Permalänk
Medlem

Bästa windows till HTPC?

Har byggt en htpc men kan inte bestämma mig vilket os jag ska köra.
Jag vill ha windows men vilken version är stabilast och snabbast?
Tänkte bara köra XBMC men vill ändå kunna hoppa ut i windows.

Kan man köra Win 7 och typ ta bort alla onödiga program så att det flyter på bättre?
Eller ska man köra XP som kanske går snabbare?

Jag kör ett Asus E35M1I-Deluxe moderkort med 2gb ram, 40gb hdd.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Windows 7 är ju snabbast (varierar ju såklart) men med 2 gb ram så lönar det sig inte direkt. Så kör hellre Windows XP då.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

XP har inte stöd för en hel del när det kommer till rendering sen ska vi inte nämna ljud api'n i xp...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Windows 7 är ju snabbast (varierar ju såklart) men med 2 gb ram så lönar det sig inte direkt. Så kör hellre Windows XP då.

Okej, kan man strippa ner det typ?
Ta bort massa program som är onödigt? Vad kan man ta bort isåfall?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

XP har inte stöd för en hel del när det kommer till rendering

Just det, då får det väl bli Sjuan ändårå.
Tänkte jag skulle göra 1-2gig med memoryboost också eller va det kallas.

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson9:

Just det, då får det väl bli Sjuan ändårå.
Tänkte jag skulle göra 1-2gig med memoryboost också eller va det kallas.

7 original utan massa bloatware, eller egeninlagt lullul flyter förvånanvärt fint. det ska nog fungera utan några större ändringar... memory boost har jag ingen erfarenhet ifrån som så. mer än från vista tiden när det var modernt. märkte personligen ingen skillnad alls.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

7 original utan massa bloatware, eller egeninlagt lullul flyter förvånanvärt fint. det ska nog fungera utan några större ändringar... memory boost har jag ingen erfarenhet ifrån som så. mer än från vista tiden när det var modernt. märkte personligen ingen skillnad alls.

Okej, men tror du det kan vara nån skillnad mellan Home Premium och Ultimate versionen?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du bör ju klara dig med W7 basic på en HTPC, du är ju själv inne på att banta bort allt lullull.
XP har mycket sämre stöd för avkodning på grafikkortet av film än 7 an har så skulle rekommendera det, skulle väll å andra sidan aldrig rekommendera XP till nått.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Windows 7 är ju snabbast (varierar ju såklart) men med 2 gb ram så lönar det sig inte direkt. Så kör hellre Windows XP då.

Det är absolut inga problem med 2GB minne i Windows 7.
Jag kör FTP, XBMC, MySQL (för XBMC databas) på min HTPC och ligger på normalt cirka 1GB användning.

Permalänk
Medlem

Sådan skillnad är det inte, kolla windows hemsida så finns det ju fina tabeller över vad som saknas/finns med på de olika.

7an anpassar sig efter mängden ram som finns tillgängligt, i hur mycket filer som ligger cashade.

Med mina 4gb allokerar den vanligtvis kring 1.2gb vanligt användande, drar man bara i 2gb sammanlagt landar den på c.a 800 tror jag, viss skillnad blir det såklart, men för en htpc spelar det ingen roll, det handlar inte om att spela och glömma bort photshop+annat i bakgrunden.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

XP är solklart min favo igenom tidera, men det är inte ett snyggt OS.

HTPC ska vara lite flashigt xD

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!