Permalänk
Medlem

titanium stekpanna?

Fick höra av en bekant att titanium stekpannor har lika bra yta som dom med teflon och lika hållbar som gjutjärn men lätt. Stämmer detta, måste det vara det absolut bästa typen av stekpanna eller finna det bättre?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt dyrt dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Låter väldigt dyrt dock!

Nej det är ju inte ens dyrt heller. Iaf inte det jag hittar just nu
http://www.webhallen.com/hushall/90648-nowo-titanium_stekpann...
500kr och då kan man köra den i diskmaskin och ta bort handtaget och köra den som form i ugnen om man vill. Låter sjukt värt.

Permalänk

Låter mer som om det är företaget som heter (Nowo-)Titanium och att det är en vanlig alu-panna med "Keramisk titanium"-beläggning.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Låter mer som om det är företaget som heter (Nowo-)Titanium och att det är en vanlig alu-panna med "Keramisk titanium"-beläggning.

låter mycket troligt, hittar fasen ingen titatium på svenska affärer iaf. Sa hon fel? hmm.

Permalänk
Medlem

Kan omöjligtvis vara samma svung (läs tyngd) som när man slår till någon med teflonpanna.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

låter mycket troligt, hittar fasen ingen titatium på svenska affärer iaf. Sa hon fel? hmm.

Kolla Järnia om du har någon i närheten, rätt säker på att de har stekpannor i någon sån typ av legering.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

låter mycket troligt, hittar fasen ingen titatium på svenska affärer iaf. Sa hon fel? hmm.

Ja om det var en "hon" så vet hon nog inte vad hon talade om

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

har en suunto klocka liggandes här hemma som har armband i titanium och silver. Observer har jag för mig den heter. Fick den väldigt billigt men ute priset på den och den med endast silver diffar på 2000 så en stekpanna i titanium för 500kr låter lite :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Låter väldigt dyrt dock!

Titanbelagda stekpannor finns mer eller mindre överallt inklusive Rusta.

Har en ICA prima titan som blev bästa i test och den fungerar bra.

Skrivet av Johan12:

har en suunto klocka liggandes här hemma som har armband i titanium och silver. Observer har jag för mig den heter. Fick den väldigt billigt men ute priset på den och den med endast silver diffar på 2000 så en stekpanna i titanium för 500kr låter lite :/

Stekpannan är inte tillverkad av titan utan har en tunn titanbelägning på typ tusendels millimeter.