Permalänk
Medlem

ratt lon i Kina?

Hej,

Jag ska borja ett jobb som teknisk saljare i Kina, pa ett svenkt telecomforetag. Jag ar 25 ar och nyexaminerad hogskoleingenjor i datavetenskap. Jag har tidigare 1 ars erfarenhet som PC tekniker, och ett halvar som natverkstekniker. Detta blir dock min forsta riktiga jobb. Vad kan jag krava for lon? Har ni nagon uppfattning hur mycket lonen stiger nar det handlar om utlandsplacering? Tack pa forhand!

Permalänk
Medlem

Du ar berattigad till en lon av minst arton tusen med knappa ar pa marknaden, du skall dock forvanta dig trettiotusenattahundranittiotre i genomsnittlig lon. Att du ar i Kina har endast betydelse om du saknar kollektivavtal eller ar pa uppdrag at en arbetsgivare stationerad i Kina. For du far lonen fran Sverige, eller hur?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Du lar ocksa ha traktamente, och det ar val framst det som ar "lonehojningen", 805 kronor per dygn (exkl. logi) ar skatteverkets rekommendation for 2011 enligt http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/utl...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Alakai, 30800, vad baserar du det pa? Jo, kollektivavtal och lon fran sverige

Jo, 800 i traktatamente per dag skulle smaka. Ar det mojligt att se till att skatta i kina och fortfarande fa traktamente fran sverige?

Permalänk

Hur hamnade du i kina for det forsta som forsta jobb?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Hedersmedlem

Ar du pa nagat satt unik for foretaget eller har speciella kunskaper som ska ge dig fordelar?

Permalänk
Medlem

Hur fick du just jobbet i kina på ditt jobb?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Borjade med utbytesstudentar har, vilket i sig var mer eller mindre en slump, men sen nar man borjar lara sig kulturen vill jag inte tillbaks:-)

nja, har inga unika kunskaper pa det satter, men tror att jag kan hjalpa do och gora ett bra jobb,

Permalänk
Hedersmedlem

Du VILL ha lönen i Kina, så även arbetsgivaren. Vem fan betalar svenska skatter om man inte tvunget måste? Självklart har du inte rätt till traktamente om bor i Kina ... Räkna inte med högre lön än Sverige, jag skulle nästan tro tvärtom, men som du vet är ju levnadskostnaderna mycket lägre också. Det är skillnad på att söka ett jobb i Kina vs. att vara anställd på svenskt företag bli stationerad utomlands.

Lär du dig mandarin och kinesisk affärskultur har du mycket goda förutsättningar för både roliga och riktigt välbetalda jobb i framtiden.

Var i Kina handlar det om? Det påverkar också din lön.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

..jionasy, saker pa att jag inte har ratt till traktamente? Jag kommer inte vara loaklanstalld, utan rora mig i flera stader, storta staden shanghai. Ser att du bor i hk, har bott i gaungdong senaste aret, forsokte fa jobb i hk men fick ingen napp

Permalänk
Skrivet av Kran:

..jionasy, saker pa att jag inte har ratt till traktamente? Jag kommer inte vara loaklanstalld, utan rora mig i flera stader, storta staden shanghai. Ser att du bor i hk, har bott i gaungdong senaste aret, forsokte fa jobb i hk men fick ingen napp

Traktamente får du bara om du anställd tex på ett kontor i Sverige och sedan får åka till Kina under nån månad/då och då för att jobba. Skulle du bli kvar ett längre tag sänks traktamentet efter ett antal dagar,tror de e runt ett halvår.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kran:

Hej,

Jag ska borja ett jobb som teknisk saljare i Kina, pa ett svenkt telecomforetag. Jag ar 25 ar och nyexaminerad hogskoleingenjor i datavetenskap. Jag har tidigare 1 ars erfarenhet som PC tekniker, och ett halvar som natverkstekniker. Detta blir dock min forsta riktiga jobb. Vad kan jag krava for lon? Har ni nagon uppfattning hur mycket lonen stiger nar det handlar om utlandsplacering? Tack pa forhand!

Om du nu är ingenjör i datavetenskap och har jobbat som PC-tekniker i ett år, kan det väl ändå inte vara omöjligt att trycka fram Å Ä Ö.

Hade en kompis som jobbade i kina ett tag, han fick inte speciellt mycket betalt om man jämför med svenska löner ~10 000 i månaden. Men det är ju mycket pengar i kina så.

Visa signatur