laptops när någon plötsligt trasslat in sig i min laptopkabel och dragit ned datorn i golvet. Det kan aldrig hända med denna Samsung eftersom sladden då lossnar lätt.

Slutsats:
Om man som jag ska ha en laptop som komplement till en stationär dator, och använda den som ett redskap att ta med "ut i fält" för att jobba på möten, eller på annat sätt arbeta kortare stunder, då är den helt ok. Ska man ha den som enda dator är mitt råd att komplettera med externt tangentbord och eventuellt extern skärm för att få en ordentlig arbetsstation. Det funkar utmärkt med denna laptop som helt klart har "stordatorprestanda".

Men vill man ha en laptop som enda dator och inte vill ansluta extra tangentbord så är mitt råd att titta på alternativ med bättre tangentbord.

Permalänk

Köpte en Samsung 305U1A igår, och bestämde mig för att skapa en användare här på sweclockers så att jag kan slå ytterligare ett slag för denna mysiga netbook!

Detta är min första laptop EVER, så mina åsikter kan vara lite färgade av nykärlek till konceptet netbook.

Innan var jag väldigt inställd på att köpa en HP dm1 3100, som verkar vara ganska likvärdig på många sätt. Utan att ha testat HPn mer än i butik så vill jag dock tillstå att Samsungen har ett antal stora fördelar:

Skärmen är, som larsj skriver, riktig bra. Klart användbar även i ganska starkt solljus. Huruvida färg/kontrast och dyl. är något speciellt kan jag egentligen inte avgöra, då jag som sagt ej har ägt en laptop förut, men här finns inga klagomål whatsoever.

Trackpaden, som på HPn verkar vara ganska usel, har jag redan blivit god vän med. Drivrutiner för multitouch var ej installerade från början, men hämtades enkelt från samsungs hemsida. Många smidiga flerfingersfunktioner, följsam scrollning och anti-palmrestfunktionalitet ger en mycket trevlig upplevelse. Jag känner mig nästan smidigare och snabbare med samsungen än på den stationära med riktig mus.

Tangentbordet tycker jag, till skillnad från larsj, också är väldigt trevligt. Upplever inte den oergonomiska känsla som han beskriver, snarare tycker jag att händernas och fingrarnas vinkel blir väldigt bra. ÅÄ-knapparna är lite små, men det är väl något som man vänjer sig vid ganska fort.
I övrigt känns tangentbordet mycket robust, ingen flex vid normaltryck och skönt motstånd i tangenterna. Värt att nämna är också att jag har väldigt stora händer, så detta är alltså inget hinder.

Samsungen har också ett antal funktioner som låter bra på pappret men som jag i dagsläget har svårt att utvärdera:

Batteriet skall klara upp till 3x fler laddningscykler än ett "vanligt" batteri (jag tror att detta bygger på att man endast laddar batteriet till 80%, inställningsbart via samsungs controllcenter). Detta verkar ju helt klart positivt, om man kan tänka sig att offra några timmar av batteritid för att få längre livslängd, men som sagt svårt att avgöra huruvida det funkar som beskrivet.

Samsung har också någon typ av snabbstartsfunktionalitet, som jag inte riktigt förstår hur den fungerar. Den tar cirka en minut att boota från avstängd (jag har iofs ännu inte rensat ut ordentligt bland medföljande skräp, mycket möjligt att det ligger saker och sölar ner i processträdet), vilket ju inte verkar vara något speciellt. Möjligen så slår denna funktion till när man ska starta från viloläge, detta går på ungefär halva tiden dvs runt 25-30s.

Helhetsintrycket är mycket gott so far, kvaliteten på hela bygget känns väldigt hög.

Möjliga minus gentemot HPn är den lite långsammare (5400 rpm vs HPns 7200rpm) hårddisk som följer med. Har ej försökt mig på att öppna samsungen för att se om hårdisken är lätt att byta, vilket den verkar vara på HPn. Synd är också att samsungen saknar usb 3.0 port, men det kan jag verkligen leva med i dagsläget.

Som slutsats kan jag verkligen rekomendera Samsung 305U1A till alla som letar efter en smidig fusionbaserad netbook, den verkar i mitt tycke vara den bästa modellen i sitt segment.

Permalänk

Ni som har AMD E-series E-350. Vilken temp ligger ni på . Tycker min går lite varm 55-60grader. Programmet Core Temp funkar http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Tack för dessa två minirecensioner! Gick till SIBA Backaplan idag för att klämma och känna på datorn men de hade inte fått upp den på display och ville inte heller så göra. Handla inte på SIBA. Det jag undrar är det som HecOnClock ä inne på, huruvida Samsungen är lätt att byta HDD på. Vore bra att veta innan man köper, och jag vet inte om jag orkar vänta tills de har fått upp den för display på SIBA

Permalänk
Medlem

lenovo verkar äntligen ha släppt en modell här i europa, x121e som dock är fulare än lillebror, men ska vara bättre (skärm etc) i övrigt, finns från tyskland för ~400€ inkl frakt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Har också investerat i en Samsung NP-305U1A. Jag håller i stort med de föregående minirecensioner, det är en nära perfekt ultraportabel modell. Har funderat på att slänga i en SSD-disk, det är lätt utförd då det bara är att lossa allt skruvar i botten (samt två under de runda gummifötterna) och sedan "bryta upp" chassit med ett plastverktyg. Sen ligger disken fritt tillgängligt för byte.
Jag får samma idle-temperatur för E-350, den ligger mellan 55-60°.

Måste tillägga att jag köpte min på Siba Sundsvall och där var det inga som helst problem att plocka fram och visa upp Samsungen.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."