Någon som vet någon SSD-krash ännu?

Permalänk

Någon som vet någon SSD-krash ännu?

Överallt ser man att vanliga HDD:s krashar och alla blir lessna.

Men jag har inte sett några SSD-diskar som krashat någonstans. Någon som vet om någon SSD-krash eller varit med om en? Isåfall verkar de ju vara helt krashfria och helt enkelt superbra om man vill ha data kvar eller är dålig på backup t ex. Funderar på att köpa en någon gång också.

Vad vet ni om SSD-krashar och verklig hållbarhet?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Antielefant

Då de inte lider av mekaniskt slitage är de väldigt driftsäkra, problemet folk har är väl snarare att kontrollern ger sig - se nyheterna i fredagspanelen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Hade en OCZ Vertex 64 gb som kraschade. Började med att den tappade data då och då för att till slut ge upp helt. Fick den utbytt till en Corsair Xtreme 60 gb. Den nya har inte krånglat sen jag fick den för ca 1 ½ år sedan. Nu använder jag en Corsair F-series 60 gb som c: disk. Är helnöjd med båda mina Corsair.

Visa signatur

Nzxt Whisper, Amd PhenomII X6 1090t, 8gb Corsair XMS3 1600Mhz, Gigabyte Ga-890gpa-ud3h, Corsair H50, XFX GTX 285 Black Edition, Corsair Tx950w nätagg, Corsair ssd force 60gb, Corsair ssd X64 64gb + 9 st sata/ide hdd på totalt 6,3gb, tv-kort, raid-kort.

Permalänk
Medlem

SSD har mycket högre driftsäkerhet men de är långt ifrån kraschfria.

Permalänk
Medlem

Krasch eller krasch, hade en Vertex som hoppade ur raid-array:en hela tiden. Fick en ny.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur kan kontrollern bara paja sådär? Har alltid velat köpa ssd diskar men dom verkar ju inte alls lika pålittliga som gamla hederliga diskar.

Permalänk

Jaha, själva datat ligger ju heller inte på några skivor. De ligger utspritt på ett annat sätt i minnena? Det kanske är svårare att skicka in den på recovery eftersom det är SSD möjligtvis?

Detdär med att kontrollern går sönder, Går det att byta ut den mot en hel? Kanske ungefär samma princip som att byta ut en mekanisk hårddisks chip på undersidan?

Skrivet av HazZarD:

Jag fattar inte hur kan kontrollern bara paja sådär? Har alltid velat köpa ssd diskar men dom verkar ju inte alls lika pålittliga som gamla hederliga diskar.

På vilka fler sätt är de inte pålitliga tro? Skulle va intressant att höra lite mer.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha, själva datat ligger ju heller inte på några skivor. De ligger utspritt på ett annat sätt i minnena? Det kanske är svårare att skicka in den på recovery eftersom det är SSD möjligtvis?

Detdär med att kontrollern går sönder, Går det att byta ut den mot en hel? Kanske ungefär samma princip som att byta ut en mekanisk hårddisks chip på undersidan?

På vilka fler sätt är de inte pålitliga tro? Skulle va intressant att höra lite mer.

Hela SSD:n är ett chip så det går inte att byta någon komponent på den.

Permalänk
Permalänk

Jaha oj det ser ut som att OCZ är näst ohållbarast? Eller hur ska man tolka dethär?
Tänkte nämnligen köpa en tror jag : OCZ Vertex 2 SSD - 60GB

Och kan man göra någon slags recovery på sin trasiga SSD som man ibland kan med en HDD med något program? Kan man även skicka in den till t ex Ibas om den är trasig och de kan återställa mycket?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hela SSD:n är ett chip så det går inte att byta någon komponent på den.

Stämmer inte alls. SSD består av flera minneschip och av kontrollerchip. Det går att byta komponenter, men inget som en vanlig person kan göra

Permalänk
Medlem

Min SSD kraschade idag!
Går inte att läsa längre, skedde helt oprovocerat också..
OCZ vertex3

Permalänk
Medlem

Intel ska det vara!

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Mina Intel X-25 G2 80G rullar på felfritt fortfarande!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niclasc:

Stämmer inte alls. SSD består av flera minneschip och av kontrollerchip. Det går att byta komponenter, men inget som en vanlig person kan göra

Förlåt, skrev väldigt dumt, borde skrivit att hela SSDn är ett kretskort med fastlödda chip.

Permalänk
Medlem

Min corsair 120gb ssd slutade fungera efter ett par veckor. Känt fel i force series

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Hmm, här i inlägg #11 står det att chipet som sitter i en OCZ Vertex 2 är samma sak som Corsair Force:

Och Corsair Force verkar ju gå sönder för vissa. Men då kanske OSZ Vertex 2 (t ex: OCZ Vertex 2 SSD - 60GB ) också är lika odriftsäker?
Eller kanske det är något annat som skiljer så det inte är samma?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX