Hårddisken gick sönder bara sådär. Vad gör man?

Permalänk

Hårddisken gick sönder bara sådär. Vad gör man?

Hej.

Plötsligt en dag så stod det DISK BOOT ERROR när man satte på datorn. Jag startade om, sedan startade windows som vanligt. Men det hängde sig under tiden skrivbordet laddades och sedan blev det blusescreen.

Jag tog ur hårddisken och kopplade in den genom en USB-SATA-converter in till en annan bärbar dator som funkar.

Hårddisken låter och går igång som vanligt (fast lite mindre klickande). Allting är som det ska enda tills man ska trycka på E:/. Då står det såhär:

--------------------------------

E:\ är inte tillgänglig.
Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.

--------------------------------

Hur kan det ha blivit såhär? Jag googlade och det verkar betyda att hårddisken är trasig och inte kan kommas åt på vanligt vis.
(Jag har en del backup på det viktigaste, men lite viktigt är ju kvar i den trasiga)

Men vad säger ni? Vad kan vara fel och vilka olika saker mer i detalj kan vara trasiga? Och hur kan man gå vidare i dethär? Vad kan man testa eller göra?

EDIT: Det är en WD360ADFD 36GB 16MB som är trasig alltså.
//(tillagt efter inlägg #14 )

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som att hårddisken har gått i graven. Ifall du inte hade något oerhört viktigt på den så skulle jag köpa en ny. Ifall du hade något som du verkligen vill ha kvar på den så kan det gå att få fram det men det blir komplicerat och man måste eventuellt lämna in den och betala multum.

Permalänk
Vive la liberté!

Det låter som att hårddisken verkar hålla på att ge upp och då finns det två alternativ.
Antingen kopplar man ur den och sparar ihop pengar för att låta ett proffs (Ibas, Ahlbergdata) kolla på det. Det är dock dyrt(5-10kkr) men man brukar kunna få data tillbaka.
Eller så pillar man själv och tar risken att ingenting går att få tillbaka då disken kan paja helt.
Beror på hur värdefull informationen är.

Väljer du att pilla själv så gör en avbild av disken med ddrescue och kör till exempel GetDataback eller R-studio på denna. Systemrescuecd har det som krävs för att göra avbilden.
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

Permalänk

Hmm, det känns ju som att man inte borde sätta på den för mycket egentligen.
Men att skicka in den skulle ju vara bra egentligen, men kostar ju en del.
Det verkar ju inte vara några mekaniska fel än så länge. Kanske blir billigare på så sätt?

Man kanske kunde försöka felsöka lite mer teoretiskt också?
T ex: Hur tar man reda på vad det här meddelandet som windows visar betyder? Vilka olika sorters olika fel kan det röra sig om i hårddisken? Har aldrig varit med om det förut.

alltså:
--------------------------------
E:\ är inte tillgänglig.
Filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.
--------------------------------

Och vad tror ni om program som File Scavenger och liknande? Kan dom göra hårddisken ännu mer oläsbar t ex?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

har du kollat i diskhanteraren för att se om filsystemet är intakt? Annars kan MBR ha blivit korrupt.

Permalänk
Medlem

det här borde inte funka, men värt ett försök.
prova att koppla in disken i en dator med något annat Os än windows

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Lägg den i en esd påse med gummiband runt och lägg i den i frysen och ha den där i en timme, sen så kopierar du över det viktiga om du har tur :). Har testat detta själv det funkar ibland

Permalänk

Jag kom på en sak också. När windows-skrivbordet alltså laddades sista gången med hårddisken, så frös det ju till och så hängde sig allt och datorn startades om. Varför blir det så tro? Kan det verkligen ha med MBR att göra? Vad är orsaken till frysningen?

Skrivet av Shimonu:

har du kollat i diskhanteraren för att se om filsystemet är intakt? Annars kan MBR ha blivit korrupt.

Hmm, det kanske jag kan göra. Men frågan är om det går bra att starta hårddisken och bara göra det? Jag menar om den går sönder mera om man har på den mer. Man vet ju inte riktigt. Vad tror ni?

Skrivet av morxy49:

det här borde inte funka, men värt ett försök.
prova att koppla in disken i en dator med något annat Os än windows

Annat än windows? Någon linux variant? Låter ju bra. Varför borde det funka bättre också tror du? Läser andra OS hårddisken på andra sätt eller vad kan det bli för skillnad vid läsning av den?

Skrivet av Computerguy:

Lägg den i en esd påse med gummiband runt och lägg i den i frysen och ha den där i en timme, sen så kopierar du över det viktiga om du har tur :). Har testat detta själv det funkar ibland

Vad är det som frysen gör egentligen tillfällligt? Kan man dra sladdar in i frysen och starta hårddisken där i? Vad står det om vad som fysiskt händer med HDDn i frysen?

(ser ut som att jag nästan använder frågetecken istället för punkt ^^, hoppas det inte gör så mycket!)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Vive la liberté!

När disken inte svarar på kommandon så väntar Windows tills den får svar. Vilket gör att man får frysningar.

Skrivet av Computerguy:

Lägg den i en esd påse med gummiband runt och lägg i den i frysen och ha den där i en timme, sen så kopierar du över det viktiga om du har tur :). Har testat detta själv det funkar ibland

Ja har du tur kanske det fungerar för att metall krymper i kyla. Men det som också händer är att du får kondens och sabbar mer, vilket gör det betydligt dyrare om du får för dig att gå till ett proffs.

Hursom, är informationen på disken värdefull, lägg undan disken och börja spara pengar.
Om disken låter bra och inte klickar konstigt vid uppstart eller låter illa rent allmänt kan felet bero på att den har tappat partitioninformation. Dock är det bra att göra en avbild av disken och arbeta mot en kopia av avbilden. Så att man hela tiden kan återgå till hur det var från början utan att riskera sin data.

Systemrescuecd har det som krävs för att göra avbilden.
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue
Sen kan du till exempel använda Testdisk mot den skapade avbilden för att se om det går att återskapa partitionen
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Annat än windows? Någon linux variant? Låter ju bra. Varför borde det funka bättre också tror du? Läser andra OS hårddisken på andra sätt eller vad kan det bli för skillnad vid läsning av den?

precis, tex ubuntu kan läsa hårddiskar på ett helt annat sätt än windows kan, har funkat några gånger för mig, dock har inte diskarna varit så nära döden för mig.
men kan ju vara värt ett försök.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Apanx:

När disken inte svarar på kommandon så väntar Windows tills den får svar. Vilket gör att man får frysningar.

Ja har du tur kanske det fungerar för att metall krymper i kyla. Men det som också händer är att du får kondens och sabbar mer, vilket gör det betydligt dyrare om du får för dig att gå till ett proffs.

Metall krymper i kyla, jo, men vad kan det vara som lagas tro? Kan MBR lagas med lite kyla ^^? jovars.
Om jag skulle lägga den i frysen skulle jag nog ta 3 påsar och knyta och stänga dem ultraförslutet. (brukar ha med 2 plastpåsar, till kameran när man är ute å fotar i -18˚C, som jag sedan binder runt kameran )

Skrivet av Apanx:

Hursom, är informationen på disken värdefull, lägg undan disken och börja spara pengar.
Om disken låter bra och inte klickar konstigt vid uppstart eller låter illa rent allmänt kan felet bero på att den har tappat partitioninformation. Dock är det bra att göra en avbild av disken och arbeta mot en kopia av avbilden. Så att man hela tiden kan återgå till hur det var från början utan att riskera sin data.

Systemrescuecd har det som krävs för att göra avbilden.
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue
Sen kan du till exempel använda Testdisk mot den skapade avbilden för att se om det går att återskapa partitionen
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Jag läste här att man inte ska pilla för mycket genom recovery-program:
http://ahlbergdata.com/se/radvidharddiskkrasch

Citat:

"Om hårddisken har fysiska problem, vilket inte alltid är uppenbart, kan scanning med data recovery-program förvärra hårddiskens problem och göra att mindre data i slutändan kan återställas - alltså precis tvärtemot det man hoppas på. "

Men om man sätter programmet eller vad det nu är, till skrivskyddat läge/"Read-Only-Mode", så den inte ändrar något och försöker återställa något direkt på hårddisken, borde det inte gå bra då?
Eller kan dom också mena att ju mer man läser(använder den) desto mer går den sönder?

Dendär Systemrescuecd, den kanske gör någon slags skrivskyddat läge? Då kanske det skulle gå bra?

Jag läste här att Elgiganten(med samarbete från Ibas) har någon slags fri analys av disken och bara 1290 :- om hårddisken inte har svåra eller fysiska skador:
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic....

Vad tycker ni om det och någon som provat?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Metall krymper i kyla, jo, men vad kan det vara som lagas tro? Kan MBR lagas med lite kyla ^^? jovars.
Om jag skulle lägga den i frysen skulle jag nog ta 3 påsar och knyta och stänga dem ultraförslutet. (brukar ha med 2 plastpåsar, till kameran när man är ute å fotar i -18˚C, som jag sedan binder runt kameran )

Jag läste här att man inte ska pilla för mycket genom recovery-program:
http://ahlbergdata.com/se/radvidharddiskkrasch

Men om man sätter programmet eller vad det nu är, till skrivskyddat läge/"Read-Only-Mode", så den inte ändrar något och försöker återställa något direkt på hårddisken, borde det inte gå bra då?
Eller kan dom också mena att ju mer man läser(använder den) desto mer går den sönder?

Dendär Systemrescuecd, den kanske gör någon slags skrivskyddat läge? Då kanske det skulle gå bra?

Jag läste här att Elgiganten(med samarbete från Ibas) har någon slags fri analys av disken och bara 1290 :- om hårddisken inte har svåra eller fysiska skador:
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic....

Vad tycker ni om det och någon som provat?

Hur skall den återställa något om disken blir read only? Som sagt kör en LiveUSB/CD av någon linux flavor och försök dra ut den data du vill ha. Sedan när du har allt du vill ha är det köra smart på den och kolla om disken är skadad eller om bara filsystemet är det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Metall krymper i kyla, jo, men vad kan det vara som lagas tro? Kan MBR lagas med lite kyla ^^? jovars.
Om jag skulle lägga den i frysen skulle jag nog ta 3 påsar och knyta och stänga dem ultraförslutet. (brukar ha med 2 plastpåsar, till kameran när man är ute å fotar i -18˚C, som jag sedan binder runt kameran )

MBR lagar du inte genom kyla, däremot när ökar avståndet mellan läshuvud och platta för att metallen krymper, och av någon anledning kan man ha tur och då få ut mer data. Oavsett finns risken för att man snarare sabbar något så det är inte rekommenderat att lägga hårddiskar som krånglar i frysen om man värdesätter sin data. Finns alltid de som har tur, men det finns folk som vinner på lotto också.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jag läste här att man inte ska pilla för mycket genom recovery-program:
http://ahlbergdata.com/se/radvidharddiskkrasch

Men om man sätter programmet eller vad det nu är, till skrivskyddat läge/"Read-Only-Mode", så den inte ändrar något och försöker återställa något direkt på hårddisken, borde det inte gå bra då?
Eller kan dom också mena att ju mer man läser(använder den) desto mer går den sönder?

Dendär Systemrescuecd, den kanske gör någon slags skrivskyddat läge? Då kanske det skulle gå bra?

Ja det som händer är ju att om det är fysiska fel på disken så riskerar man saker går sönder för varje gång recoveryprogrammet gör sin avläsning. Det spelar ingen roll om man kör skrivskyddat eller inte då det är själva körandet av disken som är det som orsakar problemen. Vilket är en anledning till att först göra en avbild och sen arbeta mot denna. Eftersom du då bara behöver läsa disken en gång, och när du väl har denna så spelar det ingen roll om disken går sönder. Det du inte ska göra är att försöka skriva saker till disken för då riskerar du att skriva över information som annars skulle gå att rädda.
Till sist är valet att själv försöka ta ut information ur en krånglande disk ett medvetet risktagande, eftersom disken kan försämras medan man håller på.
Så om informationen är värdefull för dig så lägg undan disken och börja spara pengar för att låta proffs ta hand om det.

Men om det inte är så värdefullt så kan du först göra en avbild av disken med ddrescue, som du sparar på en annan disk. Sen kan man arbeta vidare med avbilden med till exempel Testdisk, som kan återskapa partitionsinfo, eller andra gör det själv verktyg som Getdataback, som kan se om det finns filer att rädda.
Kör du reparationsprogrammen direkt mot disken belastar du disken och riskerar att den går sönder, och då är du körd om du inte har en avbild.
På beskrivningen låter det inte riktigt som att det finns några allvarligare fysiska fel på disken, och då behöver man inte vara lika försiktig, men det är svårt att ställa diagnos över internet baserat på text.
Som sagt, om informationen är värdefull för dig så lägg undan disken och börja spara pengar för att låta proffs ta hand om det.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jag läste här att Elgiganten(med samarbete från Ibas) har någon slags fri analys av disken och bara 1290 :- om hårddisken inte har svåra eller fysiska skador:
http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic....

Vad tycker ni om det och någon som provat?

Dessa ställen hanterar bara de enklaste felen där delarna i disken inte har gått sönder, utan enbart datan på den, typ om man råkar ta bort en fil eller något sånt. Någon kanske har mer koll på hur dessa ställen fungerar.

Permalänk
Medlem

Elgiganten och vanliga dator butiker klara bara sånt du kan göra själv hemma.

Ibas och andra räddnings företag klarar att rädda men det kostar 4000-10000 kr mot det dyrare hållet beroende på hur allvarligt felet är. Enda skillnaden mellan olika räddnings företag är undersöknings priset.

Kolla på pris exemplen i länken. Du kanske märker att det är ännu dyrare för myndigheter och företag än det är för privat personer http://www.aurora.se/datarekonstruktion.htm

Permalänk

(Jag har glömt att säga att det är en WD360ADFD 36GB 16MB som är trasig alltså.)

Så elgiganten har typ samma saker man kan ladda hem hemma? Inte någon slags unix-specialare med high-tech-recover-program som Ibas har? Det står ju "Kliniken löser logiska fel..." här: http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic.... Och vad betyder det?

Vad kan man göra själv nu då om vi ska sammanfatta det?
Allt från riskablare saker:
köra en Linux-Live-CD som skapar en *.img av hårddisken som går i några timmar och kanske "rispar sönder"(eller förgör på något annat sätt) datat på skivorna.

till enkla småsaker:
kolla om hårddisken går att öppna med t ex Ubuntu. Kolla vad disken har för filsystem i enhetshanteraren i Windows och kolla SMART-värdena också (eller kan det vara riskabelt?).

Eller inte göra någonting och skicka in den, men datat är ju inte 100% värdefullt, utan bara 98% (rätt så värdefullt ändå, men några mindre riskabla försök skulle nog kanske vara bra)

Skrivet av Commander:

Hur skall den återställa något om disken blir read only? Som sagt kör en LiveUSB/CD av någon linux flavor och försök dra ut den data du vill ha. Sedan när du har allt du vill ha är det köra smart på den och kolla om disken är skadad eller om bara filsystemet är det.

Tanken var ju att inte återställa disken direkt, utan det var att återställa avbilden av disken. Och det var ju 4 saker som kan bli t ex:

| |Om HDDn inte är fysiskt trasig | Om hårddisken är fysisk trasig | |Read | Går inte sönder mer* | Går kanske sönder mer** | |Write | Går inte sönder mer | Går säkert sönder mer |

*Här eller olyckligtvis **här kommer det bli.
(Kan man säga det här så här generellt? )

Men kan fysiska fel uppstå även om den bara stått i datorburken stilla?
Och borde inte dendär hårddisken vara extra kvalité eller kanske något jag drömt?
Och vad kan man göra för små-test av hårddisken? Ska man göra det i Ubuntu eller i Win? Men kan man kolla hur hårddisken mår i diskhanteraren även om det inte gick att gå in på "Egenskaper" när man högerklickar i detta fall E:/ ?

(det är många frågetecken känner jag, tack till alla som hjälper!)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

(Jag har glömt att säga att det är en WD360ADFD 36GB 16MB som är trasig alltså.)

Så elgiganten har typ samma saker man kan ladda hem hemma? Inte någon slags unix-specialare med high-tech-recover-program som Ibas har? Det står ju "Kliniken löser logiska fel..." här: http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic.... Och vad betyder det?

Ja lite åt det hållet, men förhoppningsvis kan folket där åtmindstonde säga om det finns fysisika fel eller inte. Vilket man själv inte kan avgöra. Logiska fel är precis det som står beskrivet på sidan bara fel som beror på att det är fel på informationen på själva disken och inte att någon del av disken har gått sönder. Beror felet på att läshuvudena i disken håller på att ge upp så kommer Elgiganten ställena inte lösa det, utan de kommer skicka vidare den till Ibas center och det kommer kosta mer än bara 1290kr.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Vad kan man göra själv nu då om vi ska sammanfatta det?
Allt från riskablare saker:
köra en Linux-Live-CD som skapar en *.img av hårddisken som går i några timmar och kanske "rispar sönder"(eller förgör på något annat sätt) datat på skivorna.

till enkla småsaker:
kolla om hårddisken går att öppna med t ex Ubuntu. Kolla vad disken har för filsystem i enhetshanteraren i Windows och kolla SMART-värdena också (eller kan det vara riskabelt?).

Eller inte göra någonting och skicka in den, men datat är ju inte 100% värdefullt, utan bara 98% (rätt så värdefullt ändå, men några mindre riskabla försök skulle nog kanske vara bra)

Ja i grund och botten två val:
Pilla själv och kanske få tillbaka information.
Spara pengar och låta proffs fixa.

Väljer du att pilla själv så beror den risk du tar på hur länge du kör disken om det nu finns fysiska fel.
Ju längre disken behöver vara igång, desto större risk.
En tänkbar process skulle då vara
Dra igång ubuntu eller Systemrescuecd.
Dra ut information från diskens SMART och kolla om något ser galet ut där.
Testa om du kommer åt något via Ubuntu eller Systemrescuecd
Funkar det inte och du vill fortsätta pilla själv; gör en avbild av disken och kör något återställningsprogram mot.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Tanken var ju att inte återställa disken direkt, utan det var att återställa avbilden av disken. Och det var ju 4 saker som kan bli t ex:

| |Om HDDn inte är fysiskt trasig | Om hårddisken är fysisk trasig | |Read | Går inte sönder mer* | Går kanske sönder mer** | |Write | Går inte sönder mer | Går säkert sönder mer |

*Här eller olyckligtvis **här kommer det bli.
(Kan man säga det här så här generellt? )

Snarare

| |Om HDDn inte är fysiskt trasig | Om hårddisken är fysisk trasig | |Read | Går inte sönder mer* | Går kanske sönder mer** | |Write | Går säkert sönder mer | Går säkert sönder mer |

Att skriva till disken medför risk att skriva över saker som du vill behålla. Skriver man över disken så går det inte att återställa det som blir överskrivet.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Men kan fysiska fel uppstå även om den bara stått i datorburken stilla?

Ja.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Och borde inte dendär hårddisken vara extra kvalité eller kanske något jag drömt?

Kan vara, men betyder inte att den inte kan gå sönder.

Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Och vad kan man göra för små-test av hårddisken? Ska man göra det i Ubuntu eller i Win? Men kan man kolla hur hårddisken mår i diskhanteraren även om det inte gick att gå in på "Egenskaper" när man högerklickar i detta fall E:/ ?

Kolla SMART på disken och posta den informationen om du inte förstår dig på den. Går att göra både i Windows och Ubuntu. Annars finns det inte så mycket mer att göra. Se processförslaget ovan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej.

Plötsligt en dag så stod det DISK BOOT ERROR när man satte på datorn. Jag startade om, sedan startade windows som vanligt. Men det hängde sig under tiden skrivbordet laddades och sedan blev det blusescreen.

EDIT: Det är en WD360ADFD 36GB 16MB som är trasig alltså.
//(tillagt efter inlägg #14 )

Då det ju antagligen inte är världens nyaste HDD, så är det inte underligt att detta händer, och då brukar det sällan förvarna, men så är det ju tyvärr med de flesta teknikprylar som finns.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)