Permalänk
Medlem

Vilket nätagg?

Tjenare! Jag har en dator som har ett för litet nätagg, har 600MW just nu, men dator stänger av sig, fryser fast, går inte på 100% med mera, jag antar det beror på att nätagget är pressat till max just nu och därför inte kan ge ut tillräckligt med ström för att grafikkortet, processorn med mera, ska kunna gå på hela sin kapacitet. Eller vad tror ni? Problemet finns på denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1016290-krangel-med-ny-dator/

Mina delar är:
Internminne: 8,00 GB RAM
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
Grafikkort: Gigabyte Radeon 6950 HD 1GB Windforce
Hårddisk: Samsung 1,5TB
Moderkort: MK Asus P8P67 LE Socket 1155, P67, ATX, Rev 3.0
Tillbehör: Revoltec Lysrör Twin-set Röd
Nätagg: PSU Corsair CX 600W V2 Builder series 80+

Som sagt, om mina problem kan ni läsa på länken jag länkade, för det är nätagget, right?

Vilket nätagg skulle ni tipsa? Jag kör på en 26" skärm, och har inga planer på att köra med 2 skärmar. Räcker 700W? Eller behöver jag 800W? Jag räknar med att behöva överklocka i framtiden, så det ska finnas utrymme för det också.

Tacksam för svar. Som jag skrev är jag totalt nybörjare i branschen.

MVH
/Krille

Permalänk
Medlem

Jadu, jag tror inte att ditt nätagg är för klent, du har gott om kraft i det. Kopplat in 8 Pin i moderkortet och inte bara 4?

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg är för klent. När jag kopplar in mina lysrör lyser ett i taget och hackar lite sen slås datorn om. Kopplar jag ur en fläkt med lysrören i funkar det bra, kopplar jag ur lysrören funkar det bra. Enligt min kompis är nätagget för litet, sedan vet jag inte varför datorn inte funkar 100%

Som sagt, en kompis till mig med i5 2,66GHz processor klarar spelen bättre än jag. Och jag har i5 3,3GHz, så jag tycker det är väldigt konstigt. Något som inte stämmer.

Det där förstod jag inte, som sagt, inte jag som byggde ihop den

/Krille

Permalänk
Entusiast

Nätagget är inte för klent. Kan möjligtvis vara ett trasigt exemplar. 600w är mer än väl för 6950 kort, Jag föreslår att du testar ditt nätagg i en annan dator, eller testar ett annat nätagg i din (450w eller mer).

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Ta en bild på hur du har kopplat in allt och posta det sedan här!, starta inte datorn tills du/vi har tagit reda på vad felet är.

//Svp

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Aha, ja då är det väl som ni säger Jag får höra med min kompis vad vi ska göra. Men du/ni vet ingen orsak till att den inte kan ge 100%? Är det för att nätagget är trasigt? Min kompis sa att bluescreen vid inloggningar kan bero på bugg i OS, så det ska vi installera om.

Som sagt, jag har INGEN koll vad som pågår. Det ända jag märker är att datorn inte kan ge så mycket jag betalat för den, den klarar inte ens alla spel på max. Den laggar när jag kör recording och "småspel", vilket den absolut inte borde göra med helt okej prylar.

Tacksam för alla svar!
/Krille

Permalänk
Entusiast

För att vara helt 110% säker på prestandan så rekommenderar jag att du kör 3Dmark 11/Vantage eller 06.
Kolla även så alla temperaturer ser bra ut via Hw monitor.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Vad är 3Dmark, 06 och vad mer du skrev? Program, spel? Vart laddar man hem det?
Snart kommer bilderna, försöker få ordning på dom.. Dom är lite för stora atm

/Krille

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kr1lle:

Vad är 3Dmark, 06 och vad mer du skrev? Program, spel? Vart laddar man hem det?
Snart kommer bilderna, försöker få ordning på dom.. Dom är lite för stora atm

/Krille

Benchmark program. Dvs låter din dator köra x antal tester och sedan får du olika ''Scores''(Poäng) på komponenter och hela systemet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/photo/my-images/192/dscn0244xi.jpg/ - Bild 1
http://imageshack.us/photo/my-images/718/dscn0245yf.jpg/ - Bild 2
http://imageshack.us/photo/my-images/856/dscn0246d.jpg/ - Bild 3
http://imageshack.us/photo/my-images/819/dscn0247a.jpg/ - Bild 4

Försökt få med lite olika delar av datorn. Något annat som saknas så ni får värdera om vad det kan röra sig om?

Jag laddar hem ett sådant program för att se hur det går då?

Permalänk
Medlem

Jonssown, jag körde detta program http://downloads.guru3d.com/3DMark06-v120-Basic-Edition-downl...

Ska jag köra ett annat för bättre test?

Permalänk

HW monitor borde du tanka hem först och kolla temperaturerna/volt värden, håll koll på temperaturerna samtidigt som du kör intel burn test, kör sedan furmark(bara en om gången), rapportera graderna du fick här(om du inte vet vad hw monitor/intel burn test/furmark är, googla så hittar du infon med en gång).

Kan även vara så att ett av ram minnena är trasiga(eller båda) så testa att ta ur ett och kör prime95 ett tag, fryser det inte så försöker du med andra ramminnet.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/photo/my-images/851/resultat3dmark1.png/

Här har ni testet från 3DMark 06, några andra bilder angående testat ni vill ha? Om det inte syns, står det att det är låga resultat med tanke på mina prylar. Det står att det kan vara ett fel.

Edasvangen. Utan någon program igång är tempraturerna lagom, jag ska testa igen och skriva ner graderna. Återkommer om 10min

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite då de känns onödigt att göra ny tråd för att ställa en enkelt fråga till er mer kunnande då jag inte ha koll på datorgrejer längre.

Jag har en Corsair HX520w som nätagg i min burk som dog för ngra månder sen o misstänker att nätagget som inte orkar med längre då de starta upp o klara av o sen när win loggan ska komma dör den. så tro att den e slut ha haft den rätt länge o kört med datorn länge! så tänkte höra vilket är en bra passande ersättare till denna modell? Köpte ett nätagg på MediaMarkt men den skiten fungera in på min burk då den här pinkontakterna som sak in på moderkortet är för få. jävla piss asså, så jag undra vad som kan vara en bra ersättare för HX520w

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |