Vad är skillnaden mellan 3Gb/s och 6Gb/s ?

Permalänk

Vad är skillnaden mellan 3Gb/s och 6Gb/s ?

Hejsan allihopa!

Jag håller på att välja ut en hårdisk till min dator men jag har ett litet problem.

På vissa hårdiskar så står det 3gb/s på men på vissa står det 6gb/s på, vad är skillnaden och hur mycket påverkar det prestandan?

Det två varianterna kollar jag på:
3gb/s http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575192
6gb/s http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657

Jag vill ju även att båda hårdiskarna ska passa på mitt moderkort så kan någon kunnig snälla dubbel checka att dem passar på mitt moderkort?

Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585672

PS: Är det någon som vet hur man ska välja hastighet på hårdisken, vilken hastighet behöver man till vilket tillfälle?

Tacksam för svar

Visa signatur

N64 Conker´s Bad Fur Day = Mästerverk

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, du kommer aldrig märka någon skillnad på vanliga hårddiskar, köp den du tycker ser snyggast ut , och båda kommer att fungera, du kan köpa en sata 3 disk på trycka in i en sata 1 kontroller, fungerar ändå.

edit: skillnaden är högre dataöverföringshastighet, men inget du kommer märka på mekaniska diskar.

/Mvh Worfarn

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Worfarn:

Spelar ingen roll, du kommer aldrig märka någon skillnad på vanliga hårddiskar, köp den du tycker ser snyggast ut , och båda kommer att fungera, du kan köpa en sata 3 disk på trycka in i en sata 1 kontroller, fungerar ändå.

edit: skillnaden är högre dataöverföringshastighet, men inget du kommer märka på mekaniska diskar.

/Mvh Worfarn

är du riktigt 100% på den saken , teoretiskt så borde du märka på mekaniska diskar en 50-100% höjning en vid vanliga diskar dock inga överförings hastigheter som liknar sig ssd men ändå närmare 150mb/s som läshastighet mot en vanlig sata disk som har 70-110mb/s läshastighet

TS: tycker du ska ta google till hjälp och söka på detta. eftersom många på swecklockers idag går på ssd diskar och då kanske inte dom alls gör tester på vanliga mekaniska hårdiskar.

Permalänk
Medlem

Hade det från början varit en prestandadisk som tex black serien hade man kanske fått ett fåtal % bättre prestanda, nu är det en green så frågan är bara av akademiskt intresse, ta den som finns på lager.

Det är inte gränssnittet som bestämmer hastigheten här, för det är i bägge fallen snabbare än disken i sig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

3 Gb/s

Slarvigt att inte skriva med storheten ;)
Permalänk

Tack för alla svar

Visa signatur

N64 Conker´s Bad Fur Day = Mästerverk

Permalänk
Medlem

Hmm, kan låna tråden lite.

OnT: Du kommer inte märka någon skillnad om det inte möjligvis är extrema prestandadiskar eller SSD's. Intern datafrekvens sätter flaskhalsen.

Dock undrar jag om man kan koppla in en SATA 6GB på en SATA 3GB-port? Annars kan det ju bli lite knivigt då många av budget- och mellanklassmoderkorten fortfarande har mest SATA 3GB portar.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av conluceo:

Hmm, kan låna tråden lite.

OnT: Du kommer inte märka någon skillnad om det inte möjligvis är extrema prestandadiskar eller SSD's. Intern datafrekvens sätter flaskhalsen.

Dock undrar jag om man kan koppla in en SATA 6GB på en SATA 3GB-port? Annars kan det ju bli lite knivigt då många av budget- och mellanklassmoderkorten fortfarande har mest SATA 3GB portar.

Går utmärkt.

Permalänk

Kan man koppla in en SATA 3GB på en SATA 6GB-port??

Visa signatur

Aorus X370 Gaming-K5 | AMD Ryzen 5 1600X | Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz | Gigabyte GTX 1080 Gaming G1 | Corsair RM 750x

Permalänk
Antielefant
Skrivet av TmN:

är du riktigt 100% på den saken , teoretiskt så borde du märka på mekaniska diskar en 50-100% höjning en vid vanliga diskar dock inga överförings hastigheter som liknar sig ssd men ändå närmare 150mb/s som läshastighet mot en vanlig sata disk som har 70-110mb/s läshastighet

TS: tycker du ska ta google till hjälp och söka på detta. eftersom många på swecklockers idag går på ssd diskar och då kanske inte dom alls gör tester på vanliga mekaniska hårdiskar.

Umm... du har visserligen rätt, mekaniska diskar når till och med högre än 150 MB/s korta stunder... men SATA 2.0 (3 Gbps) har en maxgräns på 300 MB/s. Enbart SSD kommer upp i de siffrorna.

SATA 1.0 (relativt sett stenålder) maxade 150 MB/s.
SATA 2.0 (dagens/gårdagens) maxar 300 MB/s.
SATA 3.0 (nya standarden) höjer från 300 till 600.

Skrivet av Volvojunior:

Kan man koppla in en SATA 3GB på en SATA 6GB-port??

Ja, det fungerar alldeles utmärkt. Har själv en Green SATA2-disk på en SATA3-port.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack för det snabba svaret

Visa signatur

Aorus X370 Gaming-K5 | AMD Ryzen 5 1600X | Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz | Gigabyte GTX 1080 Gaming G1 | Corsair RM 750x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Antielefant
Skrivet av jookeer:

Det heter INTE SATA 1,2,3 - det heter SATA 1.5GB/s, 3.0GB/s och SATA 6.0GB/s.

Hur svårt kan det bli?

Fel. Det heter faktiskt SATA 1.0, 2.0 och 3.0, precis som det heter USB 1.0, 1.1, 2.0 eller 3.0, DDR 1, 2 och 3 eller för den delen PCI-E 1.0, 1.1, 2.0 och så vidare.

SATA revision 1.0 (SATA 1.5 Gbit/s)
SATA revision 2.0 (SATA 3 Gbit/s)
SATA revision 3.0 (SATA 6 Gbit/s)

SATA 6 Gbit/s refererar enbart till bussen, inte standarden.

Däremot har du helt rätt att man antingen borde referera till revisionen (SATA 1, SATA 2 och SATA 3) eller ta med enheten (Gbps) om man refererat till hastigheten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

"Serial ATA International Organization: Serial ATA Revision 3.0"

http://www.serialata.org/developers/naming_guidelines.asp

I princip så säger dom att alla produkter ska använda xGb/s medan revision x.x ska användas om man pratar standarden i allmänhet.
Man ska inte använda SATA III och ej heller SATA 3.0, om du ska skriva 3.0 så måste du ha med revision också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Fel. Det heter faktiskt SATA 1.0, 2.0 och 3.0, precis som det heter USB 1.0, 1.1, 2.0 eller 3.0, DDR 1, 2 och 3 eller för den delen PCI-E 1.0, 1.1, 2.0 och så vidare.

SATA revision 1.0 (SATA 1.5 Gbit/s)
SATA revision 2.0 (SATA 3 Gbit/s)
SATA revision 3.0 (SATA 6 Gbit/s)

SATA 6 Gbit/s refererar enbart till bussen, inte standarden.

Däremot har du helt rätt att man antingen borde referera till revisionen (SATA 1, SATA 2 och SATA 3) eller ta med enheten (Gbps) om man refererat till hastigheten.

"Not SATA III", "not Gen 3", "Use "SATA 6Gb/s" instead"

http://www.serialata.org/developers/naming_guidelines.asp

Permalänk
Antielefant
Skrivet av xyllian:

"Not SATA III", "not Gen 3", "Use "SATA 6Gb/s" instead"

http://www.serialata.org/developers/naming_guidelines.asp

Och var i mitt uttalande ser du uttrycket SATA III eller Gen 3?

1.0, 2.0 och 3.0 fungerar (då x.0 underförstått innebär en version). 1.5, 3 eller 6 Gb/s fungerar. I, II och III borde iofs också göra det, men folk är dumma.

Sen är det där ett papper för tillverkarna av diskarna, och då för att alla ska använda samma terminologi. Jag anser själv att SATA-I, SATA-II och SATA-III är de vettigaste då de inte ska gå att missförstå.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync