Permalänk
Medlem

Nybörjarguide sökes!

Hej!

Bitcoin verkar trevligt, och tjäna pengar med sin dator verkar lovande.
Jag har kollat lite här på forumet men har inte hittat någon nybörjarguide och det är många begrepp som är helt främmande för mig.

Finns det någon bra guide här på forumet eller någon annan stans på internet?

Skulle kunna mina med en i7 920 @3.55 och ett 5770 @951 core.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Finns flera sätt att börja. Men tycker nog också att någon skall skriva en generell guide. Förra som Erik skrev blev ju borttagen då den hade lite väl starka inslag av marknadsföring. Men jag försöker skriva en senare. Skall till jobbet nu dock!

I snabba drag, hur jag visade min bror att han skulle göra förra veckan:
1 Regga på www.mybitcoin.com (Din online Wallet - Tänk dig onlinebank/plånbok)
2 Regga på en Pool. Typ https://deepbit.net/
3 Länka din Pool profil till ditt konto på Mybitcoin.
4 Skapa "workers" för varje GPU/CPU du tänkt använda
5 Ladda ner ett bitcoin program. Såsom GUIminer https://github.com/downloads/Kiv/poclbm/guiminer-20110614.exe
6 Ställ in den att connecta till den poolen du valt. Deepbit.net finns att välja i rullgardinsmenyn. Här måste du också lägga in din worker, så att din pool ser att det är du som connectar.
7 Tryck start mining. Och vänta.

Kommer vid senare tillfälle, typ inatt försöka skriva ihop en bättre guide som också ger lite mer förklaring vad de olika sakerna är och vad det finns för alternativ. Men nu skall jag till jobbet. Lycka till!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Jag plöjde igenom den 91 sidor långa ursprungstråden en kväll och snappade där upp det mesta.

Vad gäller din dator så går det fint att mina med ditt grafikkort (~220 MH/s), men CPUn kommer bara göra kanske 20 MH/s. Med andra ord, skit i CPUn.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Finns flera sätt att börja. Men tycker nog också att någon skall skriva en generell guide. Förra som Erik skrev blev ju borttagen då den hade lite väl starka inslag av marknadsföring. Men jag försöker skriva en senare. Skall till jobbet nu dock!

I snabba drag, hur jag visade min bror att han skulle göra förra veckan:
1 Regga på www.mybitcoin.com (Din online Wallet - Tänk dig onlinebank/plånbok)
2 Regga på en Pool. Typ https://deepbit.net/
3 Länka din Pool profil till ditt konto på Mybitcoin.
4 Skapa "workers" för varje GPU/CPU du tänkt använda
5 Ladda ner ett bitcoin program. Såsom GUIminer https://github.com/downloads/Kiv/poclbm/guiminer-20110614.exe
6 Ställ in den att connecta till den poolen du valt. Deepbit.net finns att välja i rullgardinsmenyn. Här måste du också lägga in din worker, så att din pool ser att det är du som connectar.
7 Tryck start mining. Och vänta.

Kommer vid senare tillfälle, typ inatt försöka skriva ihop en bättre guide som också ger lite mer förklaring vad de olika sakerna är och vad det finns för alternativ. Men nu skall jag till jobbet. Lycka till!

Tackar!
Allt utom nummer tre lyckades jag med. Har dock kommit igång med minandet. Bitcoin verkar belasta GPU mer än foldingklienten gör. Med foldingklienten låg jag på runt 75c, nu ligger jag på 85

Skrivet av Kennel:

Jag plöjde igenom den 91 sidor långa ursprungstråden en kväll och snappade där upp det mesta.

Vad gäller din dator så går det fint att mina med ditt grafikkort (~220 MH/s), men CPUn kommer bara göra kanske 20 MH/s. Med andra ord, skit i CPUn.

Kör folding på CPU och Bitcoin på GPU då

Förresten, fungerar det som i foldingen att man gör WUs och sedan får man betalt för dom?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Förresten, fungerar det som i foldingen att man gör WUs och sedan får man betalt för dom?

Nja. Om du kör mot en pool med PPS (Pay-Per-Share) så är det så. Annars får du betalt först när poolen löser ett block. Nackdelen med den senare varianten är att den är ojämn. Ibland kan poolen lösa ett block på mycket kort tid och ibland tar det flera dagar. Detta varierar såklart med hur hör hashrate poolen har. Kort och gott kan man säga att PPS tar bort tur och otur från ekvationen.

Permalänk
Medlem

Ah, okej

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Liten notis bara, testa se vad du får för resultat utan att köra processorn...

Jag får 103-106 på mitt 570 och det minskar bra när jag startar minern på CPU då en kärna belastas av grafikkortet redan.

Det minskar så pass att det inte är lönt för mig att köra CPU samtidigt.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Finns flera sätt att börja. Men tycker nog också att någon skall skriva en generell guide. Förra som Erik skrev blev ju borttagen då den hade lite väl starka inslag av marknadsföring. Men jag försöker skriva en senare. Skall till jobbet nu dock!

I snabba drag, hur jag visade min bror att han skulle göra förra veckan:
1 Regga på www.mybitcoin.com (Din online Wallet - Tänk dig onlinebank/plånbok)
l!

Jag lånar tråden lite, när jag har reggat mig hur länka jag de kontot till clienten jag har på datorn? för de står inte samma Bitcoin Payment Address på sidan som på clienten ? =(

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag lånar tråden lite, när jag har reggat mig hur länka jag de kontot till clienten jag har på datorn? för de står inte samma Bitcoin Payment Address på sidan som på clienten ? =(

vet inte vad du snackar om för klient... har du dragit ner en offline wallet också?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Liten notis bara, testa se vad du får för resultat utan att köra processorn...

Jag får 103-106 på mitt 570 och det minskar bra när jag startar minern på CPU då en kärna belastas av grafikkortet redan.

Det minskar så pass att det inte är lönt för mig att köra CPU samtidigt.

Mhash ökade med ca 10 när jag stängde av min CPU folding

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Liten notis bara, testa se vad du får för resultat utan att köra processorn...

Jag får 103-106 på mitt 570 och det minskar bra när jag startar minern på CPU då en kärna belastas av grafikkortet redan.

Det minskar så pass att det inte är lönt för mig att köra CPU samtidigt.

Är det ens lönt att köra på ett 570? Nvidiakorten är ju inge vidare på gpgpu..

Du snittar runt 0,12 btc om dagen? Kan inte se någon märkbar vinst i det..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Är det ens lönt att köra på ett 570? Nvidiakorten är ju inge vidare på gpgpu..

Du snittar runt 0,12 btc om dagen? Kan inte se någon märkbar vinst i det..

Hur många btc snittar man med 5770?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Hur många btc snittar man med 5770?

156 Mhash/s enligt https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Så runt 0,15btc/24h med dagens svårighet, kanske lite mera

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Sedan det kom upp att vissa hade fått sitt konto tömt hos mybitcoin.com så har jag skippat det mellanssteget. Numera betalas det ut direkt till min offline-plånbok från pool.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Sedan det kom upp att vissa hade fått sitt konto tömt hos mybitcoin.com så har jag skippat det mellanssteget. Numera betalas det ut direkt till min offline-plånbok från pool.

Hur gör man det?
Hur vet man om man har en offline plånbok?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Hur gör man det?
Hur vet man om man har en offline plånbok?

www.bitcoin.org

tanka den officiella klienten för att skapa din offline wallet

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tJev:

156 Mhash/s enligt https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Så runt 0,15btc/24h med dagens svårighet, kanske lite mera

Det var den lägsta angivelsen på den sidan. Det sträcker sig från 156 till 240, så någonstans däremellan skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

www.bitcoin.org

tanka den officiella klienten för att skapa din offline wallet

Jag har den redan. Öppnar upp den och ser http://piclair.com/5h00o
Det jag har fått in var från någon gratis-sak.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jag har den redan. Öppnar upp den och ser http://piclair.com/5h00o
Det jag har fått in var från någon gratis-sak.

Hej, var har du fått 0.001 btcs ifrån? Går det inte att lita på tycker jag inte du skall använda den plånboken.
Då kan du stänga av klienten och leta rätt på wallet.dat-filen och ta bort den. Sedan öppnar du klienten och får en ny wallet.dat (plånbok). Klicka på NEW ett antal gånger så du har några adresser. "Bestäm" dig för någon av dem och klistra in adressen hos den pool där du kör mining.

Lite kort: Att ha en "offline wallet" är att du har en plånbok som inte är ansluten mot Internet. Dvs, att du har wallet.dat-filen skyddat och ligger någon annanstans. Den skall inte ligga öppen på hårddisken. Det är när du ansluter mot Internet och använder klienten som du ser att du har dina bitcoins. I och för sig kvittar det, eftersom det inte går att använda bitcoins utan Internet Det är därför det bästa sättet att skydda sig är att ha en offline wallet.
Sålänge du har din wallet.dat-fil öppen på datorn där klienten "läser och skriver till den" har du en nästan "ONLINE wallet" vilket är ganska riskfyllt.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Hedersmedlem

0.001 BTC låter som det skulle kommit från Bitcoin Faucet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Hej, var har du fått 0.001 btcs ifrån? Går det inte att lita på tycker jag inte du skall använda den plånboken.
Då kan du stänga av klienten och leta rätt på wallet.dat-filen och ta bort den. Sedan öppnar du klienten och får en ny wallet.dat (plånbok). Klicka på NEW ett antal gånger så du har några adresser. "Bestäm" dig för någon av dem och klistra in adressen hos den pool där du kör mining.

Lite kort: Att ha en "offline wallet" är att du har en plånbok som inte är ansluten mot Internet. Dvs, att du har wallet.dat-filen skyddat och ligger någon annanstans. Den skall inte ligga öppen på hårddisken. Det är när du ansluter mot Internet och använder klienten som du ser att du har dina bitcoins. I och för sig kvittar det, eftersom det inte går att använda bitcoins utan Internet Det är därför det bästa sättet att skydda sig är att ha en offline wallet.
Sålänge du har din wallet.dat-fil öppen på datorn där klienten "läser och skriver till den" har du en nästan "ONLINE wallet" vilket är ganska riskfyllt.

https://freebitcoins.appspot.com/getsome

Där fick jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

Det var den lägsta angivelsen på den sidan. Det sträcker sig från 156 till 240, så någonstans däremellan skulle jag säga.

Ja, men ta i beräkning att den lägsta är den som går i stock hastighet, jag förutsätter alltså att han inte har klockat sitt kort.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ja, men ta i beräkning att den lägsta är den som går i stock hastighet, jag förutsätter alltså att han inte har klockat sitt kort.

951 core.
Memory är orört.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

951 core.
Memory är orört.

Om du inte ska spela eller titta på film på datorn kan du underklocka minnet istället, vilket kan göra att du kan överklocka core lite mer istället. Jag har fått ned mitt minne på mitt HD6870 till 300MHz genom att använda "upplåsta" MSI Afterburner (kan dra ned till 260MHz med men har inte vågat än då jag inte sitter vid datorn och inte kan starta upp GUIMiner igen ifall datorn hänger sig hehe). Detta gjorde att jag kunde öka core från c:a 980MHz till, i nuläget, 1010MHz. Med "f 0"-flaggan i GUIMiner ligger mitt HD6870 mellan 293 och 297 Mhash/s.

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Jag lade ner minandet. Gav för lite och för krångligt helt enkelt. Kör folding istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Är det ens lönt att köra på ett 570? Nvidiakorten är ju inge vidare på gpgpu..

Du snittar runt 0,12 btc om dagen? Kan inte se någon märkbar vinst i det..

Lönt, mja jag är inte hemma vid datorn så den står o tuggar utan att det berör mig, för övrigt så har jag beställt 2x MSI 6950 Twin Frozr III (stava?) O även om de var kostsamma så kommer de generera lite i alla fall, och dem kommer garanterat slakta diablo III när de blir dags att lira dator igen^^

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -