Permalänk
Medlem

Nytt mb till 1156

Hej
Är ute efter ett nytt moderkort till min dator, sockeln är 1156 . Har nuvarande ett gigabyte ga-p55m-ud2h
det fungerar kanon, men hade tänkt att köpa vattenkylning, nytt ljudkort och ett större grafikkort, då känns det inte som mitt nuvarande räcker till. Samt att jag kommer överklocka.

Vad rekommenderar ni? Jag har tittat lite på diverse olika åf men verkar som de inte har många moderkort kvar sedan sb lanseringen? Har i alla fall kollat på dessa, har ni något förslag? Usb 3.0 skulle vara bra, men annars går det ju att köpa ett pcie kort.

http://www.webhallen.com/hardvara/102301-asus-socket_1156-atx...
http://www.webhallen.com/hardvara/105842-gigabyte-socket_1156...
http://mrpc.se/evga-lga1156-p-773.html

Permalänk
Medlem

Kan säga att du inte kan gå fel med Asus och Gigabyte-moderkorten. Den tredje länken till mrpc.se crashade dock min webbläsare :/ Sitter själv med ett Gigabyte UD5, vilket är riktigt grymt. Hade tidigare ett UD3 och har även installerat två stycken UD4 som du länkade ovan i kunders byggen. Har benchat upp i5-750 till 4,2GHz på dessa, överklockningsförmågan är riktigt bra.

Nu har jag delat med mig av min personliga syn på Gigabyte-moderkorten för sockel 1156, vi kan gå över och titta på alternativen som företag. Asus är riktigt stort inom moderkort, enligt killen på CeBIT-mässan i Hannover jag talade med, säljer de fler än hälften av marknadens moderkort (statistik jag inte själv kan bekräfta). Av personlig erfarenhet har de även levt upp till förväntan så jag har ingenting att klaga på där. Kortet länkat ovan är ju väl känt som ett extremkort och har därav Asus ROG-markerats (republic of gamers) vilket betyder att det är top of the line.

Gigabyte har, enligt läckt RMA-statistik som jag fick syn på här på sweclockers för några månader sedan, oerhört bra RMA-status. Det verkar som om minst har det lämnats tillbaka Gigabytes produkter av moderkortstillverkarna, men det är även statistik där Asus också brilljerade.

Sedan har vi små skillnader mellan korten rent tekniskt sett. Ingen större skillnad vad gäller bandbredd, minneskonfiguration, Sata-portar etc. Den större märkbara finessen (om man bortser från de små egenheterna och knapparna som respektive tillverkare utmärker sig med) är att Maximus-kortet erbjuder avancerade ljudmöjligheter med hjälp av ett externa ljudkort. Av min erfarenhet ger ett bra ljudkort en rätt bra skillnad vad gäller spel och underhållning.

Sist men inte minst har vi de estetiska aspekterna. Du har Intel och NVIDIA, då skulle det vara en aning paradoxalt att ha rött som tema. Rött och Grönt som kombination (rött moderkort, grönt grafikkort, "blå" processor) är inte särskilt estetiskt tilltalande, men kan fortfarande se en aning snärtigt ut. Sedan kan du se till vilken färg ditt nätaggregat har. Om du har ett Corsair 620w t.ex. är det helrött och skulle se riktigt fint ut med Maximus. Sedan ska du u investera i vattenkylning och då behöver du ett chassi av större variant, så du får även kika på hur det matchar med det chassit.

Edit* Öppnade den tredje länken med en annan webbläsare och det var ett EVGA-kort. Personligen har jag inte haft mod nog att satsa på EVGA, kanske för att de är relativt nya till branchen (Gigabyte är äldst, Asus därefter) men nytt måste inte alltid vara bra. Har inte hört mycket negativt om företaget per se, men jag vet med mig att de har fått en lång rad utmärkelser, särskilt inom design.

Vad gäller FTW-kortet vet jag att jag har sett det för ett bra tag sedan på marknaden. Det kom ut långt innan Gigabytes UD-serie kom, och saknar därav de senaste nymodigheterna USB 3.0 och Sata 6Gb, något som kan kännas surt om något år när du får för dig att skaffa en SSD och det är en löjlig skillnad i prestanda vad gäller generationen för Sata 3Gb än för 6Gb. Sedan bygger de in dessa tekniker i alla nya laptops under 2011 vilket innebär att det helt plötsligt finns en marknad för USB 3.0-utrustning. Externa hårddiskar för USB 3.0 finns ju redan t.ex.

Att nämna är även att om du i framtiden kommer att uppgradera med ett extra grafikkort i SLI spelar det ingen roll om du har USB 3.0 eller Sata 6Gb eftersom bandbredden bara räcker till det ena eller det andra för samtliga moderkorten. Det är plågan med 1156-sockeln. Så om du någon gång kommer köra SLI/CrossFire kommer dina USB 3.0 och Sata 6Gb-funktioner att inaktiveras.

Välj vilket du vill ha av Asus och Gigabyte, undgå gärna MSI.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Tack Njure för ditt svar, ytterst informativt. Blir nog ett Gigabyte mobo, då jag har planer för sli framöver. Återigen stort tack