kommer gammal hårddisk funka med nya delar?

Permalänk
Medlem

kommer gammal hårddisk funka med nya delar?

Hej!

Det är så att jag måste uppgradera moderkort, processor och minnen. Men vill behålla min gamla hårddisk. Kommer detta gå med tanke på att hårddisken har drivrutiner från gammalt moderkort och processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Hej!

Det är så att jag måste uppgradera moderkort, processor och minnen. Men vill behålla min gamla hårddisk. Kommer detta gå med tanke på att hårddisken har drivrutiner från gammalt moderkort och processor?

Att behålla disken är inget problem (så länge den inte är "IDE" gammal). Men att formatera den och installera om OS:et är nog det smidigaste m.a.p driverrutiner etc..

Permalänk
Medlem

Det är en sata disk. Problemet är att jag bara har en partition på den, skulle jag formatera försvinner massa saker jag skulle vilja spara. Kommer jag inte ens komma in i Windows med den? Vet inte hur mycket klydd de gamla drivrutinerna kommer ställa till med de nya delarna.

Permalänk
Medlem

Du kommer garanterat vilja formatera och installera windows på nytt när du byter delar. Det är dumt att bara ha 1 partition även om du bara har 1 disk så man vill inte he gammalt skräp kvar när man installerar windows på nytt.

Permalänk
Medlem

mm vet nu när jag tänker efter :/ dumt av mig... men finns det nått sätt man kan koppla in hårddisken på och spara all viktig data,bilder,filmer etc?

Permalänk
Medlem

Formatera är överskattat. Installera utan att formatera. Din gamla windows-, program- och user-mappar hamnar i windows.old så att du kan plocka ut vad du behöver. När du är klar raderar du restan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara