Permalänk
Avstängd

Nytt chassi

Hej!

Jag planerar på att köpa ett nytt chassi. Mitt nuvarande är ett CM Storm Scout. I det nya vill jag ha:
*Bättre och bra kabeldragning
*Bättre kylning
*Plats för en 240 rad
*Få in de fetaste grafikkorten (plats för 310mm långa)

Storleken är inte det viktigaste men man ska få i ett Atx-mobo, och storleken kan bli avgörande i slutet eftersom jag lanar lite
Jag satsar heller inte på ett budget-chassi och vill gärna ha lite kvalité och lite fina funktioner.
Ljudnivå är inte det viktigaste men det ska inte vara en orkan precis
Priset har oxå ett finger i spelet men det blir nog inte mest avgörande, bara det inte kostar hutlöst mycke

Jag undrar bara vad ni rekommendera inom dessa krav

Permalänk
Medlem

fractal design arc kanske

Permalänk
Medlem

Ett Corsair Graphite 600T Svart kanske?
http://www.inet.se/artikel/6900699/corsair-graphite-600t-svar...

Man får in ett 6990 med ett par cm tillgodo

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Har ett likadant som dig, byter ut mitt nästa månad till ett Thermaltake Level 10 GT. Rekommendera det starkt. Snygg design, bra kabeldragning, Håller måttet du ville ha för grafikkort, Upp till 370mm. Här har du lite mer INFO
- FrontSpeed 2: USB 3.0 SuperSpeed
- PitStop 5: EasySwap HDD bays
- VGA TripleMax 37: Ready for extra-long graphics card up to 14.2”/37 cm
(eg., ATI Radeon HD 6870 & NVIDIA GTX 580)
- QuadFan: Maximum ventilation and cooling
- Triple ColorShift: Adjustable fan ambience colors
- CableClear: Advanced cable management
- S.S.S.: Smart-lock Security System
- CoolFlux: ready for powerful high-end liquid cooling systems
- Headset Holder

Hemsida http://www.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00001675

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

cm storm sniper kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Hej!

Jag planerar på att köpa ett nytt chassi. Mitt nuvarande är ett CM Storm Scout. I det nya vill jag ha:
*Bättre och bra kabeldragning
*Bättre kylning
*Plats för en 240 rad
*Få in de fetaste grafikkorten (plats för 310mm långa)

Storleken är inte det viktigaste men man ska få i ett Atx-mobo, och storleken kan bli avgörande i slutet eftersom jag lanar lite
Jag satsar heller inte på ett budget-chassi och vill gärna ha lite kvalité och lite fina funktioner.
Ljudnivå är inte det viktigaste men det ska inte vara en orkan precis
Priset har oxå ett finger i spelet men det blir nog inte mest avgörande, bara det inte kostar hutlöst mycke

Jag undrar bara vad ni rekommendera inom dessa krav

Finns flera chassin som passar din beskrivning bara för att nämna några som är bra enligt mig: NZXT Phantom Silverstone Raven Corsair Obsidian 800d

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

Finns flera chassin som passar din beskrivning bara för att nämna några som är bra enligt mig: NZXT Phantom Silverstone Raven Corsair Obsidian 800d

800d har inte bättre kylning än det han redan har.

Permalänk

Kolla in Silverstone Raven 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hallonglass:

Kolla in Silverstone Raven 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Raven 2 har inte plats för 240 radiator :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

800d har inte bättre kylning än det han redan har.

Det är möjligt men han vill ha plats för en 240 radiator och det har den.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Raven 2 har inte plats för 240 radiator :/

Jag tar nog hellre Raven 3 isf. Dock saknar det platsen för en 240 rad :(.
Tack för de snabba svaren. Skriv gärna fler trevliga alternativ

(glömde nämna att jag inte vill ha ett vitt chassi

Permalänk

Corsair 650D Snyggt,super bra kylning,plats utav helvete och allmänt bra

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Raven 2 har inte plats för 240 radiator :/

Jo, det har den. Till och med en 360. Man kan sätta den över de nedre 180mm fläktarna, ett fäste till den följer med.

Permalänk
Medlem

Sitter själv & velar duktigt men det lutar åt ett 650D med lite extra dämpmaterial vid sidan av & eventuellt några andra 200mm fläktar, sneglat på 30mm tjocka varianter istället för de 20mm som medföljer, många som har tyckt original fläktarna är allt annat än bra. Finns inte många alternativ om man är lite kräsen & själv gillar jag inte riktigt FT/Raven då det skapar lite underliga temps på grafikkort med heatpipes.

Finns gott om bilder på moddade 650D med 240 rad i botten, fronten & toppen, toppen bör fungera hyffsat beroende på hur tjock rad man vill använda, fronten blir det tajt om man inte kan tänka sig att ta bort hdd burarna & köra med 5,25->3,5/2,5

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av gollawolla:

Jag tar nog hellre Raven 3 isf. Dock saknar det platsen för en 240 rad :(.

Raven 2 är snyggare och har tre bottenfläktar istället för två. RV3 har lite extrafunktioner, men inte värt det imo.
Svårt att tro att du inte får in en 240, det är rätt stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jo, det har den. Till och med en 360. Man kan sätta den över de nedre 180mm fläktarna, ett fäste till den följer med.

Den har faktiskt plats för en 480 radiator. Om man tar bort alla 180 fläktar samt hhd buren:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd

Graphite 600T är uteslutet eftersom fläktarna är lite mesiga och det kyler inte så bra jämfört med 650D.
800D är bara byggt för vattenkylning med en 360 rad och det finns andra chassin som passar mig bättre för både pris, storlek och luftkylning.
Jag gillar inte att CM Storm Sniper lyser blått + det kyler inte så bra med tanke på hur många fläktar det har :S och kylningen är ett av mina prion

De chassina som är mest i fokus just nu är:
Raven 02 och 03
Fractal Design Arc
Corsair 650D

jag har oxå kastat ett getöga på NZXT Phantom. Det som oroar mig mest där är om det är möjligt med en 240 rad och hur plastigt det är :S

Kom gärna med förslag på fler chassin och argumentera för vilket chassi ni tycker är bäst av de jag kollat på, med hänsyn till mina prion ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Graphite 600T är uteslutet eftersom fläktarna är lite mesiga och det kyler inte så bra jämfört med 650D.
800D är bara byggt för vattenkylning med en 360 rad och det finns andra chassin som passar mig bättre för både pris, storlek och luftkylning.
Jag gillar inte att CM Storm Sniper lyser blått + det kyler inte så bra med tanke på hur många fläktar det har :S och kylningen är ett av mina prion

De chassina som är mest i fokus just nu är:
Raven 02 och 03
Fractal Design Arc
Corsair 650D

jag har oxå kastat ett getöga på NZXT Phantom. Det som oroar mig mest där är om det är möjligt med en 240 rad och hur plastigt det är :S

Kom gärna med förslag på fler chassin och argumentera för vilket chassi ni tycker är bäst av de jag kollat på, med hänsyn till mina prion ?

NZXT Phantom kyler väldigt bra om man sätter in fläktar på alla platser (det kommer bara med 1 200mm och får plats med 3st + en 140mm) sedan finns det plats för en 240 rad (möjligen en 360, har inte riktigt koll på det) i taket men då får man ta bort 200mm fläktarna. Angående plastigheten så kan jag säga att hela chassit är gjort i stål och är inte alls plastigt

Jag tycker att de chassina du har listat är likvärdiga så välj efter utseende ^^

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Skrivet av gollawolla:

Graphite 600T är uteslutet eftersom fläktarna är lite mesiga och det kyler inte så bra jämfört med 650D.
800D är bara byggt för vattenkylning med en 360 rad och det finns andra chassin som passar mig bättre för både pris, storlek och luftkylning.
Jag gillar inte att CM Storm Sniper lyser blått + det kyler inte så bra med tanke på hur många fläktar det har :S och kylningen är ett av mina prion

De chassina som är mest i fokus just nu är:
Raven 02 och 03
Fractal Design Arc
Corsair 650D

jag har oxå kastat ett getöga på NZXT Phantom. Det som oroar mig mest där är om det är möjligt med en 240 rad och hur plastigt det är :S

Kom gärna med förslag på fler chassin och argumentera för vilket chassi ni tycker är bäst av de jag kollat på, med hänsyn till mina prion ?

Raven 02 och 03 tappar på grafikkortslängden om du trycker in en 240/360 rad i dom utan att ta bort de nedre 180mm fläktarna. Se på detta galleri. Du får endast plats med 280mm (GTX 580/6970) grafikkort då, så tänk på det om du väljer ett raven chassi. Men du kan samtidigt trycka dit en 120's rad i taket om du vill ha lite extra kylning : )

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azpol:

NZXT Phantom kyler väldigt bra om man sätter in fläktar på alla platser (det kommer bara med 1 200mm och får plats med 3st + en 140mm) sedan finns det plats för en 240 rad (möjligen en 360, har inte riktigt koll på det) i taket men då får man ta bort 200mm fläktarna. Angående plastigheten så kan jag säga att hela chassit är gjort i stål och är inte alls plastigt

Jag tycker att de chassina du har listat är likvärdiga så välj efter utseende ^^

Men är inte fronten gjord av plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Men är inte fronten gjord av plast?

Jo även toppen, glömde bort det -.- men här är en video på det svarta så kan du avgöra själv om det ser plastigt ut eller inte

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Raven 2 har inte plats för 240 radiator :/

Kolla i min galleria. Har reven och får plats med en 360 radiator.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azpol:

Jo även toppen, glömde bort det -.- men här är en video på det svarta så kan du avgöra själv om det ser plastigt ut eller inte http://www.youtube.com/watch?v=JUQ_K_MeK9E

Frågan är om den KÄNNS plastig (plast känns som plast, frågan är om det är billigare plast elr den känns som en dyrare plast)

En annan fråga är om det finn en med röda fläktar som inte är vit? Vill inte ha ett vitt chassi elr ett med blåa fläktar för då passar det inte in

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flonta:

Kolla i min galleria. Har reven och får plats med en 360 radiator.

Najs, nu blev raven lite mer intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Har ett likadant som dig, byter ut mitt nästa månad till ett Thermaltake Level 10 GT. Rekommendera det starkt. Snygg design, bra kabeldragning, Håller måttet du ville ha för grafikkort, Upp till 370mm. Här har du lite mer INFO
- FrontSpeed 2: USB 3.0 SuperSpeed
- PitStop 5: EasySwap HDD bays
- VGA TripleMax 37: Ready for extra-long graphics card up to 14.2”/37 cm
(eg., ATI Radeon HD 6870 & NVIDIA GTX 580)
- QuadFan: Maximum ventilation and cooling
- Triple ColorShift: Adjustable fan ambience colors
- CableClear: Advanced cable management
- S.S.S.: Smart-lock Security System
- CoolFlux: ready for powerful high-end liquid cooling systems
- Headset Holder

Hemsida http://www.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00001675

bah avundsjukan sjuder för fullt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Frågan är om den KÄNNS plastig (plast känns som plast, frågan är om det är billigare plast elr den känns som en dyrare plast)

En annan fråga är om det finn en med röda fläktar som inte är vit? Vill inte ha ett vitt chassi elr ett med blåa fläktar för då passar det inte in

NZXT är kända för bra kvalité så jag skulle säga ett det känns som dyrare plast

Angående fläktarna har jag inte en aning, mitt tips är att kolla nzxt.com för mer info. Annars så går det faktiskt att stänga av ljuset på fläkten

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

bah avundsjukan sjuder för fullt

Eller hur? Bästa chassit jag har sett på länge, Eller Corsair 600T ;D

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azpol:

NZXT är kända för bra kvalité så jag skulle säga ett det känns som dyrare plast

Angående fläktarna har jag inte en aning, mitt tips är att kolla nzxt.com för mer info. Annars så går det faktiskt att stänga av ljuset på fläkten

Alla har blåa fläktar :(. Dock vet jag inte vilken fläktfärg det mörka special edition. hittar inte det på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Alla har blåa fläktar :(. Dock vet jag inte vilken fläktfärg det mörka special edition. hittar inte det på hemsidan

Jag hittade det här och enligt honom så är det en orange fläkt.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azpol:

Jag hittade det här och enligt honom så är det en orange fläkt.

Tack

Det var en lite märklig färg :S
Är lite tveksam på om det passar in. Annars kommer det nog bli FD Arc