Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Vi hade en IBM-PC redan 1982 av modell 5150.

Hm, jag hade för mig att efterfrågan i USA var så stor att IBM dröjde till början av 1983 innan de började sälja 5150 i Sverige och resten av Europa. Det kanske var precis i slutet av hösten 1982? Den lanserades ju i USA i augusti 1981, och en titt i gamla nummer av Mikrodatorn borde kunna reda ut när de började att säljas här. Jag vet dock att hemdatortidningarna skrev om fördröjningar. Alternativt direktimporterade ni eller er återförsäljare från staterna?

IBM XT 5160 lanserades förresten i USA i mars 1983, så det var bra jobbat om IBM Sverige började sälja den redan månaden efteråt. På IBM:s egen historiksajt står det att 5150 lanserades i resten av världen i januari 1983 vilket skulle innebära att 5150 PC fick 2-3 månader på icke-amerikanska marknader innan den fick intern konkurrens från den (förmodligen också dyrare) 5160 XT.

Permalänk
Medlem

Min första dator fick jag av farsan i julklapp 1988: en Commodore 64 med bandstation. Jag hade önskat mig en Amiga 500 ...
Jag skaffade en diskettstation till den och lärde mig att programmera både BASIC och maskinspråk på den, men ville fortfarande ha en Amiga 500. Då fick jag en Atari 520 STe!
Till slut så sparade jag in pengar och köpte en Amiga själv.

Min första hårddisk var en halvhöjds SCSI-hårddisk på 40 MB i en låda som man pluggade in på vänster sida på Amiga 500:n. I lådan satt också 2MB RAM.

Min första PC (dator #5) byggde jag ihop från komponenter köpta på Skribofont i Stockholm 1997. ATX och USB var helt nytt då. Den uppgraderade jag successivt med enskilda komponenter fram tills förra våren. Då var det endast lådan och diskettstationen som var kvar från början.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vår första familjedator var någon OEM-burk med en Intel Pentium II som körde Windows 98. Minns att den tog nästan ett dygn på sig att installera. Tyvärr var jag så liten då så jag minns inte någon annan spec på den, men köra RollerCoaster Tycoon 2 och GTA2 kunde man, och det räckte o blev över

Min första egna dator var en bärbar HP Compaq NX 7300 jag köpte efter mitt första sommarjobb, gick väll på nästan 5000kr. Fick även med Windows Vista, och vilken skillnad det var mot XP som jag använt tidigare(ja, jag gillade faktiskt Vista). En Intel Celeron M 440 klockad till 1,86GHz satt i, och ett mindre kul Intel GMA 950 stod för bild. Riktigt bra skärm vill jag minnas, ångrar idag att jag sålde den då tangentbordet var ett av de skönaste jag använt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Hm, jag hade för mig att efterfrågan i USA var så stor att IBM dröjde till början av 1983 innan de började sälja 5150 i Sverige och resten av Europa. Det kanske var precis i slutet av hösten 1982? Den lanserades ju i USA i augusti 1981, och en titt i gamla nummer av Mikrodatorn borde kunna reda ut när de började att säljas här. Jag vet dock att hemdatortidningarna skrev om fördröjningar. Alternativt direktimporterade ni eller er återförsäljare från staterna?

IBM XT 5160 lanserades förresten i USA i mars 1983, så det var bra jobbat om IBM Sverige började sälja den redan månaden efteråt. På IBM:s egen historiksajt står det att 5150 lanserades i resten av världen i januari 1983 vilket skulle innebära att 5150 PC fick 2-3 månader på icke-amerikanska marknader innan den fick intern konkurrens från den (förmodligen också dyrare) 5160 XT.

Det kan även vara jag som är lite off på året, det var trots allt ett tag sedan. Det kan ha varit 83 vi skaffade 5150 också. Du har uppenbart bättre koll på de sakerna än vad jag har, så jag graderar mig lite och är lite reserverad om året. Av dina uppgifter att döma (som jag inte betvivlar för 5 öre) så är det mer troligt det var 83 vi fick den.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Första datorn var någon IBM burk med 386 eller 486 cpu i sig, var bara runt 4år gammal så allt minns man inte, cdrom hade den inte men Windows 3.1 (eller var det 3.11?) kördes på den, det här var nån gång under tidiga 90talet.

Andra datorn vart sen en Compaq Presario runt 1996 med någon Pentium cpu på cirka 166-200MHz, 32mb ram och integrerad grafik av nåt slag, hddn var inte mer än 2gb Windows95 hade den iallafall.

Sen 1997-1998 ännu en IBM (aptiva) med Pentium2 233MHz (eller det kanske var en MMX?), 96mb ram, 4gb hårddisk, integrerad grafik men uppgraderades sen till ett Voodoo2 8mb Alla spel såg så mycket snyggare ut sen (kommer aldrig glömma Unreal och Quake2 <3 ).
Också denna körde Windows95 först men sen uppgraderades det till Windows98SE.

Sen har det väl varit ett antal olika OEM datorer (Pentium4 baserade), men den första datorn som jag byggt själv och köpt själv hade jag inte föräns 2005 (sent jag vet ).
Athlon64 3000+, 1gb ddr pc3200, 320gb hdd, nvidia 6800gt 256mb

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

köpte för egna insparade pengar (dvs julklappar, födelsedagar och andra sätt) en c64 den 24dec 1983, har den fortfarande kvar

/Daniel

Permalänk

siemens nixorf

Min första dator 1995 eller 1996 tror jag det var är en siemens nixdorf som fortfarande fungerar om man väcker han. Det är en 166mhz processor och det satt 16mb ram i han. Dock uppgraderades det till 48mb ram lite senare. Någon gång skall jag se om han vill ha 128mb stickor. 256mb stickor är nog att ta i lite väl.

Men allt fungerar sitter ett 10mbit isa kort som jag betalade 500kr för på den tiden. Den kom med integrerat ljudkort men jag satte i ett AWE64Gold och sen ett Voodoo 1 kort i den. Det var tider det!

Hårddisk sitter det i en IDE 2.0GB disk. Sen en 16X optisk CD läsare. Floppy drive. Inget 56k modem dock. Körde det via Serial porten. Dock vet i fasiken vart det tog vägen. Kanske skall stoppa ett pci modem i den just for old sakes.

Det är min första dator som kan kallas dator. Annars hade jag en Vic64 vill jag minnas den hette innan som jag bara spelae spel på. Men detta var en dator som jag faktiskt förstod mig på

Dock finns ingen bild på google på just den jag har. Lite trist. Var rätt snyggt chassi faktiskt!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Första datorn var en:
Athlon 64 x2 2,9 Ghz
2x2 Gb Kingston hyper x ddr2
Ace 500w
Hitachi 500 Gb
XFX Geeforce 9800Gtx/Gtx+
Det är väl det jag kommer ihåg av den. Förvånansvärt nog så pallade processorn bfbc2 relativt bra (flaskade men funka med en fps på 30-40)för att vara så gammal. Kompisen har fortfarande denna rigg men då han tog sönder processorn har den ersatts med en Phenom x3 a.
Han tryckte ner processorn i sockeln utan att ha tagit upp bygeln eller vad man nu ska kalla det, det resulterade i att en pin blev tillplattad bortom all räddning. Det som va lite kul var att processorn fungerade utan den pinnen (extremt dåligt men endå). Senare böjde han av ytterligare en o då dog den

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Detta var vad vi hade när jag gick i åttan. Gud vad gammal jag känner mig nu

Ahh Ericsson Pc, vilka minnen. Det var min första dator, fick den i 7-årsåldern då farsan tog hem en från jobbet. 10MB hårddisk modell brunstig kalkon, 8088 @ 4,77 MHz. Jag spelade Kings Quest, Microsoft Decathlon, Sun Tzus Ancient art of war, Test Drive mm allt i 4 nyanser av brunt och ackompanjerat av ett gällt tutande från den inbyggda högtalaren. Dessutom programmerade jag en del i Basic och Pascal och inledde på så vis min karriär som programmerare. Efter ett par år ersattes den av en Taiwan-byggd IBM AT-kopia och den eländiga maskinen fick mig att överge PC för Mac.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk

Första datorn som min familj skaffade kommer jag inte ihåg, början på 90-talet säkert. Min egen första dator var en Pentium 133MHz utrustad, runt 1gb hårddisk och anförskaffades 1995. Var 9-10 år och som jag spelade på den

Permalänk
Medlem

Den första riktiga datorn var en som någon av föräldrarna tog igenom jobbet, den var snordyr (närmare 20papp efter 3års avbetalning...) men den var ganska snabb trots allt, PIII 550mhz, 512ram och Riva TNT2 som sedan vart ett Geforce2 vilket gjorde så att CS flöt som en dröm

Det sköna med den datorn var att den var supersilent med en systemfläkt som knappt hördes och hårddisken låg i en plåtburk med vaddering så det är troligtvis därför jag är så petig idag när det kommer till ljudet från burken hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Det sköna med den datorn var att den var supersilent med en systemfläkt som knappt hördes och hårddisken låg i en plåtburk med vaddering så det är troligtvis därför jag är så petig idag när det kommer till ljudet från burken hehe.

Hehe, min första dator lät som ett tröskverk. Hårddiskens rörelser verkligen resonerade i chassit, troligtvis därför jag trivs bäst i serverrummet idag

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

En Amiga 500 me extra minne å en massa pirat disketter, saker annat än spel förstod man inte på den tiden å roligt hade man att me att sitta å spela double dragon me broder. Har den i en scan kartong i garderoben men tyvärr funkar den inte längre men har funderat på att köpa en ny så man kan spela alla roliga spel igen.

hade även en dator hoss farmin vet tyvärr inte specs men tror de vart windows 2 på den vilket farsan gnälde över å fick en me win 95på tillslut, då jävlar blev de att spela doom som liten palt

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Hehe, min första dator lät som ett tröskverk. Hårddiskens rörelser verkligen resonerade i chassit, troligtvis därför jag trivs bäst i serverrummet idag

Inte min första HD, men man glömmer aldrig sin första BIGFOOT

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Ordentliga lager i gamla diskar, låter som ett trasigt hjullager i bilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den jag fortfarande har...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

AMD Sempron 1.8 Ghz Socket 754
ATI Radeon X800GTO
1 Gig DDR1 ram
WD 250 Gig
MSI K8N NEO3-F

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Min absolut första var en VIC64. Min första egna PC var runt 1998 och såg ut såhär:

P2 350
Fujitsu 6.4gb + Ibm 15gb
Voodoo2 16mb/AsusV3800TNT2 32mb
(Voodoo´t i komb. m. Vanl. 8mb 2d)
PC100 64mb+128mb
Abit VH6 Moderkort
CD-rom 32x
Plextor 8x4x32
Floppy 1st
Ljudkort Creative pci 64
V90 56k modem x2 pga blixt
låda 250w
Scanner Agfa Snapscan 1236 scsi

Inköpt hos Datormäklarna

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Fick min äldre brors C64 när jag fyllde år någon gång tidigt 90-tal.

Lyckan var total

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASRock P67 Extreme4 GEN 3 - Intel Core i7 2700K@4500MHz - Corsair H80 - G.Skill Ripjaws X Performance 16GB - Asus GTX 1060 6GB
Corsair Force 3 120GB - 2TB Seagate - Asus Xonar DX - NZXT HALE90 850W - Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Första egna datorn var en Atari 130XE med bandare.. horribel maskin som envisades med self-test hela tiden.. Detta var typ 1985

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Min första dator var en C64 med diskettstation och en jäkla massa olovliga spel

Sen när vi kommer till lite modernare tider var det en Pentium 100 med 8mb ram och 1GB hårddisk. 14" skärm. Jag uppgraderade grafikminnet från 1mb till 2 har jag för mig. Köpte en minnesmodul som det bara var att klicka dit :D. Ett S3-kort om jag inte minns fel. Det var en dator med multimeriapaket så ljudkort och en 4X cd-rom var det också med. Ja jäklars....

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Texas instruments TI99
Zinclair zx spectrum
VIC-20
C64

är osäker på årtalen jag hade dessa, var ju liksom inte så gammal då

Edit: F*n att man inte sparat demhade vart kult sitta med dom nu ju , minns hur jag gjorde ett hemmagjort kortspel i basic på 64:an men usel grafik och äckligt monotomt ljud, sedan alla gamla spel som paperboy, ghostngoblins etc=)

Permalänk
Hedersmedlem

Min första EGNA dator var en Amiga 500 som jag fick i julklapp 1988. Satt mest och spelade "Sword of Aragon" på den

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Det enda jag minns av min första dator var då vi uppgraderade den, bytte moderkort till ett Soltek, minns även modellen Sl75drv5 rena rama toket att hitta drivare till kortet efter 4 år typ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Det kan även vara jag som är lite off på året, det var trots allt ett tag sedan.

Ingen fara, det är bara kul om man kan påvisa fakta och komplettera historieskrivningen. Även om ni köpte 5150 någon gång 1983 var det bland de första i Sverige, oavsett om de såldes parallellt med 5160 eller inte. Som sagt några gamla nummer av Mikrodatorn och/eller Computer Sweden skulle kunna skingra många dimmor, speciellt om man läser annonserna från den tiden. Ännu bättre om du hade haft kvar ett kvitto som det stod 1982 på, då hade man nästan med säkerhet kunnat räkna ut att återförsäljaren importerade direkt från USA istället för att vänta på IBM Svenska.

Jag vet att det fanns programvaruföretag i Sverige som lät direktimportera IBM PCjr (1984) för att hinna utveckla egna program tills dess datorn fanns att köpa i Sverige. I det fallet är jag dock osäker på om PCjr någonsin såldes i Sverige så eventuella svenskspråkiga program de hunnit utveckla fick kanske anpassas till de större IBM PC/XT för att alls ha en marknad att säljas på.

Permalänk
Medlem

Min första dator öht var en Atari 520ST, min första PC var en 486 SX25(MHz) med 2MB ram och 85MB HD som senare uppgraderas med en DX2 66 overdrive processor, 2MB ram extra, CD läsare och 420MB HD, den uppgraderingen gick på runt 6000kr vill jag minnas.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Min första "värsting" var en HP vectra VE med en Pentium MMX 200Mhz, 32mb ram och en 2GB quantum hårddisk som ylade redan som ny Har kvar den datorn än komplett med 15" skärmen, tangentbord, mus, 56k modem, mm. Till och med alla böcker, skivor och disketter finns till den och orginal Windows 95 skivan
Skrivaren som är en deskjet 400 använder jag än efter 13 år

Den var lite speciell då den gick att starta med att trycka på mellanslag på tangentbordet och även hade en inbyggd högtalare med volymkontroll på framsidan.

Allt som hänt med den är att hårdisken började tappa sektorer så den blev utbytt mot en seagate 2gb och en extra minnessticka på 32mb sattes i.

Permalänk
Medlem

Min första burk var en AST med pentium, tror det var 60MHz, med 4mb RAM och 2x CDROM. Hårddisken var på härliga 512Mb om jag inte minns fel. 28.8 modem. 13" skärm.
Detta var 1993-1994 eller något sånt.

Andra datorn var köpt från en mindre lokal datorbutik, så minns inte vad den hette men det var Pentium MMX 166MHz, 24Mb RAM och 12x CDROM med 2,14Gb HDD och 4 Mb grafikminne. Gick man in i BIOS på den maskinen så kunde man själv sätta i vilken hastighet CPUn skulle jobba:
66, 100, 133, 166, 200 eller 233MHz (det sista gick inte för då blev den överhettad).
Denna körde vi med en 14" skärm.

Den hade vi väldigt länge, för nästa dator var en Compaq 600MHz med 128Mb RAM, 32Mb Riva TNT grafikkort, 10Gb HDD, 17" skärm och trådlös mus! Här införskaffade vi även 0,5Mbit ADSL från Telia.

Stannar historiken där, för nästföljande burkar (2 st inkl. nuvarande) är inte retro någonstans.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

En C64:a med bandstation. Köptes sedan en 5.25" diskettstation.
A500 som dog, sedan en A1200. 3.5" disketter yeah! hade många många...

Sen köpte jag en 386:a med 2mb RAM från skolan, som jag tryckte mer RAM i, 8mb för att vara exagt.
Sedan rullade Liero på bra!
486, P90, 233, 400 unt zu weiter..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Olivetti SX50