Permalänk
Medlem

Köpa PC eller PS3?

Jag har länge tänkt att jag ska köpa en bra pc för sisådär 10k. Nu, när jag läste om att Skyrim portas från konsol kom jag att tänka på en sak. Varför ska jag köpa en speldator när jag kan köpa en ps3 för en fjärdedel av datorn? Nästan allt är ju optimerat till konsol dessa tider, och de enda som utvecklar till pc är Valve och CD Projekt. Witcher 2 blir ju portat till xbox, och jag har xbox. Tiden valve tar tid på sig att släppa spel och med tanke på att Portal 2 just släpptes blir det ett långt tag till ett sånt kommer. Det är i princip bara Battlefield 3 jag ser fram emot just nu, och det känns som ett enda spel inte kan få mig att spendera 10k + skärmpengar.

Så vad tycker ni? Har ni några självklara anledningar jag inte tänkt på varför jag ska skaffa pc eller borde jag bara köpa mig en ps3?

Visa signatur

Intel i5 2500k - HD6950 2GB - Corsair Vengeance 8GB - MSI P67A-GD65 - Corsair TX V2 750w - Samsung f3 1TB - Fractal Design Arc - 1GB HDD

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att detta är min synpunkt på PS3 vs PC så skjut mig inte för det nu.

Grafik: PC>>PS3 (har bara ett spel på bägge plattformarna och det är TDU2) drawing distance and grymt stor skillnad mellan PC och PS3 i det spelet.

Laddtider: PC>>>>>PS3, ja vad ska man säga, säng/soffa å kaffebryggare om man spelar på PS3. Jag retar mig lite på laddtiderna men visst efter ett tags lirande på PS3 så lugnar man kanske ner sig.

Spelar du enbart så är det svårt att rent ekonomiskt försvara ett köp av en PC, men samtidigt är du kräsen på grafik och vill ha korta laddtider + kan lägga ut pengarna så varför inte.

Kontroller: PC>PS3 (som sagt min åsikt då jag har varit PC gamer tills jag köpte min PS3). Är du van vid en kontroll och inte tangentbord+mus så kan det ta tid att lära sig FPS-spel. Jag kan då inte lära mig med kontrollen men det är väl bara träning antar jag
Sen stöd för billiga rattar om man ska spela bilspel så ja då är det ju självklart bättre på PC.

Som sagt mina åsikter å skjut mig inte för det tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skaffa PC om du har 10K att lägga ut.
Inte värt att skaffa ett PS3 om du redan har ett Xbox, visst PS3 är riktigt bra men om du har pengarna skaffa en PC som sagt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har ett par av varje så jag kan i alla fall nämna min spelvana.

På Xboxen spelar jag NHL och FIFA då spelen är bättre jämfört med PS3 och PC versionerna ska vi inte snacka om.
Kontrollen till Xboxen har jag efter länge fått medge är bättre än den till PS3an och gamepad har jag inte använt till PC på ett bra tag.
På PS3an kör jag de spel som inte bevisats bättre på xboxen och givetvis PS3 exclusive, (ett spel som var bättre på xboxen är t ex Resident Evil 5, tyvärr var detta ett kasst spel ändå). T ex MAG, Gran Turismo 5, Super Street Fighter IV, L.A. Noire osv...

Sitta framför en stor TV och spela spel online, med polare eller bara slöspela själv är väldigt kul.
Samtidigt är det inte mycket som slår communityn man har på PC-liren, diverse MMORPGS, LoL, strategispel osv.

Det viktigaste för dig är att bedöma vad för typ av spel du kommer spela.
Strategi och FPS är i regel ingen höjdare på PS3.
I ditt fall när det gäller Skyrim så kommer det funka både för PC och konsol, olika sätt att kontrollera karaktären men det kommer vara samma spel.

Mitt råd är att utgå ifrån vad du vill göra utöver Skyrim.
Skyrim kommer inte vara en besvikelse på PC, i alla fall inte mer än till konsol.
Sedan tycker jag väl personligen att konsoler är utöver en PC, en PC har du mer nytta av.

/Frobe

Permalänk
Medlem

PC vinner ju här även om just spel som tex assassins creed passar väldrig bra på xbox/ps3 med.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Jag kommer spela spel ifrån alla genrear, från RTS till RPG till FPS. Men eftersom jag inte har någon speciell erfarenhet av bra PC prestanda (sitter på en multimediaburk från -06 ) så vet jag inte så bra om vad en konsolportning blir. Blir upplevelsen sämre, med dåliga menyer och system eller handlar det bara om att spelen inte utnyttjar hårdvara till sin fulla potential? Tack föresten, nu tar längtan till ny dator över mer av känslan av ångest

Visa signatur

Intel i5 2500k - HD6950 2GB - Corsair Vengeance 8GB - MSI P67A-GD65 - Corsair TX V2 750w - Samsung f3 1TB - Fractal Design Arc - 1GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggo.Hamberg:

Jag kommer spela spel ifrån alla genrear, från RTS till RPG till FPS. Men eftersom jag inte har någon speciell erfarenhet av bra PC prestanda (sitter på en multimediaburk från -06 ) så vet jag inte så bra om vad en konsolportning blir. Blir upplevelsen sämre, med dåliga menyer och system eller handlar det bara om att spelen inte utnyttjar hårdvara till sin fulla potential? Tack föresten, nu tar längtan till ny dator över mer av känslan av ångest

Skyrim kommer inte att bli ett dåligt spel till PC. Lyckas de trycka fram ett spel till PS3 så är PC-versionen en "walk in the park". Jag ser ingen rimlig anledning till att grafiken inte skulle bli bättre på PC.
Spelet utvecklas i första hand för Xbox 360 och PS3, vilket inte är helt sant men i praktiken är 2 helt skilda uppdrag. Spelet kommer även att släppas till PC, det innebär inte att de bara skriver om den xbox360 kod som behövs skrivas om för att det ska starta i Windows. Mycket arbeta kommer att läggas ner på detta.

Det folk skriker om är att DirectX 10-11 inte kommer användas då Xbox endast stödjer DirectX 9, PC har dock möjlighet att få en ny motor, det har inte konsolerna.

Permalänk
Medlem

Man bör ha både PS3 och PC. De ger en allt man behöver. Sälj xboxen så får du loss pengar...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Har PS3 och en bra gamingdator, jag spelar hellre spel som finns till PC på PC, Exklusiva spel som till exempel L.A NOIRE spelar man på PS3 eftersom dom inte finns på PC. Köp en dator !

Permalänk
Medlem

Tror jag håller mig från ps3 och tar PCn då Finns det några trevliga spel förutom BF3 och Diablo3 i horisonten då?

Visa signatur

Intel i5 2500k - HD6950 2GB - Corsair Vengeance 8GB - MSI P67A-GD65 - Corsair TX V2 750w - Samsung f3 1TB - Fractal Design Arc - 1GB HDD

Permalänk
Skrivet av Viggo.Hamberg:

Tror jag håller mig från ps3 och tar PCn då Finns det några trevliga spel förutom BF3 och Diablo3 i horisonten då?

Rage, Red Orchestra 2, Deus Ex 3, Far Cry 3, DOTA 2, Duke Nukem Forever, kommande TW m fl.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Skaffa en PS3 och en macbook så kan du strutta runt och känna dig kulturell och belevad istället.

PC är bara för hemmapulare, drängar o snickare som har tid att knåpa och justera. Skaffa helhetslösningar så du får tid över att ta en kaffe och en cigarill på ett café och diskutera världshändelser och steve jobs.

Permalänk
Medlem

Pc - då det finns många olika mods till de flesta kända pc spelen typ: Dragon age 1 å 2, the witcher 2 å så vidare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

PS3!

Lirade själv förut allt på PC och hatade allt som hette konsol!!!
Sambon min köpte en PS3 så hon skulle få sjunga singstar(tror hon har använt det 1 gång!), då blev jag helt såld på Konsol, så behagligt och grafiken skulle jag inte vilja påstå att är fyskam heller!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att köpa en konsoll såvida det inte är ett Wii eller något liknande för att få en annan upplevelse än PC. Har jag valet att spela samma spel på PC eller PS3/Xbox väljer jag PC alla dagar i veckan, även om det är en port från PS3/Xbox.
Så PC!

Permalänk
Medlem

Jag impulsköpte min PS3.. största anledningen var att spelen var regionsfria. Jag har den som komplement till min pc.. spelar lite fotboll, bilspel osv när jag e uttråkad. Det är inte min primära spelmaskin utan jag spelar 90% på pc

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

En PC och Xbox 360 kontroll! Funkar galant!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Säger också pc har även en 360 dosa och datorn kopplad till tv så om jag vill slö spela i soffan så är det bara och köra med 360 dosan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Skaffa en PS3 och en macbook så kan du strutta runt och känna dig kulturell och belevad istället.

PC är bara för hemmapulare, drängar o snickare som har tid att knåpa och justera. Skaffa helhetslösningar så du får tid över att ta en kaffe och en cigarill på ett café och diskutera världshändelser och steve jobs.

Haha killen har en poäng!

Fast jag hade valt PC

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Svaret blir ju ganska självklart med tanke på vilket forum du ställt frågan i.

Jag skulle dock säga PS3 om du nu inte gillar mmo:s och strategispel.

Permalänk
Medlem

Skaffa de dina irl vänner har. jag övergav pc och köpte xbox för alla vänner lirar xbox. Fast jag lär erkänna att pc är bra mycket skönare att spela fps på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

mmo och fps är helt klart bäst på pc medans alla andra kategorier av spel är roligare på konsol. Jag har både pc och ps3. Just nu är det bilspel som gäller på konsol GT5 och Dirt3 med ratt och playseat mycket underhållande.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Hm jag skulle nog säga en PC, även om jag är en konsol älskare. PS3 och Xbox börjar få lite för många år på nacken tycker jag, men det är ändå jäkligt kul att lira lite FIFA, Halo osv med polarna.
Kommer du för det mesta spela själv och väldigt gärna vill spela med handkontroll så fungerar ju Xbox trådade kontroll utmärkt till datorn, vissa spel går ju faktiskt inte att spela på mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frobe:

Skyrim kommer inte att bli ett dåligt spel till PC. Lyckas de trycka fram ett spel till PS3 så är PC-versionen en "walk in the park". Jag ser ingen rimlig anledning till att grafiken inte skulle bli bättre på PC.
Spelet utvecklas i första hand för Xbox 360 och PS3, vilket inte är helt sant men i praktiken är 2 helt skilda uppdrag. Spelet kommer även att släppas till PC, det innebär inte att de bara skriver om den xbox360 kod som behövs skrivas om för att det ska starta i Windows. Mycket arbeta kommer att läggas ner på detta.

Det folk skriker om är att DirectX 10-11 inte kommer användas då Xbox endast stödjer DirectX 9, PC har dock möjlighet att få en ny motor, det har inte konsolerna.

Bara man kan modda spelet så blir det nog bra. Då kan man fixa till alla problem med dålig grafik.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

personligen väljer jag PC utan tvekan då jag aldrig varit en konsolnörd, dock är jag väldigt sugen på en PS3a nu i efterhand. Jag undrar bara, kan man koppla sitt datorheadset till ps3an? om jag ska köra via datorskärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

personligen väljer jag PC utan tvekan då jag aldrig varit en konsolnörd, dock är jag väldigt sugen på en PS3a nu i efterhand. Jag undrar bara, kan man koppla sitt datorheadset till ps3an? om jag ska köra via datorskärmen.

Kör själv Xbox 360 men tror att man måste använda ett blåtands-headset till PS3'an. Kan dock ha fel

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar