Obsidian 800D/700-modellen och hdd-resonans

Permalänk
Medlem

Obsidian 800D/700-modellen och hdd-resonans

Tjo!

Överväger att köpa antingen Obsidian 800D eller 700 då jag är urless på mitt nuvarande skräphög.
Kommer troligast köpa också troligast en H60 till det, känns inte jag behöver mer än så.
Problemet jag grubblar över är ändå det där med mina diskar.
Idag har de bytt per garanti, lags på tassar etc och har extra kylning men icke, de ger av sig alldeles för mycket resonans. Vid hård belastning så är det iaf för mig outhärdligt att sitta vid datorn pga all zum zum zum ljud det för. Alternativet är så klart att bara skaffa andra diskar men, de fungerar ju, så vore synd att dumpa fungerande diskar för de avger resonans...
Eller?

Chassit idag är en stacker av alluminium och annat bling. Diskarna är Samsung SP (se signatur för speccs).
Kör just nu med Radeon GPU för jag tror inte att en Geforce skulle spelar så stor roll för min användning vilket är multimedia (filmer, surfflum, spelande (mmo) och frapsande av spel).

Så, någon som har erfarenhet av Obsidian 800D och resonans? Är 700D bättre kanske för den är mer "plastig?"

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Citat:

iaf för mig outhärdligt att sitta vid datorn pga all zum zum zum ljud

Du gjorde precis ett val.
Annars så finns det hårddiskkylare som samtidigt fungerar som ljuddämpare.

Permalänk
Medlem

Att främst välja chassi utifrån resonans är väl lite udda. Utan att beröra den frågan så kan jag annars rekommendera ett 800d som jag sitter på om:

1. Du har plats för ett tungt/stort chassi.
2. Du vill ha ett väldigt rymligt chassi.
3. Vill ha ett chassi med fönster och gudomliga kabeldragningsmöjligheter. (Jag har en 8+1 kanals fläktkontroller = mycket sladd och det rymms väldigt bra)
4. Har tillgång till tysta fläktar/fläktkontroller. (chassit är inte ljudisolerat)

Många klagar dock på luftflödet i chassit. Går enkelt att lösa genom en fläkt i fronten vid 2.5" platserna. Köpte själv en scythe kama bay och har inga problem med temps.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Har 800d med 3st hdd i hotswap , blir en hel del resonans men min pump låter mer än dom :/ .

Måste också säga att det är det bästa chassit jag haft , har plöjt igenom ett och annat genom åren.

Permalänk
Medlem

Funderar oxå på dessa två. Kan man byta sidoplåten på 800D? Tycker fönstret är så fult och föredrar hellre man kan ha ljudisolering där istället. Sen vet jag att Corsair chassin är lite mer anpassad för vattenkylning, hur är det om man bara ska ha vanlig luftkylning?

Permalänk
Medlem

Kör min dual propp xeon med varma fbdimmar i ett 800d + en fläktkyld Lian-Li hdd bur som jag satt i 5.25" platserna.

3x120mm Fractal Design Silents Series i taket som utsug.
1x140mm Corsair som insug bakifrån (optimal kylning till mina varma fb-dimmar)
1x140mm Antec Tri-Cool (från mitt gamla 300 chassi) på Medium som insug från nedre zonen.
1x140mm Fractal Design Silent Series som kyler HotSwap bayn.
1xLian-Li hdd cage med 120mm Lianl-Li fläkt (sitter bla en 146GB 15krpm sas disk i den)

som kylare till de båda xeon propparna kör jag Noctua's 92mm Xeon Tower kylare med 2st 90mm noctua fläktar på lägsta varvtal. De får sval luft direkt från Tri-Cool fläkten sen går luften vidare ut genom takets 3x120mm fläktar.

ja.... o lite så...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Funderar oxå på dessa två. Kan man byta sidoplåten på 800D? Tycker fönstret är så fult och föredrar hellre man kan ha ljudisolering där istället. Sen vet jag att Corsair chassin är lite mer anpassad för vattenkylning, hur är det om man bara ska ha vanlig luftkylning?

Ja, finns att köpa här:
http://www.corsair.com/cases/case-accessories/solid-side-pane...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dengo:

Tjo!

Överväger att köpa antingen Obsidian 800D eller 700 då jag är urless på mitt nuvarande skräphög.
Kommer troligast köpa också troligast en H60 till det, känns inte jag behöver mer än så.
Problemet jag grubblar över är ändå det där med mina diskar.
Idag har de bytt per garanti, lags på tassar etc och har extra kylning men icke, de ger av sig alldeles för mycket resonans. Vid hård belastning så är det iaf för mig outhärdligt att sitta vid datorn pga all zum zum zum ljud det för. Alternativet är så klart att bara skaffa andra diskar men, de fungerar ju, så vore synd att dumpa fungerande diskar för de avger resonans...
Eller?

Chassit idag är en stacker av alluminium och annat bling. Diskarna är Samsung SP (se signatur för speccs).
Kör just nu med Radeon GPU för jag tror inte att en Geforce skulle spelar så stor roll för min användning vilket är multimedia (filmer, surfflum, spelande (mmo) och frapsande av spel).

Så, någon som har erfarenhet av Obsidian 800D och resonans? Är 700D bättre kanske för den är mer "plastig?"

Var har du fått att 700D är plastig om du inte syftar på hårddiskupphängningarna? 800D är mer plastig med sitt stora fönster. 700D har i alla fall upphängningar som inte avger vibrationer i chassit.

Permalänk
Avstängd

Håller med, resonans ljud från diskarna är HEMSKT.
Ljudet dom bildar är nog det mest störiga som finns Hade de bara varit konstant sure, men ZZUUUM PAUS ZZUUUM PAUS ZZZUUUMM PAUS är argh

Slutade med jag slängde ut 2 samsung f3 1tb diskar så slutade mitt resonans ljud

Permalänk
Medlem

Jag har ett 700D som jag har haft resonans i. Det har blivit modifierat en del och med dåvarande komponenter minskade resonansljudet en hel del.
Det var Corsair H50 i kombination med en Seagate hårddisk som gjorde att resonansen blev störande. Jag har nu tagit bort Seagate disken ur chassit och resonans problemet är borta. När problemet uppstod pm'a jag en del på forumet angående detta, men ingen hade de problemen som jag har haft.

Är mycket nöjd med chassit och temperaturerna ligger på normal nivå i förhållande till vad jag har i rumstemperatur.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Håller med, resonans ljud från diskarna är HEMSKT.
Ljudet dom bildar är nog det mest störiga som finns Hade de bara varit konstant sure, men ZZUUUM PAUS ZZUUUM PAUS ZZZUUUMM PAUS är argh

Slutade med jag slängde ut 2 samsung f3 1tb diskar så slutade mitt resonans ljud

Jupp..och jag tyvärr lite inne på samma sak.
Aldrig innan dessa diskar hade jag såpass här rejält resonans problem.
Använde innan annat chassi där hddn var upphängda med gummiband..tyvärr så var chassit för trångt och blev kass luftflöde=värme

Så hade Stackern liggandes och flyttade över grejjerna till den, efter det har det bara varit plågsamt.
Efter bytt hårddiskar ca 8gånger nu så känns som chassi är nästa steg trots allt.

Till de som frågade om varifrån jag fick att 700 var plastig, så var det någon som sa det till mig.
Att 800an var av aluminium, var bara fönstret som var plast. Jag vill dock inte ha fönster, jag avskyr sådana chassin. Att det stod som val hade mer att göra att jag trodde att man kunde välja bort fönstret på 800. Nån sa att 800 hade mer hdd-platser, vilket in worse case scenario, skulle det vara bättre kanske för hänga upp diskarna på.

Men svaren varit blandat och självklart är byte av hårddiskar ett alternativ men efter 8byten, känns det är lite störande behöva byta igen.
Kör samsung och western med samma problem. Var mindre med western.
Seagate hade inte resonans men 3 diskar hade tickande ljud och läst som tröskverk ändå, så de gick bort.

Who knows, kanske man inte kommer undan med allt väsen ändå när man kommer i 500GB+klassarna.
Men jag tror inte på det själv.

Fick tipset om 700 och 800 chassin men ville höra mer för om privata erfarenhet av det och inte bara diverse tester på nätet.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Att främst välja chassi utifrån resonans är väl lite udda. Utan att beröra den frågan så kan jag annars rekommendera ett 800d som jag sitter på om:

1. Du har plats för ett tungt/stort chassi.
2. Du vill ha ett väldigt rymligt chassi.
3. Vill ha ett chassi med fönster och gudomliga kabeldragningsmöjligheter. (Jag har en 8+1 kanals fläktkontroller = mycket sladd och det rymms väldigt bra)
4. Har tillgång till tysta fläktar/fläktkontroller. (chassit är inte ljudisolerat)

Många klagar dock på luftflödet i chassit. Går enkelt att lösa genom en fläkt i fronten vid 2.5" platserna. Köpte själv en scythe kama bay och har inga problem med temps.

1.Plats finns och jag skulle ha ett hus bredvid skrivbordet och det skulle ändå finnas plats...eller så fixar jag plats
2. Jag vill ha rymlig chassi
3. Vill inte ha fönster dock...
4. Fläktar och vattenkylning fixar jag om och när det behövs. Finns det plats för isolering fixar jag det med.
Oftast är det lättare att isolera +ha bra luftflöde/kylning om chassit är tillräckligt stort än med små saker.

Luftflödet var en av det saker som snarare lockade. Faktumet att hårdiskarnas värme går/försvinner mer bakom moderkortet, där kablarna är, utan det värmer moderkortet är mums.
Sen om det fungerar i praktiken..
Också att PSUn har helt egen avdelning inuti chassit och kan ha eget luftflöde verkade också vara fiffig lösning.
Men det är utifrån min sambos utsagor och per de speccen jag läst det har samt diverse videos om det.
Har sett videos med både vatten och luftkylning.

Har dock hittat lite info om just ljud..

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Du gjorde precis ett val.
Annars så finns det hårddiskkylare som samtidigt fungerar som ljuddämpare.

Hur är det ett val? Det sitter 2 stora fläktar vid fronten framför diskbayn där diskarna sitter.
I varje hdd-bay sitter max 2 diskar.
Diskarna är bytta över 8 gånger. Western verkade krasha, seagate som jag tidigare haft bra erfarenhet av, började med irriterande läs/skrivtickande ljud som blev högre och högre vid belasning.
Varken Western eller Seagate hade för mig några värmeproblem eller resonans men krashade ändå.

Samsung var bättre men började så småningom med resonans och med värme. Värmen löste jag, resonans kvarstod. Bytte ett gäng gånger per garanti, men problemet var samma. TEstade annan typ.
Testat andra personers diskar.
Slutsatsen var att det är Chassit som är för slitet och inte längre är lika stabil och orsakar instabilitet eller whatever, därav resonansen som sprider/förstärks av aluminiumchassit.
Ljudmatta har inte heller hjälpt.

I princip är det fronten ljudet kommer ifrån. Ens gpun som kan låta vid belastning låter "mindre". Varken sig PSUn eller några av de totalt 7 fläkterna som sitter i låter. Det har hjälpt att lägga en stor fet tung matta ovanpå men....

Och ja, diskarna har tassar. Har bytt skruvar mm mm. Så jo, hur knäppt det än låter, så är resonans i detta fall en fin orsak till byta chassi

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dengo:

1.Plats finns och jag skulle ha ett hus bredvid skrivbordet och det skulle ändå finnas plats...eller så fixar jag plats
2. Jag vill ha rymlig chassi
3. Vill inte ha fönster dock...
4. Fläktar och vattenkylning fixar jag om och när det behövs. Finns det plats för isolering fixar jag det med.
Oftast är det lättare att isolera +ha bra luftflöde/kylning om chassit är tillräckligt stort än med små saker.

Luftflödet var en av det saker som snarare lockade. Faktumet att hårdiskarnas värme går/försvinner mer bakom moderkortet, där kablarna är, utan det värmer moderkortet är mums.
Sen om det fungerar i praktiken..
Också att PSUn har helt egen avdelning inuti chassit och kan ha eget luftflöde verkade också vara fiffig lösning.
Men det är utifrån min sambos utsagor och per de speccen jag läst det har samt diverse videos om det.
Har sett videos med både vatten och luftkylning.

Har dock hittat lite info om just ljud..

Det finns inget ljuddämpande material i chassit som standard. Jämfört med ett define r3 som är jättetyst så är obsidian 800d högljud. Skulle chansa på att det jämfört med alla chassin på marknaden ligger lite på + sidan dock.

Kan dock tillägga att jag aldrig har haft några problem då jag har använt fläktkontroller. Låter däremot som en turbin då jag drar upp alla 9 fläktarna på max men det kanske är förståeligt xD

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Mitt mål i slutändan är att våga på vattenkylning. Ljud och kylning rätt så A-O för mig.
Maskinen kommer uppgraderas inom kort till i7, sli/cf vilket jag känner för (väger lite vilket jag tjänar mest på)..
..humoristisk nog så har jag "inte råd" med köpa en hög med SSD diskar ännu så det ligger inte prio så mina mekaniska diskar och det lär kommer mer mekaniska diskar (eller om jag byter ut dessa).

Sen är jag lat också, jag avskyr behöva mecka för mycket med kabeldragningar i trånga chassin, därav också val av fulltowers alltid.
Har tittat på Fractal men nää den kändes inte övertygande nog.
Det gjorde 800D (som visar sig har samma sidoplåt som 700an, så jag kommer sno min sambos som är utan fönster om jag köper 800an), enda som oroade mig var om den skulle få samma problem som Stackern med vibrationer just runt/med hdd.
I överlag av vad jag fann på nätet var det inte så många som beskrev problem med resonans, men de som väl gjorde det beskrev rätt så som de problem jag upplever just nu.

Så behöva ha fläktkontroller som jag maxar och för en massa väsen är big no no. Jag kör den lösning idag och nej, slänga hela burken utanför balkongen kommer inte bidra till något..
... SLI/CF kommer väl "låta" men just för DET har jag redan lösning på. HDD är dock spooky med tanke det beror på chassi mer...
Om bara 800D hade samma HDD-rack egenskaper såsom Antec Solo (Id be in heaven).

Jag vill att min epeen ska få kunna få växa utan värk, R3 ger inget utrymme för det. Jobbigt när det är trångt.

Det som jag tyckte var skumt var att 700an var TYNGRE än 800an.
800an är lika tungt som mitt nuvarande.

Visa signatur

Main: Corsair 700d+usb3 frony+Scythe Kaze Master Pro+5x Fractal D. Silent fans|Asus Strix B450-F | Ryzen 9 3900X|Corsair 16GB DDR4| MSI GeForce GTX 970 4GB II[B]| | 2xLG IPS277L+AOC I2757FM|Win10 pro64x