Permalänk
Medlem

Varför ska jag ha en bil?

Jag har funderat ett tag på att köpa en bil nu när jag är klar med plugget och börjat jobba. Har alltid gillat bilar men på sistone har jag funderat på om jag verkligen behöver en.

- Jag bor precis vid tunnelbanan och kan cykla till jobbet.
- Jag bor bara ett par kilometer från mina föräldrar och kan för det mesta låna deras bil om jag har lite framförhållning.
- En bil kostar pengar och innebär en massa jobb i form av besiktning, service, reparationer, hitta parkeringsplats, betala skatt och försäkring osv.

Anledningarna som jag kan komma på att ha en bil är:
- Det är skönt att kunna åka vart man vill när man vill.
- Det kan behövas för vissa mer spontana fritidsintressen som man kanske inte alltid hinner planera och låna en bil till (kajakpaddling, stjärnskådning, skidåkning, skridskoåkning osv)
- Det är inte alltid så kul att cykla eller åka buss till jobbet när det snöar och är minus 20 grader.

Mina frågor till er som har bil är alltså: vad använder ni den till? Är det värt pengarna? Ångrar ni någonsin att ni köpte en bil?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Har också tänkt en del på det, jobbar inom transport och har möjlighet att använda bilar på min fritid om jag tankar.
Men ändå har jag egen bil som lagt ner ofattatbart mycket pengar på.
Dock har jag endast min egna bil för att nöjesköra och ha kul med.
Sen så klart är det ju en otrolig frihet att slippa åka den illaluktande bussen och inte behöva planera för att åka någonstans

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Billigaste alternativet är att köpa en gammal skattefri bil dvs som är från 82 eller senare sen slänga på en veteranförsäkring.

Så skatt och försäkring bör landa strax över 1000kr/året, minus är att det är gamla bilar och en del saker kan behöva bytas men det finns alltid något bra exemplar men en äldre Volvo tex är inte så farligt dyr att reparera och kör man veteranförsäkring så får man inte åka mer än 1000-1500mil om året även rattkrycka och brandsläckare måste ev installeras beroende på bil och försäkringsbolag. Tredje minuset är att en gammal bil inte har några moderniteter, AC kan finnas framförallt på jänkare, inge ESP eller något tal om stjärnor vid ett Euro NCAP test.

Permalänk
Avstängd

Vänta med bil tills du känner att du måste ha en.

Bor du centralt kommer du förmodligen behöva hyra parkeringsplats och sedan trängas med andra trafikanter på morgonen och vid rusningstrafiken.

Permalänk
Medlem

Kostnaden är egentligen inget problem; jag tjänar helt okej, har låg hyra och bara mig själv att försörja. Jag kan parkera på gatan här utanför, det brukar alltid vara några platser lediga.

Jag är lite mer ute efter ekvationen nytta och nöje vs nedlagd tid. Är det värt besväret att ha bil eller kan man leva lika lycklig utan? Om jag låter bli att köpa bil kan jag ju lägga pengarna på andra saker - man får t ex en ganska fin cykel för den sortens pengar det kostar att köpa en bil.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Själv är jag så gott som tvungen att ha då jag bor på en liten ort, buss förbindelser är dåliga, tar väldigt lång tid, bara några få avgångar/ankomster per dag.

Skulle jag inte ha bil så skulle jag vara ganska låst, jag har matbutiker inom gångavstånd men annat är minst 7-10mil bort.

Sen är det ju ganska gott att veta att bilen är nära och man kan ta den när fasiken jag vill och åka vart jag vill.

Permalänk
Skrivet av Jerka^:

- Det är inte alltid så kul att cykla eller åka buss till jobbet när det snöar och är minus 20 grader.

Det är dock inte särskillt kul med bil på vintern heller, särskillt om du inte har tillgång till eluttag för kupé/motor-värmare där du parkerar bilen. Annars blir det ett ständigt is-skrapande och borstande över bilen, samt att det tar ~5-10 minuter för uppvärmning. Sen även skottande runt bilen, hacka bort is i hjulhusen, spola bort vägsalt, och så får man inte glömma att tänka på de hala och ofta tajta vägarna (Pga snö-vallar), farligare trafik, och en mängd slitage på bilen. Har du gång-avstånd till jobbet så är det absolut inte värt böket med bil på vintern enligt mig Personligen försöker jag använda bilen så sällan som möjligt under just vintertid.

Men visst är det skönt att ha tillgång till bil när man väl behöver. Har du möjlighet att parkera bilen på tex någon bekants tomt så kan det vara värt att köpa något äldre åk som inte kostar något märkvärdigt i försäkring eller behöver underhållas särskillt mycket.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har bil för att orka/vilja göra saker på vardagskvällar, typ träffa min familj, fiska, hälsa på kompisar, hjälpa mina farföräldrar med saker, plocka svamp, åka på loppis, skjutsa folk som annars inte skulle orkat hälsa på osv.

Jag har en helt ny bil som kostar mig 2200/mån inkl service, avbetalning, skatt, försäkring. 300sek för garage i månaden. Ca 500kr soppa/mån. Så cirkus 3000:- inkl allt per månad.

För 3000:- per månad gittar jag på sjuukt mycket mer grejjer. Absolut värt om man vill prioritera så!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Entusiast

Jag ser inte fram emot den dagen jag måste skaffa bil. Min plan är att undvika det så långt det går. Planen är att flytta till någon förort med tågförbindelse med Göteborg alternativt ett bra nät med snabbussar och på så sätt slippa köpa bil. Det är så mycket besvär och krångel. Tittar man på föregående inlägg med 3000 kr i månaden för bil så får man lite över 2000 kr över efter busskort, beroende på hur långt bort man bor, att göra annat för. Om man tittar på där jag bor nu så är det fyra taxiresor hem i månaden. Bor man mer centralt blir det fler.
Ska man vara riktigt petig borde man kanske lägga in boendekostnad i det hela också. Flyttar man ut på landet kan man ju hitta en villa för nästan inget så där kan man spara in mycket pengar med bil. Jobbet är dock kvar.
Det var mycket svammel men det är mitt i natten och jag borde sova.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag gjorde tvärtemot för ca 2 år sedan. Gjorde mig av med bilen istället.

Funkar över förväntan utan. Har ca 8-10min promenad till Willys, Ica Maxi, Rusta, Dollar Store m.m, samt 1min promenad till närbutik. 3min promenad till sjukhus/hälcocentral. Bussar som går 2 gånger i timmen.

Behövs bil så kan jag låna en mot bensinkostnaden.

Snabbt räknat i huvudet så har jag sparat ca 35-40000kr i bensinpengar, runt 5000kr i försäkring, runt 4000kr i skatt, sen tillkommer alla reparationer m.m.

Nu var iofs pengar inget bekymmer för dig, men det är ju kul att räkna på det iaf. Blir en del pengar till slut.

Jag var extremt lat innan jag sålde bilen, kunde ta bilen till Statoil, som ligger 2min cykelväg bort, bara för att köpa en chokladbit om jag blev sugen på kvällen, liknande saker hände allt för ofta. Tappade tillomed ett par kilon veckorna efter att jag sålde bilen, hahah.

Ta med allt sånt i kalkylerna, om du skaffar bil, cykla eller gå ändå till närbutikerna. Använd bilen endast när den behövs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är själv inne på att skaffa bil, och vad som är viktigt för mig är tidsfaktorn (i och med att tid är något av det viktigaste man har, i min mening).
Nu bodde du ju dock nära tunnelbanan, men hur ser din restid mot jobb ut, kommunalt VS bil?

Själv skulle jag spara runt 1,5 timme i restid _varje_ dag till jobb, med bil (!!)

SL nu även bestämt sig för att höja priset mot hösten.
Är så jävulskt less på att stå packad som boskap på en överfull tunnelbana som ofta blir försenad, och därtill tyvärr ligger så dåligt till att en sträcka som tar 15 min med bil tar 1 timme (dörr till dörr då, promenaderna tar en stund..), inte en chans att jag är sugen på att börja betala MER för det, men nu hamnade vi halft offtopic.

Så helt enkelt, i min mening, pendlar man till jobbet, sure. Men att bara köpa en bil för "fritidsanvändande", så hade jag nog inte tyckt att man fått nog valuta...

Skrivet av x86:

Jag har en helt ny bil som kostar mig 2200/mån inkl service, avbetalning, skatt, försäkring. 300sek för garage i månaden. Ca 500kr soppa/mån. Så cirkus 3000:- inkl allt per månad.
!

Vad kör du för nått? 2200:- per månad för det du får verkar ju intressant
Jag har hamnat i samma onda cirkel som när man ska köpa ny elektronik, vad man än väljer så börjar man hela tiden titta på snäppet värre... vilket visat sig bli extremt kostsamt när det gäller bilar

Permalänk
Medlem

Bil är praktisk. Där är det slut med det positiva

Om du ska köpa en bil, titta på vad skal du använda den till (kombi / sedan), körlängden (diesel / bensin), märke. Modell kommer från budgeten

Jag har precis bytt Volvo S40 2005 mot en VW Passat 2008 TDI. 100k i lån, ca 2500kr i mnd med forsäkring.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Hyr en bil när du behöver istället?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Visst en bil kostar, men det är fan så mycket goare än att behöva lita på kommunaltrafiken. Bil = frihet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Många bra svar!

Jag tror nog det blir så att jag står över bilköp tills min livssituation förändras. Köra bil till jobbet varje dag har jag inte tänkt göra ändå, det vinner jag inte så mycket på. Det går på runt 15-20 minuter medan cykeln tar 25 (på sommaren) och bussen kanske 30. Sen är jag lite emot dagliga transporter med bil också, man ska inte behöva en 1700 kg tung fossilbränsledriven maskin för att förflytta en person och hans väska fram och tillbaka till jobbet dag ut och dag in. Det är feltänkt från början.

Frågan är dock om inte Mr. Bravos inlägg fäller avgörandet. Fy fan för att behöva ställa sig och skrapa rutorna, sätta sig i en kall bil och vänta tills imman på rutorna försvinner innan man kan åka iväg... Då är det nästan skönare att glida iväg på cykeln med skidglasögon, Hestra-vantar och underställ!

Jag tror det blir att satsa ännu mer pengar på cykeln. Kanske köpa en stryktålig mountainbike med dämpning som jag kan ha när det är snöigt och eländigt, och varför inte en cykelvagn att lasta på om jag vill ha med mig någonting. Kanot och surfingbräda kan jag ha nere på varvet där familjen har båten, det är ändå närmare stan. Och om det verkligen kniper kan jag ta bussen ner till lokala Statoil-macken och hyra en bil, jag har nog råd att göra det rätt många gånger för de pengar det kostar att ha köpa en bil.

Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag: bil är nog inget för mig där jag bor just nu.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

jag har bil PGA att jag bor i vällingby och jobbar i kungenskurva och att åka tunnelbana--->tvärbana--->buss inte alltid är roligt och tar oftast runt en timme. med bilen på morgonen är jag på jobbet på ungefär 20 minuter. eftermiddagarna därimot är det ibland överjävligt med köer och kan då ta ungefär lika långt tid som komunalt.

sen att åka till kompisar och åka till min bror som bor flera mil bort så är det nästan så att jag måste ha bil om jag vill besöka honom.

men har man som du allt nära så ser jag ingen som helst fördel med det förutom friheten och givetvis på vintern, speciellt när man är sjuk på vintern så kan det vara underbart att ta bilen till affären.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är själv inne på att skaffa bil, och vad som är viktigt för mig är tidsfaktorn (i och med att tid är något av det viktigaste man har, i min mening).
Nu bodde du ju dock nära tunnelbanan, men hur ser din restid mot jobb ut, kommunalt VS bil?

Själv skulle jag spara runt 1,5 timme i restid _varje_ dag till jobb, med bil (!!)

SL nu även bestämt sig för att höja priset mot hösten.
Är så jävulskt less på att stå packad som boskap på en överfull tunnelbana som ofta blir försenad, och därtill tyvärr ligger så dåligt till att en sträcka som tar 15 min med bil tar 1 timme (dörr till dörr då, promenaderna tar en stund..), inte en chans att jag är sugen på att börja betala MER för det, men nu hamnade vi halft offtopic.

Så helt enkelt, i min mening, pendlar man till jobbet, sure. Men att bara köpa en bil för "fritidsanvändande", så hade jag nog inte tyckt att man fått nog valuta...

Vad kör du för nått? 2200:- per månad för det du får verkar ju intressant
Jag har hamnat i samma onda cirkel som när man ska köpa ny elektronik, vad man än väljer så börjar man hela tiden titta på snäppet värre... vilket visat sig bli extremt kostsamt när det gäller bilar

Seat Ibiza - en Wolksvagen Polo i förklädnad, dock med deras nyaste plattform. Grym bil för pengarna. Messa gärna om du undrar något

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

5min med bil till jobbet, 25-30min kommunalt. Sen är det så himla mycket lättare när man vill hitta på spontana saker när man har en bil.

Permalänk
Inaktiv

15 minuter med bil till jobbet mot för att ta bussen 23.00 när man börjar morgon-skiftet 05.00 eller inte komma hem på kvällen när man jobbat kvälls-skiftet då är det guld värt

Permalänk
Medlem

Klarade mig i 10år utan bil, hade ej möjlighet till att låna bil heller så totalt bil lös var jag. Enda anledningen att jag införskaffade bil igen var för att jag skulle för bättre/smidigare restid till mitt nya jobb.
Visst fanns det tillfällen då man skulle vilja ha en bil för frakt osv men med tank på hur mycket pengar jag sparade på att åka lokalt i 10år så var det ett mindre problem.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

5min med bil till jobbet, 25-30min kommunalt. Sen är det så himla mycket lättare när man vill hitta på spontana saker när man har en bil.

Om det bara tar 5 minuter med bilen går det väl lika bra att cykla? Verkar onödigt att sätta sig i bilen eller trassla med bussar/tåg... Annars är just tvärförbindelser det sämsta med kollektivtrafik. Oftast är den gjord så att man snabbt kan ta sig från ytterområden in till stadens centrum, men ska man från ett ytterområde till ett annat blir det ofta byten och långa omvägar.

Men jag tycker man klarar sig utmärkt utan bil. Det är väl om man ska hälsa på släkt eller vänner ute på vischan men då får de helt enkelt hämta upp vid närmsta busshållplats eller station.

Ibland går kollektivt dessutom fortare. Från Stockholm når man Göteborg på under 3 timmar och Malmö på drygt 4 med tåget, och till Uppsala tar man sig på 40 minuter. Svårt att klara det med bil om man ska följa trafikreglerna. Dessutom kan man t.ex. se på film eller ta en tupplur under resan istället för att koncentrera sig på att köra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Om det bara tar 5 minuter med bilen går det väl lika bra att cykla? Verkar onödigt att sätta sig i bilen eller trassla med bussar/tåg... Annars är just tvärförbindelser det sämsta med kollektivtrafik. Oftast är den gjord så att man snabbt kan ta sig från ytterområden in till stadens centrum, men ska man från ett ytterområde till ett annat blir det ofta byten och långa omvägar.

Men jag tycker man klarar sig utmärkt utan bil. Det är väl om man ska hälsa på släkt eller vänner ute på vischan men då får de helt enkelt hämta upp vid närmsta busshållplats eller station.

Ibland går kollektivt dessutom fortare. Från Stockholm når man Göteborg på under 3 timmar och Malmö på drygt 4 med tåget, och till Uppsala tar man sig på 40 minuter. Svårt att klara det med bil om man ska följa trafikreglerna. Dessutom kan man t.ex. se på film eller ta en tupplur under resan istället för att koncentrera sig på att köra.

Det vore inga problem egentligen att cykla till jobbet, däremot har jag ett ganska krävande jobb så jag känner inget större behov av den träning som cykling till jobbet skulle bidra med.

Permalänk

har också täkt på det,flera ggr och jag har bara kommit fram till att det enda possetiva med bil är att kunna åka när man vill.

jag själv bor en liten bit utanför s-valls centrum.
jag har nära till busshållplats vilken jag enbart använder då jag ska till gym eller till mitt jobb/praktikplats vilket blir 5 dagar i veckan.
i månaden kostar detta mej 600 spänn då jag använder ett sånt där period kort.
missar jag en buss så går det en till om 10 min och 10 min kan man uthärda,såvida det inte är svin varmt ute dvs.

behöver ej oroa mej för bensin,försäkringar,skador på fordonet osv och behöver ej lägga ut löjligt höga summor per månad på det(ja,beroende på vilken bil man har då givetvis).

så,om man frågar mej,600 kr i månaden samt några minuters väntan vs en massa dyra bensin pengar(samt det andra) och kunna åka när man vill,så vinner att inte ha bil enligt mej.

kan även tillägga att jag har familj(2 barn) och det har funkat kanon med buss/cykel som transportmedel för oss.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Bil pga jag älskar att köra värt det? Lätt finns inget roligare än lite adrenallin. Nej men friheten är allt slippa kolla när går bussen? Kan jag ta bussen hem från polarna? Sista tåget från där många av mina kompisar bor går hem vid 9 vem fan vill hem vid 9? Nej sitta med kompisarna till 2-3 på natten och ha skoj. Samt kunna bara ut och åka, mitt körande är nästan mer nöje än praktiska skäl samt lathet. 10min promenard nej ta bilen! Förra helgen åkte jag 22mil vet ni vart jag åkte? Ingenstans bara åkte ut med kompisarna och glida samt köra lite race.