Högljutt Nätagg, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Högljutt Nätagg, Corsair VX 550W

Hjälpte en polara att köpa och bygga ihop datorn nedan. Allt utan nätagget är nytt, det tog vi från förra burken. Han är supernöjd men jag är lite orolig då nätagget tycks varva upp ganska rejält vid belastning, mer än vad jag tycker att det borde göra. Enligt min beräkning ska cpu:n dra 95W, grafikkortet 220W och allt annat krimskrams kan väl knappast gå upp i över 100W? Det är ca 400W, 150W under Corsair VX 550W spec. Då tycker jag ändå att jag räknat med marginalen åt rätt håll, hur ofta inträffar scenariot att alla komponenter drar sin TDP samtidigt egentligen? Trodde att Corsair VX 550W skulle klara sig galant men tydligen inte, eller är jag bara nojig? 12V linan klarar för övrigt 41A.

NZXT H2
Corsair VX 550W
Asus P8Z68-V
Intel Core i5 2500K
Corsair VENGEANCE
ASUS GeForce GTX 570
Seagate Barracuda 500GB
LG DVD±R/RW/RAM

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Corsair VX-serien är tyvärr bara tyst under ca. 250W. Efter det så börjar de varva upp rätt så rejält, så det är inte alls otänkbart att det blir lite högljutt vid load med den där datorn. Tyvärr så har SPCR inte testat just VX 550W, men den ska vad jag vet ha ungefär samma fläktkurva som VX 450W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Corsair VX-serien är tyvärr bara tyst under ca. 250W. Efter det så börjar de varva upp rätt så rejält, så det är inte alls otänkbart att det blir lite högljutt vid load med den där datorn. Tyvärr så har SPCR inte testat just VX 550W, men den ska vad jag vet ha ungefär samma fläktkurva som VX 450W.

Okej, men lite oljud överlever han ^^. Var mer rädd för att det belastades upp mot 100% vilket inte är så bra i längden. PSU:n är ju inte direkt delen man vill ska börja ryka.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Okej, men lite oljud överlever han ^^. Var mer rädd för att det belastades upp mot 100% vilket inte är så bra i längden. PSU:n är ju inte direkt delen man vill ska börja ryka.

Nej, det är inga problem, lasten kommer inte ens i närheten av 550W, snarare max runt 350W när burken är rätt tungt lastad.

Däremot kanske det är läge att blåsa rent i nätaggregatet (damm kan ju ha satt sig på fläktbladen, samt på kylflänsarna i aggregatet, om det är ett gammalt aggregat).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Är nu säkra på att det är agget som varvar och inte tex grafikkortet?

H2 är ju en rätt restriktiv låda, så blir nog rätt varmt i den... (jag skulle inte tagit den med ett så varmt grafikkort som 570, men det är jag)
Testa och jämför hur mycket allt varvar upp med öppen frontlucka tex och se om det är någon skillnad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är nu säkra på att det är agget som varvar och inte tex grafikkortet?

H2 är ju en rätt restriktiv låda, så blir nog rätt varmt i den... (jag skulle inte tagit den med ett så varmt grafikkort som 570, men det är jag)
Testa och jämför hur mycket allt varvar upp med öppen frontlucka tex och se om det är någon skillnad.

Grafikkortet blir inte särskilt varmt, den har en insane stor kylare. Stoppade dessutom en fläkt i taget utan nätaggets då, som man inte kommer åt tack å lov. Det måste alltså vara nätagget

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nej, det är inga problem, lasten kommer inte ens i närheten av 550W, snarare max runt 350W när burken är rätt tungt lastad.

Däremot kanske det är läge att blåsa rent i nätaggregatet (damm kan ju ha satt sig på fläktbladen, samt på kylflänsarna i aggregatet, om det är ett gammalt aggregat).

Okej, tyckte den såg ganska dammfri ut. Men kan ju vara så att nätagget låter för att den blir varm 50% load kanske, som perost sa.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.