Hjälp med skrivningar, temp, trim gällande SSD

Permalänk
Medlem

Hjälp med skrivningar, temp, trim gällande SSD

Googlade lite på det här med livstid på SSD då jag nyligt skaffade en och kom åt några artiklar som var intressanta angående skrivningar, defrag och trim. Jag har slått av defrag, trim är på men tydligen så min disk redan skrivit 146.6GB på min 120GB disk och då har jag endast 30GB använt. Disken har varit på 297 timmar (ca 12 dagar). Är det för mycket eller? Information är tagen från SSDLife och Intel Toolbox.

Märkte att både Chrome och Skype har de största skrivningarna för mig så ska ta och lägga dem på en RAMDrive och flytta tempfiler till en annan hårddisk vilket bör hjälpa en del. Enligt SSDLife är diskens hälsa fortfarande 100% men inte konstigt då jag inte använt den så länge.

Något jag gjort fel hittills eller något annat jag behöver tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirth:

Stäng av:
defrag, indexering (search).

Flytta både temp mapparna samt virtuella minnet Windows har till en annan hårddisk.

Undvik att använda performance testing så som crystaldisk och atto etc, eftersom de skriver onödigt mycket till SSDn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag har som jämförelse på min intel ssd 160gb g2, 7439 timmar och skrivit 6884 GB till den, har även fått en reallocated sector nu såg jag, har väl haft den ca 1,5 år, använder min som jag skulle använt en mekanisk disk förutom att jag inte defraggar den då, grejerna är till för att användas
låter inte som du gjort nåt fel för mig iaf.
Jag har alla program på ssd, och alla spel på en mekanisk, min steam mapp får ändå inte plats på ssd´n
Hämtade min info från AIDA64 smart värdena.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Jag har som jämförelse på min intel ssd 160gb g2, 7439 timmar och skrivit 6884 GB till den, har även fått en reallocated sector nu såg jag, har väl haft den ca 1,5 år, använder min som jag skulle använt en mekanisk disk förutom att jag inte defraggar den då, grejerna är till för att användas

Skillnaden är att prestandan på en vanlig hårddisk håller ca samma värde. SSDs har ett fenomen som heter wear där prestandan går ner med tiden. Samma gäller när man formaterar den, gör man det dåligt i alignment kommer den skriva två ggr vilket ökar wear ännu mer.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Stäng av:
defrag, indexering (search).

Flytta både temp mapparna samt virtuella minnet Windows har till en annan hårddisk.

Undvik att använda performance testing så som crystaldisk och atto etc, eftersom de skriver onödigt mycket till SSDn.

Så indexeringen behövs inte vara på eller är det för att spara wear endast? Ska flytta tempmapparna och även Skype och Chrome då de står för 99% av skrivningarna jag har som medelvärde.

Jag har kört Crystaldisk 3-4 gånger för att testa prestandan men nu när jag vet vad den är behövs det inte mer så det är nog rätt lugnt.

EDIT: Jag glömde säga att virtuella minnet (pagefile) kan väl ändå ligga på SSDn. Den nyttjas väl ändå bara som read så det bör väl inte vara något problem, snarare fördel då den är snabbare än mina mekaniska diskar. Jag har 4GB RAM så vet inte hur pass viktigt och stor skillnad det gör.

Skrivet av turbomaniac:

Jag har som jämförelse på min intel ssd 160gb g2, 7439 timmar och skrivit 6884 GB till den, har även fått en reallocated sector nu såg jag, har väl haft den ca 1,5 år, använder min som jag skulle använt en mekanisk disk förutom att jag inte defraggar den då, grejerna är till för att användas
låter inte som du gjort nåt fel för mig iaf.
Jag har alla program på ssd, och alla spel på en mekanisk, min steam mapp får ändå inte plats på ssd´n
Hämtade min info från AIDA64 smart värdena.

Varför installerar du inte spel på SSDn? Du behöver knappast installera alla spel du har på Steam, endast de du spelar ofta. Nerladdningstiden (och installationstiden mha SSDn) från deras servrar är snabba nog för att installera något så fort man vill lira (förutsatt du inte sitter på något ADSL eller sämre hehe).

Enligt din siffra så har du medel 0.9 GB per h skrivning och jag ca 0.5 GB per h. Jag vet inte men det känns alldeles för högt det jag har då skrivningarna från programmen som gör skillnad skriver mellan 10 till 100 gånger mer än 99% av alla andra mina program. Antar det kommer göra skillnad när jag fixat till lite.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Skillnaden är att prestandan på en vanlig hårddisk håller ca samma värde. SSDs har ett fenomen som heter wear där prestandan går ner med tiden. Samma gäller när man formaterar den, gör man det dåligt i alignment kommer den skriva två ggr vilket ökar wear ännu mer.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive)

Har ett värde som heter media wearout indicator vilket har sjunkit från 100 till 97, låter som att det har med hur sliten disken är att göra, för dåligt påläst om det dock men menar du alltså att disken tappar i prestanda med tiden trots trim, trodde det bara var gamla ssd utan trim stöd som led av det? kan inte säga att jag märkt något sånt i praktiken iaf, den känns lika snabb nu som över 1 år sen, inget mätbart i olika benchmarks heller, ligger runt 420 i as ssd benchmark varje gång, alignment fixar windows7 men brukar checka det med i as ssd att det är ok.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av Nirth:

Så indexeringen behövs inte vara på eller är det för att spara wear endast? Ska flytta tempmapparna och även Skype och Chrome då de står för 99% av skrivningarna jag har som medelvärde.

Jag har kört Crystaldisk 3-4 gånger för att testa prestandan men nu när jag vet vad den är behövs det inte mer så det är nog rätt lugnt.

EDIT: Jag glömde säga att virtuella minnet (pagefile) kan väl ändå ligga på SSDn. Den nyttjas väl ändå bara som read så det bör väl inte vara något problem, snarare fördel då den är snabbare än mina mekaniska diskar. Jag har 4GB RAM så vet inte hur pass viktigt och stor skillnad det gör.

Varför installerar du inte spel på SSDn? Du behöver knappast installera alla spel du har på Steam, endast de du spelar ofta. Nerladdningstiden (och installationstiden mha SSDn) från deras servrar är snabba nog för att installera något så fort man vill lira (förutsatt du inte sitter på något ADSL eller sämre hehe).

Enligt din siffra så har du medel 0.9 GB per h skrivning och jag ca 0.5 GB per h. Jag vet inte men det känns alldeles för högt det jag har då skrivningarna från programmen som gör skillnad skriver mellan 10 till 100 gånger mer än 99% av alla andra mina program. Antar det kommer göra skillnad när jag fixat till lite.

Ja det låter fan sjukt mycket med 0.9 GB / h kan jag hålla med om angånde spel så är jag väl lite lat å bekväm av mig kanske, har en 300gb velociraptor för dom som e halvfylld för tillfället, skulle nog kunna fylla den med prestandan på den duger rätt bra, inte alla spel som drar nytta av ssd känns det som, har nog bara bf2 på ssd´n just nu i spelväg.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

Ja det låter fan sjukt mycket med 0.9 GB / h kan jag hålla med om angånde spel så är jag väl lite lat å bekväm av mig kanske, har en 300gb velociraptor för dom som e halvfylld för tillfället, skulle nog kunna fylla den med prestandan på den duger rätt bra, inte alla spel som drar nytta av ssd känns det som, har nog bara bf2 på ssd´n just nu i spelväg.

Det är nog rätt sant. Det man tjänar på att ha spel på SSDn är snabba uppstarter och minskar risken för att hårddisken kommer vara flaskhals under laddningstider och liknande. Generellt sätt gör det inte så stor skillnad i spel faktiskt men jag har bara ägt min i 12 dagar så lite tidigt att kunna säga så mycket.

EDIT: Jag såg att ni båda tog upp ordet aligntment och jag har ingen aning vad det är. Hur kollar man det och vad avgör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirth:

Så indexeringen behövs inte vara på eller är det för att spara wear endast?

EDIT: Jag glömde säga att virtuella minnet (pagefile) kan väl ändå ligga på SSDn. Den nyttjas väl ändå bara som read så det bör väl inte vara något problem.

Indexering ökar wear men eftersom SSD är endå så snabb så blir skillnaden inte så stor. Angående virtuella minnet så skriver den ju till minnet varje gång något program startar när minneshanteraren känner för det. Vilket är något du inte kan kontrollera på Windows utan antingen flytta den eller stänga av den eller helt enkelt ha den kvar på SSDn your choice.

Skrivet av turbomaniac:

Har ett värde som heter media wearout indicator vilket har sjunkit från 100 till 97, låter som att det har med hur sliten disken är att göra, för dåligt påläst om det dock men menar du alltså att disken tappar i prestanda med tiden trots trim, trodde det bara var gamla ssd utan trim stöd som led av det? kan inte säga att jag märkt något sånt i praktiken iaf, den känns lika snabb nu som över 1 år sen, inget mätbart i olika benchmarks heller, ligger runt 420 i as ssd benchmark varje gång, alignment fixar windows7 men brukar checka det med i as ssd att det är ok.

Ingen aning, eftersom SSDs inte har någon SMART standard alls utan varje tillverkare sätter sina egna värden är det svåt utan att läsa på mer. Wear finns kvar även om trim finns skillnaden är att trim drar ner på hur snabbt den degraderas. Benchmark kan jag inte prata om heller eftersom jag bara kört ATTO som visar att exempelvis min har 260MB R/W men den visade också innan att den tyckte om att åka ner till 240MB write efter några veckor när jag inte gjorde några återgärder.

Windows 7 Installation har alignment men inte Windows hårddisk hanteraren eller vad den nu heter, alltså om du formaterar en hårddisk i Windows kommer den inte vara alignad. Kanske har de fixat det i någon patch nu senare eller kommer erbjuda det i en dyrare version av Windows men senast jag läste så gjorde den inte det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Indexering ökar wear men eftersom SSD är endå så snabb så blir skillnaden inte så stor. Angående virtuella minnet så skriver den ju till minnet varje gång något program startar när minneshanteraren känner för det. Vilket är något du inte kan kontrollera på Windows utan antingen flytta den eller stänga av den eller helt enkelt ha den kvar på SSDn your choice.

Du verkar veta mer än mig om SSD:er. Vad rekommenderar du? Om jag säger så här så prestandan jag tjänar på att ha pagefile på min SSD lär nog inte vara stor jämfört med en hårddisk så lär nog knappast märka någon skillnad då den högst brukar bli 200-300MB (och jag brukar ha på min dator dygnet runt). Med tanke på att jag har på den länge och använder rätt ofta så kanske jag tjänar mer på att spara livstid genom att lägga pagefile på en av mina äldre diskar.

Skrivet av Commander:

Windows 7 Installation har alignment men inte Windows hårddisk hanteraren eller vad den nu heter, alltså om du formaterar en hårddisk i Windows kommer den inte vara alignad. Kanske har de fixat det i någon patch nu senare eller kommer erbjuda det i en dyrare version av Windows men senast jag läste så gjorde den inte det.

Vad är det för något och hur kollar man ifall det är det eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirth:

Du verkar veta mer än mig om SSD:er. Vad rekommenderar du? Om jag säger så här så prestandan jag tjänar på att ha pagefile på min SSD lär nog inte vara stor jämfört med en hårddisk så lär nog knappast märka någon skillnad då den högst brukar bli 200-300MB (och jag brukar ha på min dator dygnet runt). Med tanke på att jag har på den länge och använder rätt ofta så kanske jag tjänar mer på att spara livstid genom att lägga pagefile på en av mina äldre diskar.

Vad är det för något och hur kollar man ifall det är det eller inte?

När jag hade Windows och när jag kommer ha den igen så kommer jag alltid flytta temp och virtuella minnet till en annan hårddisk.SSD för konsumenter är ganska nytt och obeprövad i längden och jag försöker alltid att få så långt liv på den som jag kan om man inte förlorar prestandan för mycket. Alltså är det upp till dig att väga för och mot.

På Linux så har jag flyttat Temp till en dynamisk ramdisk som ökar bara när den behöver och virtuella minnet är redan en egen partition (Linux standard) där vilket jag alltid lägger på en av mina Raptorer.

Partition alginment är ofta ett okänt fenomen bland vissa, det bästa är att läsa på det och försöka förstå så mycket som möjligt. Men kort är hur data hanteras av filsystemet och hur den hamnar på hårddisken/SSDn. Hårddiskar och SSDs är fysiskt olika och påverkas olika av samma inställningar som beskrivs i Wikipedia artikeln.Något de inte nämner är att de förlorar prestanda också om den en partition är felplacerad. Som kort och grovt förklarat, du ändrar en fil kräver det att SSD eller hårddisken måste ändra på 2 celler/sektorer eftersom den överlappar dem.

OCZ forumen har haft flera lärorika forum stickies från folk som läst på mer än jag vilket jag rekommenderar om du är intresserad att läsa vidare på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive#SSD-optimized_...
http://www.ocztechnologyforum.com/wiki/index.php?title=How_to...
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?79848-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ska se om vi kan reda ut begreppen:

Skrivet av Nirth:

Googlade lite på det här med livstid på SSD då jag nyligt skaffade en och kom åt några artiklar som var intressanta angående skrivningar, defrag och trim. Jag har slått av defrag, trim är på men tydligen så min disk redan skrivit 146.6GB på min 120GB disk och då har jag endast 30GB använt. Disken har varit på 297 timmar (ca 12 dagar). Är det för mycket eller? Information är tagen från SSDLife och Intel Toolbox.

Märkte att både Chrome och Skype har de största skrivningarna för mig så ska ta och lägga dem på en RAMDrive och flytta tempfiler till en annan hårddisk vilket bör hjälpa en del. Enligt SSDLife är diskens hälsa fortfarande 100% men inte konstigt då jag inte använt den så länge.

Något jag gjort fel hittills eller något annat jag behöver tänka på?

Läs denna sida, den ger en viss insikt i hur mycket en ssd faktiskt tål:

http://www.anandtech.com/show/4159/ocz-vertex-3-pro-preview-t...

Kort sagt, du skriver rätt mycket, men det är inget att oroa sig för.

Skrivet av Commander:

Skillnaden är att prestandan på en vanlig hårddisk håller ca samma värde. SSDs har ett fenomen som heter wear där prestandan går ner med tiden. Samma gäller när man formaterar den, gör man det dåligt i alignment kommer den skriva två ggr vilket ökar wear ännu mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive)

Vad som händer är att när alla celler i ssd:n skrivts till en gång så drar wear leveling igång vilket gör att disken blir aningen långsammare (så kallad "used state"). Ytterligare en sak som kan göra disken långsammare är om man inte har trim och disken inte har intern garbage collection, då kommer prestandan gradvis att sjunka. Har man trim igång och/eller en disk med bra intern garbagbe collection så kommer disken att stanna på den prestandanivå som den hamnade på när wear leveling går igång. Har man tappat prestanda så kan man återställa disken till nyskick genom en secure erase, så det är inget man behöver oroa sig för.

Skrivet av Commander:

Skillnaden är att prestandan på en vanlig hårddisk håller ca samma värde. SSDs har ett fenomen som heter wear där prestandan går ner med tiden. Samma gäller när man formaterar den, gör man det dåligt i alignment kommer den skriva två ggr vilket ökar wear ännu mer.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive)

Wear? Det som gör en ssd långsammare har jag tagit upp i texten ovan, slitage på nandcellerna gör inte disken långsammare.

Skrivet av Nirth:

Det är nog rätt sant. Det man tjänar på att ha spel på SSDn är snabba uppstarter och minskar risken för att hårddisken kommer vara flaskhals under laddningstider och liknande. Generellt sätt gör det inte så stor skillnad i spel faktiskt men jag har bara ägt min i 12 dagar så lite tidigt att kunna säga så mycket.

EDIT: Jag såg att ni båda tog upp ordet aligntment och jag har ingen aning vad det är. Hur kollar man det och vad avgör det?

Alignment är hur (om) filsystemet och det fysiska lagringsutrymmet på disken matchar varandra, är disken inte alignad så ligger filsystem och lagringsutrymme omlott, dvs en liten fil som normalt skulle fylla en cell kommer att ta plats i två vilket gör att det skrivs mer till disken än nödvändigt. Utöver det så tappar man prestanda, dock så ska det inte märkas speciellt mycket på intels diskar. Normalt så formaterar windows 7 automatisk en ssd så den har korrekt alignment, windows xp däremot gör det inte så då får man göra det manuellt.

Skrivet av Commander:

Indexering ökar wear men eftersom SSD är endå så snabb så blir skillnaden inte så stor. Angående virtuella minnet så skriver den ju till minnet varje gång något program startar när minneshanteraren känner för det. Vilket är något du inte kan kontrollera på Windows utan antingen flytta den eller stänga av den eller helt enkelt ha den kvar på SSDn your choice.

Indexering ökar inte "wear" nämnvärt, det är skrivningar som ökar slitaget på disken och indexering sysslar mest med läsning för att göra det lättare att söka efter filer. Nu har dock en ssd har så pass låg söktid att det inte riktigt är värt besväret att ha igång, men man behöver inte känna sig orolig att disken ska dö bara för att indexering har varit igång.

Skrivet av Nirth:

Vad är det för något och hur kollar man ifall det är det eller inte?

Alignment kollas enklast genom att starta as-ssd, står det xxxxx - OK med grön text i rutan uppe till vänster så är disken korrekt alignad, står det xxxx - BAD med röd text så bör man rätta till det. xxxx är då siffrorna som beskriver var partitionen börjar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Trim och GC funkar lite olika på olika diskar. Vissa funkar bara om disken är idle och vissa funkar bara när den är i sleep. Nyare brukar dock sitta vid idle. Angående prestandan så är det bara kolla upp på olika forums där folk får göra secure erase ganska ofta och om man tycker en formatering då och då är något för att ha topp prestanda så visst.

Angående indexering så är Windows ganska agressiv vid nyinstallation vilket kan synas när man kör prestanda monitor och kollar I/O på disken. Eftersom random access är nästan 0.0ms så förstår jag inte varför man skall indexera en SSD.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Trim och GC funkar lite olika på olika diskar. Vissa funkar bara om disken är idle och vissa funkar bara när den är i sleep. Nyare brukar dock sitta vid idle. Angående prestandan så är det bara kolla upp på olika forums där folk får göra secure erase ganska ofta och om man tycker en formatering då och då är något för att ha topp prestanda så visst.

Angående indexering så är Windows ganska agressiv vid nyinstallation vilket kan synas när man kör prestanda monitor och kollar I/O på disken. Eftersom random access är nästan 0.0ms så förstår jag inte varför man skall indexera en SSD.

Självklart fungerar trim och garbage collection olika för olika kontrollers, poängen är att om det sköts som det ska så kommer inte prestandan att sjunka mycket efter det att alla celler skrivits till en gång och disken då hamnat i "used state". Det går att pressa ner disken i lägre prestanda även då, men då krävs i princip att man kör stora mängder testprogram på kort tid eller har en konstant och hård belastning på disken under en längre period. En normalanvändare kommer inte i närheten av det. Sedan att folk gör secure erase regelbundet har oftast att göra med att man vill ha samma testresultat som när disken var ny. Processen är inte krångligare än att man gör en image av ssd:n, gör en secure erase och sedan återställer imagen. Tar ett tag men är inte speciellt krångligt när man väl gjort det en gång.

Att man stänger av indexering är huvudsakligen en kvarleva från den tiden då de första konsument-ssd:erna kom och som då nästan enbart baserades på jmicrons 602 kontroller. Den hade stora problem med små skrivningar vilket ledde till att systemet pausade någon sekund här och var. Stänger man av det med en modern ssd så är det huvudsakligen för att slippa den marginella prestandaförlust som kan uppstå när indexeringen är aktiv. Det finns ingen poäng i att göra det för att minska slitaget.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Att man stänger av indexering är huvudsakligen en kvarleva från den tiden då de första konsument-ssd:erna kom och som då nästan enbart baserades på jmicrons 602 kontroller. Den hade stora problem med små skrivningar vilket ledde till att systemet pausade någon sekund här och var. Stänger man av det med en modern ssd så är det huvudsakligen för att slippa den marginella prestandaförlust som kan uppstå när indexeringen är aktiv. Det finns ingen poäng i att göra det för att minska slitaget.

Ja den där skiten minns man, hade nån ocz core disk med jmf601 controller, värdelös som systemdisk pga stuttering, så använde den som usb disk, för den hade en mini usb kontakt, tills den dog, bland dom sämsta köp jag gjort.

Så hur är det nu? vid nyinstallation så är alignment ok i win 7, men om man formaterar en ssd ytterligare i windows kommer den vara alignad då? bra att veta ifall man byter ut velociraptorn mot en ssd nån gång.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti