Permalänk
Medlem

Hur säkrar jag min wallet bäst?

Hej!
Precis som rubriken antyder undrar jag hur man bäst säkrar sin wallet file på sin dator så att ingen obehörig kan komma och ta mina bitcoins. Vad rekommenderar ni och hur gör ni?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Zippa den, på med ett starkt lösenord, uppa på Dropbox och till sist slänger du in den på ett USB minne som du stoppar i ditt kassaskåp(eller liknande säkert ställe).

Och efter allt detta tar du bort wallet.dat och rensar papperskorgen. KLART!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Edit: Pakki's variant är mer "normal" och enklare. Speciellt om man inte har sjuka mängder BTC

Det finns en mängd bra trådar om detta på Bitcoin.org forumet. Just nu är det dock så segt där så orkar inte leta upp, kanske kommer en edit

Kort så skall du för att vara så säker som möjligt

1. Installera Bitcoin clienten via en LiveCD när din dator är offline, eller en på en dator som aldrig varit online.

2. Skapa 10st Adresser, skriva ner dessa. hit skickar du dina pengar

3. Kryptera wallet.dat och lägga över den på någon lagringsmedia.

4. Lägga lagringsmedia med din wallet.dat på något säkert ställe, där den inte kommer bort eller kan skadas vid tex brand osv (typ bankfack)

Sen kan du använda dina adresser du skrev ner för att skicka BTC till din wallet. De väntar där tills du tar online din wallet.dat och uppdaterar den.

Detta är extremt men det mest säkra, dock mycket enkelt förklarat skall hitta länken åt dig när forumet är snabbare

Permalänk
Medlem

Gå efter denna guide; https://en.bitcoin.it/wiki/Securing_your_wallet

TrueCrypt fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

ZIP med password ger förövrigt absolut ingenting, det tar några sekunder att knäcka lösenordet med bra tables och en stark dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szkar:

ZIP med password ger förövrigt absolut ingenting, det tar några sekunder att knäcka lösenordet med bra tables och en stark dator.

Hur kan det vara så? Om man komprimerar med 7-zip så använder den AES-256 vilket borde vara mer än säkert, eller?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Vad är en "wallet" ?

Om man får fråga? bara nyfiken, men inte tillräckligt för att googla ^^ !

Cheera
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Hur kan det vara så? Om man komprimerar med 7-zip så använder den AES-256 vilket borde vara mer än säkert, eller?

Javisst, men nu snackar vi om ZIP, inte 7-zip. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snox:

Sen kan du använda dina adresser du skrev ner för att skicka BTC till din wallet. De väntar där tills du tar online din wallet.dat och uppdaterar den.

Så efter att jag har skickat mina BTC från t ex .lc så behöver min wallet/Bitcoin-programmet inte vara igång/tillgängligt för att "systemet" ska veta att just den mängden BTC tillhör mig och bara mig? Eller?

Detta är mer komplicerat än vad jag trodde, that's for sure. ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av am0berg:

Vad är en "wallet" ?

Om man får fråga? bara nyfiken, men inte tillräckligt för att googla ^^ !

Cheera
//Alex

Plånbok...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Wanuvas:

Så efter att jag har skickat mina BTC från t ex .lc så behöver min wallet/Bitcoin-programmet inte vara igång/tillgängligt för att "systemet" ska veta att just den mängden BTC tillhör mig och bara mig? Eller?

Kort svar: Korrekt!

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Plånbok...

Bra svar!

Nej en wallet är den fil som innehåller dina bitcoins i den officiella bitcoin-clienten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Plånbok...

Skrivet av Pakki:

Bra svar!

Nej en wallet är den fil som innehåller dina bitcoins i den officiella bitcoin-clienten

Skickades från m.sweclockers.com

Herregud... swec...

Vad kan man förvänta sig !
//Alex

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Kort svar: Korrekt!

Awesome! ;D

Ok, dags att leka med TrueCrypt och ett USB-minne tror jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O.o

Permalänk
Skrivet av Wanuvas:

Awesome! ;D

Ok, dags att leka med TrueCrypt och ett USB-minne tror jag...

Skickades från m.sweclockers.com

Så här gjorde jag:

* Kryptera med TrueCrypt
Jag valde det första alternativet (kryptera enstaka fil), kändes enklast. Ett lösenord med en kombination av stora och små bokstäver, siffror, speciala tecken. Döp filnamnet till något ointressant. Det skall inte heta wallet tycker jag.
*Ha den filen på hårddisken, och kopiera den till 3 olika USB-minnen.
*Ta ned TrueCrypt Portable och kopiera till de 3 USB-minnen.
*Kopiera Bitcoin-klienten till de 3 minnen. Kanske onödigt det här.
*Ladda upp krypterade filen på någon sajt eller till ditt mailbox som en extra säkerhet ifall alla övriga medium går sönder

Edit: Bränn en skiva med ovanstående också
Edit2: Glömde skriva att när man testat att det fungerat med TrueCrypt och lösenord etc. skall man ta bort den ursprungliga wallet.dat-filen, och rensa papperskorgen.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD