Nokia släpper sin första MeeGo telefon, N9

Permalänk
Medlem

Nokia släpper sin första MeeGo telefon, N9

http://www.iltalehti.fi/digi/2011062113926515_du.shtml?ref=kn

hittade tyvärr ingen bra svensk eller engelsk länk än

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

http://www.iltalehti.fi/digi/2011062113926515_du.shtml?ref=kn

hittade tyvärr ingen bra svensk eller engelsk länk än

Ser ut som windows phone 7 men mindre snyggt. Texten förstod jag inte

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Grymt snygg mobil, älskar designen.. Men UI't ser ju helt kladdigt och oeffektivt ut.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

http://www.iltalehti.fi/digi/2011062113926515_du.shtml?ref=kn

hittade tyvärr ingen bra svensk eller engelsk länk än

Samma artikel via Google Translate

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Specifikationer:

Networks: PentabandWCDMA 850, 900, 1900, 1700, 2100, Quad band GSM/EDGE 850, 900, 1800, 1900
Speed: HSDPA Cat10: 14.4Mbps, HSUPA: Cat6 5.76Mbps
Display: 3.9” WVGA (854x480) AMOLED display with curved Gorilla glassTM, no air gap, anti-glare polarizer
OS: MeeGo1.2 Harmattan
Memory: 1024MB RAM, 16GB/64GB storage
Camera: 8Mpix auto-focus Carl Zeiss, wide-angle lens, 2x LED flash, Video capturing MPEG-4 SP 720p @ 30fps, 2nd camera for video calls
Size / Weight: 116.45 mm x 61.2 mm x 7.6–12.1 mm (L x W x T)/ 76 cm3/ 135 g
Connectivity: BT 2.1, GPS, A-GPS, WLAN 802.11abgn, NFC, 3.5mm AV connector, micro USB connector, USB charging
Processor:ARM Cortex-A8 OMAP3630 1 Ghz, PowerVRSGX530
Audio: MP3 player, Audio jack: 3.5mm, Supported codecs: mp3, AAC, AAC+, eAAC+, WMA, FLAC.
Battery: 1450 mAh
Operating Times
Talk time: (GSM/WCDMA) up to 11 h / up to 7 hours
Standby time: Up to 450 hours (WCDMA), up to 380 hours (GSM)
Video playback (720P): up to 4.5 hours
Music playback: up to 50 hours

Källa

Youtubevideo 1

Youtubevideo 2

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Synd att det fysiska tangentbordet försvinner från N900 men jag tror likväl att min N900 får pensioneras när denna hittar ut.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Nice nice, blir en bra uppgradering från N8.

Någon som hittar någon info om den har fm sändare?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Processor:ARM Cortex-A8 OMAP3630 1 Ghz, PowerVRSGX530

gammal hårdvara

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge nokia ska skjuta sig i foten med kanon, dom borde ha lagt allt vad detta heter på hyllan för länge sen, och snabbt ta fram win 7 mobiler eller med android, men dom vill väl inte sälja några smart mobiler längre, eller så försöker dom medvetet gå i konkurs, finner inga andra förklaringar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Undrar hur länge nokia ska skjuta sig i foten med kanon, dom borde ha lagt allt vad detta heter på hyllan för länge sen, och snabbt ta fram win 7 mobiler eller med android, men dom vill väl inte sälja några smart mobiler längre, eller så försöker dom medvetet gå i konkurs, finner inga andra förklaringar.

Skämtar du?
Detta är helt nytt, bättre av dom att satsa på ett eget system än att följa drönarna som kör med Android.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

om man kollar denna video tycker i alla fall jag att gränssnittet inte ser så kladdigt ut: http://www.youtube.com/watch?v=BSZssHGR-Qg&feature

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut, vem vet om denna byter ut min N8??

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

tycker det ser bra och smidigt ut men hur blir det med uppdateringar nu när Nokia jobbar med WP7. Inte kul att köpa mobil för 4-5000 kr men inte få uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Processor:ARM Cortex-A8 OMAP3630 1 Ghz, PowerVRSGX530

gammal hårdvara

Det kan mycket väl vara så att en 1ghz cpu är mer än nog för operativsystemet och därför prestera bättre än en android telefon med samma cpu. Och det bör ju vara postivit för batteritiden
Exempelvis presterar själva operativsystemet mycket bättre på min nokia med 478mhz (symbian) Än på min surfplatta med 600mhz cpu (android). Så hårdvaran spelar inte så stor roll bara det kan optimeras. Eller har jag helt fel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kan mycket väl vara så att en 1ghz cpu är mer än nog för operativsystemet och därför prestera bättre än en android telefon med samma cpu. Och det bör ju vara postivit för batteritiden
Exempelvis presterar själva operativsystemet mycket bättre på min nokia med 478mhz (symbian) Än på min surfplatta med 600mhz cpu (android). Så hårdvaran spelar inte så stor roll bara det kan optimeras. Eller har jag helt fel?

Både och.
Den processorn är nog gjort i/på 65nm medans senare processorer är gjorde på 45nm som drar mindre ström och är kraftigare.

Men det om att det optimeras delen har du rätt i

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Tycker telefonen ser riktigt grym ut. Riktigt kul att Nokia väljer att gå sin egen väg och inte bara vara en i mängden med android. Hoppas nu inte den blir alltför dyr, isåfall blir det ett köp

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut måste jag säga, både telefonen och användargränsnittet! Personligen inget jag skulle köpa i dagsläget dock då iOS/Android ligger så långt före vad gäller utbud av appar och utvecklarstöd vilket är högst viktigt för mig. Men jag önskar dem lycka till!

Permalänk

En hel del hands on klipp.

http://dailymobile.se/2011/06/21/tons-of-nokia-n9-videos/

Ser förövrigt mycket bra ut och smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Skämtar du?
Detta är helt nytt, bättre av dom att satsa på ett eget system än att följa drönarna som kör med Android.

Skämtar verkligen inte, kanske inget fel med MeeGo i sig, men nokia måste bestämma sig vad det är för telefoner dom vill göra och tillverka, sybian är ju i praktiken gått i graven för ett bra tag sen, utom till enklare telefoner, där kan jag tänka mig att dom har ett visst grepp.

Men smartphones där har vi dag ios android, win 7, + några mindre tex bada från samsung
ios och android har fått ett järngrepp om marknaden, och idag är det i princip bara dessa 2 OS som företag skriver appar för inte dom andra, kanske kommer det bli bra utbud for win 7.5 också, tiden får utvisa

Är minns sagt vågat att släppa ett helt nytt OS av nokia igen efter Maemo, där man inte vet hur utbudet och supporten kommer bli, det hela är gambling på hög nivå, vad nokia behöver är nu att MeeGo gör succé och att det kommer ett antal telefoner i olika storlekar och prisklasser, kan nog redan nu säga att så kommer inte att ske, och nokia blir ännu mer efter alla konkurrenter.

Nokia har att välja på att snabbt nu få ut en del modeller med win 7.5, om dom inte ska hoppa av smartphone marknaden helt, kanske med undantag då med denna som bara ett väldigt fåtal kommer skaffa, blir en väldigt nischad telefon.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer min nya mobil

Visa signatur

Stationär:Mac mini early 2009 + Apple Cinema Display 23" Alu
Laptop: Lenovo Z61p | MBP mid 2012

Permalänk

Funktionen för att synka med Bluetoothenheter via NFC var ju riktigt coolt iaf.

Själva telefonen ser riktigt bra ut, lovar gott inför Nokias WP7-telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

sybian är ju i praktiken gått i graven för ett bra tag sen, utom till enklare telefoner, där kan jag tänka mig att dom har ett visst grepp.

Nokia har sagt att at dom supportar Symbian tills 2016, får Anna update snart ...och Belle senare i år? Allt har end-of-life även IOS och Android.

Skrivet av ggustavsson:

Nokia har att välja på att snabbt nu få ut en del modeller med win 7.5, om dom inte ska hoppa av smartphone marknaden helt.

Mango är inte släppt ännu.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Inaktiv

Hur blir det med "apps" till denna tror ni?

Permalänk
Medlem

Såg ju riktigt intressant ut det där!
Jag kommer definitivt följa den här telefonen.

Lite jobbigt att byta bort Android nu när man kan det bra och betalat över tusen kronor för appar bara :/

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Hmm, enligt nyteknik har Nokia nästan övergett meego och ska börja med windows-mobiler istället.
Se: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article32...
samt http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article32...

Permalänk
Skrivet av sneth:

Hmm, enligt nyteknik har Nokia nästan övergett meego och ska börja med windows-mobiler istället.
Se: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article32...
samt http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article32...

Enligt tidigare "long-term plan" så har då MeeGo haft en plats hos Nokia, enligt den så skulle man ha kvar ett MeeGo utvecklingsteam. Dessutom har man ju idag gått ut med att man ska supporta den här mobilern.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av pärkka:

Hur blir det med "apps" till denna tror ni?

Den har Qt så det ska inte behövas många kodrader för att anpassa Qt Symbianapps till den. Skype, Opera och Angry Birds finns redan fast mobilen inte är släppt.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av jens:

om man kollar denna video tycker i alla fall jag att gränssnittet inte ser så kladdigt ut: http://www.youtube.com/watch?v=BSZssHGR-Qg&feature

jävlar vad den laggade sönder, antar att det är någon typ av tidigt pre-produktion exemplar.. men varför lägger man upp en sån på youtube?

Annars har du helt rätt, gränsnittet är mycket stilrent och snyggt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Skämtar du?
Detta är helt nytt, bättre av dom att satsa på ett eget system än att följa drönarna som kör med Android.

du menar att dom ska ta en atombomb istället faktum är att nokia e förbi sälj aktierna och stick... Dom missade tåget som sony ericsson precis han med. Finnarna kan bara bygga telefoner inte operativ system Europa har dött det e asien som kommer ta över skiten bara titta på huawei... Någon måste hitta något nytt inte premium inte fullspäckad med massa grejer utan kanske den mest funktionella kanske e något att sattsa på för det går inte att kriga mot de asiatiska företagen eller apple... Egentligen e det rätt så läskigt huawei som e på väg upp inom det mesta i mobilindustrin och det finns många som hävdar att företaget egentligen e kinesiska säkerhets tjänsten tänk er bara vilken makt dom skulle ha dels så har dom mycket inom sendare och dylikt men nu har det börjat ta över mobilerna också :O. Hur som hällst ni som har nokia aktier sälj nokia kanske lyckas hålla sig vid liv i 3-4 år men alla kanoner i föten gör att dom har sprängt fram sin egen grav ;)... Jag säger inte att android e det bästa men det nokia kommer med e tyvärr dömt att misslyckas....