Ny server till kontoret.

Permalänk
Medlem

Ny server till kontoret.

Hejsan Sweclockers!
Det är så att jag ska inhandla en ny server till kontoret. Jag ska använda windows server 2008 som operativ och den ska förmodligen bara användas som en filserver, alltså lagra alla dokument och filer på den.

Förstår att det inte behövs en bamsing för det men är intresserad av vilka alternativ jag har.
Ska jag köpa en enklare stationär dator och använda det som en server eller ska jag bygga något eget?
Kom gärna med förslag!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hur många användare?
Har ni ett kylt serverrum?
Hur mycket filer?
Hur ska det göras backup?

Permalänk
Medlem

Just nu 5 datorer som ska vara kopplade till den, kan utökas med upp till 15 till.
Det finns inget kylt serverrum.
Det är inga gigantiska massor vi pratar om, några GB, inte en TB i alla fall.
Just nu vet jag inte riktigt hur backupen ska ske.
Tar gärna emot förslag.

Det ska även finnas en hemsida på servern.

Permalänk
Medlem

En dell t110 med:
windows 2008r2
3års påplatsen nästa dag garanti
4x250GG raid 10

Kostar 12800:- + moms

Du kan bygga billigare själv, men dells servrar är bra och det är skönt med påplatsen garanti på något så viktigt som en filserver. Du vill till exempel kunna ta semester utan att behöva åka dit och laga dator.

Som backup skulle jag rekomendera 2-5 usb diskar som du roterar mellan och förvarar hemma hos dig eller chefen. Då kan ni alltid gå tillbaka en arbetsvecka eller mer och leta efter filer som tagits bort av misstag.

Permalänk

Jag skulle (som jag säkert har sagt miljoner gånger vid det här laget ) köra på en HP Microserver.
http://www.dustin.se/pd_5010551650.aspx

Sen kanske du vill ha någon GB minne till:
http://www.dustin.se/pd_5010367441.aspx

Och absolut en 250GB disk för spegling:
http://www.dustin.se/pd_5010485959.aspx

Sen skulle jag också ta någon UPS för att skydda mot både blixt och spontana strömavbrott:
http://www.dustin.se/pd_5010587805.aspx

Utöver det kanske du vill ha ett serviceavtal:
http://www.dustin.se/pd_5010471611.aspx

Den har dessutom esata vilket borde göra backuperna rätt snabba med en extern disk som man flyttar från kontoret med jämna mellanrum.
Bara att skaffa sig en bra rutin för det

Permalänk
Medlem

Båda alternativen låter kanon men jag måste nog gå för det billigare.
Jag har bara några funderingar angående det "paketet".

Räcker 3 GB minne då det endast finns 3 minnesplatser och du länkade till ett 1GB minne? (Minnesplatser (totalt/lediga) 2 st / 1 st)
Är spegling ett riktigt säkert alternativ till externa hårddiskar för backup?

Jag sitter dessutom och klurar på hur jag på bästa sätt ska kunna köra serverna lokalt men samtidigt ha internet kopplat till alla datorerna samtidigt, någon som har ett bra förslag?

Permalänk
Medlem

3GB minne i en filserver räcker mer än väl.
Men vad sjutton du menar med att "kunna köra servrarna lokalt men samtidigt ha internet kopplat till alla datorerna samtidigt" förstår jag inte.. Syftar du månne på att du behöver en router för att dela ut internetuppkopplingen? Isf undrar jag hur du ansluter fem datorer samtidigt idag?

Och nej, spegling är inte ett alternativ till backup. Spegling handlar om säkrande av upptid, inget annat. Du bör definitivt använda dig av speglade diskar OCH ta backup till extern disk som förvaras på annan plats.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska ha nåt att lagra på behöver du då ens en server ? räcker det inte med en NAS.

Beträffande backuper , kolla med erat försäkringsbolag , skulle gissa att dom kräver extern lagring av dessa(på annan plats).

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Den ser ju kompetent ut adisbladis, passar säkert bra om man inte har krav på windows 2008(r2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om du bara ska ha nåt att lagra på behöver du då ens en server ? räcker det inte med en NAS.

Beträffande backuper , kolla med erat försäkringsbolag , skulle gissa att dom kräver extern lagring av dessa(på annan plats).

Beror väl på, eftersom TS utryckligen sagt att han även vill ha en hemsida körandes på servern så.. Visst, det finns NAS som klarar det med, men jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att köra sitt företags hemsida på ett NAS.. Bara för att någonting går att göra betyder det inte att det är smart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Men vad sjutton du menar med att "kunna köra servrarna lokalt men samtidigt ha internet kopplat till alla datorerna samtidigt" förstår jag inte.. Syftar du månne på att du behöver en router för att dela ut internetuppkopplingen? Isf undrar jag hur du ansluter fem datorer samtidigt idag?

Det jag försöker få fram är:
Servern ska inte ha tillgång till internet i dagsläget eftersom det finns känslig information på den.
Alla datorer som är anslutna till servern ska kunna komma ut på internet.

Skrivet av mr_sQuinty:

Om du bara ska ha nåt att lagra på behöver du då ens en server ? räcker det inte med en NAS.

Då det finns en möjlighet att servern ska användas som en webserver till företagets hemsida så vill vi gärna ha ett operativ. Det vi har tillgång till är windows server 2008.

Skrivet av fiffy:

Den ser ju kompetent ut adisbladis, passar säkert bra om man inte har krav på windows 2008(r2).

Så du menar att windows server 2008 inte går att köras på den servern?

Permalänk
Medlem

Det gör det kanske, men jag tycker att det låter lite med 1.3 GHz för w2k8 server.
Tänk på att priset i min först post bestod till cirka 6200:- av en licens för operativet, jag trodde att ni skulle köpa det nu.

Strunta i att sätta gateway på servern så når den inte nätet. Om du vill göra det extra säkert blockar du utgående trafik från serverns ip i din brandvägg

Permalänk
Skrivet av fiffy:

Det gör det kanske, men jag tycker att det låter lite med 1.3 GHz för w2k8 server.
Tänk på att priset i min först post bestod till cirka 6200:- av en licens för operativet, jag trodde att ni skulle köpa det nu.

Strunta i att sätta gateway på servern så når den inte nätet. Om du vill göra det extra säkert blockar du utgående trafik från serverns ip i din brandvägg

Det är ju officiellt supportat iaf:
http://h18004.www1.hp.com/products/servers/windows/index.html

Jag vet inte hur bra det kommer att lira dock, men med tanke på vad maskinen är till för kan jag inte tänka mig att den skulle dra så helvetiskt mycket.

Vad det gäller minnet går det ju att skaffa lite fetare stickor också:
http://www.dustin.se/pd_5010332443.aspx
http://www.dustin.se/pd_5010379071.aspx

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att både köra en hemsida på samma server som ni lagrar hemlig information. Bättre då att köra en NAS för informationen och kanske ha extern hosting för sidan om den ska kunna nås av andra utanför företaget så ni har en bra upptid på den. Så en Netgare NAS med några TB utrymme och Raid för kanske 2-4 k ni är ju inte så många och det var inte mycket data så det borde räcka bra. Det finns även bra support.

Permalänk
Medlem

Grym respons och jag tar till mig av allt.
Just nu så känns det som att jag är mer hemma i ett operativ (t.ex. windows server 08) än NAS och då vi redan har win. server 08 så kan det inte direkt vara en nackdel att använda det.

fiffy
Så sant så, hittade att man kunde välja bort operativet efter några klick på dells hemsida men kände mig inte hemma i alla dessa kryssrutor och olika komponenter så funderade på om de här funkar lika bra.

http://www.dustin.se/pd_5010305725.aspx
http://www.dustin.se/pd_5010456769.aspx

EDIT: Kanske bör tillägas, om det inte har kommit fram i mina tidigare inlägg, att servern ska användas som en filserver (läs ovan) som vi konstant jobbar mot, öppnar filerna på plats och jobbar utifrån den. Jag har faktiskt noll koll på vad som krävs i serverväg när det gäller prestanda och komponenter. Jag har mer erfarenhet av att bygga vanliga hemstationära datorer.

Permalänk
Skrivet av Xaran:

Grym respons och jag tar till mig av allt.
Just nu så känns det som att jag är mer hemma i ett operativ (t.ex. windows server 08) än NAS och då vi redan har win. server 08 så kan det inte direkt vara en nackdel att använda det.

fiffy
Så sant så, hittade att man kunde välja bort operativet efter några klick på dells hemsida men kände mig inte hemma i alla dessa kryssrutor och olika komponenter så funderade på om de här funkar lika bra.

http://www.dustin.se/pd_5010305725.aspx
http://www.dustin.se/pd_5010456769.aspx

EDIT: Kanske bör tillägas, om det inte har kommit fram i mina tidigare inlägg, att servern ska användas som en filserver (läs ovan) som vi konstant jobbar mot, öppnar filerna på plats och jobbar utifrån den. Jag har faktiskt noll koll på vad som krävs i serverväg när det gäller prestanda och komponenter. Jag har mer erfarenhet av att bygga vanliga hemstationära datorer.

Båda maskinerna duger alldeles ypperligt

Permalänk
Medlem

Jag pratade med dustin om http://www.dustin.se/pd_5010456769.aspx och de sa något om att den hade en "vanlig dators processor", alltså inte en serverprocessor. Har det någon betydelse för det jag ska använda den till?

Tack så himla mycket för all hjälp, det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Det bör inte göra någon skillnad alls om du inte köper dyra snabba diskar.

Websidan bör ligga på externt webhotell om ni inte känner er helt säkra på vad ni gör. Det finns alltför många som kör webservrar med säkerhetshål och har ni otur kan alla företagets filer helt plötsligt vara på vifft.

Om ni vill köra webserver på den också så kör den som en virtuell maskin. Om jag minns rätt så ingår 1+1 licens för alla Windows Server 2008 (R2), alltså en fysisk och en virtuell installation.

Tänk som sagt också på att skaffa en UPS så att inte ett strömavbrott krashar servern.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Är eran hemsida liten finns där ingen anledning att hosta den själv. Internet leverantören vill inte att man hostar hemsidor med många träffar per dag, sedan finns det ju säkerhetsrisker och sedan kan inte ni garantera upp-tid.

Permalänk
Medlem

Kanske missat i senaste kommentarerna, men du menar att servern inte skall nås från internet, men samtidigt hosta er hemsida?

Föreslår som många andra att ni låter ett webhotell eller liknande sköta hemsidan, då ni måste ha 100% koll på vad ni pysslar med för säkerhetensskull.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Planen för hemsidan har ändrats då jag har fått reda på att vi faktiskt hade hyrt ett webhotell.

Att införskaffa en UPS har jag faktiskt tänk på, men är det något annat man behöver tänka på förutom att köpa en UPS och en switch?

Någon nämnde något om en gateway i sammanhanget att koppla upp samtliga datorer både till servern och internet utan att servern själv hade tillgång till internet. Är det någon som kan förklara det lite närmare då jag inte riktigt vet vad en gateway har för funktion och är fortfarande lika (o)klok efter en runda på google.

Permalänk
Medlem

Du säger att du vill hosta 5 användare, använda servern för lagring av filer och företagets hemsida?

I mina öron låter det som det är en Windows SBS (Small Business Server) 2008/2011 du behöver - där får du även Sharepoint, Exchange och CAL's för 5 använd och exchangeare med på köpet.

Edit: Missade att ni valt hosting av hemsidan, men en intrasida kan ju vara bra ändå och det passar Sharepoint utmärkt till

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Du säger att du vill hosta 5 användare, använda servern för lagring av filer och företagets hemsida?

Som sagt, vi ska kunna expandera upp till 20 personer som jobbar mot och på den servern. Man ska mer eller mindre kunna öppna ett word doc på servern och sedan spara ner det på servern när man är klar.

Permalänk
Medlem

Ja ska ni utöka på en vanlig server 2008 måste ni köpa CAL's ändå. Fördelen med en SBS är att den är löjligt lätt att administrera samt att den kommer installerad med sharepoint, exchange och vpn/rww (remote web workplace, rdp routat till sin arbetsdator)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Du säger att du vill hosta 5 användare, använda servern för lagring av filer och företagets hemsida?

I mina öron låter det som det är en Windows SBS (Small Business Server) 2008/2011 du behöver - där får du även Sharepoint, Exchange och CAL's för 5 använd och exchangeare med på köpet.

Edit: Missade att ni valt hosting av hemsidan, men en intrasida kan ju vara bra ändå och det passar Sharepoint utmärkt till

Här är en liten video som förklara för TS vad för och nackdelar med SBS2011 Essentials upp till 25 användare gissar att det är bra lösning för TS som är värt o titta på:
http://www.youtube.com/watch?v=bDU1c9OKT0g

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Servern är inhandlad nu. Tack så mycket för all hjälp! Det uppskattas enormt.

Permalänk
Medlem

Vad köpte ni?

Permalänk
Medlem

Gällande Gateway så är det en inställning under tcp/ip-inställningarna på servern.

Förhoppningsvis har ni någon typ av brandvägg/router mellan era klienter och internetförbindelsen.
Troligen har ni någon typ av dhcp-server på nätverket som ger ut adresser internt och den ger även klienterna en gateway.
Testa skriv ipconfig /all i ett cmd-fönster på någon klient för att se vad ni har för inställningar.

Om ni vill att denna server inte ska nå internet så ska den endast ha ipadress, nätmask och dnsserver inställt, inte gateway.

På ett sätt förstår jag varför ni vill att den inte ska nå internet, men samtidigt kommer den inte kunna uppdatera Windows automatiskt, utan ni måste ladda hem patchar manuellt till den och installera de samt antivirus kommer heller inte att kunna uppdatera sig.

Det viktigaste med allt det här blir att se till att ni har en rutin för hur servern och backupen övervakas. Ni kan ha hur stark raid-nivå som helst men om ni aldrig ser att en disk har felat så kommer raiden tillslut att krasha.
Samma sak med backupen, se till att kolla igenom loggarna någon gång ibland och gör testrestore, för ni vet inte att backupen verkligen fungerar om ni inte testar restore.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Vi köpte http://www.dustin.se/pd_5010570279.aspx tillsammans med en UPS och 2 gb extra minne.
Servern körs med RAID 1 för tillfället.

Nu till en följdfråga.
Om jag vill att personalen ska kunna logga in på servern med eget användarnamn och lösenord, behöver jag införskaffa något program och databas eller finns det något i Windows server 2008 som kan sköta det?

Permalänk
Medlem

Hur sköts autentisering idag?

Väldigt många företag kör en domän vid Active Directory för autentisering av användare.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney