Permalänk
Medlem

HX650 eller AX750

I5 2500K
WD Caviar Blue 500GB
Asus GTX560TI DC11 TOP
Fractal Design R3
NH-U12P SE2

Ska beställa en ny dator och är lite osäker på valet av nätaggregat och inte på vad som räcker för att förse datorn med tillräckligt mycket ström utan ljudnivån. Är det värt 400kr extra för det knäpptysta AX750 eller kommer HX650 vara nog tyst (knappt hörbart) tillsammans med resten av delarna? Då datorn enligt nätaggregatskalkylator ska dra runt 340 watt oklockat så börjar den komma upp i de wattantal där fläkten börjar jobba hårdare hos HX650 och enligt en kommentar på inet ska fläkten låta mycket efter 50%.

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde kolla på andra saker än bara ljudnivån när du väljer nätaggregat också.

AX750 är ju gold-certifierad, vilket innebär högre verkningsgrad och därmed lägre strömförbrukning. AX750 är dessutom 100% modulär, vilket kan vara en skön feature.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Om det är värt det är upp till dig själv, Leifson har gett dig några anledningar till varför det kostar 400kr mer men 750watt är så jävla overkill för ditt system, hade du kört dubbla kort hade det varit försvarbart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=640129
Det är mitt tips, vill du ha modulärt köp 650wattare som är någon hundralapp dyrare. Det har en bra ljudnivå rakt igenom registret, Sweclockers testade 650/750 wattaren och fläkten snurrade i typ 700rpm vid 100% load vilket HX650s fläkt snurrar i när datorn idlar i princip.

Permalänk
Medlem

AX är ju dyrare, helt modulärt och dessutom tyst upp till 20% användning
HX är billigare, inte modulärt och låter mer

Permalänk
Medlem

Värsta fall kan du ju köpa mitt hx750 för en tusing näh men jag skulle nog köra på ett AX. Nätagg är det sista man ska snåla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Värsta fall kan du ju köpa mitt hx750 för en tusing näh men jag skulle nog köra på ett AX. Nätagg är det sista man ska snåla på.

För all del. Men det är ännu viktigare att ha ett lämpligt nätaggregat för ditt system. Att ha ett 1200w-system för ett ensamt GTX580 (tar bara något ur luften) är rent oförsvarsbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

För all del. Men det är ännu viktigare att ha ett lämpligt nätaggregat för ditt system. Att ha ett 1200w-system för ett ensamt GTX580 (tar bara något ur luften) är rent oförsvarsbart.

Yup. Fast nu handlade ju tråden om ett HX650 eller ett AX750. AX750 är ändå inte överkill för ett Geforce 560ti, bättre att man ha lite över än att det saknas även om 650w räcker gott och väl för det han har. Fast han kanske vill köra SLI i framtiden då kan 750 ligga lite bättre till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Yup. Fast nu handlade ju tråden om ett HX650 eller ett AX750. AX750 är ändå inte överkill för ett Geforce 560ti, bättre att man ha lite över än att det saknas även om 650w räcker gott och väl för det han har. Fast han kanske vill köra SLI i framtiden då kan 750 ligga lite bättre till.

Jag skulle påstå att ett 550w räcker gott och väl, och blir över med peripherals och överklockningsrum.
Den stora majoriteten som överväger SLI/CFX kommer aldrig till skott.

Av alternativen? HX650. Men ännu hellre det 550w guld som länkades högre upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag skulle påstå att ett 550w räcker gott och väl, och blir över med peripherals och överklockningsrum.
Den stora majoriteten som överväger SLI/CFX kommer aldrig till skott.

Av alternativen? HX650. Men ännu hellre det 550w guld som länkades högre upp.

Fast HX650 är ju egentligen ett guld, bara Corsair som inte vill märka ut det

Permalänk
Medlem

Jag är väl medveten om att både 650 och 750 är overkill för de komponenter jag ska ha då datorn drar 340W vid 100%. Men för att inte fläkten ska gå på högvarv som den lär göra med ett litet agg så drar jag på så mitt system går på under 50% av aggregatets fulla kapacitet. NZXT agget du länkade verkade intressesant men prislappen som ligger på 1200 för det modulära är för hög med tanke på att AX agget endast kostar 200kr mer och finns hos dustinhome som jag tänker beställa ifrån pga att andra delar inte finns hos inet, samt att den är helt modulärt. Tänkte mer på hurvida ljudnivån på HX650, om den är något man kan störa sig på som gör det värt att lägga ner 400kr extra för AX750 som jag har läst ska vara näst intill ljudlös på låg belastning. Detta för att jag inte hittat mycket information om ljudnivån hos HX650 annat än standard kommentarerna hos internetbutikerna som "tyst, sval och kraftfull" som inte säger mig något. De recensioner från seriösare sidor som jag sett har inte heller dragit upp mycket om ljudnivån som får en att få en större inblick i den till skillnad från de jag läst om AX750.

Permalänk
Skrivet av Martin93:

Jag är väl medveten om att både 650 och 750 är overkill för de komponenter jag ska ha då datorn drar 340W vid 100%. Men för att inte fläkten ska gå på högvarv som den lär göra med ett litet agg så drar jag på så mitt system går på under 50% av aggregatets fulla kapacitet. NZXT agget du länkade verkade intressesant men prislappen som ligger på 1200 för det modulära är för hög med tanke på att AX agget endast kostar 200kr mer och finns hos dustinhome som jag tänker beställa ifrån pga att andra delar inte finns hos inet, samt att den är helt modulärt. Tänkte mer på hurvida ljudnivån på HX650, om den är något man kan störa sig på som gör det värt att lägga ner 400kr extra för AX750 som jag har läst ska vara näst intill ljudlös på låg belastning. Detta för att jag inte hittat mycket information om ljudnivån hos HX650 annat än standard kommentarerna hos internetbutikerna som "tyst, sval och kraftfull" som inte säger mig något. De recensioner från seriösare sidor som jag sett har inte heller dragit upp mycket om ljudnivån som får en att få en större inblick i den till skillnad från de jag läst om AX750.

HX serien låter endel - för mkt enligt mig!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

HX serien låter endel - för mkt enligt mig!

Tack för det svaret. Då får det helt enkelt bli en AX750.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gisele:

Fast HX650 är ju egentligen ett guld, bara Corsair som inte vill märka ut det

Tror inte att den når upp till guld.

Isåfall skulle väl Corsair skriva ut det? Vad har de att förlora på det liksom..?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

NZXT eller Cooler Master om du ska ha ett tyst agg.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Tror inte att den når upp till guld.

Isåfall skulle väl Corsair skriva ut det? Vad har de att förlora på det liksom..?

De skulle förlora det extra priset de kan ta ut för AX-nätaggregaten, för det första Vem skulle köpa AX om de kunde få ett HX då? Förutsatt att det är sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

De skulle förlora det extra priset de kan ta ut för AX-nätaggregaten, för det första Vem skulle köpa AX om de kunde få ett HX då? Förutsatt att det är sant.

Snarare att olika sidor(johnnyguru har jag för mig) testade och kom fram till att det inte håller 80+ guld.

Då blev det helt enkelt silver.

Citat:

"We believe in standing behind our products; we cannot make a marketing claim based on test results that were so close to the edge of the Gold and Silver specifications. Because of this, we have chosen to market the HX750/850W as Silver, not Gold."

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?p=418514

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Snarare att olika sidor(johnnyguru har jag för mig) testade och kom fram till att det inte håller 80+ guld.

Då blev det helt enkelt silver.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?p=418514

Det kan jag absolut tro. Jag bara spekulerade under förutsättningen att den första killen visste vad han pratade om.
Men tack för att just du postade; jag behövde ha tag på artiklarna om SLI i olika PCI-E hastigheter och hade glömt vem som hade det i sin signatur.
Gäller de för CFX också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Det kan jag absolut tro. Jag bara spekulerade under förutsättningen att den första killen visste vad han pratade om.
Men tack för att just du postade; jag behövde ha tag på artiklarna om SLI i olika PCI-E hastigheter och hade glömt vem som hade det i sin signatur.
Gäller de för CFX också?

Jadå, det gäller för båda

TS: jag skulle kört på AX750 och sett det som en investering av något slag. Det lär dessutom vara passivt vid idle.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kör ett AX850 i mitt system, är helt tyst! Och har inte äns sigopanelerna på atm. Nackdelen är väll den blir fruktansvärt varm! Och som sagt är ax-serien känd för att whina, och nja, det är inte det roligaste. Annars är det ett klockrent köp!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Har haft Hx850 nu i ca 6mån har aldrig hört ett den. Stock fläktarna på chassit låter mer även med fläktkontroller.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av frozrr:

Och som sagt är ax-serien känd för att whina, och nja, det är inte det roligaste. Annars är det ett klockrent köp!

Corsair TX vet jag är det, men det är första gången jag hör att Seasonic X-serien är kända för att whina.

Jag nämner Seasonic X eftersom enda skillnaden mellan Seasonic X och Corsair AX är plåten och fläkten - det är exakt samma nätaggregat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zcenicx:

Corsair TX vet jag är det, men det är första gången jag hör att Seasonic X-serien är kända för att whina.

Jag nämner Seasonic X eftersom enda skillnaden mellan Seasonic X och Corsair AX är plåten och fläkten - det är exakt samma nätaggregat.

För att ge Zcenicx lite vatten på sin kvarn så har ni följande fakta;

Citat:

The new Corsair AX power supply series have 80 Plus Gold certification, full modular cabling system, and single +12 V rail, being based on Seasonic’s X Series. Seasonic offers 400 W (fanless), 460 W (fanless), 650 W, and 750 W models in their X series, while Corsair offers 750 W, 850 W, and 1,200 W models. We’ve already tested the Fanless 400 W and 650 W models from Seasonic, and they proved to be outstanding products. Let’s see if the Corsair AX850W achieves the same outstanding performance.

För övrigt tycker jag att ljuddiskussionen är lite vriden för TS förutsätter på nått sätt att övriga fläktar i systemet kommer vara tystare än nätagget. Det brukar generellt inte vara nätaggregatet som låter mest i ett PC-system. Det är ju som bekant grafikkortet eller CPU-fläkt beroende på kvalité. Chassifläktar i mängder kan ju också bygga på vinandet.

Sen kommer inte Corsair HX650 komma i närheten av 50% belastning. Enligt mina beräkningar kan det max bli belastat 40% ungefär. Detta under förutsättning att CPU och GPU blir 100% belastade samtidigt. Vilket aldrig sker i praktiken.

Köp ett Corsair HX650.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av chrono:

AX är ju dyrare, helt modulärt och dessutom tyst upp till 20% användning
HX är billigare, inte modulärt och låter mer

Nja, HX är modulärt, dock inte fullt ut (kablar som alltid måste kopplas in, som t.ex. 24-pin är inte modulär). Dock ser jag inte riktigt vitsen med att ALLA kablar skall vara modulära, eftersom vissa kablar måste vara kopplade för att datorn över huvud taget skall starta. Att extra PCI-e kablar och SATA-kablar är modulära är ju alltid trevligt, men 24pin ATX?

När det gäller ljudnivån, så kan du ju alltid titta in på SilentPCReview, vill minnas att de recenserat både HX650 (eller om det var föregångaren HX620) och AX-serien.

Sedan håller HX520/HX620/HX650 lägre ljudnivå än HX750/HX850 (men de senare är byggda på en nyare och effektivare plattform).

AX750 är ju det bättre aggregatet, men är väldigt överdimensionerat för trådskaparens burk (dock lär det bli tyst). Ett HX650 räcker gott och väl (Sweclockers testrigg med i7@3,8 och GTX560Ti drar 350W från vägg under last med Vantage, vilket ger 315W komponentdrag).
Edit: 367W i Vantage med Asus Direct Cu TOP, vilket ger 330W komponentdrag.
Jag har svårt att se att trådskaparens övriga system inte kommer att överrösta ett HX650 under last.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Snarare att olika sidor(johnnyguru har jag för mig) testade och kom fram till att det inte håller 80+ guld.

Då blev det helt enkelt silver.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?p=418514

Om du ska citera nåt så borde väl ändå ha med allt istället bara enstaka stycken. Blir ju rätt vinklad annars.

"We designed the HX750W and HX850W to the 80Plus Silver specification. We were very pleased when we learned that the HX750/850W units tested by 80Plus qualified for 80Plus Gold certification. We believe that this honor reflects the engineering efforts we put into every product. The HX750/850W didn’t simply meet the Silver specification to which it was designed; it outperformed it.

However, the margin by which the test unit fell into the Gold specification was not large enough to ensure that every HX750/850W we produce will also qualify for Gold certification. We believe in standing behind our products; we cannot make a marketing claim based on test results that were so close to the edge of the Gold and Silver specifications. Because of this, we have chosen to market the HX750/850W as Silver, not Gold."

Här har du även länk.

http://www.erodov.com/forums/corsair-hx750-hx850-bag-80-gold-...

Med andra ord HX750 klara guld "testet" men eftersom Corsair inte var helt säker på att "alla" deras HX750 & 850 klara av det så ville dom inte garantera och dom skulle även förlora på marknadsföringen av guldet till AX.

Här har du en till länk.

http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSuppliesDetail.as...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gisele:

Om du ska citera nåt så borde väl ändå ha med allt istället bara enstaka stycken. Blir ju rätt vinklad annars.

Vänta va, så tar inte ens du med hela citeringen?

Dock är din länk och min citering ifrån en Corsair anställd, vilket inte ger en biased syn på saken.

http://channel.hexus.net/content/item.php?item=19218&page=3

Sam citering från johnny:

Citat:

CWT gets Gold because of dirty tricks and one-off samples. Good for Corsair for stepping up and saying "hmm.... maybe something fishy is going on here."

I didn't want to throw Corsair under the bus before, but now that I see that they've stepped up and did the right thing, I will say that I know for a fact that CWT tweaks their 80 Plus samples to get unrealistically high efficiency numbers.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?p=52409

Det är ju fruktansvärt bra nätagg, så det är ju inte menat på det sättet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vänta va, så tar inte ens du med hela citeringen?

Dock är din länk och min citering ifrån en Corsair anställd, vilket inte ger en biased syn på saken.

Öhh jag citerade bara från den sidan du gav, eftersom du inte citerade hela där.

http://channel.hexus.net/content/item.php?item=19218&page=3

Sam citering från johnny:

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?p=52409

Det är ju fruktansvärt bra nätagg, så det är ju inte menat på det sättet.

Det finns ju många spekulationer. Men som sagt, Corsair skulle bara förlora sin marknadsföring på AX om du listade HX som guld oxå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gisele:

Det finns ju många spekulationer. Men som sagt, Corsair skulle bara förlora sin marknadsföring på AX om du listade HX som guld oxå.

Precis. Men att dom tog beslutet att inte göra det ger ju lite mer förtroende för företaget med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så är HX750/850 80plus Guld enl. 80plus certifieringen. När Corsair skickade ut samples till diverse sajter för recensioner så rapporterade alla som hade nån form av realistiska tester, med högre rumstemp än 25C, att aggen inte klarade Guld. Så efter en hel del påpekande från community så justerade Corsair ner till 80plus Silver på sina HX750/850.. för att blidka community och inte på eget initiativ efter egna tester!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Om jag inte minns fel så är HX750/850 80plus Guld enl. 80plus certifieringen. När Corsair skickade ut samples till diverse sajter för recensioner så rapporterade alla som hade nån form av realistiska tester, med högre rumstemp än 25C, att aggen inte klarade Guld. Så efter en hel del påpekande från community så justerade Corsair ner till 80plus Silver på sina HX750/850.. för att blidka community och inte på eget initiativ efter egna tester!

Det var det jag hade för mig, men varenda gång jag nämner det blir det dementerat.
Antagligen för bevis är lite svårt att hitta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var det jag hade för mig, men varenda gång jag nämner det blir det dementerat.
Antagligen för bevis är lite svårt att hitta.

Är helt säker på att det var HardwareSecrets som först påpekade att HX-serien inte höll 80plus Guld när dom testade i 40C (omgivande luft). Det var en massa fram och tillbaka mellan HWS och Corsair och till slut så gav Corsair med sig och justerade ner till 80plus Silver. Tyvärr har HWS uppdaterat sina reviews på HX750 och 850 och tatt bort all gammal info om detta.. Så "beviset" har försvunnit med tiden.. Synd man inte sparat screens på "beviset" Fast så nördig får man ju inte vara!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus