Permalänk
Skrivet av takabe:

Hej! var i ngn datoraffärer för att leta efter bärbara datorer. Jag hade tänkt köpa en:

http://www.inet.se/artikel/1969643/acer-aspire-5742g

Jag frågade ägaren om de sålde en sådan dator och hur mycket det skulle kosta(han har inga laptop på lagret utan han beställer dom). Han sa då till mig att han inte säljer några acer, eftersom det var lågbudget och skit. Han menade att de flesta datorer som kommer in till lagning är acerdatorer. Han rekommenderade dock Asus och Toshiba. Detta gjorde mig verkligen förvånad, eftersom många snackar gott om acer.

Så till frågan. Snackar han skit, eller har han rätt? Tyckte det han sa var mycket märkligt.

Tack!

Får man ta emot många reklamationer och samtal av kunder som ringer och gnäller på att saker inte fungerar. Då slutar man beställa hem dom grejerna, det är de enda man kan göra. Det är inte många som vill sälja skräp som genererar tonvis av reklamationer, det tjänar man verkligen inte på. = )

Om just Acer är skräp har jag dock inte en aning om ...

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är försvinnande små skillnader mellan olika tillverkare. Det händer att en viss serie får problem (t ex IBM DeskStar, Seagate Barracude 7200.11), varpå det otvetydigt syns i statistiken, men i övrigt så handlar det om minimala skillnader. Som enskild konsument som köper ett eller två objekt så är osäkerheten så stor att det inte går att dra några egentliga slutsatser. Dock så hörs/syns ständigt resonemang av typen "jag hade en WD, den gick sönder, WD är skit", eller "jag har tre Seagate, ingen har gått sönder, Seagate är bäst". Är man inte Google eller Amazon och kan göra storskalig statistik under mer eller mindre identiska förhållanden så har man inget konstruktivt att tillföra om märkens kvalité i stort.

Statistik från affärer angående vilka märken som lämnas tillbaka mest är mer komplett, men döljer enorma delar av sanningen. Acer t ex siktar på lågbudgetsegmentet; jämförs ett märke som säljer datorer från 4000:- så är det klart att Apple vars laptops snittar på ~10000–15000:- kan hålla bättre kvalitet i snitt. Kvalité per krona är en helt annan sak.

Som nämndes tidigare i tråden: konsumentgrupperna är säkert olika. Säljer en tillverkare främst till företag/gamers/Svensson? Det gör definitivt också skillnad i serviceärenden.

--

Vad gäller originalinlägget så tror väl cynikern i mig (vilket tidigare påpekats) att en försäljare/VD/whatever SÅ KLART vill sälja dyrare laptops med högre marginaler. Annars borde personen byta jobb. Är det en person som suttit länge på sitt jobb så kan du utgå ifrån att det inte är en person som offrar företagsvinst för att "vara snäll". Hade försäljare varit "ärliga" så hade vi kunnat lägga ner alla internetforum, etc. (och var beredd på att ett nutida försäljningsknep är att infiltrera forum o dyl för att snacka upp sina egna produkter/affärer. Även utan foliehatt så finns det rikligt med dokumenterade exempel).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Har butiksägaren fått problem med Acer-laptops förstår jag att han inte säljer dem.

När jag gått på Prisjakt för att jaga en hyfsad laptop för en 6000 kr (har skett 2 gånger, inget köp än dock) så har Acer aldrig hamnat bland finalisterna. Det har varit HP, Dell, och Lenovo som hamnat där för det mesta.

Acer har haft problem med nätagg, värme, högt ljud och tangentbord, men så är det ju för en del andra. En del av mina pluggkompisar köpte Acer och fick problem med just de sakerna. Det var iofs 4+ år sen, de kanske har "jämnat ut sig" som MadFred säger.

Enklaste sättet att få reda på den saken är söka efter Acer i den prisklassen på Prisjakt och läsa omdömen. Eller invänta ett svar från en nöjd/missnöjd ägare av just den modellen, om du nu bestämt dig för den.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thisisafakenick:

Man kanske skulle kunna göra en slags statistik på vilka datorer som köps av vilka människor, jag har en liten teori om att t.ex HP är vanligast hos medelsvensson,

Det går inte att dra ett helt märke över en hel kam, speciellt inte företag som HP som har allt från billigaste plastdatorn, till dyraste enterprise-datorn av högsta kvalitet...

Jag tror snarare att Acers timeline- och aspire-serier är vanligare hos "medelsvensson", just för de attraktiva priserna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Det går inte att dra ett helt märke över en hel kam, speciellt inte företag som HP som har allt från billigaste plastdatorn, till dyraste enterprise-datorn av högsta kvalitet...

Jag tror snarare att Acers timeline- och aspire-serier är vanligare hos "medelsvensson", just för de attraktiva priserna.

Självklart inte, men jag kan tänka mig att statistiken som ger 'mest trasiga' kommer ifrån de billigare segmenten. Sedan vet jag även att HP ger ut erbjudanden om Hem-PC och så vidare, men men, du har säkert rätt!

Permalänk

Tror inte Acer är nåt sämre generellt än andra märken.... men det jag ser som reparatör är tendensen att man "konsumerar" laptops som man gör med mobiler... 2år sen är det dags för nytt av olika anledningar. Reparera är det nog färre som gör idag än förut även om det skulle spara stora pengar i många fall.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thisisafakenick:

Självklart inte, men jag kan tänka mig att statistiken som ger 'mest trasiga' kommer ifrån de billigare segmenten. Sedan vet jag även att HP ger ut erbjudanden om Hem-PC och så vidare, men men, du har säkert rätt!

Nu var det ju inte riktigt Hem-PC's tråden handlade om...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedarion:

har haft min Acer Aspire 5920G i snart 3 år och finns inget att klaga på. det som gör Acer billigare är att dom ofta väljer att ha snäppet under det nyaste när det kommer till grafikkminnet, där ligger dom idag ofta på DDR3 när nyaste är gddr5. var så när jag köpte min, då var GDDR3 nyaste och då hade dom DDR2.

Tror jag har samma model, inget fel hittils, vill byta till ny laptop, men kan inte motivera köpet då 5920G'an funkar ypperligt ännu.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Gillar inte Acer & anledningen till det är kort & gott personliga erfarenheter, långtifrån positiva sådana ska tilläggas. Tycker hela Acer ger nån form av budgetintryck, men det är kanske bara jag...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Inaktiv

Min uppfattning är att de för det mesta var skit när jag köpte min förra laptop (närmare 5 år sedan nu), med 5024WLMi som jag var intresserad av, men som verkade strula ganska rejält. Detta fick mig att gå upp en prisklass och köpa en maskin av högre kvalitet, en Asus A6Ja, med Intels core 2 duo-processorer (början på slutat av AMD Athlon-eran) och ett nyare grafikkort (X1600m vs x700m). Hårddisken av märket Seagate är det enda på den som hittills har gått sönder (för drygt 2.5 år sedan, aldrig mer Seagate för min del), vilket vittnar om Asus höga byggkvalitet på sina notebooks. Den hänger väl inte riktigt med i svängarna längre, men jag har en Clevo P150HM som jag har köpt (en notebook av mycket hög kvalitet), som bara väntar på att få en hårddisk installerad (dessvärre tog den inte hårdiskar av 12.5 mms höjd), som är dess rättmätiga ersättare (den har ett förhållandevis starkare grafikkort dock, vilket nätdelens storlek vittnar om).

Permalänk
Medlem

En viktig sak att tänka på när man pratar kvalite är att det kan betyda olika saker.
I det här fallet var ju killen specifik om att de gick sönder ofta.
Men det kan ju även (och oftast när det gäller acer) vara som så att den är plastigt, knakande tangentbord, sämre bildkvalite på skärmen, högljudda fläktar osv även om grejerna inte går sönder.
Personligen hade jag aldrig valt en sådan dator, men det är ju upp till var och en att välja om det är ok eller inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolyFather:

Har butiksägaren fått problem med Acer-laptops förstår jag att han inte säljer dem.

Om butiksägaren har problem med Acer så slutar personen att ta in dem, punkt. Ingen tvingar företaget att leverera märket. Uppenbarligen slutar de inte att ta in dem, men det kanske är så att det tjänas mindre per enhet om kunder köper billigare alternativ, varpå ägarens/säljarens rekommendationen blir dyrare laptops.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för, i stort sett oavsett tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

batteritiden brukar väl vara rät skral på acer laptops.. annars är det väl inget större fel på dem

På min sambos Acer så klarar sig batteriet 10~11 timmar när hon bara surfar på den med Wlan.

När jag använder den så kan jag spela CoD BlackOps Singelplayer i nästan TRE timmar på batteriet med full ljus styrka och energispaningsläget ställt på Hög prestanda.

Så att acer har dåliga batterier är skitsnack. av min erfarenhet så är HP's batterier sämst av alla.

Men som sagt så handlar de om vad datorn har för hårdvara tillsammans med sitt batteri och hur den används och sköts.

Att bärbara datorer blir dåliga fort i dagens läge handlar i nio av tio fall om att de är skit bakom spakarna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jobbar på en av de större elektronikkedjorna och vill påstå att Acer inte sticker ut ur mängden varken åt ena eller andra hållet. Asus brukar vara bra att ha att göra med, men deras datorer går också sönder. HP och Dell är inte bättre än andra, och Mac snarare i nivå med Samsung och Lenovo (högt antal service per såld vara).

Vad gäller support är Asus snarare ett undantag i att de har bra service, samtliga andra får underkänt av mig.

Var jobbar du?

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Var jobbar du?

Kan bara vara Elgiganten. Zcenicx?

Permalänk
Avstängd

Mycke snack om bra el dåligt. Ska vi bena upp lite. cpu, minne gpu, moderkort, skärm, batteri, Hmm, har jag glömt nått. E skit samma.Vem tillverkar dessa komponenter. Ja det är inte A el B .

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Avstängd

lol asus BRA support?

haha, den var bra den.
Vi har mest problem med asus när det gäller reklamationer.
Även folk som köper asus laptops på elgiganten,siba,onoff och dom där skojjarbutikerna får vänta rejält länge på service ifrån asus.

Annat är det med ex Dell, ringer dom. Behöver nytt keyboard, "ok skickat nu" får det dagen efter.
Samma med andra komponenter.

När vi nu snackar laptops dvs.

Permalänk
Medlem

När vi andå snackar garantier, support. Vilka är egentligen bra? Sony viao har ju kvalites datorer, hur är supporten?
Dell är bra säger föregående, vilka är dåliga eller tveksamma, acer, vad jag vet. Asus mitt i mellan verkar det som.

Permalänk
Medlem

Det var skit förut iaf,
Mina acer laptops gick sönder, datorerna var mycket mer segare än andra märken som kosade 8k. (Notera att det var då man inte var så kunnig)
Vet dock inte hur det är idag, men efter 2 acer datorer som gick sönder så köpte jag aldrig mer ifrån de.
Men som ovan säger, det är svårt att avgöra ifall något verkligen är skit jag själv tycker acer är skit, de är mina åsikter helt enkelt.

Kommer ihåg att jag fick vänta i 4 månader för att skicka min laptop ner till Tyskland bara för att de skulle fixa en skärm.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Det enda jag har erfarenhet av är HP's bärbara då min egna är inne på lagning nu:/ Jag skickade in den i måndags, och enligt HP ska jag få tillbaka den nu på tisdag så jag tycker det har gått relativt fort. Datorn i sig är ett år gammal och har aldrig krånglat förut, nu var det fläkten som gick sönder efter jag vände på datorn när den var på kanske lite för snabbt;) (skulle på lan hos en kompis som bor nära så brydde mig inte om att stänga av datorn) Pappas acer däremot är 2-1,5 år gammal och känns fortfarande ny, är faktiskt imponerad av den.

Kompisen har också en HP dator och på båda våra datorer suger batteritiden och kylningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Det var skit förut iaf,
Mina acer laptops gick sönder, datorerna var mycket mer segare än andra märken som kosade 8k.

Kom igen...

Finner endast personliga erfarenheter i denna tråd. Kolla upp modellen innan du köper så brukar det nästan aldrig vara några problem. Finns både bra och dåliga modeller hos alla företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Kom igen...

Finner endast personliga erfarenheter i denna tråd. Kolla upp modellen innan du köper så brukar det nästan aldrig vara några problem. Finns både bra och dåliga modeller hos alla företag.

Då har jag bara haft ren tur haha eftersom de HP datorer jag har haft så har det inte varit några problem.
Blev faktiskt förvånad över att se tabellen ovan

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Jag brukar säga till mina kunder efter 12 år som reparatör:
För flera år sedan var det skillnad på kvaliten hos vissa tillverkare inom samma prisklass.
Idag är det inte så, det mesta har utjämnats.

Det jag tycker att köpare ska kolla upp idag, är hur företagen tar hand om defekta datorer, dvs garantier (vissa tar hela 4 veckor på sig..vissa inte)
Men det är kanske bara något som jag bryr mig om typ arbetsskada

Hur länge brukar Acer ta på sig? Bra att fråga dig som jobbar med garantiärenden:)

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer 7552G och en av hdd har gått sönder,dock var det inte datorns fel utan lappen åkte i golvet. Bytte dock hdd till en ssd och det blev jääääkla bra. Lite kasst ljud i denna men 6.7 p i prestanda klassifisering i win7 funkar.
Batteritiden är ganska dålig i min med men den är ju ändå 4 kärning. Kan inte påstå att denna skulle vara kassare än andra lapptop märken jag har eller har haft.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan