Polisen stoppar 140 på 70 - rättsak

Permalänk
Medlem

Polisen stoppar 140 på 70 - rättsak

Tjo!
Sambons bror slant på gasen och puttrade i 140 på 70 väg och dom plockade han.
Men dom tog inte kortet för han utan sa att det blir rättsak.

Vad sker nu?
Dom skulle ju tagit kortet när det är 30 över begränsningen.

Så kan någon förklara vad som hänt och vad kommer ske nu.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ursäkta för detta men, 140 på en 70väg? Är han dum i huvudet?

Trodde dom tar kortet och att det blir en rättsak eller har din sambos bror något arbete som kräver att han måste ha körkort?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MakubeX:

Ursäkta för detta men, 140 på en 70väg? Är han dum i huvudet?

Trodde dom tar kortet och att det blir en rättsak eller har din sambos bror något arbete som kräver att han måste ha körkort?

Dum i huvet? Så jag antar att du håller hastighetsbegränsningarna perfekt alltid? Jag försvarar inte det han har gjort så klart

Alltid lätt att kasta glåpord över ze internetz

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dum i huvet? Så jag antar att du håller hastighetsbegränsningarna perfekt alltid? Jag försvarar inte det han har gjort så klart

Alltid lätt att kasta glåpord över ze internetz

Nej, jag håller inte alltid hastighetsbegränsingarna, överskrider dom själv titt som tätt men aldrig med den dubbla hastigheten, finns väl en anledning till att det ska vara 70 på den vägen annars så borde det ha varit högre. Klagar aldrig på om någon kör 10-20 snabbare men dubbla är bara dumt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Tjo!
Sambons bror slant på gasen och puttrade i 140 på 70 väg och dom plockade han.
Men dom tog inte kortet för han utan sa att det blir rättsak.

Vad sker nu?
Dom skulle ju tagit kortet när det är 30 över begränsningen.

Så kan någon förklara vad som hänt och vad kommer ske nu.

Det är inte så att de plockade honom på misstanke utan hastighetskamera? Tror ej att polisen behövde en mätning för att förstå att han körde för fort.
Eller det var polisen som gav honom hastighetsvärdet 140 km/h?

Permalänk
Medlem

70 är en grov överträdelse. Det är när det är över 55km/h för fort som det går direkt till åklagare enligt praxis vad jag kan minnas. Då det inte egentligen handlar om en ordningsbot utan om ett åtal som förmodligen kommer klassas som vårdslöshet i trafik. Åklagare beslutar alltså om rubriceringen, inte polisen i ett sådant fall.

Ja eller polisen beslutar ju inte heller rubriceringen annars men de kan skriva en ordningsbot men inte i ett sådant här fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

skiter i om han är dum eller inte, det hör inte till saken.

Nåväl, hörde historien att han orkade inte ligga bakom en bil...vilk i sin tur var en civilare.
Dom varken skrev en bot på plats eller tog kortet.

Tror mer att polisen uppskattade hastigheten till 140,han nämde aldrig nåt om kamera i deras bil som hade skjutit utan bara att körde om dom.
Dom hade dragit fram en lista på diverse överträdelser osv och bara nämnt att detta kan bli en rättsak.

Dom drog inte fram några bevis heller på hans hastighet osv.
Och dom nämde aldrig något om att han får böter eller något utan bara "detta kan bli rättsak"

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll egentligen? Han ska väl vara glad att han har sitt kort för snart har han inte det på sisådär 1-2 år.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det där är ett undantag som man kan irritera sig på... varför ska de personer med jobb som kräver körkort särbehandlas? De får väl tänka sig för en extra gång och vara lite mer aktsamma om sina körkort. Det ska fasen inte vara någon ursäkt att man behöver körkortet för att klara sitt jobb. Skaffa inte ett jobb som du inte klarar av att sköta kan man ju säga.

Man kan väl till och med argumentera att det borde vara hårdare krav på dom som behöver kortet i jobbet?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Är sambrorn säker på att det verkligen var polis då? Har hänt en två gånger i hemmatrakterna att unga busar låtsas vara civilklädda poliser, med bil och fejkad legitimation. Kan ju ha varit hämnd från föraren som blev omkörd.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaN00bie:

Man kan väl till och med argumentera att det borde vara hårdare krav på dom som behöver kortet i jobbet?

Det är nog lite det också att sannolikheten att man åker dit är mycket mer troligare för att man gör ett misstag om man är yrkeschaufför än för svennebanan som åker bil mycket sällan.

Det är inte en förlindrande omständighet att man behöver körkort i tjänsten utan det är en möjlighet. Det är absolut ingen garanti att man inte får körkortet indraget men på grund av att ett sådant misstag kan omkullkasta hela personens ekonomi samt att personen kan bli avskedad från arbetet så kan man i vissa fall ta det i beaktande. Alla kan göra ett misstag och råka köra för fort även om man är erfaren yrkeschaufför. Att sannolikheten är mycket högre att man blir tagen om man kör samma sträcka 150-200ggr oftare än en privatperson är ju inte alla gånger rättvist.

Att körkortet dras in är inte ett straff enligt transportstyrelsen. Straffet består i ordningsboten alternativt rättegång. Och som sagt, det är ytterst sällan det hjälper att man åberopar att man behöver bilen i arbetet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Alla kan göra ett misstag och råka köra för fort även om man är erfaren yrkeschaufför.

Köra 140 på 70-väg av misstag? Tillåt mig hånle! Det mesta du faktiskt kan riskera körkortet för gör du inte av misstag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Köra 140 på 70-väg av misstag? Tillåt mig hånle! Det mesta du faktiskt kan riskera körkortet för gör du inte av misstag.

Nu pratade jag inte om detta utan rent allmänt. 70km/h för fort är självklart galet mycket. Det räcker med 33km/h för fort för att bli av med körkortet eller att man får 3 trafikförseelser inom ett år. Där ingår mycket mer än fortkörning också förstås. Du kan ju t.ex. köra 10km/för fort på motorvägen, sedan 8 månader senare så råkar du ha för kort avstånd till framförvarande fordon (väldigt få personer håller ju avståndet när de ska köra om) samt direkt efter det göra en omkörning i lite för hög hastighet så blir du av med körkortet.

Jag är/har varit yrkeschaufför och har ej blivit av med körkortet. Men det är självklart mycket lättare att bli av med körkortet för en yrkeschaufför än svennebanan, särskilt när det är fartkameror längst långa sträckor och när man kör sådana hundratals gånger och när man vet att yrkeschaufförer i princip alltid har tidspress över sig konstant samt att man blir sugen att åka hem efter 12h+övertid inklusive trötthet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Min före detta chef äger sin egen taxibil, hade inga anställda vid tiden detta hände. Åkte dit för en rejäl hastighetsöverträdelse, vart ändå av med körkortet i tre månader. Kanske är lite av en tolkningsfråga i lagens ögon? Hela hans företag stannade ju totalt under 90 dagar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Min före detta chef äger sin egen taxibil, hade inga anställda vid tiden detta hände. Åkte dit för en rejäl hastighetsöverträdelse, vart ändå av med körkortet i tre månader. Kanske är lite av en tolkningsfråga i lagens ögon? Hela hans företag stannade ju totalt under 90 dagar.

Det är en tolkningsfråga och transportstyrelsen bifaller sådant väldigt sällan. Det är i princip om personens arebtsgivare intygar att han får sparken direkt samt att han måste gå från hus och hem som enda försörjare i familjen som det beviljas.

Folk verkar ju tro att det bara är att skicka in ett A4 med arbetsintyg ungefär. Riktigt så är det ju inte. De tar i beaktande det enskilda fallet och omständigheterna kring detta samt behovet av körkort. I din chefs fall så är det ju han som är chef, han kommer knappast ge sig själv sparken precis. I andra fall kan det handla om att det finns möjlighet att göra andra arbetsuppgifter då blir det också avslag. Då spelar det ingen roll om företaget inte beviljar det utan att möjligheten finns.

Dvs det finns en kontorstjänst på arbetet t.ex. på personalavdelningen. Då kan Gösta 56 år jobba där istället tills han får tillbaka körkortet. Men det kommer inte arbetsgivaren gå med på för Gösta har inte den kompetensen. Synd. Körkortet ryker pga Gösta kunde ju i teorin arbetetat på personalavdelningen.

Och återigen. Indragandet av körkort är inte ett straff utan en tjänsteåtgärd av transportstyrelsen. Transportstyrellsen överväger indragandet av körkort för att man uppvisat att man inte är lämplig som förare. Det ska inte vara ett straff alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det finns massor av olika 70 vägar så det är lite dumt att gnälla när man inte har nån aning om hur situationen såg ut. Det kan mycket väl vara en stor bred väg med gott om utrymme för högre hastigheter och full sikt åt alla håll. De som sätter hastighetsbegränsningarna har noll koll och istälelt för att höja dem till vad trafiken idag faktiskt klarar av så sänker man dem. Fullkomligt idiotiskt.
Jag är väldigt dålig själv på att hålla hastighetsbegränsningen oavsett om det är 110, 90 eller 70 men däremot så anpassar jag hastigheten efter trafiksitationen och tar det alltid lugnt där det faktiskt spelar roll, inne i stan och i bebodda områden.

Vad som kommer att hända din kompis är att han kommer få ett brev från Åklagare där han ombeds erkänna sitt hemska brott och ta sitt straff. Brottet är grov vårdslöshet i trafik och straffskalan ligger på att bli av med körkortet i 6 månader och betala dagsböter. Brukar hamna på 4-6000:- beroende på inkomst. Har han prövotid får han ta om kortet.
Lite konstigt att inte polisen tog kortet på plats, det brukar de göra. Men det kanske har ändrats sen jag åkte dit sist, det var ändå 15 år sen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte räkna med grov vårdslöshet i trafik. Min arbetskamrat blev för några månader sedan, han har inget körkort och har aldrig haft. Det kom ett inbetalningskrav på 17500kr för olovlig körning på posten och sedan inget mer.

Två veckor senare blir han stoppad igen men då hann han först med att köra ifrån polisen i mycket hög hastighet mitt inne i staden, göra minst en helt galen och mycket olaglig omkörning och när polisen väl fick han till att stanna så sladdade han av vägen i en kurva och plockade ett par tre skyltar med sidan av bilen. Efter det klev han ur bilen och (enligt vad som hördes på polis radion) försökte fortsätta till fots men stannade när polisen ropade hans namn.

Poliserna på plats sa att det blir grov vårdslöshet i trafik och därmed rättegång, Istället dök det upp ett nytt inbetalningskort med ett krav på 21600kr.

Det kan givetvis ha påverkat att det var runt fem på morgonen och nästan inga andra bilar/trafikanter ute just då, men hur fan kan dom släppa honom med bara lite böter som straff?

Och vidare kan jag berätta att han fortsatt köra, dock i mindre utsträckning.

Jag har föresten fått strafflindring när jag blev av med mitt körkort. Blev klockad på 146 km/t på motorvägen med en månads prövotid kvar. Polisen tog mitt körkort och vid förfrågan berättade han att i sådana fall brukar få indraget 3-4 månader där fyra var max. Skrev ett brev till åklagar myndigheten tror jag det var och berättade att jag behövde mitt körkort för att kunna fortsätta jobba som resande montör osv. Fick ett brev ett tag senare där det stog att brottet var av så allvarlig art att någon sorts påföljd måste fås förutom böter (4600kr tror jag) så en månads avstängning blev det! I was happy.

Permalänk

Han skulle nog kollat lite mer om dom hade instrument osv, hade dom inte det utan bara uppskattat hastigheten skulle han bara blånekat på plats, då hade saken antagligen varit utagerad utan påföljder.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Billy Bob:

Han skulle nog kollat lite mer om dom hade instrument osv, hade dom inte det utan bara uppskattat hastigheten skulle han bara blånekat på plats, då hade saken antagligen varit utagerad utan påföljder.

Ja varför ta ansvar för sina handlingar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

De e inte så att de som stoppade han var jävligt schyssta poliser som skrämdes lite å sedan lät han åka?
Har hänt förr att de stoppar å "hotar" om åtal osv men inget händer...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

De e inte så att de som stoppade han var jävligt schyssta poliser som skrämdes lite å sedan lät han åka?
Har hänt förr att de stoppar å "hotar" om åtal osv men inget händer...

Fast det brukar väl även stavas "tjänstefel"?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Har dom inte lasrat eller videofilmat så är det bara att neka för då kommer dom försöka få fram ett erkännande. Vad sa polisen och vad sa han till dom om du fått reda på något?

Sen 140 på 70väg känns sådär när majoriteten utav alla som åker för fort inte ens kör 140 dagligen på motorväg, du får hålla oss uppdaterade i ämnet hur det gick.

Permalänk
Skrivet av kode:

Fast det brukar väl även stavas "tjänstefel"?

Ja de e klart men även poliser e väl människor å gör fel

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Finns jättemånga fina vä70vägar där det skulle fungera ypperligt att köra i 140 på natten när det är biltomt på vägarna. Fina trippelfiliga vägar är lätt att trycka på lite extra på på natten:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja varför ta ansvar för sina handlingar?

Gör det du. Jag behåller hellre körkortet och mina pengar.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Billy Bob:

Gör det du. Jag behåller hellre körkortet och mina pengar.

Så det är ok att bryta mot lagar lite godtyckligt om man inte tycker de är bra?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så det är ok att bryta mot lagar lite godtyckligt om man inte tycker de är bra?

Jag har överskridit en och annan hastighetsbegränsning, om det är det du menar. Och det har nog du också gjort.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Kör man 140 på en 70 väg bör man fan inte ens ha körkort för då är man uppenbarligen inte kapabel till att ta rationella beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Är sambrorn säker på att det verkligen var polis då? Har hänt en två gånger i hemmatrakterna att unga busar låtsas vara civilklädda poliser, med bil och fejkad legitimation. Kan ju ha varit hämnd från föraren som blev omkörd.

mjo,det var poliser då dom plockade fram blåljusen i framrutan och sirener.

ang 70 vägen så är det en 2 fillig motorväg från donkan i karlskoga till en större rondel.
så han la sig i yterfilen vid omkörningen.

han har inte hört något av dom so far så.
antar dom inte kunde bevisa något mer än att "gissa" 140.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

amtar du har polisbrickor och radio från cornflagespaket med? =P
enligt han så var det mer som pekade på riktiga poliser än fejk.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |