Ska jag av boka min vertex 3?

Permalänk
Medlem

Ska jag av boka min vertex 3?

Har beställt en "OCZ 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition (VTX3MI-25SAT3-120G)" ska jag avboka den pga problemet dom har? Om ni tycker jag ska det vilken SSD ska man köpa som inte har problemet?

Eller tror ni det kommer fixa sig med de nya firmwaren som kommer?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Tycker nästan det du kan väll vänta lite... För annars e dom ju riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Har beställt en "OCZ 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition (VTX3MI-25SAT3-120G)" ska jag av boka den pga problemet dom har? Om ni tycker jag ska det vilken SSD ska man köpa som inte har problemet?

Eller tror ni det kommer fixa sig med de nya firmwaren som kommer?

jag skulle avbokat för att spara mig tiden att behöva få det fixat

http://www.inet.se/artikel/4304293/intel-ssd-510-120gb är likvärdigt antar jag

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vänta någon vecka och se om den firmware som nu är i beta kommer att rätta till problemen. Är man ute efter ett snabbt och problemfritt alternativ så är intel 510 och crucial m4 tänkbara. Båda baseras på en kontroller frän marvell och är sämre än vertex 3 vid läsning men bättre vid skrivning.

Permalänk
Medlem

Avboka till och med i Sweclockers Fredagsvideo igår avråder dom att köpa nu.
Avvakta och se hur det hela utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Såg just denna artikel på anandtech:

http://www.anandtech.com/show/4453/this-just-in-oczs-vertex-3...

För dom som inte orkar läsa finns jämförelse mellan 120gb 510 och vertex 3 MI här:

http://www.anandtech.com/bench/Product/389?vs=375

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Såg just denna artikel på anandtech:

http://www.anandtech.com/show/4453/this-just-in-oczs-vertex-3...

För dom som inte orkar läsa finns jämförelse mellan 120gb 510 och vertex 3 MI här:

http://www.anandtech.com/bench/Product/389?vs=375

Vad är meningen med en snabb disk som inte fungerar som den ska? Undrar bara varför du länkar prestandaartiklar när trådskaparens fråga är en helt annan. Om sandforce-SSDerna är ok eller inte. Det är de inte enligt många, inklusive SweClockers testteam som direkt avråder från köp i dagsläget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vad är meningen med en snabb disk som inte fungerar som den ska? Undrar bara varför du länkar prestandaartiklar när trådskaparens fråga är en helt annan. Om sandforce-SSDerna är ok eller inte. Det är de inte enligt många, inklusive SweClockers testteam som direkt avråder från köp i dagsläget.

För att han förespråkar att han kan köpa Intel 510 istället?

Och ja, vänta med köpa en Sandforce disk tills dom löst problemen.
Sandforce lyckades framkalla BSOD nu äntligen, efter dom släppt nya firmware, så antar det snart kommer en ny firmware igen.

Permalänk
Medlem

Jag var dum nog & köpte 2281 baserad disk & fick lida för det, finns inte mycket som är mer irriterande än ostabila hdd's, det hela slutade med en intel ssd istället & jag är helnöjd med det trots lägre topp prestanda...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är meningen med en snabb disk som inte fungerar som den ska? Undrar bara varför du länkar prestandaartiklar när trådskaparens fråga är en helt annan. Om sandforce-SSDerna är ok eller inte. Det är de inte enligt många, inklusive SweClockers testteam som direkt avråder från köp i dagsläget.

Eftersom trådskaparen står i kö för en disk förespråkade jag tidigare i tråden att han/hon/den skulle vänta tills ny firmware kommer (betatestas nu).

Skrivet av Frispel:

Personligen skulle jag vänta någon vecka och se om den firmware som nu är i beta kommer att rätta till problemen. Är man ute efter ett snabbt och problemfritt alternativ så är intel 510 och crucial m4 tänkbara. Båda baseras på en kontroller frän marvell och är sämre än vertex 3 vid läsning men bättre vid skrivning.

Sandforce har till slut lyckats återskapa problemen, förhoppningsvis kan dom lösa de instabilitetsproblem som finns...gör dom inte det så bör man köpa något annat.

Ville med mitt förra inlägg påpeka att de alternativ som finns i den snabbare klassen inte presterar på samma nivå som vertex 3 MI och att det då kan vara värt att vänta tills nästa vecka innan man byter spår, i alla fall om man är ute efter en prestandadisk.

Permalänk
Medlem

Om man funderar på OCZs officiella uttalanden och vad deras support skriver i forumet kan man misstänka att Bagdad Bob är deras PR-chef.

Det här är ungefär i tidsordning vad man kunnat läsa hos OCZ.

De var snabba att påtala att deras diskar inte lider av samma fel, fastän symptomen är identiska, som hos corsair.
(Ett fel som kunderna rapporterar men som dom inte kan återskapa. Trots det kan de i tidigt skede gå ut och säga att det inte är hårdvarufel, utan något som löses med firmware)

Sandforce har testat fw 2.08 i 3 veckor och den är stabil som urberget.

OCZ har inte lyckats återskapa blåskärm, ändå har de långa installationsförfaranden (som kan mäta sig med en jumbojets checklista inför takeoff) med secure erase, otaliga omstarter och körande av Windows experience index och strömsparinställningar som ska lösa problemet som de själva inte lyckats återskapa.
(Hade de tillgång till SB skulle de kunna bespara kunderna denna omständliga procedur som dessutom är verkningslös)

Mindre än 1% är påverkade av felet.
(OCZ ligger på 3,5% totalt enligt hardware.fr, agility 2 120GB utmärker sig med 6,7%, och sandforce 3 har trots kort försäljningstid genererat väldigt många fler trådar än övriga SSD. Jag skulle inte bli förvånad om hälften av alla användare är drabbade.)

Tony tiger har ett AMD 890FX moderkort och berättar gärna hur stabila sandforce 3 diskarna är. "Följ mina instruktioner och inget kan gå fel" Forumsupporten har inte tillgång till någon Sandy Bridge, men de skulle försöka få tag i en.
(Vore det inte lämpligt att samma hårdvara som kunderna?)

Kunders defekta diskar har skickats vidare till Sandforce som inte hittat något fel på dessa.

OCZ söker kunder i San Francisco bay area som kunde ta emot tekniker på hembesök för att studera krascherna.

Till slut meddelar OCZ att SF lyckats återskapa krascherna, och kan börja arbeta på en lösning. Vissa utvalda kan få bli oavlönade fw betatestare i veckan som kommer.
(vilket alla i och för sig redan är)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

lite offtopic men jag håller mig så långt ifrån ocz som jag kan sedan deras blunder med core v2 serien där dom blånekade rma & skyllde på allt utom kontroller/fw, efter flera månaders korrespondans så godtog dom tillslut att core v2 serien var kass men det var många kunder som aldrig fick någon lösning alls utan dessa fick helt enkelt använda diskarna som brevpress. Kikar man dessutom på hur hårt dom modererar sitt forum så förstår man ganska snabbt vad ocz går för när det kommer till support. Har och kommer aldrig rekommendera någon att köpa en ocz ssd oavsett hur bra dom är i tester. Detta är dock bara min egna uppfattning men jag vet många som delar den.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Peppar peppar ta i trä, min burk har varit stabil i 3 dagar nu, efter det att jag stoppade in min nya V3 som bootdisk.
Gjorde en chansning och skaffade mig en, trots att jag visste om problemen som finns.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

så varken agility eller vertex bör beställas just nu..skall inte köpa ny dator förrens september så får väll hoppas de fixat det tills dess hehe

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers