Flaggskeppet AMD A8-3850 "Llano" på Prisjakt

Permalänk
Melding Plague

Flaggskeppet AMD A8-3850 "Llano" på Prisjakt

Trots att det återstår nästan två veckor till den officiella lanseringen dyker den nya processorn tillika toppmodellen AMD A8-3850 "Llano" upp på prisjämförelsesajten Prisjakt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt prissvärt. Lär bli populärt bland oem.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Billigt flaggskepp må jag säga

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Oj...det va riktigt billigt. Undra hur långt ner övriga modeller kan landa? Skulle gissa att man kan få en fusion för runt 600? Skulle inte va omöjligt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Llano, har inte riktigt hängt med känner jag.. Är det något som vi främst kommer se stoppas i htpc's?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Llano, har inte riktigt hängt med känner jag.. Är det något som vi främst kommer se stoppas i htpc's?

Nja, de kommer nog främst användas till OEM desktop datorer, men de kommer nog även att hitta hem i kraftfulla HTPCs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Nja, de kommer nog främst användas till OEM desktop datorer, men de kommer nog även att hitta hem i kraftfulla HTPCs.

Okej

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vet inte om redaktionen läser här men ifall att:

Finns det något test av A-serien till stationära datorer i sikte? Tänkte om ni kanske fått några exemplar i förhand med tester som dyker upp på release eller om det ligger längre fram i tiden?

Permalänk
Skrivet av omghax:

Vet inte om redaktionen läser här men ifall att:

Finns det något test av A-serien till stationära datorer i sikte? Tänkte om ni kanske fått några exemplar i förhand med tester som dyker upp på release eller om det ligger längre fram i tiden?

Om du vill se lite resultat innan SweC eventuellt testar så finns det här:
http://www.anandtech.com/show/4448/amd-llano-desktop-performa...

Permalänk
Medlem

Är det ingen idé att stoppa en sån här CPU i en budget burk för att sedan kompletterade med nåt okej grafikkort och sedan köra som "budget-spelburk"?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Om du vill se lite resultat innan SweC eventuellt testar så finns det här:
http://www.anandtech.com/show/4448/amd-llano-desktop-performa...

Tack för länken, ska bli intressant läsning.

btw, såg att även A6 dykt upp på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=919639

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Är det ingen idé att stoppa en sån här CPU i en budget burk för att sedan kompletterade med nåt okej grafikkort och sedan köra som "budget-spelburk"?

Jag tror man får mer prisvärd prestanda med en CPU utan så stark GPU-del om man ändå ska köra separat grafikkort.
Om man inte vill satsa på hybrid crossfire, men jag tror inte det kommer löna sig så mycket på en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Är det ingen idé att stoppa en sån här CPU i en budget burk för att sedan kompletterade med nåt okej grafikkort och sedan köra som "budget-spelburk"?

Klart det är. De kan ju köra dual-GPU så du får en prestanda boost på upp till 45%. Dock osäker på om något vräkigare kort än 6670 kan användas. Läs nyheten om Gigabytes 12 nya moderkort..

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom går att klocka rejält, då blir det verkligen intressant!

Då kanske den kommer klara av några av dom mer kraftfulla spelen ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Nja, de kommer nog främst användas till OEM desktop datorer, men de kommer nog även att hitta hem i kraftfulla HTPCs.

kommer nog hitta till alla möjliga datorer där man inte behöver diskret grafik, och tanken är ju att den ska kunna utföra uträkningar på gpun också Office 2010 stödjer det tex tror photoshop också gör det, vissa webbläsare och vlc, det är vad jag kan komma på just nu som stödjer det, finns förmodligen mer och det kommer definitivt fler program som drar nytta av det

Skrivet av Kilroy:

Jag tror man får mer prisvärd prestanda med en CPU utan så stark GPU-del om man ändå ska köra separat grafikkort.
Om man inte vill satsa på hybrid crossfire, men jag tror inte det kommer löna sig så mycket på en stationär dator.

nu bygger ju Llano på phenom II arkitekturen och mig veterligen så duger det till dagens spel
allt beror ju på vad moderkorten kostar

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Jädrar vad billigt, det ser ut att kunna bli ett riktigt bra köp!

Permalänk

Priset kommer sänkas yttligare när Webhallen, Komplett, Inet och Dustin får tag på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

nu bygger ju Llano på phenom II arkitekturen och mig veterligen så duger det till dagens spel
allt beror ju på vad moderkorten kostar

Absolut, jag säger inte att den är dålig till det.
Men jag tror man kommer få mer prisvärd prestanda på andra sätt om man ändå ska köpa diskret grafikkort.
Iaf den här generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Om du vill se lite resultat innan SweC eventuellt testar så finns det här:
http://www.anandtech.com/show/4448/amd-llano-desktop-performa...

Fast det är en skräp-preview.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra av AMD att börja satsa på den inbyggda grafiken i processorerna, det gör ju att man kan få en riktigt bra och framtidssäker burk utan att behöva köpa ett diskret grafikkort också. Tänk om det kunde gå så långt att man kunde slippa diskret grafikkort helt, även i en gamingburk?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Väntar på ett bra test av den/dem för att avgöra om det är dags att bygga sin en ny och mindre htpc men som har bra med kraft...

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathtome:

Väntar på ett bra test av den/dem för att avgöra om det är dags att bygga sin en ny och mindre htpc men som har bra med kraft...

Den informationen som finns är tillräckligt för att jag redan ska ha bestämt mig, eller, det hade jag iofs redan gjort i Mars eller nått.
Det enda som jag egentligen är nyfiken på är energiförbrukning vid idle och uppspelning av tunga videofiler.
Samt pris för processor + moderkort då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Priset kommer sänkas yttligare när Webhallen, Komplett, Inet och Dustin får tag på dessa.

Troligtvis inte då priserna i internationell jämförelse redan är låga.

Permalänk

Det inbyggda grafikkortet är ganska vasst, har ett 2900XT som hängt med ett tag och jag kan maxa alla spel jag kört änsålänge(dock inte Crysis, men för min del är det spelet inge vidare)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Charlie Demerjian har en riktigt läsvärd genomgång av arkitekturen bakom Llano, rekommenderas för de som är intresserade av tekniken bakom de nya fusion APU'erna.
http://semiaccurate.com/2011/06/20/a-llook-at-the-llano-archi...

Visa signatur

/havoc