Kan ej starta Win XP med klonad hårddisk

Permalänk
Medlem

Kan ej starta Win XP med klonad hårddisk

Har klonat min gamla hårddisk med en ny samsung 1tb SATA. Har gjort som följande. Min gamla hade 4 partioner så jag skapade 4 på den nya och använda programmet HDclone som jag har utan ett enda fel klonat och testat att filerna funkar som dom ska men när jag ska ska boota med den nya inkopplad bara då får jag:

Reboot and select proper boot device or insert Boot media in selected Boot mode.

Jag har alltså satt den nya hdn som nummer 1 boot device. Kan problemet vara att den klonade C:/ partitionen ligger temporärt på H:/ men det ska väl windows själv fixa när man bootar med den nya så har jag läst på diverse guider men det funkar ju inte.

Permalänk
Antielefant

Du måste köra en Windows installationsskiva eller motsvarande och välja att reparera Windowsinstallationen, eftersom bootsektorn inte klonas och måste återskapas.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ah så den klonas aldrig oavsett då eller? glömde tillägga att den gamla disken var IDE fast jag är säker på att min skiva har SATA drivrutiner på den. Såg också i mitt bios att det finns nåt som heter Sata mode select och har IDE,RAID, AHCI... Den var på IDE då jag icke kunde boota, den ska väl ändå vara på AHCI då jag bara ska köra med 1 hd om allt funkar.

Permalänk
Antielefant

Nej, bootsektorn går inte att klona.

I övrigt måste du ändå antagligen installera om Windows om du ändrar från IDE till AHCI eller RAID. Inte samma drivrutin.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Låter mer som att boot med MBR saknas eller inte stämmer.
Starta med Windows XP-skivan och tryck på R för att komma in i recovery console. Testa sedan att skriva fixboot och fixmbr och se om det leder någonvart. Har för mig att det finns något mer kommando man kan testa, man kommer inte på det just nu. Sen när det är Windows XP brukar inte AHCI fungera eftersom XP inte har några inbyggda drivrutiner för det, så välj IDE i BIOS.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Drivrutiner verkar ju saknas, så de borde installeras innan du klonar disken.

Bootsloadern ligger ju på bootpartitionen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av tcntad:

Bootsloadern ligger ju på bootpartitionen.

Ja, men MBR gör det inte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

HDClone har inga problem att cloona bootsektorn (MBR), faktum är att HDClone skapar ny bootsektor ifall man ändrar storlek på partitionerna.
Kanske HDClone har missat göra någon partitionera aktiv?

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem

Ja men hur ser man det då? jag testade med xp skivan fixboot funkade inte alls den sa bara att ingen aktiv systemenhet hittas, fixmbr testade jag den verkar funka, sen återigen testade jag fixboot men samma sak sedan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja men hur ser man det då? jag testade med xp skivan fixboot funkade inte alls den sa bara att ingen aktiv systemenhet hittas, fixmbr testade jag den verkar funka, sen återigen testade jag fixboot men samma sak sedan.

Ladda ner Ultimate Boot CD så finns det mjukvara så du kan kontrollera om partitionen är satt aktiv, exempelvis GParted eller Free FDISK.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zcenicx:

Ja, men MBR gör det inte.

Vart är MBR placerat då?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av munktell:

HDClone har inga problem att cloona bootsektorn (MBR), faktum är att HDClone skapar ny bootsektor ifall man ändrar storlek på partitionerna.
Kanske HDClone har missat göra någon partitionera aktiv?

I och med att han klonat partition för partition snarare än hela disken vågar jag slå vad om att MBR inte följt med, då måste man manuellt välja att skapa en ny.

Klona en MBR går förresten inte då den sektorn även innehåller fil- och partitionstabellerna.

Skrivet av jookeer:

Har klonat många diskar i mina dar MBR följer alltid med inkl. boot. Gör om gör rätt!

Klonat diskar, ja, men lösa partitioner och fått med MBR?

Skrivet av tcntad:

Vart är MBR placerat då?

De första 512 byten på hårddisken, och de ingår aldrig i en partition. Det är där partitionerna defineras, samt även var disksignatur och bootrecord (var på disken, vilken partition och vilket filnamn bootloadern har) skrivs.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

I och med att han klonat partition för partition snarare än hela disken vågar jag slå vad om att MBR inte följt med, då måste man manuellt välja att skapa en ny.

Klona en MBR går förresten inte då den sektorn även innehåller fil- och partitionstabellerna.

HDClone sköter sådant och skriver ny MBR om behövs som är anpassad för de nya partitions storlekarna.

MBR'en innehåller ingen filinformation, idag är det princip enbart 4*16 tecken som används för att förklara typ, start och storlek, där av begränsningen med att man max kan ha 4st primära partitioner.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zcenicx:

De första 512 byten på hårddisken, och de ingår aldrig i en partition. Det är där partitionerna defineras, samt även var disksignatur och bootrecord (var på disken, vilken partition och vilket filnamn bootloadern har) skrivs.

Man tackar för den infon!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av munktell:

HDClone sköter sådant och skriver ny MBR om behövs som är anpassad för de nya partitions storlekarna.

MBR'en innehåller ingen filinformation, idag är det princip enbart 4*16 tecken som används för att förklara typ, start och storlek, där av begränsningen med att man max kan ha 4st primära partitioner.

Hmm... vad innehåller då boot code-delen om 440B?

MBR:
Hex 0000 - 01B7 = Bootstrap code (440 B)
Hex 01B8 - 01BB = NTFS Disk Signature (4 B, unique per drive)
Hex 01BC - 01BD = Optional space (2 B)
Hex 01BE - 01FD = Primary Partition Table (4 x 16 B)
Hex 01FE - 01FF = MBR signature (2 B)

De första 440 B i MBR är maskinkod som pekar ut vilket operativsystem som ska startas och hur detta ska gå till. HDClone KAN klona den, men det finns ingen anledning då det är bättre att helt enkelt skriva en ny. Den gör det också per standard om du klonar disken rakt av, men det har TS inte gjort.

On PC-compatible computers, firmware contained within the ROM BIOS loads and executes the master boot record (of the hard drive selected for boot within the BIOS). The BIOS reads the MBR from the storage device into physical memory, and then informs the processor to execute it.

Because of the restricted size of the MBR's boot code section (440 bytes total) it typically contains only a small program which in turn copies additional code (such as a boot loader) from the storage device itself into the system's physical memory. It then passes control to this code, which is responsible for loading the actual operating system. This process is known as bootstrapping or chain loading. Windows NTFS-based systems typically use this system.

If any specific boot code is missing the default MBR code scans the list of partitions in the MBR's embedded partition table to find one that is marked with the active flag. It then loads and runs the volume boot record (if present) of the active partition.

There is also a version of MBR boot code that emulates EFI firmware's bootstrap, which makes non-EFI machines capable of booting from disks using the GPT partitioning scheme. It detects a GPT, places the processor in the correct operating mode, and loads the EFI compatible code from disk to complete this task.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Alla kloningsprogram jag nånsin använt klonar klabbet, hela disken med MBR och allt. Att skriva MBR är inte en operation som explicit måste ställas in och göras, med reservation för vissa skumma kloningsprogg jag aldrig sett.

Poängen med att klona en disk är ju att det ska vara transparent och OS ska laddas "sömlöst" från kopian...

---

Vänta, jag ser problemet nu, du har i förväg gjort fyra partitioner och på nåt sätt fått över infon från de gamla till dom nya, så brukar man inte göra, se åtminstone till att den första (om det är OS-partition) ligger först på den nya också och är aktiv. Sen kan du greja med de tre andra.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag fick det till att funka med Acronis True Image.. det gick ju precis som jag ville. Jag hade som sagt 4 partitioner som jag ville få över på den nya och programmet gjorde precis så den klonade exakt dom på den nya det var ju nästan lättare än att installera windows, programmet bootar ju om och läser in själva proceduren innan man kommer in i windows sen var det bara låta det stå över natten och man fick sen info att bara stänga av och koppla ur den nya sen bootade jag med den nya bara och allt gick ju som vanligt och så ska det ju vara.