EVGA fördubblar minnet på Geforce GTX 570

Permalänk
Melding Plague

EVGA fördubblar minnet på Geforce GTX 570

Grafikkortstillverkaren EVGA släpper Geforce GTX 570 i HD Edition med hela 2 560 MB GDDR5-minne – dubbelt upp från originalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tycker att 2GB Skulle ha räckt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hjälpsam

Damn Gigabyte 570 Phantom fick just en konkurrent till mitt nästa bygge som skall vara runt GTX570 nVidia Surround.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tycker att 2GB Skulle ha räckt

Skulle inte fungera (inte bra iaf). Man kan bara använda heltalsmultipler av referensminnet, annars får man inte jämn fördelning på minneskanalerna.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

man måste ju ha 2 st för att köra flera skärmar så helt onödigt då du redan har 3 gb minne då

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

man måste ju ha 2 st för att köra flera skärmar så helt onödigt då du redan har 3 gb minne då

Jag kan ha fel men jag tror att grafikminnet speglas när man kör SLI

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

man måste ju ha 2 st för att köra flera skärmar så helt onödigt då du redan har 3 gb minne då

som sagt, minnet speglas, då du har bara 1,5 effektivt

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

EVGA <3

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Inget som behövs, 1.5gb räcker för alla dagens spel, när 3gb kommer behövas (låt säga om 10år) så är korten oanvändbara ändå.

Detta är enbart en gimik för o sälja kort till folk som tror att dom får mer prestanda.
bara o kolla tester...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Inget som behövs, 1.5gb räcker för alla dagens spel, när 3gb kommer behövas (låt säga om 10år) så är korten oanvändbara ändå.

Detta är enbart en gimik för o sälja kort till folk som tror att dom får mer prestanda.
bara o kolla tester...

Man kan använda grafikkort till annat än att spela

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulltazar:

Inget som behövs, 1.5gb räcker för alla dagens spel, när 3gb kommer behövas (låt säga om 10år) så är korten oanvändbara ändå.

Detta är enbart en gimik för o sälja kort till folk som tror att dom får mer prestanda.
bara o kolla tester...

Du.. Läs nyheten igen så förstår du nog vad kortet är till för.
Äsch, jag säger det åt dig. Har du FLERA skärmar så behövs en boost med grafikminne.

Permalänk

De lär ju ändå inte vara tillräckligt kraftigt för att uttnyttja minnet till hög upplösning med flera skärmar , Dom borde också slängt på fetare kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Man kan använda grafikkort till annat än att spela

klart att det finns, o det är program dom marknadsför?
Nej,dom släpper detta klort för högainställningar och 3dvision, dom marknadsför det så

Skrivet av anon127781:

Du.. Läs nyheten igen så förstår du nog vad kortet är till för.
Äsch, jag säger det åt dig. Har du FLERA skärmar så behövs en boost med grafikminne.

Ursäkta.

DU vad ska jag läsa igen.
Den marknadsförs för högainställningar och 3d!

Äsch, jag säger det åt dig,Jag har själv använt FLERA skärmar med GTX560ti 1GB SLI.
2.6gb per kort behövs EJ, 1.3GB räcker gott o väll till alla spelen, enbart ett få tjänar ett par %.
KOLLA tester, radeon kort med dubbla minnet tjänar knappt något..
detta är enbart för o tjäna pengar.

http://www.hardocp.com/article/2011/02/24/amd_radeon_hd_6950_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Äsch, jag säger det åt dig,Jag har själv använt FLERA skärmar med GTX560ti 1GB SLI.
2.6gb per kort behövs EJ, 1.3GB räcker gott o väll till alla spelen, enbart ett få tjänar ett par %.
KOLLA tester, radeon kort med dubbla minnet tjänar knappt något..
detta är enbart för o tjäna pengar.

http://www.hardocp.com/article/2011/02/24/amd_radeon_hd_6950_...

I testet använder de inte 3D Vision eller Eyefinity...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Inget som behövs, 1.5gb räcker för alla dagens spel, när 3gb kommer behövas (låt säga om 10år) så är korten oanvändbara ändå.

Detta är enbart en gimik för o sälja kort till folk som tror att dom får mer prestanda.
bara o kolla tester...

Jag spelar i 2560x1600 och 1,5GB kommer man inte långt med. Jag har bara 1Gb men i nya speltitlar med bra grafik kör jag bara snäppet bättre än medium i grafik med 2x, absolut maximalt 4x avrudning.

Så ska man köra med höga texturer och 8x/16x avrudning så bör du iaf sitta på 2GB grafikminne, och sen vill man gärna gardera sig 12mån framåt också.

Sen som andra sagt, att sela på multipla skärmar borde suga minne det med.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tror inte att det ger någon större prestanda skillnad dock bör det motverka fps drops... Jag har för mig att linustechtips hade med kortet för ett tag sen hur kommerdet sig att ingen har gjort en review med benchmarks mm??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

klart att det finns, o det är program dom marknadsför?
Nej,dom släpper detta klort för högainställningar och 3dvision, dom marknadsför det så

Ursäkta.

DU vad ska jag läsa igen.
Den marknadsförs för högainställningar och 3d!

Äsch, jag säger det åt dig,Jag har själv använt FLERA skärmar med GTX560ti 1GB SLI.
2.6gb per kort behövs EJ, 1.3GB räcker gott o väll till alla spelen, enbart ett få tjänar ett par %.
KOLLA tester, radeon kort med dubbla minnet tjänar knappt något..
detta är enbart för o tjäna pengar.

http://www.hardocp.com/article/2011/02/24/amd_radeon_hd_6950_...

Du kan ju kolla in deras test av nvidia Surround och amd Eyefinity där dom testar med 3 skärmar i 5760*1080 så får du se att det gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Damn Gigabyte 570 Phantom fick just en konkurrent till mitt nästa bygge som skall vara runt GTX570 nVidia Surround.

Phantom har bättre strömförsöjning!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Äsch, jag säger det åt dig,Jag har själv använt FLERA skärmar med GTX560ti 1GB SLI.
2.6gb per kort behövs EJ, 1.3GB räcker gott o väll till alla spelen, enbart ett få tjänar ett par %.
KOLLA tester, radeon kort med dubbla minnet tjänar knappt något..
detta är enbart för o tjäna pengar.

http://www.hardocp.com/article/2011/02/24/amd_radeon_hd_6950_...

Länka gärna till en tillverkare vars mål inte är att tjäna pengar på sin produkt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bulltazar:

klart att det finns, o det är program dom marknadsför?
Nej,dom släpper detta klort för högainställningar och 3dvision, dom marknadsför det så

Ursäkta.

DU vad ska jag läsa igen.
Den marknadsförs för högainställningar och 3d!

Äsch, jag säger det åt dig,Jag har själv använt FLERA skärmar med GTX560ti 1GB SLI.
2.6gb per kort behövs EJ, 1.3GB räcker gott o väll till alla spelen, enbart ett få tjänar ett par %.
KOLLA tester, radeon kort med dubbla minnet tjänar knappt något..
detta är enbart för o tjäna pengar.

http://www.hardocp.com/article/2011/02/24/amd_radeon_hd_6950_...

Sorry men läs din egen länk. Conclusions;

Citat:

It was only at the highest setting of 2560x1600 with 8X MSAA did we start to see differences. The 2GB Radeon HD 6950 clearly allowed 8X MSAA in some games to be playable, and in others allowed us to use Transparency Antialiasing at 2560x1600. The 1GB Radeon HD 6950 struggled with these higher settings. Still, in some cases performance was the same as long as the AA setting was lower at 2560x1600.

2560x1600 är en 27" skärm antagligen, 4Mpix. Det är inte multiskärmslirande. Vanligaste kombination är nog 1920x1080x3 på 6,2Mpix. 30% högre upplösning mot vad de testade.

http://www.hardocp.com/article/2011/01/11/amd_69706950_cfx_nvidia_580570_sli_review/7

Citat:

Some of the situations where we were seeing memory capacity bottlenecks were in F1 2010 in the case of the GTX 580 and GTX 570 SLI. Our gameplay testing and our apples-to-apples testing showed that the GTX 580 SLI was not playable at 8X MSAA at 5760x1200, but by dropping it to 4X AA it received a massive performance boost and was playable. The GTX 570 SLI followed the same pattern. F1 2010 seems to be sensitive to memory capacity, and running at 5760x1200 with 8X MSAA is a heavy burden to bare. Both AMD video cards have 2GB of memory per GPU, and both GPUs were more than playable at 8X MSAA with faster performance.

....When we look at how memory capacity affects performance, or the ability to use higher resolutions and AA settings the general rule still stands. You will want a video card with the most amount of memory on board to fully utilize a multi-GPU configuration at high resolutions with Antialiasing. It is simply science, and the nature of current multi-GPU acceleration technology. The more memory you have, the better scaling you will see and the better ability to actually use high settings at high resolutions. The Radeon HD 6970 and Radeon HD 6950 have 2GB of RAM per GPU, and on the whole, this provided benefit and resulted in no situation in which memory capacity was the bottleneck on both GPUs. Performance of the GPUs though is a different factor altogether, and our results indicate that it is mostly dependent on the game.

Mer minne på grafikkorten hjälper definitivt. Det är inte en linjär kurva på prestanda men detta är också lite extrem användning. Om inte det räcker för er så kan vi fråga de som faktiskt använder tekniken själva här på Sweclockers...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Sorry men läs din egen länk. Conclusions;

2560x1600 är en 27" skärm antagligen, 4Mpix. Det är inte multiskärmslirande. Vanligaste kombination är nog 1920x1080x3 på 6,2Mpix. 30% högre upplösning mot vad de testade.

http://www.hardocp.com/article/2011/01/11/amd_69706950_cfx_nvidia_580570_sli_review/7

Mer minne på grafikkorten hjälper definitivt. Det är inte en linjär kurva på prestanda men detta är också lite extrem användning. Om inte det räcker för er så kan vi fråga de som faktiskt använder tekniken själva här på Sweclockers...

nej inte 27". 30" är de

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Arne-Mohammed:

nej inte 27". 30" är de

Stämmer, tankefel från mig. Var nog lite trött när jag skrev den där.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers