Permalänk

6990 och i5 750 @ 3.6 ghz

Som topic, tror ni i5an kommer flaskhalsa? Har kollat runt lite men har inte hittat nåt. Om den inte flaskar hur många/vilka grafikkort tror ni man behöver för att den ska flaskhalsa?

Permalänk
Medlem

tror din i5 är nog snabb, beror ju vilka program/spel du tänkte använda.

enligt den här review tappar du 5-10% med ett 5970 dock i org freq vs en i7-975 EE.
medans man tappar ca: 20% med 480GTX, dock är ju inte din på 2.66ghz dvs 35% mer kraft = dvs säkert 0% flaskhals med ett 6990.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpus-and-games-2...

vad som kommer o flaskhalsa borde vara 4 x 580 GTX, två 580 eller två 6990 flaskar säkert 5-15% max.

Permalänk
Medlem

Den blir nog minimal om du inte kör i upplösning under 1680x1050. Om upplösningen är högre ligger kraften mer på grafikkortet, men om vi snackar om flaskhals i det här fallet (i5 750 @ 3,6 GHz och 6990) får vi dra ned på upplösningen så att processorn effektivt begränsar hur hög FPS grafikkortet kan trolla fram, vilket ändå inte spelar någon roll.

Sedan kan man ju se till i5:an som vilken sockel den tillhör. 1156-moderkort tenderar att ha mindre bandbredd till sina PCI-slots, vilket gör att det kan begränsas (oftast minimalt om läget är x8 x8) om du har fler än två grafikkort. Det är dock inte relevant vad gäller grafikkortet i fråga eftersom 6990 är helt enkelt ett multi-GPU-kort och drar full nytta av x16-läget. Men för diskussionens skull som TS efterfrågade, var det värt att nämna eftersom diskussionen även handlar om hur många grafikkort det krävs för att i5-750 ska flaskhalsa.

Det handlar inte riktigt om i5:an ska flaskhalsa, utan om du har två st 6990 t.ex. klarar det av alla spel på upplösningar upp till 5760x1080 (troligtvis mer), vid lägre upplösningar skulle dock FPS:en begränsas beroende på vad processorn klarar av, men det är som sagt inte intressant.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Okej tack så jätte mycket, bra svar!

Kör i 1920x1080 så det kommer antagligen inte vara några som helst problem. Programmen/spel jag tänkte köra är BF3

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite för ytterligare en gpu/cpu kombination. Tänkte också uppgradera inför höstens Bf3. Tänkte köra eyefinity med ett 6990 i upplösningen 5***X1080, men hade hoppats att jag kunde skrämma upp min amd phenom II 965BE något. Kommer den orka tro? Har läst nåt om att grafikkortet tar hand om det mesta vid högre upplösningar/grafik.

Permalänk
Skrivet av fudge_79:

Lånar tråden lite för ytterligare en gpu/cpu kombination. Tänkte också uppgradera inför höstens Bf3. Tänkte köra eyefinity med ett 6990 i upplösningen 5***X1080, men hade hoppats att jag kunde skrämma upp min amd phenom II 965BE något. Kommer den orka tro? Har läst nåt om att grafikkortet tar hand om det mesta vid högre upplösningar/grafik.

Du kan nog klocka den en del iaf. Typ 3.8 ghz. Men har du en bra kylare då?

Permalänk
Medlem

Kör med den corsairs vattenkylare H50.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera AMD Phenom II 965BE med 6990, bror ju helt på vilket spel med, men den bottleneckar 6990n i BC2 redan ganska rejält men det är spelbart, sedan kommer nog BF3 sparka ännu hårdare på prollen.

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fudge_79:

Lånar tråden lite för ytterligare en gpu/cpu kombination. Tänkte också uppgradera inför höstens Bf3. Tänkte köra eyefinity med ett 6990 i upplösningen 5***X1080, men hade hoppats att jag kunde skrämma upp min amd phenom II 965BE något. Kommer den orka tro? Har läst nåt om att grafikkortet tar hand om det mesta vid högre upplösningar/grafik.

ett 5870 klar din o maxa. ett 6990 är nästan dubbelt så snabbt, så ifall du oc till 4ghz så borde det inte flaska för mycket vid 1920x1080...

men tänkte du köra på low och 640x480 så är det stor skillnad =>
http://www.guru3d.com/article/phenom-ii-x4-965-be-revision-c3...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, har precis beställt 2st 6970, så får jag se om det blir cpu uppdatering till hösten.