Permalänk
Medlem

PCI E 16/8/4/1

Hejsan, sitter och letar efter ett kontrollerkort för lite extra hdd´s då mina 5 inbyggda på moderkortet inte räcker till längre, då har jag en liten fråga som jag inte hittar ett vettigt svar på.

Jag har 1 ledig PCI E x16 plats samt en PCI E x1 samt 2 vanliga PCI platser lediga på detta kort.

Då är min fråga: Går det att använda ett PCI x4 kort och sätta den i PCI x16 porten??

Är det till och med så att man kan ha PCI x8/4/1 i en 16 port??? Storleks skillnaden ser man ju på en PCI x1 x4 osv så det förstår jag att det inte passar men just om det går att sätta i ett "mindre" kort i en 16 plats utan problem.

Ni förstår säkert vad jag menar.

Hoppas någon kan göra en liten redogörelse hur allt detta fungerar, har försökt läsa lite på wikipedia men får inget riktigt begrepp om det.

Permalänk
Medlem

Jo, PCIe är kompatibelt lite hur som helst. Ett PCIe-kort passar i en sockel som är lika stor eller större, och i vissa fall t.om. i mindre socklar. Så x8/4/1 passar i en x16. En sockel kan även ha färre PCIe-linor än dess storlek, så en x16-sockel kan t.ex. ha 4 linor istället för 16 så att även om du stoppar i ett x16-kort så kommer det bara köras i x4.

PCIe är dock inte kompatibelt med gamla PCI, men jag antar att du bara var lite slarvig med beteckningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, PCIe är kompatibelt lite hur som helst. Ett PCIe-kort passar i en sockel som är lika stor eller större, och i vissa fall t.om. i mindre socklar. Så x8/4/1 passar i en x16. En sockel kan även ha färre PCIe-linor än dess storlek, så en x16-sockel kan t.ex. ha 4 linor istället för 16 så att även om du stoppar i ett x16-kort så kommer det bara köras i x4.

PCIe är dock inte kompatibelt med gamla PCI, men jag antar att du bara var lite slarvig med beteckningarna

Ja jag var lite slarvig där, men då så då är det bara att ta det kort som ser bäst ut och se glad ut, tackar för ett snabbt svar!

Men då kan jag passa på att fråga, om man sätter i ett 16 kort t.ex ett grafik kort, i en 16 plats med 4 linor, hur vet man att detta fungerar egentligen?? Och hur fungerar det?? Vad är det man inte nyttjar då det verkar fungera att köra ett 16 i en 4? men någonting måste ju "saknas"...

Permalänk
Medlem

Siffrorna berättar hur många datakanaler det finns i porten. Färre kanaler ger lägre bandbredd. Kortet du stoppar i känner av hur många kanaler som finns tillgängliga och utnyttjar så många som möjligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara