Permalänk

Problem med SSD

Hejsan jag har ett litet problem . jag har precis installerat Wndows 7 med AHCI och det funkar snabbt datorn startar på 13 sekunder och då funkar det med 4 hårddiskar i men när jag kopplar i en mer hårddisk efter det tar det ca 25-35 sekunder att starta och då verkar det som AHCI stängs av tanke på
att det tar längre tid någon som kan hjälpa mig med detta problemet ?

fick även svart på detta .

Det är möjligt att den port du kopplar in den där sissta HDDn är till moderkortets sekundära SATA Controller?

När dessa är aktiva är det inte ovanligt att boot tiderna ökar kraftigt.

provade att inaktiverade SATA Controller men det var lika segt .

har en Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuhKaKaPooPoo:

Hejsan jag har ett litet problem . jag har precis installerat Wndows 7 med AHCI och det funkar snabbt datorn startar på 13 sekunder och då funkar det med 4 hårddiskar i men när jag kopplar i en mer hårddisk efter det tar det ca 25-35 sekunder att starta och då verkar det som AHCI stängs av tanke på
att det tar längre tid någon som kan hjälpa mig med detta problemet ?

fick även svart på detta .

Det är möjligt att den port du kopplar in den där sissta HDDn är till moderkortets sekundära SATA Controller?

När dessa är aktiva är det inte ovanligt att boot tiderna ökar kraftigt.

provade att inaktiverade SATA Controller men det var lika segt .

har en Corsair SSD Force Series 60GB

Om datorn bootar långsammare när du kopplar in ytterligare en vanlig disk så är det knappast ssd:n som är problemet?

Är det själva starten av windows som går långsammare? Tror f.ö. knappast att ahci stängs av, antagligen är det disken/moderkortet som inte riktigt vill eller så är det något som windows får vänta på med den sista disken inkopplad.

Permalänk
Medlem

Testa ändra BOOT Priority och sätt SSD disken först, sedan tar du HDD eller vad du nu vill ha där

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Har provat att lägga den först i BOOT Priority men det tar ändå lika lång tid det är som en fördröjning efter när windows 7 Logan är färdig