Extern Hårddisk helt plötsligt seg och kan ej flytta filer?

Permalänk

Extern Hårddisk helt plötsligt seg och kan ej flytta filer?

Hej,
Jag har en WD elements 750GB som är kanske ett år gammal och nu förra veckan så började den bete sig konstigt.
Den har blivit väldigt seg, kan inte spela upp låtar från den utan att de stannar upp och "laddar" vart 10-e sekund.
Ibland är den så seg så att den inte svarar alls.
Kan dessutom inte flytta eller kopiera över filer från den till andra hårddiskar eller usb-minnen.
Det står prepairing to copy väldigt länge och efter ett tag går den över till copying, men mer än så gör den inte och filen blir aldrig klar.
Får detta felmeddelande efter ett bra tag:

Den är direkt kopplad till datorn med hårddiskens ursprungliga usbkabel, alltså inte genom någon hub.
Jag har kontrollerat sladden och är inte skadad. Även hårddisken är hel (Inga yttre skador dvs.)

Då jag inte är överdrivet datorkunnig så behöver jag verkligen hjälp med det här problemet då mycket av det jag har ligger på den här hårddisken och jag vill rädda det nu då hårddisken verkar flippa ur.
Tacksam för alla svar! Hoppas ni kan hjälpa mig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör INTE checkdisk eller defragmentering detta kan skada hårddisken så att det ej är möjligt att rädda någon data.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av munktell:

Kör INTE checkdisk eller defragmentering detta kan skada hårddisken så att det ej är möjligt att rädda någon data.

Den risken är mikroskopisk. Man tar alltid risker med det mesta man gör här i livet.

Permalänk
Medlem

Nej, det är stora möjligheter i just detta fallet iom att hårddisken beter sig på detta sättet.

Deframentering finns ingen anledning att nånsin köra på en hårddisk som är skadad, det kan enbart förvärra saker.

Scandisk kan i vissa fall hjälpa, men den reparerar enbart logiska skador, är skadorna orsakade av andra orsaker så finns det risk att den "reparerar" sönder filtabellerna.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrenome:

Hej,
Jag har en WD elements 700GB som är kanske ett år gammal och nu förra veckan så började den bete sig konstigt.
Den har blivit väldigt seg, kan inte spela upp låtar från den utan att de stannar upp och "laddar" vart 10-e sekund.
Ibland är den så seg så att den inte svarar alls.
Kan dessutom inte flytta eller kopiera över filer från den till andra hårddiskar eller usb-minnen.
Det står prepairing to copy väldigt länge och efter ett tag går den över till copying, men mer än så gör den inte och filen blir aldrig klar.
Får detta felmeddelande efter ett bra tag:
http://img202.imageshack.us/img202/5765/vlcsnap2010122002h26m...

Den är direkt kopplad till datorn med hårddiskens ursprungliga usbkabel, alltså inte genom någon hub.
Jag har kontrollerat sladden och är inte skadad. Även hårddisken är hel (Inga yttre skador dvs.)

Då jag inte är överdrivet datorkunnig så behöver jag verkligen hjälp med det här problemet då mycket av det jag har ligger på den här hårddisken och jag vill rädda det nu då hårddisken verkar flippa ur.
Tacksam för alla svar! Hoppas ni kan hjälpa mig.

Om du inte redan gjort det så börja med att pröva med en annan usb-kabel.

Om det inte är alltför viktiga saker på disken och det finns garanti kvar så kan man köra tillverkarens testprogram, får man felmeddelande där så gör man en reklamation. Är det ingen garanti kvar så kan man plocka ut disken ur sitt skal och montera den internt, om det då fortfarande inte fungerar som det ska så kan man nog anse att disken är på väg att ta slut.

Skrivet av munktell:

Nej, det är stora möjligheter i just detta fallet iom att hårddisken beter sig på detta sättet.

Deframentering finns ingen anledning att nånsin köra på en hårddisk som är skadad, det kan enbart förvärra saker.

Scandisk kan i vissa fall hjälpa, men den reparerar enbart logiska skador, är skadorna orsakade av andra orsaker så finns det risk att den "reparerar" sönder filtabellerna.

Några bra förslag på vad man annars ska göra om man har viktig information? Ingen större poäng att säga hur man inte bör göra om man inte samtidigt ger förslag på vad man kan göra istället

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Om du inte redan gjort det så börja med att pröva med en annan usb-kabel.

Om det inte är alltför viktiga saker på disken och det finns garanti kvar så kan man köra tillverkarens testprogram, får man felmeddelande där så gör man en reklamation. Är det ingen garanti kvar så kan man plocka ut disken ur sitt skal och montera den internt, om det då fortfarande inte fungerar som det ska så kan man nog anse att disken är på väg att ta slut.

Har tyvärr ingen likadan usbkabel och garanti tror jag inte det finns kvar.
Om jag då plockar isär den, är det krångligare än att skruva upp den och ansluta den internt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Några bra förslag på vad man annars ska göra om man har viktig information? Ingen större poäng att säga hur man inte bör göra om man inte samtidigt ger förslag på vad man kan göra istället

Om det ges förslag som är helt felaktiga, som med största sannolikhet kommer att skada hårddisken så kommer jag avråda från att göra det.

Är datan viktig så bör du anlita ett dataräddnings företag, är den mindre viktig och kan leva med att datan går förlorad så kan du självklart försöka själv.

Om du vill testa själv så bör du göra det Frispel föreslog, öppna upp hårddisken och koppla in den som en intern hårddisk i befintlig dator.

Visa signatur

Per Peman
Tekniker på Recovery.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av munktell:

Om det ges förslag som är helt felaktiga, som med största sannolikhet kommer att skada hårddisken så kommer jag avråda från att göra det.

Inga felaktiga förslag har givits, däremot har det ställts frågor.

Nu är det sannolikt så att 99.99% av de som har diskproblem här på swecen ställer frågor för att mecka själva, dvs. vill veta hur man gör isf hur man INTE gör. Passivitet pga av räddhågsenhet löser inga problem. Dock bör man vara medveten om riskerna. Har själv hjälpt många bedrövat olyckliga swecare med hopplöst kraschade diskar, även sådana med fysiska fel.

Permalänk

Extern intern

Nu har jag skruvat isär den externa och stoppat in den i datorn.
Den fungerar snabbare och låtarna hänger sig inte, men jag kan fortfarande inte flytta eller kopiera filer från den, alltså kan jag fortfarande inte rädda det som ligger på.
Får felmeddelandet "Can't read from the source file or disc."
Någon som vet vad jag kan göra för att lösa det? Om det går att lösa dvs.
Eller iallafall vad felet är?

Permalänk
Medlem

Troligen har du inte läsrättigheter till hela/delar av disken. Å andra sidan säger du att du kan spela låtar vilket motsäger detta.

Vem äger filerna?

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Troligen har du inte läsrättigheter till hela/delar av disken. Å andra sidan säger du att du kan spela låtar vilket motsäger detta.

Vem äger filerna?

Vad menar du? Hårddisken är min, vissa filer är nerladdade, andra har jag skapat själv. Förstår inte riktigt

Permalänk
Medlem

Ladda ned SystemRescueCD. Boota från CD:n och gör en avbild med ddrescue.
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue
http://www.sysresccd.org/Main_Page

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrenome:

Vad menar du? Hårddisken är min, vissa filer är nerladdade, andra har jag skapat själv. Förstår inte riktigt

Nu missförstod du mig totalt. Vad jag menar är att det kan vara så att Windowsrättigheterna till filerna förhindrar dig att komma åt dem.

Haru Googlat på felkoderna?

Permalänk
Vive la liberté!

På beskrivningen låter det inte som att det rör sig om ett logiskt fel. Utan att det snarare rör sig om ett fysiskt sådant.
Så möjligheterna som finns kvar är att:
- Låta disken vara, spara pengar, skicka in för dataåterställning (5-10kkr)
- Göra en avbild men ddrescue och sedan använda avbilden för att försöka återställa så mycket som går med risk för att disken går sönder mer och återställningen blir mångdubbelt dyrare, alt inte går att återställa alls.
Välj beroende på hur värdefullt det som finns på disken är.