Tips och hjälp med min lista på prylar

Permalänk
Medlem

Tips och hjälp med min lista på prylar

Har suttit och filat lite på en HTPC nu och kommit fram till det här.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/508633/htpc

Låda vet jag inte men söker en beg, har inte plats brist så tänkte ta en ganska stor då jag ändå har en stor förstärkare. Tips på svarta stillrena och bra lådor tas gärna imot. Kommer att köra internt nätagg.

Får se hur det blir med 2T disken men den åker nog i så länge, har planer på en server för stor lagring och torrent pogram men vill få fiber först.

Visst funkar det med tv kortet? Kommer att köra softcam på det och vill kunna spela in. Vad är bästa program för det?
Sen är den tänkt till Bluray skivor, Streama 1080p filmer, youtube, spotify, kolla simpla websidor typ blocket, facebook, sweclockers å sånt. Inget spel!

Minnet funkar det? Ska man ha 8GB eller bara 4GB?

Watt på nätagg? Ska klara delarna som är listade och helst en till hårddisk utifall det blir en till. Sen blir det väl några stora fläktar i chassit oxå.

Tänker troligen köra Win7 och XBMC till största del men tips på bättre setup sökes om det finns.

Vad tror ni om det hela? Vad ska jag ändra? Hjälp!

Mathias

Permalänk
Medlem

Helt rätt tänkt med ram-minnet. Datorn drar runt 50w. Vill du slippa betala Windowslicensen finns ju linux Ubnutu. Där kan du surfa och använda xbmc. Haken är väll drivrutiner till tv-kortet så det går du kolla upp innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Helt rätt tänkt med ram-minnet. Datorn drar runt 50w. Vill du slippa betala Windowslicensen finns ju linux Ubnutu. Där kan du surfa och använda xbmc. Haken är väll drivrutiner till tv-kortet så det går du kolla upp innan.

Då kör vi på mycket minne! Drar den inte mer än 50W, härligt då behövs ju inte något monster där. Synd då jag har en 500W som ligger. Får se vad det blir, kanske sitter i chassit när jag har bestämt mig för ett..

Linux är jag inte alls hemma på och det jag har läst så tror jag Win7 och xbmc passar bättre men jag kan ha fel. Xbmc har jag kört ända sen början på xbox så där känner man sig hemma..
Tv kortet är jag osäker på men tror att det är bra och lämpat till att ha i lådan för att kunna kolla på satellit kanaler med softcam. Någon som vet?
Hur mycket plats tar Win7 och övriga program som kan tänkas behövas för mina behov? Tänkte på storlek på SSD.
Mathias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhem:

Då kör vi på mycket minne! Drar den inte mer än 50W, härligt då behövs ju inte något monster där. Synd då jag har en 500W som ligger. Får se vad det blir, kanske sitter i chassit när jag har bestämt mig för ett..

Linux är jag inte alls hemma på och det jag har läst så tror jag Win7 och xbmc passar bättre men jag kan ha fel. Xbmc har jag kört ända sen början på xbox så där känner man sig hemma..
Tv kortet är jag osäker på men tror att det är bra och lämpat till att ha i lådan för att kunna kolla på satellit kanaler med softcam. Någon som vet?
Hur mycket plats tar Win7 och övriga program som kan tänkas behövas för mina behov? Tänkte på storlek på SSD.
Mathias

Om du tänker flytta ut disken till en server i framtiden och tänker spela in tv kan du ju satsa på en större ssd om du tänker spela in till den. Men programvaran kommer inte ens ta upp 40gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du tänker flytta ut disken till en server i framtiden och tänker spela in tv kan du ju satsa på en större ssd om du tänker spela in till den. Men programvaran kommer inte ens ta upp 40gb.

Tänker nog spela in på servern om jag flyttar disken. Annars så har säkert det blivit billigare med ssd då.

Mathias

Permalänk
Medlem

stilren svart låda. det beror ju på vad man har för smak, men ska du ha den ståendes fungerar ju denna fint för mig i vilket fall.
http://www.fractal-design.com/img_prod/FD-CA-DEF-MINI-BL-1_lo...
men vad har du för budget? gissar på att du vill ha HTPC looken på lådan?

utöver det ser det kalas ut.
ställer mig dock frågan till vad du ska ha 8gb ram, har fyra GB själv, och man får ju kämpa för att göra slut på dem.

slänger du på 300kronor får du dessutom en 120gb disk.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

stilren svart låda. det beror ju på vad man har för smak, men ska du ha den ståendes fungerar ju denna fint för mig i vilket fall.
http://www.fractal-design.com/img_prod/FD-CA-DEF-MINI-BL-1_lo...
men vad har du för budget? gissar på att du vill ha HTPC looken på lådan?

utöver det ser det kalas ut.
ställer mig dock frågan till vad du ska ha 8gb ram, har fyra GB själv, och man får ju kämpa för att göra slut på dem.

slänger du på 300kronor får du dessutom en 120gb disk.

Snygg burk! Men jag vill nog ha en liggandes, passar in bättre i möbler.. Men den kommer nog inte att synas men om den gör det vill man ju inte skäms Har tänkt mig en med förstärkar mått ungefär plus att det är lättare att få plats med 120-140mm fläktar om det skulle behövas.. Ungefär en sådan kanske..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=267418

Minne, inte vet jag.. inte så dyrt att ta 8 istället för 4.. Om det behövs? inte en aning
SSD disken är lurigt, inte alls insatt vad som gäller där. Vill ju ha en snabb uppstart och så men sen så spelar det väl inte så stor roll.. Kommer ju att kolla på HD filmer så det tar ju plats, där av 2T disken.. Har redan ca 1T i gammla ide diskar på min burk nu plus 1st 1,5T och 1st 2T usb disk.. Blir fullt fort, där av min server fundering... Men det blir senare.. Kanske ska skippa den inbyggda 2T disken och köra på en lös usb istället..
Budget? Vore väl synd å säga att det inte finns någon... Men prisvärd är väl en bra budget
Mathias

Permalänk
Medlem

SSD är helt och hållet overkill. Det behövs verkligen inte kort och gott.

Om du vill ha en systemdisk kan du helt enkelt partionerna upp Samsungen till en OS-hårddisk på 100gb och en Lagringslokal.

Om jag var du hade jag skippat SSD och valt två extra 2TB-diskar istället, lagringsplatsen försvinner snabbt med 1080p, tro mig :- )

Annars såg det riktigt bra ut, du får berätta hur väl TV-kortet funkar sen. Är sugen på ett likadant nämligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

SSD är helt och hållet overkill. Det behövs verkligen inte kort och gott.

Om du vill ha en systemdisk kan du helt enkelt partionerna upp Samsungen till en OS-hårddisk på 100gb och en Lagringslokal.

Om jag var du hade jag skippat SSD och valt två extra 2TB-diskar istället, lagringsplatsen försvinner snabbt med 1080p, tro mig :- )

Annars såg det riktigt bra ut, du får berätta hur väl TV-kortet funkar sen. Är sugen på ett likadant nämligen!

Det där med SSD var jag oxå imot tidigare, Men känner att det spelar inte så stor roll om man har den som OS disk. Dom är väl tyst och snabb. Vet inte hur mycket det påverkar uppstarten dock..
Det där med lagring vet jag hur det är, där av mina planer på en server. Tänkte hålla nere på hårddiskar i vardagsrummet. Har en äldre HTPC i biorummet, där stör jag mig på hårddisk ljud och fläktljud. Men även den ska få sig en översyn senare. Nu är det till tvrummet som är prio, vill få igång softcam och kunna spela in. Har en DB500S nu men den har vart borta hos en kompis i ca två år, sen går det ju inte att spela in på den.
Vet inte om det är det bästa tv kortet men har kollat runt lite och fått det rekomenderat. Vi får se hur det fungerar.. Återkommer då det är inhandlat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhem:

Det där med SSD var jag oxå imot tidigare, Men känner att det spelar inte så stor roll om man har den som OS disk. Dom är väl tyst och snabb. Vet inte hur mycket det påverkar uppstarten dock..
Det där med lagring vet jag hur det är, där av mina planer på en server. Tänkte hålla nere på hårddiskar i vardagsrummet. Har en äldre HTPC i biorummet, där stör jag mig på hårddisk ljud och fläktljud. Men även den ska få sig en översyn senare. Nu är det till tvrummet som är prio, vill få igång softcam och kunna spela in. Har en DB500S nu men den har vart borta hos en kompis i ca två år, sen går det ju inte att spela in på den.
Vet inte om det är det bästa tv kortet men har kollat runt lite och fått det rekomenderat. Vi får se hur det fungerar.. Återkommer då det är inhandlat!

Jag har en SSD i "spelburken", men när jag bygger HTPC åt folk skippar jag SSD, helt enkelt onödigt. Gogreen diskar är riktigt kalla och tysta i dagsläget, men du gör som du vill!

Okok, NAS-servrar rekommenderas

Tack, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Jag har en SSD i "spelburken", men när jag bygger HTPC åt folk skippar jag SSD, helt enkelt onödigt. Gogreen diskar är riktigt kalla och tysta i dagsläget, men du gör som du vill!

Okok, NAS-servrar rekommenderas

Tack, uppskattas!

Vad är nackdelen med en ssd disk i htpc? Eller är det inte värt pengarna bara?
Är inte så förtjust i NAS heller men den kan ju hänt en del sen jag hade min SC101... Någon som du rekomenderar? Stor lagring av film och musik. Kunna hantera torrentprogram. Åtkomst via hemnätverk och internet, tänkt lagra övervakningsfilmer på den oxå från verkstaden min..

Mathias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhem:

Vad är nackdelen med en ssd disk i htpc? Eller är det inte värt pengarna bara?
Är inte så förtjust i NAS heller men den kan ju hänt en del sen jag hade min SC101... Någon som du rekomenderar? Stor lagring av film och musik. Kunna hantera torrentprogram. Åtkomst via hemnätverk och internet, tänkt lagra övervakningsfilmer på den oxå från verkstaden min..

Mathias

Nja, om det är värt att stoppa in en SSD i en mediaburk är väl upp till var och en att bestämma, men personligen tycker jag att det kan vara värt att ha en vanlig hdd i en mediaburk just pågrund av priset, då man får mycket mer utrymme för pengarna vilket är att föredra i en mediaburk, desto mer om man inte ska lira på den.

Och ja, jag har själv en ssd. 54 sekunder uppstart till 33 sekunder med ssd

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhem:

Vad är nackdelen med en ssd disk i htpc? Eller är det inte värt pengarna bara?
Är inte så förtjust i NAS heller men den kan ju hänt en del sen jag hade min SC101... Någon som du rekomenderar? Stor lagring av film och musik. Kunna hantera torrentprogram. Åtkomst via hemnätverk och internet, tänkt lagra övervakningsfilmer på den oxå från verkstaden min..

Mathias

Finns absolut inget negativt utan det är endast en ekonomisk fråga. Det är inte värt 1500:- för 20 sekunder mindre uppstart, enligt mig dvs. Webbläsaren och XBMC kommer du inte märka någon skillnad på sen.

NAS är riktigt bekvämt om man har ett nätverk med flera datorer/htpc's,

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Finns absolut inget negativt utan det är endast en ekonomisk fråga. Det är inte värt 1500:- för 20 sekunder mindre uppstart, enligt mig dvs. Webbläsaren och XBMC kommer du inte märka någon skillnad på sen.

NAS är riktigt bekvämt om man har ett nätverk med flera datorer/htpc's,

Då ska jag ta mig en funderar på SSD, tänkte inte ha en sån från början... Borde väl inte heller vara någon stor fördel för softcam och inspelning från tv..
Vad finns det för NAS som är bra och funkar till mina behov då?