Rädda data med bad sectors

Permalänk
Medlem

Rädda data med bad sectors

Systemdisken failade precis. Windows 7 börjar starta, men fryser mitt i.
Safe mode laddar, men fryser efter ett tag.
Kopplar jag in disken i en annan dator, SATA direkt eller via USB-kabinett, så fryser allt som på nåt sätt försöker komma åt disken (Disk Manager, My Computer...).
Har bootat från ett USB-minne med Uneraser. Den scannar igenom en massa MFT records (och hittar massor med "items") medan den stöter på ett fåtal "Error reading sector [nummer]". När den är klar får man ett "Error reading drive structure".

Har ett antal småfiler som behöver räddas, den största en Excel-fil på en MB eller så. Hur kommer jag åt dessa?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att boota upp med en bootbar cd skiva eller usb minne och sen köra symantec ghost och kopiera disken
finns väl ngt alternativ som tillåter ghost att fortsätta även om disken är skadad

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har funkat flera gånger för mig, senast förra veckan.

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/use-ubuntu-live-...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Vive la liberté!

Det låter som att hårddisken verkar hålla på att ge upp och då finns det två alternativ.
Antingen kopplar man ur den och sparar ihop pengar för att låta ett proffs (Ibas, Ahlbergdata) kolla på det. Det är dock dyrt(5-10kkr) men man brukar kunna få data tillbaka.
Eller så pillar man själv och tar risken att ingenting går att få tillbaka då disken kan paja helt.
Beror på hur värdefull informationen är.

Väljer du att pilla själv så gör en avbild av disken med ddrescue och kör till exempel GetDataback eller R-studio på denna. Systemrescuecd har detta.
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

Spinrite och HDD-regenerator gör inget vettigt och riskerar snarare att paja disken helt.

Permalänk
Medlem

OK, har nu lyckats! Tack till alla som försökte hjälpa, dock så hjälpte det inte så mycket. Skriver vad som hänt, så det kanske hjälper någon annan:

Spinrite:
En snabb scan hjälpte inget (utom att se distributionen av skadade sektorer... 99% ligger på de första 20% av hårddisken). En långsammare scan hade tagit 3 veckor. Kanske eftersom nästan alla fel var fysiska, och inte bara checksum errors.

Ubuntu:
Bootade från USB-minne. Kom dock inte åt disken. Felmeddelandet bad mig köra chkdsk under Windows...

Upptäckte sen att det faktiskt gick att ha disken inkopplad under Windows, bara att varje gång ett program ska accessa den så fryser den i 5/10 minuter (IDE/AHCI mode). Körde chkdsk ett par gånger, men den avbröts alltid pga "okänt fel".

Använde programmet "snapshot" (http://www.drivesnapshot.de/en/) under Windows för att göra en image-backup av hela hårddisken (74GB raptor, så den fick lätt plats på annan disk). Tog kanske 15min att få igång det (pga 5-minuters frysningar) och en natt att göra imagen. Tanken var att det skulle gå snabbare att rädda data från en virtuell disk och slippa frysningarna. Var också rädd att skada disken ytterligare med alla scanningar.
Dock så kom jag aldrig så långt. När jag mountat imagen som en virtuell disk, så kunde den accessas av Windows Explorer. Alla (?) filer är där, och åtminstone mina viktiga textfiler är oskadda. Detta trots att snapshot-programmet inte ens kände igen filsystemet.