AMD A-serien "Llano" den 14/30 juni – första modellerna ersätts vid årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Trigate är väl "ganska" revolutionerande i jämförelse med amd's upptrimmade cpu'er?

Trigate handlar om tillverkningsprocessen.
Har ingen som helst betydelse för hur någonting presterar i praktiken och det är att jämföra äpplen med päron.
Att AMD har haft Silicon on Insulator mycket längre än Intel har liksom inte spelat någon större roll i praktiken.
Men Ivy Bridge kommer antagligen bli otroligt konkurrenskraftig med det i åtanke.
Men det är en tillverkningsprocessiell sak som inte kan jämföras med de arkitektuella sakerna som det pratas om här.

Skrivet av Oldvikingschool:

6670 + A8 ska vara jämn med 6770/6850 grafikmässigt, så man får en bra maskin för 1920x1080 spelande under 5 lax. Hur själva cpu delen på llano presterar är oklart dock, men antar att A8 är jämn med Phenom II x4 / i3 2105

Micro-stuttering och andra (eventuella) problem som Crossfire/SLI för med sig gör att jag tycker det är en mindre bra lösning som förstahands val.
Du får redan idag en dator med likvärdig cpu/gpu-prestanda för under 5000, dock något mindre energieffektiv skulle jag tro.
Svårt att säga utan att Llano har lanserats än.

Skrivet av jesusbarnet:

Jag baserar det på att intels testmetod inte är känd.

Även om den inte är känd så är det inte så väldigt stora variationer det handlar om.

Permalänk
Medlem

Faktum är att Intel inte ens är dom enda som kommer använda tri-gate, eller jo förresten pga att alla andra kallar samma typ av teknologi för FinFET så lär Intel i alla fall bli ensamma med just namnet tri-gate.

TSMC skall förövrigt redan 2002 ha visat upp en variant av FinFET som dom kallade Omega FinFET.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Tri-gate gör inte CPUn snabbare riktigt, bara mer energisnål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej TDP-värdet säger ingenting om effektiviteten hos processorn.
Väljer man ut några processorer och jämför kanske man kan hitta ett samband där din tes stämmer dock.

Jag vill fortfarande vidhålla vid att TDP värdet ger en väldigt bra fingervisning av hur mycket ström en CPU drar vid load.

Skrivet av Swedish Berserk:

Det många fastnar för är att bäst X86 prestanda vinner. Men så är det inte längre. Det AMD gör med Llano är att erbjuda balanserad prestanda något inte Intel kan. Sen att jämföra med Intels 65W för att AMD ändå inte kommer rå på dom är bara fel. Du gör det för att Intel ska se bättre ut i dina ögon. A8 från AMD ska gå upp mot Intel Core i3 vilket de kommer klara galant.

Sen är Quicksync imponerande men har du helt glömt AMD Llano GPGPU prestanda? Vad jag vet klarar inte ens Sandy Bridge integrerade grafik av GPGPU beräkningar. Och AMD har lyckats knyta till sig en ganska stor del program som stödjer GPGPU redan nu innan lansering.

Ett smakprov finns här: http://www.youtube.com/watch?v=mdPi4GPEI74&feature=player_emb...

Notera att AMD A8 går upp mot en Intel Core i7 i det testet och den klarar sig alldeles utmärkt.

Det är bara så enkelt att allt inte handlar om X86 prestanda längre.

Sen får vi inte glömma AMD Hybrid Crossfire som kommer göra att man kan köra A8 integrerade grafik ihop med ett diskret grafikkort för högre prestanda. Någon inte Intel kan erbjuda.

Sen visst har Intel dominerat sen Core 2 men AMD fick aldrig chansen när dom var överlägsna med Athlon det satte Intel stopp för. Och nu ser marknaden ut såhär. För oss konsumenter är det en tråkig situation vare sig man köper Intel, AMD eller VIA.

Balanserad prestanda? Nu när tester har kommit ut så kan vi ju se hur det ser ut. Intels i3 dualcore 2100 krossar A8 quadcore i x86 prestanda, AMDs mainstream processor får pisk av en CPU som går på strax över 900:- kronor idag. I tungt flertrådade program så ligger I3 ungefär lika som sämst mot A8. Sedan är den inbyggda grafiken på A8 är fortfarande inte tillräckligt kraftfull för att moderna speltitlar ska flyta. Den nya crossfire hybriden gav inte många % extra prestanda heller. Vill man kunna spela får man fortfarande köpa ett riktigt diskret grafikkort.
Jag vet inte vart du vill komma med youtubevideon riktigt, AMD har hittat en best case för sina processorer och vill visa upp det. Hur tror du en mer rättvis jämförelse som går igenom overall kontor/workstation/surf/spel/video mot denna i7 skulle sluta? Alla kan hitta väldigt specifika scenarion där deras produkter glänser.
Sedan skulle jag nog föredragit Nvidia när det kommer till GPGPU prestanda oavsett. Vill man ha den sortens prestanda kör man Optimus i bärbart och diskret Nvidia i stationärt.

Skrivet av jesusbarnet:

du vet väl att intels tdp är medel tdp,
medans amds är maximal tdp?

Motfråga varför ska man köpa diskret grafik om man inte måste?
Vill man ha diskret grafik i sin kontorsdator?
vill man ha det i sin htpc?
vill man ha det i sin surfdator?
Hur stor tror du att marknaden jag beskriver ovan är? 95% av desktop marknaden?

förstår att man vill ha diskret grafik i sin speldator men då köper man inte Llano heller då kör man på Zambezi

Ja jag vet att det är skillnad i hur Intel och AMD räknar TDP, denna skillnad är dock inte tillräckligt stor för att inte ska kunna bilda sig en rätt bra uppfattning genom att jämföra rakt av.

Ang frågorna:
Nej, precis som det varit de senaste åren.
Nej, precis som det varit de senaste åren. (Atom undantaget)
Nej, precis som det varit de senaste åren. (Atom undantaget)
Nej, jag tror det är mindre än 95% av desktop marknaden. Att 1 av 20 burkar säljs med diskret grafik känns lite väl överdrivet. Inte för jag tycker det spelar någon större roll i diskussionen.
Llano har inte några direkta fördelar mot Intel eller tidigare generationer AMD.
Samtliga av dessa scenarion har funkat fint med IGP i flera år, jag har satt upp kontorsburkar i massa år utan diskret grafik. På nuvarande jobbet har jag fixat med HP datorer varav de äldsta har varit sen 2003, varav ingen har haft diskret gpu.
Low-midend HTPCs har klarat sig fint med IGP länge nu också. AMDs IGP på deras chipset har haft UVD i 3år nu och har klarat sig fint som HTPC. Likaså Intel har haft ett okej IGP alternativ sedan X4500HD släpptes för 3år sedan.
Surfdatorer är väl mer eller mindre samma specar som behövs som kontorsdatorerna, dom har klarat sig fint utan diskret grafik i flera år där också.
Llano är knappast något som revolutionerat även om AMD vill få det att se ut så, det är en kass x86 CPU med "marknadens bästa IGP". Även om det kan låta rätt bra så är marknadens bästa IGP fortfarande praktiskt taget värdelös mot diskreta grafikkort och ingen stor förbättring mot tidigare IGP.
Nu har jag dessutom bara sett A8s grafikprestanda, A6 lär vara något bättre än HD3000 och A4 lär prestera sämre än Sandy Bridge GPU gissar jag på baserat på specar.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Skrivet av x1zt:

Balanserad prestanda? Nu när tester har kommit ut så kan vi ju se hur det ser ut. Intels i3 dualcore 2100 krossar A8 quadcore i x86 prestanda, AMDs mainstream processor får pisk av en CPU som går på strax över 900:- kronor idag. I tungt flertrådade program så ligger I3 ungefär lika som sämst mot A8. Sedan är den inbyggda grafiken på A8 är fortfarande inte tillräckligt kraftfull för att moderna speltitlar ska flyta. Den nya crossfire hybriden gav inte många % extra prestanda heller. Vill man kunna spela får man fortfarande köpa ett riktigt diskret grafikkort.
Jag vet inte vart du vill komma med youtubevideon riktigt, AMD har hittat en best case för sina processorer och vill visa upp det. Hur tror du en mer rättvis jämförelse som går igenom overall kontor/workstation/surf/spel/video mot denna i7 skulle sluta? Alla kan hitta väldigt specifika scenarion där deras produkter glänser.
Sedan skulle jag nog föredragit Nvidia när det kommer till GPGPU prestanda oavsett. Vill man ha den sortens prestanda kör man Optimus i bärbart och diskret Nvidia i stationärt.

Jag gissar på att du läst Anandtechs test? Dom är väldigt Intel vänliga där så jag skulle inte ta det testet så seriöst. Sen att en i3 "krossar" A8 tar jag inte seriöst. Till och med Anandtechs test visar att A8 vinner i vissa X86 program och i3 i andra.

Läser du Tomshardwares test så är det lite mer neutral stämning där: http://www.tomshardware.com/reviews/a8-3500m-llano-apu,2959.h...

Sen var du får ditt argument att man inte kan spela spel på en A8 det förstår jag inte. Om vi snackar bärbara datorer kommer A8 erbjuda överlägsen skillnad mot ett Intel system. Visst Intel är snabbare i X86 prestanda men är AMD så mycket sämre jämfört med en i3? Svaret är nej. Kollar vi sen in GPU prestandan blir det genast klart att AMD A8 integrerade grafik krossar Intel HD 3000. Sen finns även funktionen Dual Graphics mode vilket kombinerar den integrerade grafiken med ett diskret AMD kort. Suveränt för bärbara datorer.

Tittar du sen här ser du att AMD levererar när det gäller batteritid också. Vilket har varit Intels signum tidigare. http://www.tomshardware.com/reviews/a8-3500m-llano-apu,2959-2...

Jag citerar "On our A8-3500M-based test mule, we did try to see how long the battery would last using the lowest monitor brightness and a very simple workload: document reading. We used the Battery Eater Pro benchmark to simulate someone browsing through a document and the machine lasted 7 hours and 40 minutes. That’s quite a feat for a full-sized laptop running an AMD processor, given the company's track record in the mobile space. The Sabine platform brings the fight to Intel's turf"

Grejen är den att Intel har bäst X86 prestanda och AMD har bäst GPU prestanda.

Jag passar även på att ta ett utdrag ur Nordichardwares fenomenala artikel om Llano.

"Idag erbjuder Intels sexkärniga processorflaggskepp Core i7 990X en beräkningskraft på runt 100 GigaFlop, medan de bästa grafikkretsarna från AMD och NVIDIA idag ligger på 2 700 respektive 1 581 GigaFlop vilket ger er perspektiv på vad som gömmer sig i de flestas datorer men aldrig används vid vanliga applikationer"

Så tänk själv vilken kraft där kan finnas även i en sådan här integrerad grafik som den i Llano. Bara mjukvaran tar fart och börjar stödja GPGPU i sina program kvittar Intels X86 övertag. Göra beräkningarna via en GPU kommer gå snabbare och vara mer strömeffektiv.

Jag är i alla fall exalterad över detta. Skulle vara kul med mer konkurrans igen. Vi konsumenter behöver det oavsett om man köper Intel, AMD eller VIA.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zillio:

Jo visst. Men bara för att AMD har en processor med bättre GPU än t.ex Intels i5 och i7 så betyder det verkligen inte att dom har vunnit. När AMD kommer och gör något helt nytt och färskt som slår igenom så kan vi snacka om att dom har lyckats.

Du Kan inte säga att AMD är bättre på GPU fronten då dom flesta datorer går att komplettera med ett billigt grafikkort som i slutändan presterar bättre än AMD's plattform.

Det är trots allt ett entusiast forum. Trigate är väl "ganska" revolutionerande i jämförelse med amd's upptrimmade cpu'er?

Trigate är minst 20 år gammal så nej den är knappast revolutionerande. Sedan är AMD GPUs på riktigt revolutionerande mycket bättre än Intels.

Frågan är bara vad man behöver. De flesta idag är faktiskt begränsade av GPU och inte av CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Egentligen vill jag bara återspegla allt x1zt, sa för jag är helt på hans sida här, vad exakt ha AMD presterar senaste 5 åren????

"Idag erbjuder Intels sexkärniga processorflaggskepp Core i7 990X en beräkningskraft på runt 100 GigaFlop, medan de bästa grafikkretsarna från AMD och NVIDIA idag ligger på 2 700 respektive 1 581 GigaFlop vilket ger er perspektiv på vad som gömmer sig i de flestas datorer men aldrig används vid vanliga applikationer"

Det här är nog fan det dummaste jag läst på flera år, om man gömmer saker "under skalet" som aldrig någon någonsin kommer använda, vad gör det då för skillnad?

Satsa på något som ger nåt istället vafan! Bor vi med alice i underlandet helt plötsligt eller? Man börar ju undra.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag gissar på att du läst Anandtechs test? Dom är väldigt Intel vänliga där så jag skulle inte ta det testet så seriöst. Sen att en i3 "krossar" A8 tar jag inte seriöst. Till och med Anandtechs test visar att A8 vinner i vissa X86 program och i3 i andra.

Läser du Tomshardwares test så är det lite mer neutral stämning där: http://www.tomshardware.com/reviews/a8-3500m-llano-apu,2959.h...

Sen var du får ditt argument att man inte kan spela spel på en A8 det förstår jag inte. Om vi snackar bärbara datorer kommer A8 erbjuda överlägsen skillnad mot ett Intel system. Visst Intel är snabbare i X86 prestanda men är AMD så mycket sämre jämfört med en i3? Svaret är nej. Kollar vi sen in GPU prestandan blir det genast klart att AMD A8 integrerade grafik krossar Intel HD 3000. Sen finns även funktionen Dual Graphics mode vilket kombinerar den integrerade grafiken med ett diskret AMD kort. Suveränt för bärbara datorer.

Tittar du sen här ser du att AMD levererar när det gäller batteritid också. Vilket har varit Intels signum tidigare. http://www.tomshardware.com/reviews/a8-3500m-llano-apu,2959-2...

Jag citerar "On our A8-3500M-based test mule, we did try to see how long the battery would last using the lowest monitor brightness and a very simple workload: document reading. We used the Battery Eater Pro benchmark to simulate someone browsing through a document and the machine lasted 7 hours and 40 minutes. That’s quite a feat for a full-sized laptop running an AMD processor, given the company's track record in the mobile space. The Sabine platform brings the fight to Intel's turf"

Grejen är den att Intel har bäst X86 prestanda och AMD har bäst GPU prestanda.

Jag passar även på att ta ett utdrag ur Nordichardwares fenomenala artikel om Llano.

"Idag erbjuder Intels sexkärniga processorflaggskepp Core i7 990X en beräkningskraft på runt 100 GigaFlop, medan de bästa grafikkretsarna från AMD och NVIDIA idag ligger på 2 700 respektive 1 581 GigaFlop vilket ger er perspektiv på vad som gömmer sig i de flestas datorer men aldrig används vid vanliga applikationer"

Så tänk själv vilken kraft där kan finnas även i en sådan här integrerad grafik som den i Llano. Bara mjukvaran tar fart och börjar stödja GPGPU i sina program kvittar Intels X86 övertag. Göra beräkningarna via en GPU kommer gå snabbare och vara mer strömeffektiv.

Jag är i alla fall exalterad över detta. Skulle vara kul med mer konkurrans igen. Vi konsumenter behöver det oavsett om man köper Intel, AMD eller VIA.

Återigen skulle jag vilja veta varför dom är så Intel vänliga på Anandtech?
Okej, krossar var kanske att ta i, smiskar kanske är bättre ordval. Så ser jag det iaf när en dualcore äger upp en quadcore på sådant sätt.
Tomshardware testet känns inte lika aktuellt då dom jämför x86 prestanda mot I5, där pratar vi krossar på riktigt trots att även den är dualcore endast med HT. Ger inte lika bra bild av vad en Llano motsvarar på Intelsidan.

Inga av de tester jag har sett på Llano hittils har visat att AMDs nya processor kan spela med acceptabla framerates i ett modernt spel. Intels IGP kan det inte heller, visst AMD är överlägsna i spelprestanda men till vilken nytta när man fortfarande inte kan spela på IGPn? Gå från 10 FPS till 17 FPS gör inget bättre, fortfarande obrukbart.
Ang dual graphics så känns det ju roligt, synd att det inte funkar? Känns som man hellre disablar IGPn och kör endast diskret så sparar man lite batteritid istället med tanke på de små prestandaförbättringarna som erbjöds av denna teknik.

Batteritiden som jag skrev i den andra tråden har förbättras mycket och nu börjar AMD närma sig Intel. Grattis AMD i guess?

GPGPU bryr mig inte ett dugg om i dagsläget, jag lär hinna byta laptop ytterligare en gång innan det ens finns stöd för det på allvar. Så om du nu känner att GPGPU revolutionen nu ligger runt hörnet så varför tittar du ens på en AMD CPU/GPU/APU.
Nvidia är kungarna där.. Som jag skrev i andra tråden återigen, Intel+ Nvidia Optimus är det enda vettiga idag på den arenan.

Konkurrens är viktigt, hade inte AMD utmanat Intel från första början hade vi troligtvis suttit på singlekärniga Prescotts idag eller något liknande värdelöst. Men AMD kan inte konkurrera mot Intel längre tyvärr. Hade AMD och Intel haft exakt samma chip hade jag köpt AMDs för att stödja vår kära underdog, men nu levererar Intel de bästa produkterna så det sitter en Intel i min nuvarande stationära.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Egentligen vill jag bara återspegla allt x1zt, sa för jag är helt på hans sida här, vad exakt ha AMD presterar senaste 5 åren????

"Idag erbjuder Intels sexkärniga processorflaggskepp Core i7 990X en beräkningskraft på runt 100 GigaFlop, medan de bästa grafikkretsarna från AMD och NVIDIA idag ligger på 2 700 respektive 1 581 GigaFlop vilket ger er perspektiv på vad som gömmer sig i de flestas datorer men aldrig används vid vanliga applikationer"

Det här är nog fan det dummaste jag läst på flera år, om man gömmer saker "under skalet" som aldrig någon någonsin kommer använda, vad gör det då för skillnad?

Satsa på något som ger nåt istället vafan! Bor vi med alice i underlandet helt plötsligt eller? Man börar ju undra.

Vad snackar du om? Han syftar på kraften ett grafikkort innehar mot en av världens snabbaste CPU:er. Tänk då hur mycket där finns att hämta ur AMD Llano när det gäller GPGPU beräkningar. Så fort det börjar ta fart kommer AMD Llano springa i cirklar kring Sandy Bridge vilket den redan gör i GPGPU beräkningar.

Skrivet av x1zt:

Återigen skulle jag vilja veta varför dom är så Intel vänliga på Anandtech?
Okej, krossar var kanske att ta i, smiskar kanske är bättre ordval. Så ser jag det iaf när en dualcore äger upp en quadcore på sådant sätt.
Tomshardware testet känns inte lika aktuellt då dom jämför x86 prestanda mot I5, där pratar vi krossar på riktigt trots att även den är dualcore endast med HT. Ger inte lika bra bild av vad en Llano motsvarar på Intelsidan.

Inga av de tester jag har sett på Llano hittils har visat att AMDs nya processor kan spela med acceptabla framerates i ett modernt spel. Intels IGP kan det inte heller, visst AMD är överlägsna i spelprestanda men till vilken nytta när man fortfarande inte kan spela på IGPn? Gå från 10 FPS till 17 FPS gör inget bättre, fortfarande obrukbart.
Ang dual graphics så känns det ju roligt, synd att det inte funkar? Känns som man hellre disablar IGPn och kör endast diskret så sparar man lite batteritid istället med tanke på de små prestandaförbättringarna som erbjöds av denna teknik.

Batteritiden som jag skrev i den andra tråden har förbättras mycket och nu börjar AMD närma sig Intel. Grattis AMD i guess?

GPGPU bryr mig inte ett dugg om i dagsläget, jag lär hinna byta laptop ytterligare en gång innan det ens finns stöd för det på allvar. Så om du nu känner att GPGPU revolutionen nu ligger runt hörnet så varför tittar du ens på en AMD CPU/GPU/APU.
Nvidia är kungarna där.. Som jag skrev i andra tråden återigen, Intel+ Nvidia Optimus är det enda vettiga idag på den arenan.

Konkurrens är viktigt, hade inte AMD utmanat Intel från första början hade vi troligtvis suttit på singlekärniga Prescotts idag eller något liknande värdelöst. Men AMD kan inte konkurrera mot Intel längre tyvärr. Hade AMD och Intel haft exakt samma chip hade jag köpt AMDs för att stödja vår kära underdog, men nu levererar Intel de bästa produkterna så det sitter en Intel i min nuvarande stationära.

Bara en sån sak som att han använder TRE system med samma CPU i7 2630QM och GPU GTX460M i det bärbara testet är en av alla saker som gör en konfunderad. Bara för att Intel ska se bättre ut än vad det är..... Och ligga högst upp i listorna. Det är som jag sagt innan Intel har bättre X86 prestanda än AMD men AMD har betydligt bättre IGP än Intel. Och det är där den balanserade prestandan kliver in. Tror du helt ärligt att du känner skillnad när du använder ett AMD Llano system mot en Core i3 i vanlig vardagsanvändning? När du surfar, använder office och kollar mailen? Du märker skillnad om du sitter och knäcker med 3DMark och kör Cinebench. Men hur många datoranvändare gör det? Finns säkert en del som gör det men majoriteten gör mer vanliga sysslor på sin dator.

Det är samma sak som FPS i spel när du kommer över 60FPS uppfattar ögat det på samma sätt kvittar om du har 60FPS elller 250FPS. Det kvittar för vi märker ingen skillnad. Vi har kommit till en sådan punkt där X86 prestandan är tillräckligt hög i vanliga program. Därför anser jag att AMD Llano är en spännande produkt som vågar bryta mönstret och inte bara satsa på rå X86 prestanda.

Sen att Dual Graphics fungerar dåligt håller jag med om men det kommer att lösas med drivrutiner annars blir jag riktigt överraskad.

Alla har rätt till att köpa vad dom vill jag väljer AMD för det är bäst för mina behov Pris/Prestanda sen gillar jag inte Intels mutor och diverse handlingar för att stänga ute konkurrensen. Det är det som gör att AMD har svårt att komma ikapp Intel nu.

Kul att få disskutera med dig i alla fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Trigate handlar om tillverkningsprocessen.
Har ingen som helst betydelse för hur någonting presterar i praktiken och det är att jämföra äpplen med päron.
Att AMD har haft Silicon on Insulator mycket längre än Intel har liksom inte spelat någon större roll i praktiken.
Men Ivy Bridge kommer antagligen bli otroligt konkurrenskraftig med det i åtanke.
Men det är en tillverkningsprocessiell sak som inte kan jämföras med de arkitektuella sakerna som det pratas om här.

Nu måste du skoja.
Tri-gate är inte en, som du kallar det "en tillverkningsprocessiell sak".
Om du har en diesel och jag en bensin så kan du inte säga att det är en "en tillverkningsprocessiell sak".
Så ta dina äpplen och päron, sedan svälj dom djupt ner.

Det klart att det hjälper mycket när man kan skicka på mer ström på en mindre yta.

Och någon sa att tekniken funnits i 20 år. Intel har forskat på den i 10 år. SÅ om den funnits i 20 år så
vill jag ha källa på det Kan förstå om den funnits i ett utförande på 1m²

Skrivet av Swedish Berserk:

Det är samma sak som FPS i spel när du kommer över 60FPS uppfattar ögat det på samma sätt kvittar om du har 60FPS elller 250FPS. Det kvittar för vi märker ingen skillnad. Vi har kommit till en sådan punkt där X86 prestandan är tillräckligt hög i vanliga program. Därför anser jag att AMD Llano är en spännande produkt som vågar bryta mönstret och inte bara satsa på rå X86 prestanda.

Åter igen (för minst 1004:e gången på sweclockers), det finns inget "max FPS" för ögat. Du kan inte
mäta ögat mot megapixlar, du kan inte mäta ögats FPS, du kan inte mäta hjärnan mot en miniräknare.
Du kan inte mäta något levande med något som inte lever.

Jag kan säga att jag märker FET skillnad på 60FPS och 120FPS. Så då antar jag att ögat uppfattar MINST 120 FPS. Spela Counter-Strike i 3 år med 60 FPS sen lirar du 120FPS i 3 timmar. Om du inte märker
skillnad är det dags att dra till hjärnkirurgen.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Till ljudproduktion så brukar "värsta" AMD'n prestera ca 50% av Intels bästa överkomliga (inte 10000kr). Men AMD kostar inte hälften. En värsting Intel kan man använda i ca 5 år innan den är helt omodern, medans det inte går med en AMD, där går det mycket snabbare, kanske 3 år för den är ju segare från början, så om man tror man sparar pengar på AMD (för en viss typ av användning) så tror man fel, man losar dubbelt. Det bli betydligt dyrare att byta oftare, och då till saker som inte är det kraftfullaste. Så även när du byter, som du måste göra oftare, så får du inte ens nåt som är riktigt bra för tiden.

Men jag tycker inte ni ska sluta köpa AMD för det, ju fler AMD ni köper desto mer pengar från AMD in och kan göra bättre och bättre processorer, och ju bättre processorer AMD gör desto hårdare bli konkurransen mellan AMD och Intel, och då sjunker priserna på Intel. Och det tycker jag om.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

zillio har helt rätt. Tappar och stavar i ögat är betydligt känsligare än 60fps, dom gör olika saker och har olika uppdrag, sen blir det "signalbehandling" i hjärnan på det. Jag skulle gissa på att det finns "sensorer" i ögat som peakar runt 500Hz. Knanske bara undermedvetet, bortfilterat som "brus" av hjärnan men gränsen är inte 60Hz, inte ens i närheten.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Nu måste du skoja.
Tri-gate är inte en, som du kallar det "en tillverkningsprocessiell sak".
Om du har en diesel och jag en bensin så kan du inte säga att det är en "en tillverkningsprocessiell sak".
Så ta dina äpplen och päron, sedan svälj dom djupt ner.

Det klart att det hjälper mycket när man kan skicka på mer ström på en mindre yta.

Va?
Det är inte vad jag kallar det, det är en korrekt beskrivning av vad det är.
Tri-gate handlar om tillverkningsprocessen, precis som SoI.

Jämförelsen med bensin och diesel förstår jag inte alls.

Jag ser fram emot tri-gate otroligt mycket och jag tror den kommer ge ett rejält skutt vad gäller prestanda per watt vid framförallt lägre spänningar.

EDIT: Alltså, jag skojar verkligen inte alls.
Tri-gate är en helt vanlig transistor, det är ingen annan skillnad vad gäller funktionalitet öht.
Det är bara en bättre och effektivare transistor.
Det är inget revolutionerande som spelar någon som helst roll i sig, hur man använder den är det som spelar roll.
Och nu när Intel har så jävla bra arkitektur som det är så kommer tri-gate antagligen göra mycket nytta till att förbättra de förutsättningarna.
Men, jag förstår inte din invändning mot vad jag sade öht.

Permalänk
Rekordmedlem

Tri gate är för att kunna skicka mindre ström, man vill inte öka strömmen i cpun det är ju ingen triac till en motorstyrning vi pratar om, det finns inget ändamål med att öka strömmen i en cpu det blir i så fall ingen fördel med tekniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tri gate är för att kunna skicka mindre ström, man vill inte öka strömmen i cpun det är ju ingen triac till en motorstyrning vi pratar om, det finns inget ändamål med att öka strömmen i en cpu det blir i så fall ingen fördel med tekniken.

Exakt. Det är ju inte enbart sättet att tillverka den som ändras utan också självklart hur den fungerar.

Strömmen kan flöda 3D istället för "1D".. Då är det VERKLIGEN inte bara tillverkningsprocessen som ändras utan också själva processorn i sig -.-

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tri gate är för att kunna skicka mindre ström, man vill inte öka strömmen i cpun det är ju ingen triac till en motorstyrning vi pratar om, det finns inget ändamål med att öka strömmen i en cpu det blir i så fall ingen fördel med tekniken.

Nu vet du inte riktigt vad du pratar om.
Och inte jag heller då din meningsuppbyggnad minst sagt gör mig lite förvirrad.
Tri-gate gör att man kan skicka mer ström med lägre spänning.
Och det är klart att man helst inte vill öka strömmen i en processor, men på det sättet de transistorerna man använder idag fungerar så är det genom att pumpa igenom mer ström vi får ut högre prestanda.
Och det tri-gate transistorn gör är att den kan släppa igenom mer ström än en vanlig transistor vid lägre spänning.

http://www.youtube.com/watch?v=YIkMaQJSyP8&t=2m45s

Jag vet inte heller riktigt vad jag pratar om så om någon som faktiskt förstår sig på dom här sakerna på en lite mer korrekt och/eller djupare nivå så skulle det uppskattas.

Skrivet av zillio:

Exakt. Det är ju inte enbart sättet att tillverka den som ändras utan också självklart hur den fungerar.

Strömmen kan flöda 3D istället för "1D".. Då är det VERKLIGEN inte bara tillverkningsprocessen som ändras utan också själva processorn i sig -.-