Permalänk

Konton tömda på mybitcoin.com

Fick nyss mitt mybitcoin konto tömt, hade bara 2BTC så det var inte alls farligt för mig, men tänkte bara varna andra som kanske har mer! Någon som har tips på säkert ställe att förvara?

Permalänk
Medlem

Hade du samma password på mybitcoin.com som på MTGOX?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Fan också, loggade in och kollade mitt konto på mybitcoin.com och gissa vad mina 6BTC borta...

Skickat till denna plånboken: 1MAazCWMydsQB5ynYXqSGQDjNQMN3HFmEu

Permalänk
Medlem

Förlorade 2 btc

Dom blev skickad till: 1MAazCWMydsQB5ynYXqSGQDjNQMN3HFmEu

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHawk:

Förlorade 2 btc

Dom blev skickad till: 1MAazCWMydsQB5ynYXqSGQDjNQMN3HFmEu

Samma adress :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Oh, fyfan!

Permalänk
Medlem

WTF??? , btw jag minear på bitcoins.lc , hur för jag över dom , har ju ingen kod eller vad man ska säga till bitcoins.lc

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte hängt med i bitcoin-svängen, men enligt länken ovan var det folk som vart av med 2000+ bc. Hur mycket är en bitcoin? Rätt stora summor eller hur?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

tror 1 = 70kr?
han har 4000 just nu så de e väl ca 280 000 kr?

Permalänk
Medlem

Samma här 0.82 btc till den adressen kalkih skickade, använder nu bitcoins egna klient och installerat den i en krypterad partition i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Varför annullerar dom bara inte alla transaktioner med den adressen? Dom fattar väll att det är den som scammar. Alla som har fått sina btc's skickade till 1MAazCWMydsQB5ynYXqSGQDjNQMN3HFmEu, skicka ett meddelande till mybitcoin och säg att dom ska annullera transaktionerna. Tillslut får dom väll in i skallen att dom ska ogiltigförklara transaktionerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jezen:

Tillslut får dom väll in i skallen att dom ska ogiltigförklara transaktionerna.

Är det så lätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

Varför annullerar dom bara inte alla transaktioner med den adressen? Dom fattar väll att det är den som scammar. Alla som har fått sina btc's skickade till 1MAazCWMydsQB5ynYXqSGQDjNQMN3HFmEu, skicka ett meddelande till mybitcoin och säg att dom ska annullera transaktionerna. Tillslut får dom väll in i skallen att dom ska ogiltigförklara transaktionerna.

Det bitcoin går ut på är att det inte finns någon kontrollmyndighet, detta är alltså inte möjligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Det bitcoin går ut på är att det inte finns någon kontrollmyndighet, detta är alltså inte möjligt.

Ok, då har vi svaret: Tyvärr, bitcoins var en bra idé men det håller inte i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

Ok, då har vi svaret: Tyvärr, bitcoins var en bra idé men det håller inte i verkligheten.

Intressant, det är också precis samma anledning som folk säger varför detta kommer funka...

Förlorade 6st BTC själv. Lär aldrig mer ha mina bitcoins på deras sida. Blir krypterad wallet, lokalt på en usb sticka.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

Ok, då har vi svaret: Tyvärr, bitcoins var en bra idé men det håller inte i verkligheten.

Bitcoin är "digitala kontanter". Om jag skickar en tusenlapp till dig på posten så är det inte särskilt lätt att annulera heller, men tusenlappar verkar hålla i verkligheten trots det.

MyBitcoin som det gäller här är som en bank. Hade transaktionerna varit från ett MyBitcoin-konto till ett annat så hade de lätt kunnat annullera dem, men nu är det någon som har tagit ut dem från banken till sin egen bitcoin-plånbok. Det är som att någon stjäl ditt bankomatkort och kod och tar ut kontanter. När pengarna väl är ute ur banken så är de stulna och går inte att annulera. Har man tur så kanske banken kan ersätta en, men beroende på omständigheterna kring stölden så är det inte säkert att de gör det.

Däremot så är det jävligt dålig säkerhet på många sidor som hanterar stora summor bitcoins, men det har inte så mycket med själva bitcoin-nätverket att göra.

Permalänk
Medlem

http://di.se/Artiklar/2011/6/20/238477/Bitcoin-hotat-efter-at... - Vet inte ifall det har något med det hela att göra?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludde551:

http://di.se/Artiklar/2011/6/20/238477/Bitcoin-hotat-efter-at... - Vet inte ifall det har något med det hela att göra?

Nej, det gäller det här: http://www.sweclockers.com/forum/130-bitcoin/1016521-bitcoins...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

http://di.se/Artiklar/2011/6/20/238477/Bitcoin-hotat-efter-at... - Vet inte ifall det har något med det hela att göra?

DIs "bedömare" verkar inte ha särskilt bra koll.

Men det är dock väldigt sannolikt att detta har med Mt Gox-hacket att göra. Ni som har blivit bestulna, har ni samma lösenord på Mt Gox och MyBitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Bitcoin är "digitala kontanter". Om jag skickar en tusenlapp till dig på posten så är det inte särskilt lätt att annulera heller, men tusenlappar verkar hålla i verkligheten trots det.

MyBitcoin som det gäller här är som en bank. Hade transaktionerna varit från ett MyBitcoin-konto till ett annat så hade de lätt kunnat annullera dem, men nu är det någon som har tagit ut dem från banken till sin egen bitcoin-plånbok. Det är som att någon stjäl ditt bankomatkort och kod och tar ut kontanter. När pengarna väl är ute ur banken så är de stulna och går inte att annulera. Har man tur så kanske banken kan ersätta en, men beroende på omständigheterna kring stölden så är det inte säkert att de gör det.

Däremot så är det jävligt dålig säkerhet på många sidor som hanterar stora summor bitcoins, men det har inte så mycket med själva bitcoin-nätverket att göra.

Men eftersom mt gox ska göra en rollback borde väll mybitcoin också kunna göra det? Jag är inte så kunnig i tekniken men det suger ju om man inte kan göra något som helst när det blir något fel. T.ex. om det någon gång skulle råka skickas alla 50 bitcoins när ett block löses till en person. Kan man då inte rätt till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezen:

Men eftersom mt gox ska göra en rollback borde väll mybitcoin också kunna göra det? Jag är inte så kunnig i tekniken men det suger ju om man inte kan göra något som helst när det blir något fel. T.ex. om det någon gång skulle råka skickas alla 50 bitcoins när ett block löses till en person. Kan man då inte rätt till det?

I Mt Gox fall så är det enbart den interna databasen som återställs. Tjuvarna/hackerserna lyckades inte ta ut några pengar från Mt Gox. Hade de lyckats ta ut pengar så hade det varit värre. Det går inte att göra en rollback på saker som man blir av med.

Och nej, råkar du skicka pengar till någon så kan du generellt sett inte få tillbaka dem (förutsatt att du inte känner personen och kan be honom skicka tillbaka dem manuellt). Bitcoin kräver för tillfället väldigt stort personligt ansvar av användarna. Men Bitcoin är fortfarande i beta-stadiet och om man inte klarar av detta ansvar så bör man hålla sig borta just nu. Det finns dock inget som hindrar någon från att skapa en tjänst liknande paypal som ett lager ovanpå bitcoins. I sådana fall så kan det företaget sköta återbetalningar och liknande internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

I Mt Gox fall så är det enbart den interna databasen som återställs. Tjuvarna/hackerserna lyckades inte ta ut några pengar från Mt Gox. Hade de lyckats ta ut pengar så hade det varit värre. Det går inte att göra en rollback på saker som man blir av med.

Och nej, råkar du skicka pengar till någon så kan du generellt sett inte få tillbaka dem (förutsatt att du inte känner personen och kan be honom skicka tillbaka dem manuellt). Bitcoin kräver för tillfället väldigt stort personligt ansvar av användarna. Men Bitcoin är fortfarande i beta-stadiet och om man inte klarar av detta ansvar så bör man hålla sig borta just nu. Det finns dock inget som hindrar någon från att skapa en tjänst liknande paypal som ett lager ovanpå bitcoins. I sådana fall så kan det företaget sköta återbetalningar och liknande internt.

Tur i oturen att man hade bitcoins på Mt Gox eftersom de inte kunde ta några pengar därifrån. Surt bara att behöva byta lösenord på ett par sidor :/

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte någon av er som blev av med BTC svara om ni hade samma lösenord som på MtGox? Det verkar onekligen vara det som hänt med tanke på vad som står på mybitcoin.com:

MTGOX was recently hacked. Their password list was stolen and leaked to the internet. If you have a MTGOX account and the password is the same as your MyBitcoin account you MUST change your password immediately or risk having your account compromised. You have been warned.

UPDATE: For those of you who have an account with an email address on file we may have changed your password if your username matched a known MTGOX account. If your password isn't working, please don't panic. We will send you a new one to your email address. We always PGP clearsign our emails to prevent phishing/spoofing. Our PGP key can be found here. Our SSL key fingerprint is B4:CC:3C:9C:A2:12:D5:E2:46:F6:7A:9C:F0:4E:DD:67:ED:72:AD:60 (SHA1).

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en lösenordshanterare och gör riktiga o separata passwords på alla ställen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en lösenordshanterare och gör riktiga o separata passwords på alla ställen

Kanske säkrare att ha en liten bok att anteckna alla lösenord i :D.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk

Kan tillägga att ett par bitcoins som jag hade på mybitcoin blev kvar. Nej, jag hade inte samma lösenord på MTGOX och mybitcoin.

Edit: Dock har jag samma användarnamn på båda. Namnet står också på listan från MtGox som har läckt ut. Hade noll btc där. 5 USD var allt jag hade där. Vilken tur att man överförde 27 btcs till "plånboken" för bara några dagar sedan.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade heller inte samma lösenord. Dock liknande. Svårigheten var ytterst begränsad. Endast en versal, 8 tecken och 2 siffror. Detta då jag inte tänkte ha större summor btc på något enstaka konto. Tanken var direkt från början att sälja av i små portioner. Nu var tanken att sälja igen... Men så gick ju MtGox och blev hackat...

Som Ludde sa så är nog någon form av bok bästa alternativet. Sedan kanske man inte skall skriva lösenordet direkt utan en nyckel om man själv kan lösa ut lösenordet ur. Men det är ju en mer generell fråga om lösenord då.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Visst förstår jag frustrationen hos de drabbade, men att ha samma lösenord på allt straffar sig... och att det inte går att få tillbaka coinsen är ju på samma sätt som du inte kan få tillbaka pengarna om du överför från ditt riktiga bankkonto till någon annans bankkonto.. du kan inte ens få reda på vem som äger kontot genom banken...

Väldigt tråkigt att sånt här ska hända, men vad kan man förvänta sig när pengar är inblandat?

Tycker en moderator kan döda tråden då att ha sina BTC på mybitcoin inte är något man bör hålla sig borta ifrån.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tJev:

Tycker en moderator kan döda tråden då att ha sina BTC på mybitcoin inte är något man bör hålla sig borta ifrån.

Jag tar mig friheten att ändra rubriken en smula i alla fall.