Angående wallet och själva Bitcoin-programmet...

Permalänk
Medlem

Angående wallet och själva Bitcoin-programmet...

Läste nyss i tråden om hur man bäst säkrar sin wallet och såg efter en stund att den adress jag har genererat på mybitcoin.com inte finns i min offline-wallet (den jag har på själva datorn nu efter att jag installerade Bitcoin-programmet). Nu undrar jag:

Vore det smart att först skicka payments från min pool till mybitcoin-adressen eller till min offline-adress? Blir det besvärligare att snabbt kunna sälja på t ex MtGox (efter att dom har skärpt till sig! ) om mina BTC ligger i min offline-wallet än på mybitcoin.com?

Än så länge har jag bara lite över 2BTC, men det hade ju ändå varit surt att bli av med dom.

Tack på förhand!

/Wan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Det tar lika lång tid att föra över från mybitcoin.com som från din offline-wallet.

Nu har du inte så speciellt mycket så dom ligger nog säkert på Mybitcoin

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

När tycker ni man borde börja fundera på att skaffa sig en säker offline-wallet?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

När tycker ni man borde börja fundera på att skaffa sig en säker offline-wallet?

När du känner att du skulle börja gråta ifall du blev av med dom

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

När du känner att du skulle börja gråta ifall du blev av med dom

Vilket är nu. Ska fixa det på krypterat USB minne. Någon som vet en bra guide? Samt hur funkar det egentligen? Efter som mitt USB inte är uppkopplat mot nätet kan den ju inte ta emot BTC?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Vilket är nu. Ska fixa det på krypterat USB minne. Någon som vet en bra guide? Samt hur funkar det egentligen? Efter som mitt USB inte är uppkopplat mot nätet kan den ju inte ta emot BTC?

Plånboken tar aldrig emot några BTC. Den innehåller de kryptonycklar som du behöver för att kunna signera en transaktion, så att alla andra vet att transaktionen är legitim. Allt annat sker i nätverket så du kan skicka pengar till en plånbok som aldrig varit online, och när du väl ansluter den till internet så kollar klienten bara igenom block-kedjan ifall du har några coins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Plånboken tar aldrig emot några BTC. Den innehåller de kryptonycklar som du behöver för att kunna signera en transaktion, så att alla andra vet att transaktionen är legitim. Allt annat sker i nätverket så du kan skicka pengar till en plånbok som aldrig varit online, och när du väl ansluter den till internet så kollar klienten bara igenom block-kedjan ifall du har några coins.

Väldigt smart och finurligt system.. kanske skapar mig en wallet om jag kommer upp i några mängder btc.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Plånboken tar aldrig emot några BTC. Den innehåller de kryptonycklar som du behöver för att kunna signera en transaktion, så att alla andra vet att transaktionen är legitim. Allt annat sker i nätverket så du kan skicka pengar till en plånbok som aldrig varit online, och när du väl ansluter den till internet så kollar klienten bara igenom block-kedjan ifall du har några coins.

Aha tack!

Skickade 10 Btc till min offlinewallet för 4h sen, och kan inte se dem än. Borde jag vara rädd?

Edit: 16:48 var det till och med...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Aha tack!

Skickade 10 Btc till min offlinewallet för 4h sen, och kan inte se dem än. Borde jag vara rädd?

Skickades från m.sweclockers.com

Var kan du inte se dem?

Du har alltså kopplat upp dig med den plånboksfilen som var offline tidigare om jag förstår dig rätt. Sök på adressen på blockexplorer.com och se så att transaktionen har hamnat i något block först och främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Var kan du inte se dem?

Du har alltså kopplat upp dig med den plånboksfilen som var offline tidigare om jag förstår dig rätt. Sök på adressen på blockexplorer.com och se så att transaktionen har hamnat i något block först och främst.

Skickat dem från mybitcoin.com till min nya offlinewallet. Okej, tack för tipset, ska kolla upp det senare idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

http://blockexplorer.com/address/1Cde85BqiyRcKo35nV1oUwCS9YaF...

Där har vi den. Kan alltså inte se mina BTC i min lokala wallet.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fyren:

http://blockexplorer.com/address/1Cde85BqiyRcKo35nV1oUwCS9YaF...

Där har vi den. Kan alltså inte se mina BTC i min lokala wallet.

Har Bitcoin-programmet (din lokala wallet) laddat hem hela blockkedjan då? Det måste den göra innan dina transaktioner syns. Vilket nummer är den på nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

Har Bitcoin-programmet (din lokala wallet) laddat hem hela blockkedjan då? Det måste den göra innan dina transaktioner syns. Vilket nummer är den på nu?

Ingen aning. Ligger just nu på:
132332

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ingen aning. Ligger just nu på:
132332

Säker på att du skicka till rätt address? Jag kommer ihåg att ja skickade lite BTC till min address och upptäcka efter jag skicka att min address hade ändrats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Säker på att du skicka till rätt address? Jag kommer ihåg att ja skickade lite BTC till min address och upptäcka efter jag skicka att min address hade ändrats...

Japp. Skickades till den som jag länkade till på blockexplorer innan. Då var det även den som jag såg i min wallet. Nu för bara några minuter sen ändrades den dock.
EDIT: Hittade detta:

Skrivet av Bitcoin.org:

Why does my Bitcoin address keep changing?
Whenever the address listed in "Your address" receives a transaction, Bitcoin replaces it with a new address. This is meant to encourage you to use a new address for every transaction, which enhances anonymity. All of your old addresses are still usable: you can see them in Settings -> Your Receiving Addresses.

Verkar som om det är därför min adress har ändrats, men jag kan ändå inte se mina BTC..

EDIT2: Klantade mig, råkade använda fel wallet.dat fil...

Nu använder jag iaf rätt, och det verkar som att jag måste tanka om alla blocks. Men den har stått på 30000 ett tag nu, och inget händer. 8 connections.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ta en bra stund. Bara låt den stå.

Permalänk
Medlem

Fyren: Om du har ställt in rpcpassword i bitcoin.conf kan du köra bitcoin.exe -rescan för att fixa det. Du behöver inte ladda ner hela blockkedjan igen.

För att slippa ladda ner blockkedjan kan ni ladda ner den här
http://bitcoin.bluematt.me/bitcoin-nightly/blockchain-nightly...

Ersätt blk0001.dat och blkindex.dat med de i tar-filen och starta sedan bitcoin.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kennel:

Det kan ta en bra stund. Bara låt den stå.

Fick ordning på det nu, skönt. Visade sig vara brandväggen som hade gått i och blockerat helt plötsligt.

Nu har jag lite andra funderingar. Folk pratar om "offline-wallet", wallets som man aldrig kopplar upp mot internet för högsta möjliga säkerhet. Någon gång måste man ju göra det för att ta reda på hur mycket man har osv. Då har man ju kompromissat säkerheten? Eller är tanken då att man ska göra en ny wallet, som man skickar pengarna till, och inte kopplar upp förren nästa gång man vill ta reda på sitt saldo?

Just nu har jag ett USB, där jag har en krypterad imagefil, som jag i sin tur har min wallet i. När jag vill ta reda på mitt saldo lägger jag in den på datorn, uppdaterar, och tar sedan bort den och rensar papperskorgen. För att komma in i imagefilen måste jag ange ett lösenord på en sisdådär 40 tecken i olika former. Jag har även 2 extra USB minnen med samma filer, och samma uppbyggnad på i backup.
Funkar det som jag gör nu, eller bör jag ändra något?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Fyren: Använd blockexplorer för att kontrollera saldo, koppla endast upp din offlinewallet när du ska spendera dina bitcoins.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Tack Eriik! Då ska jag ta och göra om lite grann...

Måste man ha internetanslutning för att skapa en wallet? Tänkte att om jag gör en wallet när jag är utan anslutning, kanske jag får en adress som är lika dan som någon annans?

Vill göra rätt från början nu

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Det var tal om att man skulle implementera offline-signeringar av transaktioner också. Så med det så skulle det till och med vara möjligt att skicka coins utan att kompromissa säkerheten.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att dra upp en sajt där man kan skicka bitcoins med hjälp av en privat nyckel. Just nu gör den bara nycklar, prova gärna. Ingenting sparas på min server, men utan SSL så bör ni inte använda de addresserna till något sparkonto.

http://dinox.no-ip.org:8383/generate-key?json

Om ni vill använda dessa nycklar kan ni ladda ner sipa's showwallet-fork av bitcoin.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA