Gigabyte laddar upp med tolv moderkort inför AMD A-serien för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte laddar upp med tolv moderkort inför AMD A-serien för stationära datorer

Om två veckor lanserar AMD nya processorer i A-serien för stationära datorer. Gigabyte är med på noterna och presenterar hela tolv nya modeller med sockel FM1.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med andra ord ska jag vänta 2 veckor med mitt dataköp och lägga x4 955 och 6950 på hyllan?
Och istället köpa en processor från A serien och nån sorts crossfire med 6950 istället?

Permalänk

Kommer Dual Graphics fungera med hela HD6000 serien? Riktigt bra i så fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hur fan mäter dom att ljudet är 3,5 gånger bättre?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Hur fan mäter dom att ljudet är 3,5 gånger bättre?

350% mer precist

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk

10k 3dmarks score under 5000kr är juh riktigt vackert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

350% mer precist

Decibel är väl en logarytmisk skala? Så 108dB blir jäkligt mycket högre än 97dB, typ 10ggr högre? svårt det där med logaritmer, nån som kan det bättre får gärna ge en djupare förklaring... Sen hur de mäter att ljud är "bättre" det vete faaan

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Med andra ord ska jag vänta 2 veckor med mitt dataköp och lägga x4 955 och 6950 på hyllan?
Och istället köpa en processor från A serien och nån sorts crossfire med 6950 istället?

satsa på ett 6870 och lägg de extra pengarna på en 2500k ist

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Varför envisas de med BIOS? Man vill ju ha UEFI så man kan boota på GPT-disk om man installerar Windows 7 64-bit (mer avancerade operativsystem såsom FreeBSD klarar förvisso att boota på GPT även med BIOS). Försökte nämligen fixa dual boot Windows 7 och FreeBSD på samma hårddisk (eller snarare SSD) men lyckades inte installera FreeBSD med ZFS boot på MBR-disk, så det får bli FreeBSD på en egen GPT-disk istället... Då önskade jag att jag hade haft UEFI istället för BIOS.

Permalänk
Medlem

bild 19 och bild 20 var samma?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Varför envisas de med BIOS? Man vill ju ha UEFI så man kan boota på GPT-disk om man installerar Windows 7 64-bit (mer avancerade operativsystem såsom FreeBSD klarar förvisso att boota på GPT även med BIOS). Försökte nämligen fixa dual boot Windows 7 och FreeBSD på samma hårddisk (eller snarare SSD) men lyckades inte installera FreeBSD med ZFS boot på MBR-disk, så det får bli FreeBSD på en egen GPT-disk istället... Då önskade jag att jag hade haft UEFI istället för BIOS.

Tänkte på det jag med .
Asus och MSI kommer att erbjuda UEFI för socket FM1 såvitt jag vet. Men Gigabyte gör ju trevliga mobos förövrigt, men allt som saknas är ju UEFI tyvärr.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Trevligt, bara hoppas att cpuerna dyker upp i butikerna i början på juli då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

satsa på ett 6870 och lägg de extra pengarna på en 2500k ist

Varför?
Är det något alternativ om man vill ha en processor med inbyggd grafik?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Varför?
Är det något alternativ om man vill ha en processor med inbyggd grafik?

Ja för 2500K har ju inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja för 2500K har ju inbyggd grafik.

Kan den rendera mera än en sträckgubbe då?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer Dual Graphics fungera med hela HD6000 serien? Riktigt bra i så fall.

Nej, tror Radeon 6670 är max den klarar av att köra hybrid crossfire med.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Nej, tror Radeon 6670 är max den klarar av att köra hybrid crossfire med.

Jag såg det sen i bildpresentationen från Gigabyte lite trist om det stämmer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag såg det sen i bildpresentationen från Gigabyte lite trist om det stämmer.

Så tråkigt är det inte, 6670 är ett riktigt kraftigt kort när det kommer till prestanda per watt.

Strömsnål mid / mid-high gaming är ingen nackdel.

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Så tråkigt är det inte, 6670 är ett riktigt kraftigt kort när det kommer till prestanda per watt.

Strömsnål mid / mid-high gaming är ingen nackdel.

Nej absolut inget dåligt kort! Undra om de finns i passivt kylda varianter? Hade varit riktigt fint för en tyst speldator.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej absolut inget dåligt kort! Undra om de finns i passivt kylda varianter? Hade varit riktigt fint för en tyst speldator.

Har sett två stycken passiva (Tror det va Gigabyte och PowerColor) fast jag skulle helst köra en överklockningsvänligt kort för att få ut det mesta.

Permalänk
Medlem

Jag spelar på min htpc så det lär bli en sån där CPU och ett 6670, inge high end gaming men helt ok och ändå strömsnålt/svalt/tyst. Nu är jag inge AMD fanboy, väntade på en sån här lösning iom sandy bridge Z68. Den vart dock inte så bra (lucid virtu). Kul att AMD tänker nytt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gömmer det sig något mini-ITX kort i högen tro? Är sugen på att köra gigabyte igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Auto green verkar ju rätt häftigt!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Decibel är väl en logarytmisk skala? Så 108dB blir jäkligt mycket högre än 97dB, typ 10ggr högre? svårt det där med logaritmer, nån som kan det bättre får gärna ge en djupare förklaring... Sen hur de mäter att ljud är "bättre" det vete faaan

Enkelt uttryckt:
Ju högre värde på s/n desto bättre är det då det ger en indikation om hur mkt grundbrus källan lämnar.
s/n står förövrigt för signal to noise, dvs signalens styrka kontra brus....vilket de dessutom så vänligt förklarar på just den bilden.

db är dessuton lite roligt då det är en fördubbling av trycket vid var tredje db, det krävs även teoretiskt dubbla effekten för en höjning på tre db.

dba däremot handlar om ljudnivå och inte tryck vilket beter sig lite annorlunda.
en höjning på 10dba uppfattas som en fördubbling.

Så räknar man rent på db så skiljer det 11db och om man använder den logaritmiska skalan på 3db och delar 11 med 3 så får man 3.666666666666667 så vi kan avrunda till 3.7 om ni så vill.
Ja alltså kretsen är 3.7x bättre än den gamla ur brussynpunkt eftersom det hörs mindre brus från kretsen.

Så enkelt är det

Permalänk

Autogreen + 16GB RAM utan SSD = epic win väntetid

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Enkelt uttryckt:
Ju högre värde på s/n desto bättre är det då det ger en indikation om hur mkt grundbrus källan lämnar.
s/n står förövrigt för signal to noise, dvs signalens styrka kontra brus....vilket de dessutom så vänligt förklarar på just den bilden.

db är dessuton lite roligt då det är en fördubbling av trycket vid var tredje db, det krävs även teoretiskt dubbla effekten för en höjning på tre db.

dba däremot handlar om ljudnivå och inte tryck vilket beter sig lite annorlunda.
en höjning på 10dba uppfattas som en fördubbling.

Så räknar man rent på db så skiljer det 11db och om man använder den logaritmiska skalan på 3db och delar 11 med 3 så får man 3.666666666666667 så vi kan avrunda till 3.7 om ni så vill.
Ja alltså kretsen är 3.7x bättre än den gamla ur brussynpunkt eftersom det hörs mindre brus från kretsen.

Så enkelt är det

Klart som korvspad! Tackar!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellok:

Gömmer det sig något mini-ITX kort i högen tro? Är sugen på att köra gigabyte igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag håller tummarna för många Llano mini-itx kort vid release!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufsen:

Även jag håller tummarna för många Llano mini-itx kort vid release!

ASRock och ASUS har iaf 3st mini-itx totalt på G. Hur det ser ut från Gigabyte har jag inte hittat något om än men i deras monter på computex fanns där inga llano mini-itx.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

ASRock och ASUS har iaf 3st mini-itx totalt på G. Hur det ser ut från Gigabyte har jag inte hittat något om än men i deras monter på computex fanns där inga llano mini-itx.

4 tom ,)

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.