Apple vill förbjuda folk att filma med deras iPhones på konserter

Permalänk
Medlem

Apple vill förbjuda folk att filma med deras iPhones på konserter

"IPHONE users may soon be stopped from filming at concerts — as a result of new Apple technology.
The leading computer company plans to build a system that will sense when people are trying to video live events — and turn off their cameras.
A patent application filed by Apple revealed how the technology would work.
If an iPhone were held up and used to film during a concert infra-red sensors would detect it.
These sensors would then contact the iPhone and automatically disable its camera function.
People would still be able to send text messages and make calls.
The new technology is seen as an attempt to protect the interests of event organisers and broadcasters who have exclusive rights to concerts.
The companies are often left frustrated when videos of shows appear online via websites such as YouTube which let users watch them for free.
Apple filed for the patent 18 months ago — and it is thought if successful it will help them negotiate deals with record labels to sell content through iTunes."

http://microblogbuzz.com/redirect/108704410

Vad säger ni om detta?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är helt sjukt, ska de nu få kontrollera när användarna får och inte får använda kameran? Helt galet.

Permalänk
Medlem

1) Det skulle inte bli Apple som bestämmer när och vart man får ta kort utan snarare är det konsertarrangörer, biografer osv som skulle bestämma detta.

2) Det är ett patent, extremt få patent blir verkliga så orka bli upprörd över något som troligen aldrig kommer se dagens ljus.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Patent betyder ingenting. Alla företag patenterar alla ideer, bra och dåliga, så fort som möjligt för att kunna håva in licenspengar om det mot förmodan skulle finnas en marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha detta var lite av natthumor. Nä det håller absolut inte i längden, isåfall får man väl ta tiden att hacka telefonen och koppla av sensorn.

Permalänk
Avstängd

Vakna upp och sluta betala flera tusenlappar för vit plast.

Det finns bra alternativ på mobil marknaden.

Permalänk
Medlem

Köper folk Iphone så betyder det att dom stödjer det apple håller på med....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Entusiast

Jag tänker avvakta med att bry mig tills det faktiskt börjar införas. Sen är det ju tydligen en sensor som arrangören aktiverar så det är väl upp till dom. Hade det däremot varit bildigenkänningsmjukvara som stängde av kameran vid varje form av spelning hade jag blivit sur. Fast så är ju inte fallet. Om arrangören vill kan den ju skicka runt vakter som slänger ut alla som håller upp en smartphone om det råder fotoförbud. De skulle även kunna roa sig med att ha totalt mobilförbud inne på arenan om de känner för det. Vill de bråka med sina kunder får de gärna göra det. Skivbolagen tycker ju om att spika på sin egen kista.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

man vart förvånad när man hörde sånt om apple förr, nu för tiden är det helt naturligt...
jag rekommenderar aldrig någon att köpa appleprodukter, sponsra sånt skit?
hur många kommer inte att missbruka detta?
hur många kommer inte att haxxa denna funktion?

köper man något så ska man inte behöva haxxa den för att kunna använda den som man vill, Epic iFail!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänker avvakta med att bry mig tills det faktiskt börjar införas. Sen är det ju tydligen en sensor som arrangören aktiverar så det är väl upp till dom. Hade det däremot varit bildigenkänningsmjukvara som stängde av kameran vid varje form av spelning hade jag blivit sur. Fast så är ju inte fallet. Om arrangören vill kan den ju skicka runt vakter som slänger ut alla som håller upp en smartphone om det råder fotoförbud. De skulle även kunna roa sig med att ha totalt mobilförbud inne på arenan om de känner för det. Vill de bråka med sina kunder får de gärna göra det. Skivbolagen tycker ju om att spika på sin egen kista.

Yupp, skivbolagen är en fin bov i dramat och hoppas det inte tar allt för länge innan de spikar sin sista spik i deras egna kista.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Min fattningsförmåga är inte den bästa, infraröda sensorer som kommer detektera iphones, så handlar det väl bara om ett visionssystem? Att sedan dessa infraröda sensorer kommer kontakta iphone, så brukar inte sensorer vara så bra på att skicka information och jag tror mer på bluetooth eller wifi.

Nå annars så tycker jag att Apple ska ta ett steg längre, alla iphones borde ha en funktion igång som talar om att de finns i närheten(bt/wifi), så att man vid föredrag etc kan be dessa personer att lämna salen med omedelbar verkan. Eller varför inte en sensor vid ingången till lokalen så att de av ordningsvakter portas?

Nå patent betyder inte mycket, det handlar mycket om att ta patent för saker som det i framtiden kan komma behov för. Detta med att bygga ett visionssystem som detekterar en makapär och sedan skickar en datorström till någon enhet, är ett moment som många har gjort under sina utbildningar. (fast då ett mycket mer komplicerat visionsystem) Och det är knepigt att någon ska kunna få patent på ett vanligt förekommande system till en viss enhet, med motiveringen att ingen har ännu har haft behov att implementera detta system där ännu.

Sedan när har ingen har ännu har haft behov för något kunna ersätta att en uppfinning ska vara innovativ vid ansökan av patent?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hur ser de infraröda sensorerna att det är en iPhone som används? Har iPhonen IR-lysdioder eller något annat IR-signalament?

Sen tror jag det är lämpligare att sända avstängningskoden via IR tillbaks till luren än att tvinga luren att ansluta till ett nätverk eller bluetoothenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Hur ser de infraröda sensorerna att det är en iPhone som används? Har iPhonen IR-lysdioder eller något annat IR-signalament?

Sen tror jag det är lämpligare att sända avstängningskoden via IR tillbaks till luren än att tvinga luren att ansluta till ett nätverk eller bluetoothenhet.

Det enda jag kan tänka mig är att man har IR dioder som sänder på en viss frekvens, iphones kamera uppfattar denna signalen och stänger av kameran.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Den dagen en konsert filmad med en iPhone ersätter att vara där kan jag ta det här på allvar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt löjligt. Tur att man inte köper skit (längre) från Äpplet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Den dagen en konsert filmad med en iPhone ersätter att vara där kan jag ta det här på allvar.

This.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det enda jag kan tänka mig är att man har IR dioder som sänder på en viss frekvens, iphones kamera uppfattar denna signalen och stänger av kameran.

Det hade ju varit det enklaste. Dock tror jag inte att de bara sänder på en viss frekvens då det antagligen skulle resultera i att kameran stängde av sig i tid och otid. Ett visst mönster är nog aningen säkrare.

Men då detta gällde sensorer som kände av iPhones så undrar jag fortfarande hur sensorerna vet mha IR att det är en iPhone med videoläge på G i publiken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murer:

Hur ser de infraröda sensorerna att det är en iPhone som används? Har iPhonen IR-lysdioder eller något annat IR-signalament?

Sen tror jag det är lämpligare att sända avstängningskoden via IR tillbaks till luren än att tvinga luren att ansluta till ett nätverk eller bluetoothenhet.

Den behöver faktiskt inte kunna identifiera iPhone specifikt. Det räcker med att sensorn ser en IR-diod och sedan kan den skicka ut kommandot att stänga av kamerorna. Det är ju ändå bara iPhone som kan lyssna på kommandot så det spelar ingen större roll om någon annan kamera triggar systemet. Tekniskt sett behöver den ju inte ens identifiera filmning utan det räcker med att ha en sändare som skickar ut en signal att stänga av kameran.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

"IPHONE users may soon be stopped from filming at concerts — as a result of new Apple technology.
The leading computer company plans to build a system that will sense when people are trying to video live events — and turn off their cameras.
A patent application filed by Apple revealed how the technology would work.
If an iPhone were held up and used to film during a concert infra-red sensors would detect it.
These sensors would then contact the iPhone and automatically disable its camera function.
People would still be able to send text messages and make calls.
The new technology is seen as an attempt to protect the interests of event organisers and broadcasters who have exclusive rights to concerts.
The companies are often left frustrated when videos of shows appear online via websites such as YouTube which let users watch them for free.
Apple filed for the patent 18 months ago — and it is thought if successful it will help them negotiate deals with record labels to sell content through iTunes."

http://microblogbuzz.com/redirect/108704410

Vad säger ni om detta?

"Mazda förbjuder sina kunder att använda deras bilar till kriminella saker"... end of duscussion right there... mao löjligt.

Permalänk
Medlem

Det här är en stor anledning till att jag undviker Appleprodukter. De vill att man ska använda deras produkter precis som de vill, enligt deras önskemål och välja de program de själva gillar osv.
Allt måste ju redan nu filtreras genom deras Applekontrollprogrammet itunes och de har sabbat sina produkter genom att ta en massa beslut som är direkt dåliga för användaren : "flash? Nej, det gillar vi inte så vi har inget stöd för det".

Snart raderar väl iPhonen fotografier som Apple tycker är fula eller inte i tillräcklig enhetlighet med företagets standard.
Varför inte en iVoice funktion som filtererar röster i telefonsamtal så att de stämmer bättre in på Apples standard ?

Det hela låter som en parodi på 1984. Tur att det iallfall ännu inte är lag på att köpa deras produkter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Köper folk Iphone så betyder det att dom stödjer det apple håller på med....

låter som nånting jag hört i Southpark...
http://www.southparkstudios.se/episodes/1501/?lang=

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thiesen:

"Mazda förbjuder sina kunder att använda deras bilar till kriminella saker"... end of duscussion right there... mao löjligt.

Näe, det är väl mer åt hållet, kör bilen in på ett område där markägaren inte gillar att BMW-bilar kör(men som inte är olaglig väg) så stänger den av bilen. Att använda bilar att jämföra här blir jättefel.

Jag vill för bövelen kunna spela in vad jag upplever! Inte vill jag senare kolla på nå inspelning från kameror vid scenen som flyger eller snubben som står vid sidan och filmar. Jag vill förmodligen ha från mitt perspektiv där jag stod! Lite som man reser till ett annat land, tar med kameran för att fota sitt skoj sen säger dom att vi tar era bilder och så får ni lite av våra turistfoton som vi gjort.

Permalänk

Fan vad sjukt, hoppas detta aldrig kommer lämna patentstadiet. Ser inte hur en iPhone film skulle kunna ersätta en riktig konsert.

Om denna tekniken kommer så är det bud på att direkt börja försöka reverse engineera tekniken och få med så många som möjligt sedan släppa tekniken öppet. Det skulle antagligen leda till kaos och Apple hade varit tvungna att ta bort funktionen igen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den behöver faktiskt inte kunna identifiera iPhone specifikt. Det räcker med att sensorn ser en IR-diod och sedan kan den skicka ut kommandot att stänga av kamerorna. Det är ju ändå bara iPhone som kan lyssna på kommandot så det spelar ingen större roll om någon annan kamera triggar systemet. Tekniskt sett behöver den ju inte ens identifiera filmning utan det räcker med att ha en sändare som skickar ut en signal att stänga av kameran.

Det är sant, men var inte själva grejen att dessa sensorer kunde avgöra om det var just en iLur i som filmade? Annars var min tanke också sådan i början.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murer:

Det är sant, men var inte själva grejen att dessa sensorer kunde avgöra om det var just en iLur i som filmade? Annars var min tanke också sådan i början.

Ingen aning men det verkar ju högst redundant och omotiverat komplicerat. Enda fördelen skulle väl vara om de skulle stänga av specifika telefoner som riktades mot scenen så det fortfarande skulle gå att ta kort på kompisen bredvid men det skulle ju kräva en id-kod från varje telefon som skulle skickas via IR vilket inte verkar realistiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Varför skulle apple bry sig var det filmas ? blir ju bara ännu en anledning att inte köpa Iphone

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Den dagen en konsert filmad med en iPhone ersätter att vara där kan jag ta det här på allvar.

instämmer, med tanke på film kvalite och ljudupptagningen aldrig blir så bra vid en bootlegad konsert:)

dock så gillar jag inte tanke gången med pantentet:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jooelhoglund:

Varför skulle apple bry sig var det filmas ? blir ju bara ännu en anledning att inte köpa Iphone

För att de kan sälja tekniken dyrt till konsertarrangörer och tjäna massa pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt ironiskt att Apple en gång i tiden gjorde denna reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Det är ju väldigt ironiskt att Apple en gång i tiden gjorde denna reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=OYecfV3ubP8

Helt klockrent !
De där viljelösa människorna med den allsmäktige ledaren på skärmen framför dem är verkligen en bra parodi på Apple av idag och anhängarna som kommer och lyssnar på den "gudomlige" Steve Jobs.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.