Vilka program tycker ni man ska lägga på sin SSD hårddisk samt hur gör man?

Permalänk
Medlem

Vilka program tycker ni man ska lägga på sin SSD hårddisk samt hur gör man?

Hej!

Det är så att jag är lite ny på detta med SSD hårddiskar o så... men alltså jag har ju en vanlig hårddisk för närvarande med allt på... men om jag nu vill ha mitt Operativsystem på min SSD (har hört att många har det på sin SSD) och kanske några andra program hur gör jag då?

ska jag sätta i SSD hårddisken eller måste jag typ skapa en ny partition innan?

Snälla behöver verkligen hjälp med detta

Tack!

Permalänk
Sötast

Om det hade varit jag så hade jag formaterat den gamla hårddisken för att få den helt clean från windowsfiler etc sedan hade jag satt i endast SSDn, installerat windows och sedan satt i den gamla hårddisken igen när allt är färdigt.

Sedan är det bara att installera allt det du vill ha på din SSD på C: och allt annat på den andra hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om det hade varit jag så hade jag formaterat den gamla hårddisken för att få den helt clean från windowsfiler etc sedan hade jag satt i endast SSDn, installerat windows och sedan satt i den gamla hårddisken igen när allt är färdigt.

Sedan är det bara att installera allt det du vill ha på din SSD på C: och allt annat på den andra hårddisken.

Det låter väldigt bra. Men jag har två frågor till:

1. Jag har Windows 7 OEM (alltså ingen skiva) är det bara att gå in i bios eller hur gör man då ifall man vill formatera om hela datorn? Ta bort partition och sedan lägga till ny igen?

2. Och den andra frågan är; om jag vill spara saker på min andra hårddisk (inte SSD:n) ska jag bara dra in allt på den hårddisken som jag installerat? För att om jag nu t.ex installerat ett program så kan jag väl inte välja först var jag vill spara den?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ingen skiva? Har du en färdig köpedator?.

Följ min guide om du vill installera windows. Du kan heller inte riktigt välja att spara programmen, du kan ju alltid pröva bara flytta över dem till ett usbminne eller annan disk..KAN fungera.

Permalänk

Som svar på 2. så jo, nästan alltid, om du inte ställt in något annat får du välja vart t.ex. spel ska installeras, filer som du drar ner från nätet kan ha en förinställd parition som den lägger sig på, men det borde vara enkelt hittat i din webbläsare.
Vet dock inte hur man gör med OEM.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benham20:

Det låter väldigt bra. Men jag har två frågor till:

1. Jag har Windows 7 OEM (alltså ingen skiva) är det bara att gå in i bios eller hur gör man då ifall man vill formatera om hela datorn? Ta bort partition och sedan lägga till ny igen?

2. Och den andra frågan är; om jag vill spara saker på min andra hårddisk (inte SSD:n) ska jag bara dra in allt på den hårddisken som jag installerat? För att om jag nu t.ex installerat ett program så kan jag väl inte välja först var jag vill spara den?

1. Du behöver antingen en Windows 7 skiva (du kanske kan låna av nån kompis, du har ju licensen), eller en återställningspartion/skivor.

2 Hur mycket data (GB) har du tänkt dig att flytta? Delfråga 2 tror jag inte riktigt att jag fattar..... "För att om jag nu t.ex installerat ett program så kan jag väl inte välja först var jag vill spara den?" Du kan inte flytta över ett installerad program från en hdd till en annan. Du måste installera det på nytt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hmm ok, har nog blivit av med min skiva då :/
Men får väl leta lite och se om den dyker upp. Men finns det inget annat sätt att formatera om datorn? Jag har ju den här lappen med produkt nyckeln.. räcker inte den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benham20:

Hmm ok, har nog blivit av med min skiva då :/
Men får väl leta lite och se om den dyker upp. Men finns det inget annat sätt att formatera om datorn? Jag har ju den här lappen med produkt nyckeln.. räcker inte den?

Är det en märkesdator eller har du själv monterat ihop den? Ifall det är en märkesdator finns det ofta en partion på hårddisken med återställningsfunktion. Ifall det finns en sån borde det finnas ett program som kan skapa såna skivor. Skriv gärna vilken dator du har.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hmm ok, har nog blivit av med min skiva då :/
Men får väl leta lite och se om den dyker upp. Men finns det inget annat sätt att formatera om datorn? Jag har ju den här lappen med produkt nyckeln.. räcker inte den?

Det finns många sätt att formatera men det ger dig inte en användbar dator. För att slippa sitta med en obrukbar dator måste du installera operativsystem och för det behövs skivan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop min dator själv, men jag får väl helt enkelt leta vidare efter min OS skiva.