Permalänk
Medlem

IPad funderingar?

Hej!

Jag har fått möjlighet att testa IPad och har ett par frågor :

1. Hur håller man koll på vilka applikationer som körs? Tydligen stängs de inte ner av att gå ut till huvudmenyn utan trycker jag på ex browsern så kommer jag in till samma sida som jag var sist på. Detta känns inte så bra om IPaden används av flera personer? Ex när jag fick den så fanns det flera flikar öppna med diverse sidor som förra personen besökt.

2. Jag finner mig ofta fast! och vill gå tillbaka ett steg, hur gör jag detta? Hittar ingen tillbaka knapp så som ex Android har? På vissa ställen kan man hitta en tillbaka pil i vänster hörn men detta verkar gälla långt ifrån alltid?

3. Om jag öppnar Appstore och Top Chart, väljer "show more" , här får jag upp en lista där jag ser en app som verkar intressant(jag installerar alltså inte direkt ifrån listan), jag tittar på appen och ser att det inte är något för mig så jag vill gå tillbaka vilket jag gör genom Top Charts knappen i vänstra hörnet. Problemet med detta är att Top Charten verkar laddas om vilket kan ta lite tid och jag hamnar överst på listan igen d.v.s inte där jag lämnade listan? Är detta meningen eller sitter jag kanske med en väldigt gammal version av Appstore (om det nu inte automatiskt uppdateras?)

4. Om jag väljer att ladda ner något från Appstoren så kastas jag ut till huvudmenyn där appen börjar laddas ner, hur stannar jag kvar i appstoren? Nu måste jag leta upp appstore ikonen och gå in där igen?

5. Jag har ett par appar på IPaden som behöver uppdateras så jag går in i appstoren och väljer Update all då får jag upp en ruta som ber mig om lösenord för ett annat Apple konto (troligen förra personen som hade den), hur kommer jag runt detta? Jag kan inte ändra Apple-Id:et?

6. Jag kör igång Safari och går in på facebook där jag trycker på ett youtube klippet, safari väljer då att öppna en ny flik med samma sida igen? Varför? Istället måste jag trycka på Titeln och då helt plötsligt skickas jag till annan app(trolige youtube appen) där videon spelas upp (plus att det visas massa relaterade filmer) men hur kommer jag tillbaka till sidan igen? Jag hittar ingen tillbaka knapp? Istället får jag trycka på huvudmeny knappen och åter igen leta mig in till Safari?

7. Finns det någon extra meny och folder system där man kan lägga de appar man inte använder hela tiden eller är det meningen att allt ska ligga på "skrivbordet"?

Många av frågorna är säkert simpla men de får ni ta!

Förövrigt är jag imponerad av flytet och skärmen (även om den är lite lågupplöst) dessutom verkar mycket att spel appsen vara välarbetade d.v.s snygga . Dock tycker jag nog att den är lite väl tung, de e inte som att man sitter och håller den med en hand framför sig i en halvtimme eller så, kanske är IPad2 lättare?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

1: du dubbel klickar på hemknappen och vips en rad med appar som körs i bakgrunden.

2: Nej ipad har ingen speciell bakåt knapp som du har sett, du får nöja dig med tillbaka knappen uppe i det vänstra hörnet

3: Det är vanligt, eftersom det utkommer nya recensioner på spelet och spel köps stup i kvarten - därav uppdateringen

4: Är det jobbigt att trycka på appstore knappen eller:P

5: För att byta användar konto måste du gå in på inställningar - affär - tryck sedan på ett konto och välj logga ut

6: Dubbelklicka på hemknappen och tryck sedan på safari appen och vips så kommer du inte på FB igen:)

7: Ja, tryck fingret på en app tills du ser att dom gungar lite - dra sedan en app över en annan app och vips så har du en mapp:)

tror att du finner de flesta svaren ovan, kanske missförstod dig på någon fråga...

David

Permalänk
Medlem

TACK!!

Skrivet av dauit:

1: du dubbel klickar på hemknappen och vips en rad med appar som körs i bakgrunden.

Super!

Skrivet av dauit:

2: Nej ipad har ingen speciell bakåt knapp som du har sett, du får nöja dig med tillbaka knappen uppe i det vänstra hörnet

Synd..

Skrivet av dauit:

3: Det är vanligt, eftersom det utkommer nya recensioner på spelet och spel köps stup i kvarten - därav uppdateringen

Jo men så är det väll med mer eller mindre alla lister där innehållet är dynamiskt. Nä här hade det varit bättre att komma tillbaka till det läge man var i, det hade givet samma känsla som att du trycker tillbaka i en browser, d.v.s du vet att innehållet inte är uppdaterats. Men nu är det som det är.

Skrivet av dauit:

4: Är det jobbigt att trycka på appstore knappen eller:P

Verkar bara bakvänt med tanke på att Apples produkter ska vara så lätta, ser ingen egentligen anledning till att man ska längas ut vid installation av en applikation merän om man antar att man alltid endast installerar endast en app och om så är fallet så skulle lika bra appstoren kunna stängas ner helt också efter installationen (vilket den kanske gör?).

Skrivet av dauit:

5: För att byta användar konto måste du gå in på inställningar - affär - tryck sedan på ett konto och välj logga ut

När jag går in där så står det mitt rätta konto, d.v.s inte det konto som den kräver mig på lösenord för?

Skrivet av dauit:

6: Dubbelklicka på hemknappen och tryck sedan på safari appen och vips så kommer du inte på FB igen:)

Utmärkt!

Skrivet av dauit:

7: Ja, tryck fingret på en app tills du ser att dom gungar lite - dra sedan en app över en annan app och vips så har du en mapp:)

Super!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

TACK!!

Super!

Synd..

Jo men så är det väll med mer eller mindre alla lister där innehållet är dynamiskt. Nä här hade det varit bättre att komma tillbaka till det läge man var i, det hade givet samma känsla som att du trycker tillbaka i en browser, d.v.s du vet att innehållet inte är uppdaterats. Men nu är det som det är.

Verkar bara bakvänt med tanke på att Apples produkter ska vara så lätta, ser ingen egentligen anledning till att man ska längas ut vid installation av en applikation merän om man antar att man alltid endast installerar endast en app och om så är fallet så skulle lika bra appstoren kunna stängas ner helt också efter installationen (vilket den kanske gör?).

När jag går in där så står det mitt rätta konto, d.v.s inte det konto som den kräver mig på lösenord för?

Utmärkt!

Super!

det är konstigt, varje gång jag uppdaterar ett spel (har Iphone 4) så måste jag skriva in lösenord, dock så behöver man inte om man köper flera appar i en följd hade jag för mig?!

Permalänk

Men kan det inte vara så att någon annan med ett annat konto har installerat betalappar. Då blir väl dom låsta om man inte har det kontot längre?

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl stämma, är ingen iOS expert direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristian.l:

Men kan det inte vara så att någon annan med ett annat konto har installerat betalappar. Då blir väl dom låsta om man inte har det kontot längre?

Ingen av apparna är betalappar. Det handlar om 5 st, blandannat angry bird(såklart)

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

det är konstigt, varje gång jag uppdaterar ett spel (har Iphone 4) så måste jag skriva in lösenord, dock så behöver man inte om man köper flera appar i en följd hade jag för mig?!

Det är en säkerhets funktion efter som du har ju ett VISA kort knutet till dit konto (dom flesta har det iallafall) och efter du petet in dit lösen som får du tanka på tills du har varit utanför appstore i ca 5 min och då behövs lösenordet igen.

Är ju tex om du skulle tappa telefonen så ingen kan bränna pengar på dit visa kort.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Det är en säkerhets funktion efter som du har ju ett VISA kort knutet till dit konto (dom flesta har det iallafall) och efter du petet in dit lösen som får du tanka på tills du har varit utanför appstore i ca 5 min och då behövs lösenordet igen.

Är ju tex om du skulle tappa telefonen så ingen kan bränna pengar på dit visa kort.

Okay så kan det säkert vara men hur löser jag problemet? Detta är ju gratis appars så nog borde jag få uppdatera dem?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

det är konstigt, varje gång jag uppdaterar ett spel (har Iphone 4) så måste jag skriva in lösenord, dock så behöver man inte om man köper flera appar i en följd hade jag för mig?!

Man måste fylla i sitt lösenord var 15e minut vad jag vet för att kunna hämta/köpa/uppdatera applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Okay så kan det säkert vara men hur löser jag problemet? Detta är ju gratis appars så nog borde jag få uppdatera dem?

Ja du ska kunna uppdatera dem. Föreslår att du kopplar in din iPad till datorn och uppdaterar till senaste programvaran via iTunes, sedan återställer du iPad till fabriksinställningar (också genom iTunes) och lägger in allt efter din egen smak. Annars ska det väl gå att ta bort det andra konton från din iPad i Inställningar > Affär (tryck på Apple ID:t och se om det finns fler än ett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ja du ska kunna uppdatera dem. Föreslår att du kopplar in din iPad till datorn och uppdaterar till senaste programvaran via iTunes, sedan återställer du iPad till fabriksinställningar (också genom iTunes) och lägger in allt efter din egen smak. Annars ska det väl gå att ta bort det andra konton från din iPad i Inställningar > Affär (tryck på Apple ID:t och se om det finns fler än ett).

Va? Nä Itunes vill jag inte ha på min dator, de e väll tillför att köpa/spela musik? Måste väll finnas särskilt mjukvara för att uppdatera IPaden?

Jag har varit inne i Insällnignar > Affär och där är numera endast mitt konto, inget annat. Verkar ju aningen bakvänt att man inte kan ändra kontot direkt i dialogen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Va? Nä Itunes vill jag inte ha på min dator, de e väll tillför att köpa/spela musik? Måste väll finnas särskilt mjukvara för att uppdatera IPaden?

Jag har varit inne i Insällnignar > Affär och där är numera endast mitt konto, inget annat. Verkar ju aningen bakvänt att man inte kan ändra kontot direkt i dialogen?

Bland annat, men det är också bara iTunes som du kan uppdatera din iPad med. Om du inte vill ta alternativa omvägar för att slippa iTunes till varje pris dvs, men det får du ta reda på hur du gör själv.

Föreslår ändå att du skaffar iTunes, där kan du ställa in vilka konton du har på din iPad. Då ska du nog kunna radera det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Bland annat, men det är också bara iTunes som du kan uppdatera din iPad med. Om du inte vill ta alternativa omvägar för att slippa iTunes till varje pris dvs, men det får du ta reda på hur du gör själv.

Föreslår ändå att du skaffar iTunes, där kan du ställa in vilka konton du har på din iPad. Då ska du nog kunna radera det andra.

Hmm verkar extremt bakvänt? Hur var det nu igen med användarvänlighet och Apple produkter? Nä de får ligga kvar helt enkelt, får strunta i att köra uppdateringar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hmm verkar extremt bakvänt? Hur var det nu igen med användarvänlighet och Apple produkter? Nä de får ligga kvar helt enkelt, får strunta i att köra uppdateringar.

Användarvänligt tills du får problem. Jag håller med, varför i hela friden får man inte uppdatera direkt i sin iPhone/iPad? Visserligen är uppdateringarna 300+ MB, men med Wi-Fi är det inget problem.

Okej, hoppas du slipper mer strul med din iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hmm verkar extremt bakvänt? Hur var det nu igen med användarvänlighet och Apple produkter? Nä de får ligga kvar helt enkelt, får strunta i att köra uppdateringar.

Inte för att vara sån men det känns verkligen som du gör allt för att påvisa hur krångligt det är med skall vara med Apples produkter

Att man, än så länge, måste ha iTunes för vissa saker är ju allmänt kännt och du kan ju inte ha missat det i de iOS/Android diskussioner du varit med i.

I och med iOS 5 blir ju kopplingen mot iTunes lite lösare i och med att du inte behöver ha iTunes för att aktivera din iDevice samt att syncningen kan göras via wifi istället.

Dock har jag svårt att tro det skulle lösa ditt specifika problem, om jag för står det rätt, att du vill uppdatera appar som är köpt med någon annans konto. Det rör sig med största sannolikhet om en säkerhetsåtgärd, spelar ingen roll att apparna var gratis att ladda ner. Appen är kopplad till det konto som köpte den (för in-game köp och liknande) och det tror jag inte går att ändra.

Om inte personen som köpte dessa appar från början längre använder iPaden så varför inte kasta apparna och ladda ner dem igen med ditt eget konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Inte för att vara sån men det känns verkligen som du gör allt för att påvisa hur krångligt det är med skall vara med Apples produkter

Det tycker jag inte, detta är uppenbarligen problem jag stött på och för mig känns de väldigt bakvända, jag försöker knappast vinkla något här.

Skrivet av S_Z:

Att man, än så länge, måste ha iTunes för vissa saker är ju allmänt kännt och du kan ju inte ha missat det i de iOS/Android diskussioner du varit med i.

Så jag måste alltså installera ett musik program på min dator för att kunna uppdatera IPad:den? Ja men det låter ju logiskt. Nä iTunes kommer inte in på min dator.

Skrivet av S_Z:

I och med iOS 5 blir ju kopplingen mot iTunes lite lösare i och med att du inte behöver ha iTunes för att aktivera din iDevice samt att syncningen kan göras via wifi istället.

Hur hjälper detta mig nu? Och låt mig gissa, för att få in iOS5 så måste jag ha iTunes?

Skrivet av S_Z:

Dock har jag svårt att tro det skulle lösa ditt specifika problem, om jag för står det rätt, att du vill uppdatera appar som är köpt med någon annans konto. Det rör sig med största sannolikhet om en säkerhetsåtgärd, spelar ingen roll att apparna var gratis att ladda ner. Appen är kopplad till det konto som köpte den (för in-game köp och liknande) och det tror jag inte går att ändra.

Om inte personen som köpte dessa appar från början längre använder iPaden så varför inte kasta apparna och ladda ner dem igen med ditt eget konto?

Ärligt talat? Varför skulle jag inte få uppdatera en gratisapp? Vad kan hända? Vad kan gå fel? Vad är nackdelen?

I detta fallet används IPaden av en rad olika folk och ska man skicka runt IPaden bara för att kunna uppdatera en gratis app? visst kan kan införa reglemente på hur IPaden ska användas men man hade ju hoppats på att det inte skulle behövas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det tycker jag inte, detta är uppenbarligen problem jag stött på och för mig känns de väldigt bakvända, jag försöker knappast vinkla något här.

Vi säger så..

Skrivet av SnowJim:

Så jag måste alltså installera ett musik program på min dator för att kunna uppdatera IPad:den? Ja men det låter ju logiskt. Nä iTunes kommer inte in på min dator.

iTunes är mer än bara ett "musikprogram". All backup sköts av iTunes (innan iCloud kommer i iOS5). Överföring av filmer, musik, bilder kan göras här.

Skrivet av SnowJim:

Hur hjälper detta mig nu? Och låt mig gissa, för att få in iOS5 så måste jag ha iTunes?

Ja, det är jag rätt säker på att man måste. Efter iOS 5 kommer man inte behöva det men man måste ju få in denna mjukvara som har stöd för OTA-uppdateringar till att börja med så då lär man behöva göra det via gamla "goda" sättet via iTunes en sista gång.

Skrivet av SnowJim:

Ärligt talat? Varför skulle jag inte få uppdatera en gratisapp? Vad kan hända? Vad kan gå fel? Vad är nackdelen?

Som sagt spelar det ju ingen roll om appen är gratis att ladda ner. In-App köp för en gratisapp är kopplade till kontot som "köpte" appen. Ändringar kanske görs i appen den som har kontot kopplat till sig kanske vill veta om. Skulle gissa på ett fall av "ta det säkra före det osäkra" här helt enkelt.

Skrivet av SnowJim:

I detta fallet används IPaden av en rad olika folk och ska man skicka runt IPaden bara för att kunna uppdatera en gratis app? visst kan kan införa reglemente på hur IPaden ska användas men man hade ju hoppats på att det inte skulle behövas.

Då får ni nog leva med de beränsingar som finns tyvärr. iPad lämpar sig dåligt för det ändamålet. Har inte heller hört något om kommande stöd för flera användarprofiler i iOS 5.